مطالعات و نقشه های طراحی مجموعه آموزشی دخترانه
رساله ورد+نقشه های اتوکد و تصاویر سه بعدی
فهرست مطالب
فصل اول : مفاهیم بنیادی در تعریف مسئله 1
1-1-بررسی نظام آموزش و پرورش در کشور ایران 1
1-2-دیدگاههای نظام تحصیلی : 2
1-3-آموزش و پرورش پیش از دبستان : 3
1-4-دوره ابتدائی 3
1-5-دوره راهنمایی: 5
1-6-نظام آموزش دوره متوسطه : 6
1-7-تعریف مدرسه 7
1-8-وجوه تکامل جسمی : 8
1-9-تفاوتهای تربیت دختر و پسر : 8
1-10-مکان یابی کالبدی فضاهای آموزشی 10
1-11-آلودگی های محیطی: 11
1-12-ارتباط با کاربری های مختلف : 13
1-13-کاربری آموزشی و کاربری مسکونی: 14
1-14-کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی : 14
1-15-کاربری آموزشی و کاربری بهداشتی: 14
1-16-کاربری آموزشی و کاربری تجاری : 15
1-17-کاربری آموزشی و فضاهای سبز شهری : 15
1-18-کاربری آموزشی و شبکه ارتباطی حمل و نقل شهری: 15
1-19-کاربری آموزشی و دیگر تاسیسات شهری : 16
1-20-فضا ها و تجهیزات مورد نیاز : 16
1-21-ویژگی های فرم و حجم کالبدی مدارس: 16
1-22-سیمای شهری مدارس : 17
1-23-خط آسمان فضاهای آموزشی : 17
1-24-ساماندهی فضائی در فضاهای آموزشی : 18
1-25-کالبد و عوامل فیزیکی موثر بر فضای آموزشی : 18
1-26-طراحی معماری : 19
1-27-آرایش داخلی : 19
1-28- سیستم سازماندهی فضا ها : 19
1-29-عوامل فیزیکی موثر بر فضای آموزشی 20
1-30-مبلمان آموزشی در کلاس درس : 23
1-31-كلاس ويژه: 24
منابع 24
فصل دوم :مطالعات پایه 25
2-1-آموزش در ایران باستان 25
2-2-آموزش عالی در ایران 25
2-3-آموزش در دوران قاجار 27
2-4-بنیانگذاری دارالفنون 28
2-5-تربیت معلم 29
2-6-اولین دانشگاه جامع ایران 32
2-7-تاریخچه آموزش معماری 33
2-7-1-تاریخچه آموزش معماری در غرب و جهان 33
2-8-اولین آرشیتکت تحصیل کرده ایرانی 36
2-9-بررسی سیستمها و اهداف آموزشی در دانشکده های مهم خارج از کشور 40
2-9-1-دانشگاه برکلی امریکا: 40
2-9-2-دانشگاه معماری A.A 41
2-9-3-دانشکده MIT 43
2-9-4-انستیتو شاهزاده ویلز 44
2-9-5-دانشگاه اورگن 44
2-10-نتیجه اهداف دانشگاه 45
2-11-نظر صاحب نظران در مورد سیستم آموزش هنر و معماری در گذشته و حال در ایران : 48
2-12-تنگناهای موجود در آموزش دروس نظری : 54
منابع: 55
فصل سوم:مبانی نظری 56
3-1-بررسی مفهوم فضا در معماری 56
3-1-1-کیفیت فضا: 56
3-1-2-ویژگیهای فضا 60
3-1-3-معماری بر پایه فضا 63
3-1-4-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان 64
3-1-5-نظر اندیشمندان در مورد فضا 68
3-2-رابطه درون و بیرون در معماری 70
3-3-رنگ در معماری ایران 77
3-4-ایهام وتداعی 79
3-5-گوناگونی معماری در ایران 80
3-6-حجم در معماری ایران 81
منابع: 82
فصل چهارم: برنامه فیزیکی و استانداردها 83
4-1-اركان عمومي فضاهاي آموزشي 83
4-2-بررسی عوامل موثر در برنامه فیزیکی 83
4-3-مشخصات فضاهای آموزشی 86
4-4-عملکردها: 89
4-5-آموزشی-تئوری: 89
4-6-عکس و اسلاید: 91
4-7-اتاق کنفرانس: 92
4-8- آموزشی-عملی 92
4-9-کارگاه ها: 94
4-10-آزمايشكاه ها: 96
4-11-امکانات مرکزی: 97
4-12- کیفیت صوت و نور پردازی: 98
4-13-کتابخانه ها: 98
4-14-بخش فرهنگي-رفاهي 99
نماز خانه: 101
4-15-سالن اجتماعات: 101
4-16-اداري: 102
4-17-مكانيابي فضاهاي آموزشي 104
4-18-ضوابط طراحی محیط هاي آموزشی: 105
4-19-تراکم جمعیت کلاس: 105
4-20-الگوي چیدمان در کلاس درس 106
4-21-ضوابط عمومی طراحی فضا 106
4-22-برنامه فيزيكي 108
4-22-1-ريز فضاها 108
4-23 کمک آموزشی 112
4-24-سالن اجتماعات 113
4-25-فضاهاي اداري 114
4-26-فضاي تفریحی 114
4-27-فضاهاي ارتباطی 116
4-28-پارکینگ 116
منابع: 121
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی 122
5-1-موقعیت جغرافیایی 122
5-2- موقعیت طبیعی 122
5-3-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران 122
5-4-تاریخچه شهر تهران 123
5-5-ویژگی های اقلیمی 148
5-5-1- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی 148
5-5-2- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی 148
5-5-3- بررسی نمودار بیوکلماتیک شهر و انسانی تهران 149
5-6-اصول طراحی اقلیمی 150
5-6-1-تعیین جهت و فرم ساختمان با توجه به اقلیم 151
5-6-2-تهويه طبيعی در رابطه بااقليم 152
5-6-3-فرم ساختمان در رابطه با اقليم 154
5-6-4-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی 155
5-7-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران 156
5-8-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران 159
5-9-کيفيت هوا در منطقه 22 شهرداري تهران 162
5-10-شبکه حمل و نقل منطقه 22 شهرداري تهران 164
5-11-ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي 170
5-12-ضوابط جلوگيري از افزايش محدوده شهرها ( مصوبه مورخ 10/8/78) 173
منابع 175
فصل ششم: مطالعات تطبیقی 176
6-1-مدرسه بوزار 176
6-2-مدرسه باهاوس 181
6-3-دانشگاه هاروارد 191
6-4-دانشگاه آکسفورد 198
6-5-دانشگاه ییل آمریکا 201
6-6-پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران 205
منابع: 207
فصل هفتم :کانسپت و طراحی 208
7-1-طراحی 208
7-1-1-كانسپت ها: 208
7-1-2- ايده و طرح نهايي 211
7-1-3- طراحي معماري 213
7-2-ايده ها: 215
7-3-سناريوهاي کانسپچوال ( مفهومي ) 217
7-4-نظریه کوين روش مي گويد 219
7-5-نظریه :ادوارد لارابي بارنز مي گويد 220
7-6-سلسله مراتب کانسپت 221
7-7-انواع پنجگانه کانسپت: 222
7-7-1-کانسپت قياسي (Avalogies) 222
7-7-2-استعارات و تشبيهات (کانسپت هاي استعاري) (Metaphores and Similes) 225
7-7-3- (کانسپت هاي جوهري) Essences 225
7-7-4-پاسخ مستقيم و حل مساله (کانسپت هاي برنامه اي) Prigrammatic 228
7-7-5-ايده آل ها (کانسپت هاي ايده آل گرا) 229
7-8-کانسپت طرح 230
منابع: 230
بخشی از مطلب
در جامعه امروز ایران، به دلیل محدودیت های شرعی و حفظ حجاب برای زنان، دیوارهای بلند سراسر مجتمع های آموزشی و مدارس دخترانه را در برگرفته اند و مانند زندانی هستند که این مدارس و به تبع آن دختران دانش آموز را از جامعه بیرون دور نگاه داشته اند. این امر با وجود آن که مدرسه این امکان را دارد تا نقش پر رنگی در اجتماع ایفا کرده و هم چنین باتوجه به هزینه کلان دولت در امر ساخت و ساز فضاهای آموزشی و و وجود نابرابری هایی در تسهیلات محلهها در شهر ، باعث کنار گذاشته شدن فضاهای آموزشی و پتانسیل های آن از اجتماع شده است. با توجه به رعایت اصل فقهی حجاب که همانا پوشیده داشتن بدن و موی سر در مقابل نامحرم میباشد، لزوم استفاده از معماری اسلامی و محرم سازی فضای مدرسه و حذف اشراف و ایجاد پیوند میان مدرسه و اجتماع ، به صورتی که بتوان ضمن حفظ کیان مدرسه و حرمت دختران دانش آموز و معلمان و مربیان، فضای آزادتری را برای استفاده راحت تر از محیط توسط آنها فراهم آورد که ضمناً موجبات اختلاط نامناسب زن و مرد را بوجود نیاورد، احساس می شود. از سوی دیگر، در جامعه اسلامی برای توسعه و ترویج عفاف و حجاب باید بر فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی تأکید شده، سعی شود فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه و محیط به نحوی ساخته شود که افراد به صورتی طبیعی در آن فضا به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند و بدان عادت کنند و از کارهائی که موجب بدبینی نسبت به اسلام و نظام اسلام میگردد، مانند دور نگاه داشتن دختران از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی پرهیز شود. با توجه به این امر که مدرسه ظرفیت آن را دارد تا در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی نقش متفاوتی را ایفا کند در این پژوهش سعی بر آن است تا از ظرفیت های ویژه مدرسه ای در خدمت محله، با عنوان مدرسه محله، استفاده کرده و با توجه به نقش و اهمیت آموزش و پرورش دختران در تربیت نسل های بعدی به ویژه در امر توسعه،به طراحی هنرستان دخترانه ای برای حضور هر چه بیشتر دختران و دستاوردهای تحصیلی آنان در اجتماع بپردازد. از این رو با گردآوری مطالب کتابخانه ای و بررسی هنرستان ها و مدارس دخترانه به صورت میدانی و استفاده از روش تحلیلی- نوصیفی پیشنهاداتی برای قرارگیری فضای واسط مدرسه و محله و حفظ محرمیت و آسایش دانش آموزان دختر در مدرسه ارائه می شود. در این پژوهش سعی شده تا تعامل اجتماعی دختران دانش آموز با بیرون مدرسه ایجاد شود از این رو به طراحی فضایی واسط بین مدرسه و محله اقدام شده است تا با حفظ عرصه خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی در مدرسه تعامل مورد نظر به وجود آمده و خللی در فعالیت های مختص به امر آموزش در مدرسه ایجاد نکند. در طرح ارائه شده با توجه به روحیات خاص دختران جوان و تمایل آنها به گروه های کوچک دوستانه، حیاط های متعدد دنج در کنار حیاط صف جمع برای مراسم صبحگاهی و فعالیت های گروهی در فضای باز در نظر گرفته شده است.و....