چكيده: 1
مقدمه 1
فصل اول 5
مطالعات پایه درطراحی معماری 5
بخش اول بررسی پیشینه و سیر تحول مدارس 2 6
تاریخچه مدرسه در ایران 8
الف) پیش از اسلام: 10
روش تدریس حلقه: 14
ج) عصر صفویان: 16
مدارس صفوی(بررسی کالبدی): 17
3- مدارس خارجیان 23
تلاشهاي قانون گذاري براي تثبيت برنامه جديد آموزشي 26
مدارس پيش از سلجوقيان 28
برنامه و سيستم تعليم و تربيت معاصر 29
پيدايش مدارس جديد : تلاشهاي آغازين 30
بخش دوم 44
ضرورت بهداشت روانی در مدارس 45
روان شناسی محیط 45
توصیف محیط 46
تأثیر برخی عوامل محیطی در رفتار 46
نیاز به خلوت 1 46
توصیههای برای ارتقا بهداشت روانی مدارس 46
تاثیر متقابل انسان و محیط 47
قرارگاه فیزیکی 50
موارد حائز اهميت درطراحي اقليمي ساختمانهاي آموزشي: 52
معماری درونی فضاهای آموزشی 52
محیط 55
الف: عوامل محیطی پیش از تولد 55
ب: عوامل محیطی پس از تولد 56
رغبت های نوجوانان 57
نیاز های نوجوانان 59
مسائل نوجوانان 62
روشهای شناخت مشكلات نوجوانان 63
تحلیل یادداشتهای روزانه نوجوان 63
انواع مسائل و مشكلات نوجوان 63
معیارهای صحیح و مطمئن برای تشخیص حق از باطل و
64
رغبت هاى دينى 65
دوره هاى شكل گيرى دين و مذهب در نوجوانان: 66
شيوه هاى جذب نوجوانان به مذهب 67
تعريف يادگيري 68
مباحث مرتبط 71
نظریه یادگیری اجتماعی 71
کاربردهای یادگیری اکتشافی در کلاس درس 75
طبقه بندی دروس 34 77
اساسنامه مدارس شبانه روزی 38 86
مدل مديريت دانش در مدارس: 89
مدل GAMO 89
چشم انداز: 89
توانمند سازها: 89
گامهاي عملياتي: 89
مدرسه 89
قاعده آموزش 89
حروف ابجد 89
قانون تغییرناپذیر 89
مدارس جدید 89
تاریخچه تاسیس مدارس دخترانه ایرانی 89
تاریخچه 89
مدرسه دوشیزگان 89
مدرسه ناموس 89
مدرسه پرورش 89
مکتبخانه 89
مکتب پسران 89
مکتب دختران 89
تنبیه بدنی 89
افول مکتبخانه در ایران 89
تاريخچه مدرسه دارالفنون 89
ورود استادان اتریشی 89
گشایش 89
نامگذاری 89
ریشهشناسی واژه دارالفنون 89
ساختمان فعلی داالفنون 89
نيازهاي محيطي ساختمانهاي آموزشي: 89
دماي فضاهاي داخلي ساختمان آموزشي 89
جلوگيري از اتلاف حرارت: 89
جلوگيري از گرم شدن کلاس در فصل گرم: 89
سايه بان : 89
مصالح ساختماني: 89
مطالعات اقليمي طرح 89
تقسيمات اقليمي 89
وضعيت آب وهوايي منطقه 89
دما و رطوبت هوا 89
ميزان بارش 89
روزهاي يخبدان 89
تابش آفتاب 89
انرژي خورشيدي تابيده شده بر سطوح قائم 89
وزش باد 89
اهداف طراحي اقليمي: 89
اهداف عمده طراحي اقليمي فضاهاي باز: 89
اهداف عمده طراحي اقليمي فضاهاي داخلي 89
جهت استقرار ساختمان و ورزش باد 89
مناسب ترين جهت استقرار 89
نقش فضاهاي پر وخالي 89
جهت گيري محورهاي حرکتي 89
اختلاف سطوح (شيب سايت) 89
پوشش گياهي سايت 89
استفاده از گياهان : 89
مصالح ساختماني متناسب با اقليم 89
جهت قرارگيري ساختمان 89
تأثير اقليم بر معماري 89
ضوابط و مقررات ساختمانهاي آموزشي 89
تأسيسات و تجهيزات 89
برنامه ريزي كالبدي - فيزيكي فضاهاي آموزشي 89
روانشناسي محيط و فضاهاي آموزشي 89
نمونه موردی مدرسه 89
دو مقوله كلي در طراحي فضاهاي آموزشي 89
فضاهاي آموزشي 89
تاريخچه مراكز آموزش دبيرستان 89
برنامه ريزي فيزيكي و استاندارد فضاهاي آموزشي 89
کتابخانه: 89
كاربريهاي سازگار وناسازگار با فضاهاي آموزشي: 89
آلودگي صوتي وهوا 89
رنگ 89
مبـاني نظـري 89
حوزه 89
محور 89
مركز 89
فضاي وجودي 89
- معمــاري 89