چکیده:
هر جامعه اصول و اهداف مشخصي براي محيط هاي آموزشي و پرورشي خود پيش بيني مي كند. به عنوان مثال: نويد ادهم (1374) توصيه مي كند: ( مدرسه بايد بتواند انسان هايي سالم ، آگاه ، متفكر ، خلاق و صالح بپروراند تا اين افراد ، سنگ بناي جامعه مطلوب را تشكيل دهند و زمينه توسعه اقتصادي و رشد اجتماعي را فراهم آورند . ) اگر سيستم آموزشي كشور ( خلاقيت ) را به توصيه آقاي نويد ، ملاك رشد و پيشرفت قرار دهد لازم است شرايط تمرين ( خلاقيت ) از زمان كودكي مهيا گردد . لازمه ( خلاقيت ) استفاده از (فضاهاي باز ) از نظر معماري و ( شيوه تربيتي حمايت كننده و ملايم ) به عنوان روش تربيتي است . زيرا فضاهاي سنتي ( با نيمكت هاي ثابت و .... ) كودكان را به طوري كه متخصصين علوم رفتاري توصيف مي كنند به سوي ( تابعيت ) سوق مي دهد و به ( خلاقي) و اعمال تنبيه ( قوانين غير رسمي حاكم بر محيط هاي آموزشي) ترس از اشتباه را در كودكان افزايش داده ، مانع از جسارت كه لازمه نوآوري است ،مي شود اين مثال نشان مي دهد ، شرايط فيزيكي معماري محيط ، نه به تنهائي بلكه در تأثير متقابل با ارزش ها و معيارهاي تربيتي مطلوب مي تواند جامعه را در جهت رشد و توسعه سوق دهد . به منظور توصيف رابطه ويژگي هاي فضاها با اهداف آموزشي ،به تحولي كه در تهيه نقشه هاي فضا هاي آموزشي جوامع صنعتي به وجود آمده است اشاره مي شود .
در اينگونه جوامع از چند دهه پيش به اين سو كوشش مي شود ( فضاهاي باز ) جايگزين فضاهاي آموزشي سنتي شود . فورست كونر (1971) در مقدمه كتاب ( مدرسه با فضاي باز ) علت وجودي اينگونه مدارس را لزوم ( توجه و تأكيد بر توانائي هاي فردي ) ( به دليل فرد گرائي فرهنگي ) توجيه مي كند . وي مي نويسد در اينگونه فضاهاي باز و انعطاف پذير ، ديواري براي نصب تخته سياه به آن وجود ندارد و (درس جواب دادن) جاي خود را به ( بحث گروهي ) داده است ( زيرا كوشش بر اين است كه ياديگري ( بينشي ) و كسب مهارت ( حل مسئله ) جايگزين ( يادگيري هاي حفظي ) شود . در نگارش فوق گفته مي شود ، نظر به اينكه يكي از اهداف بلند مدت تعليم و تربيت آمريكائي دادن امكان رشد و شكوفائي استعدادها .... و مسئوليت به تك تك افراد است و نظر به اينكه در هر كلاس همزمان دانش آموزان با هوش ، متوسط و كمتر از متوسط حضور دارند . فقط فضاهاي باز و انعطاف پذير و نظامي پويا مي تواند امكانات آموزشي و پرورشي خاص آن ، امكان ايجاد ارتباط همه جانبه ( بين معلمين ، شاگردان ، مدير و مشاور و .... ) از اهميت بسيار برخوردار است . در اينگونه فضاهاي آموزشي روي اصول و ارزش هاي دمكراتيك تأكيد مي شود و با دادن مسئوليت و آزادي به دانش آموزان كوشش مي شود . دانش آموزان نيز به طور متقابل نسبت به مسئولين احساس اعتماد متقابل نموده ، اعتماد به نفس و جسارت لازم را براي نوآوري و خلاقيت كه از مهم ترين شرايط توسعه ناميده مي شود ، كسب كنند . در اينگونه مدارس نظام آموزش و پرورش پويا است و مي توان فضاها را به طور گذرا ، متناسب با اهداف تقسيم بندي كرد و هيچ وسيله و ابزاري مختص درس خاص نيست .
اقداماتي كه در غرب براي تعريف ( مدرسه مطلوب ) به عمل آمده و هم اكنون در حال تغيير و تحول است ، بسيار آموزنده مي باشد ولي نمي تواند بدون بررسي و تجديد نظر ، در جامعه كنوني كه اهداف تربيتي متفاوتي را دنبال مي كند ، به عنوان الگو مورد استفاه قرار گيرد با توجه به تفاوت هاي ياد شده ، براي تعريف ( مدرسه مطلوب ) در ايران لازم است به اهداف رسمي آموزش و پرورش كشور توجه شود و...
فهرست مطالب
مقدمه
* طرح مسئله (تعریف طرح) 3
* ضرورت و اهمیت موضوع 3
* هدف از انتخاب موضوع 4
* پیشینه تحقیق 5
* فرضیات تحقیق 6
* روش تحقیق 6
* معرفی سایت 6
1- فصل اول: مبانی نظری طراحی 8
1-1 تئوری¬های مرتبط با موضوع 9
1-1-1 دیدگاه ها و نظریه های روانشناسان محیط در رابطه با فضاهای آموزشی 9
1-1-2 بررسی پژوهشهای انجام شده در حیطه فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط 11
1-1-3 تأثير متغيرهاي سازماني در عملكرد قرارگاه هاي تربيتي 16
1-1-4 تأثير نقش هاي اجتماعي در عملكرد قرارگاه هاي تربيتي 17
1-2 مطالعات روان شناختی و علوم رفتاری 17
1-2-1 خانواده و فرزندان در دوره دبيرستان 17
1-2-2 رشد اجتماعى نوجوان 17
1-2-3 نيازهاى نوجوان 18
1-2-4 هدفمند بودن 18
1-2-5 نياز به سازگارى با بزرگسالان 18
1-2-6 نياز به سازگارى با همسالان 18
1-2-7 نوجوان چه کمکهايى نياز دارد 19
1-2-8 روابط اجتماعى 19
1-2-9 مشکلات تحصيلى 19
1-2-10 راهنمايیهاى مذهبى و اخلاقى 19
1-2-11 علل سازش نايافتگى نوجوان 20
1-2-12 اثر تغييرات جسمانى بر نوجوان 20
1-3 روان شناسی محیطهای آموزشی 21
1-3-1 طراحی محیط(بومشناسی، جامعهشناسی، انسانشناسی، روانشناسی) 21
1-3-2 راههاى کاهش مشکلات تحصيلى دانش آموزان دوره متوسطه 22
1-4 احکام و معیارهای نظری طراحی (تعریف مفاهیم و) 23
1-4-1 آموزش 23
1-4-2 تکنولوژى آموزشى 23
1-4-3 جايگاه دانش آموزان در سيستم هاي مختلف آموزشي 24
1-4-3-1 سيستم آموزشي حلقه ( گروه سالار ) 25
1-4-3-2 سيستم رايج ( معلم سالار ) 25
1-4-3-3 سيستم مدرن ( دانش آموز سالاري ) 26
1-4-4 مبانی فرم 27
1-4-5 فرم و عملكرد 28
1-4-6 ارگانيك و ارگانيسم 28
1-4-7 فرم و زمينه 29
1-4-8 معماري ايده آل 29
1-4-9 تحول نگرش به مدرسه 29
1-4-9-1 مدرسه به عنوان مرکزی برای انتقال فرهنگ 30
1-4-9-2 مدرسه به عنوان موسسه ای برای آماده سازی حرفه ای 30
1-4-9-3 مدرسه به عنوان دانشگاهی در مقیاس کوچک 30
1-4-9-4 مدرسه به عنوان مرکزی برای پرورش همه جانبه 31
1-4-9-5 نگرش صاحب نظران معاصر تعلیم و تربیت به مدرسه 31
1-4-10 مدرسه یک نظام اجتماعی 31
1-4-10-1 مفهوم نظام ( سیستم ) تعریف و انواع سیستم 32
1-4-11 تأثیرات آشکار و پنهان مدرسه 34
1-4-12 روابط انسانی و اهداف تربیتی 34
1-4-12-1 کشمکش نقش و شخصیت 36
1-4-12-2 کشمکش های نقش 36
1-4-12-3 کشمکش های شخصیت 36
1-4-13 برخی کارکردهای امور تربیتی 36
1-4-14 عوامل فیزیکی مدرسه و آثار تربیتی آن 39
1-4-15 مربی تربیتی و فرصتهای تربیتی 42
1-4-16 رابطه خانه و مدرسه 42
1-4-16-1 ضرورت ارتباط خانه و مدرسه 43
1-4-16-2 شناخت نگرش خانواده به مدرسه 43
1-4-16-3 لزوم برقراری روابط منسجم و یکپارچه با خانواده 43
1-4-16-4 نقش انجمن اولیا و مربیان در هماهنگی بین خانه و مدرسه 44
1-4-16-5 وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه 44
1-4-16-6 روشهای نیل به هدفهای تربیتی خانه و مدرسه 45
1-4-17 بررسي نيازهاي آموزشي 45
1-4-18 اهميت عامل رنگ در فضاهاي آموزشي 46
1-4-19 روش هاي كنترل سر و صدا 47
1-4-20 سازمان اجتماعي كلاس 54
1-4-21 سازماندهي محيط فيزيكي 55
1-4-22 بررسي تأثير نظام آموزشي بر عملكرد فضاهاي آموزشي 56
1-4-23 مقايسه روش آموزشي كلاسيك و سنتي 56
1-4-24 تأثير اهداف آموزشي بر عملكرد فضاهاي آموزشي 56
1-4-25 نكاتي كه در طراحي محيط آموزشي بايد بدان توجه شود 57
1-4-26 عوامل آسیب زا در ساختمان مدارس 58
1-4-27 روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی 58
1-4-28 ارکان عمومی فضاهای آموزشی 59
1-5 تاریخچه موضوع در ایران و جهان 60
1-5-1 نظام آموزشي كشورهاي جهان 60
1-5-1-1 قاره آسيا 61
1-5-1-2 قاره آفريقا 62
1-5-1-3 قاره آمريكا 64
1-5-1-4 قاره اروپا 65
1-5-1-5 قاره اقيانوسيه 67
1-5-2 آموزش متوسطه در چند كشور جهان 68
1-5-2-1 آلمان 68
1-5-2-2 آمريكا 68
1-5-2-3 انگلستان 69
1-5-2-4 ايرلند 69
1-5-2-5 استراليا 69
1-5-2-6 پاكستان 69
1-5-2-7 ژاپن 69
1-5-2-8 فرانسه 70
1-5-2-9 سنگاپور 70
1-5-2-10 كانادا 70
1-5-2-11 هلند 71
1-5-3 تکنولوژى آموزشى در ايران 72
1-5-3-1 تاریخ مدرسه سازی در ایران 74
1-5-3-2 مراحل تکوین مدارس از دیدگاه معماری 75
1-5-3-3 فضاهای مدارس قدیم 78
1-5-4 نظام آموزشي ايران 80
1-5-4-1 کارکردهاى آموزش وپرورش 80
1-5-4-2 سياستهاي آموزشي 82
1-5-4-3 برنامه ريزي آموزشي 83
1-5-4-4 ساختار نظام آموزشي 85
1-5-4-5 مقطع تكميلي متوسطه 86
1-5-4-6 اهداف مقطع تكميلي متوسطه 86
1-5-4-7 دوره های متوسطه 86
1-5-4-8 مدارس قبل و پس از انقلاب 87
1-5-4-9 آموزش رايگان 89
1-5-4-10 مدارس نمونه دولتي 90
1-5-4-11 مدارس عادي دولتي 90
1-5-4-12 مدارس نيمه دولتي 91
1-5-4-13 مدارس نمونه مردمي 91
1-5-4-14 مدارس شاهد 92
1-5-4-15 مدارس استعدادهاي درخشان 92
1-5-4-16 مدارس غير انتفاعي 93
1-5-4-17 مدارس مستقل 94
1-5-4-18 مدارس خصوصي 95
1-5-4-19 نرخ سواد آموزي از گذشته تا حال 95
1-5-5 نظام جديد آموزشي ايران 98
1-5-6 تغییرات مهم در سایست های امروز مدارس 99
1-5-7 جمع بندی 99
2- فصل دوم: بستر طرح 102
2-1 معرفی شهرستان بابلسر 103
2-1-1 موقعیت جغرافیایی 103
2-1-2 شرایط و ویژگیهای اقلیمی 103
2-1-2-1 رطوبت 103
2-1-2-2 زاويه تابش 104
2-1-2-3 درجه حرارت 104
2-1-2-4 بارش 104
2-1-2-5 باد 104
1-1-2-6 نسيم خشكي به دريا 105
2-2 مطالعات تاریخی 106
2-3 معرفی و تحلیل شاخصه های معماری منطقه 106
2-3-1 جهت گیری 106
2-3-2 مقابله با رطوبت و افزايش كوران 107
2-3-3 بازشوها 107
2-3-4 پوشش سقف 107
2-3-5 کرسی چینی 107
2-3-6 بافت 108
2-3-7 کوران 108
2-3-8 مصالح مصرفی 108
3- فصل سوم: مطالعات موضوع طرح 109
3-1 بررسی ضوابط و استانداردها و استخراج لیست فضاهای مورد نیاز 110
3-1-1 جدول 4-1 خلاصه اطلاعات فضاهای بسته مدارس متوسطه نظری 110
3-1-2 جدول 4-2 سطوح خارجی فضای باز محوطه مورد نیاز در مدارس متوسطه نظری 112
3-1-3 جدول 4-3 خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس متوسطه و برآورد سطح زمین مورد نیاز 113
3-1-4 جدول 4-4 میانگین سرانه ناخالص فضاهای بسته به تفکیک کاربری، محوطه و زمین 113
3-1-5 فضاهای اداری 114
3-1-6 فضاهای خدماتی 114
3-1-7 فضاهای ورزشی 115
3-1-8 اطلاعات و ضوابط ساختمان های ورزشی 115
3-1-9 مشخصات سالن ورزشی چند منظوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراکز آموزشی 116
3-1-10 تعداد و مساحت فضاهای پشتیبانی 116
3-1-11 مشخصات انواع استخر 116
3-1-12 سرانه استخر به ازاء شناگر 117
3-1-13 فضاهای گردش 117
3-1-14 ابعاد و اندازه فضاهای ارتباطی 117
3-1-15 فضاهای باز 118
3-1-16 فضاهای جانبی لازم برای سالن ورزشی 118
3-1-17 ظرفیت و سرانه فضاها 119
3-2 استاندارد تجهیزات و مبلمان مدارس 120
3-2-1 میز و نیمکت مدارس 120
3-2-2 چهارپایه مدارس 121
3-2-3 صندلی دسته دار 121
3-2-4 میز تحریر 122
3-2-5 رخت آویز مدارس 122
3-2-6 قفسه لباس مدارس 123
3-2-7 میز نقشه کشی مدارس 123
3-2-8 تجهیزات میز کامپیوتر 124
3-2-9 تجهیزات کتابخانه ها 124
3-2-10 تلویزیون در مدارس 125
3-2-11 ویژگی های تجهیزات آزمایشگاهی 125
3-2-12 میز و صندلی های کنفرانس 126
3-2-13 ویژگی های میز تنیس روی میز(پینک پنگ) 126
3-2-14 ویژگی های نیمکت های پارکی 127
3-2-15 ویژگی های انواع تریبون 127
3-2-16 حداقل فواصل و ابعاد تجهیزات(میز و صندلی) 128
3-2-17 چیدمان کلاس های مقاطع دبیرستان 129
3-2-18 چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع 130
3-2-19 جدول استفاده از رنگ مناسب در مدارس 131
3-2-20 ظرفیت و سرانه فضاها 132
3-2-21 آیین کار ایمنی درهای مدارس 132
3-2-22 آیین کار ایمنی پنجره های مدارس 133
3-2-23 آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس 134
3-2-24 ضوابط طراحی ایمنی پلکان 134
3-2-25 اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش 134
3-2-26 مقررات کلی مبحث سوم (مقررات ملی ساختمان ( 138
3-2-27 آیین کار اصول جانمایی , طراحی و بهداشتی در توالت , دستشویی و آبخوری مدارس 140
3-2-28 آیین کار مکان یابی , ساختمان , تجهیزات و بهداشت بوفه مدارس 141
3-2-29 بهداشت مدارس 142
3-2-30 آیین کار اصول کلی مکان یابی و تأمین بهداشت ساختمان های آموزشی 144
3-2-31 روشنایی مدارس 144
3-3 تحلیل مصداق¬های خارجی و داخلی(مطالعات تطبیقی) 145
3-3-1 بررسی نمونه فضای آموزشی(داخلی) 145
3-3-2 بررسی نمونه فضای آموزشی(خارجی) 146
3-4 برنامه فیزیکی طرح 149
4- فصل چهارم: فرآیند طراحی 151
4-1-1 تحلیل سایت 152
4-1-1-1 دسترسی ها 152
4-1-1-2 همسایگی ها 153
4-1-1-3 اقلیم- نور و سایه اندازی 154
4-1-1-4 پوشش گیاهی 154
4-1-1-5 بررسی باد 155
4-1-1-6 بررسی آلودگی 155
4-1-1-7 تصاویر-دید از خارج به داخل سایت 156
4-1-1-8 تصاویر-دید از داخل به خارج سایت 156
4-1-1-9 تصاویر-دید از داخل به داخل سایت 157
4-1-1-10 هندسه و فرم سایت(زوایا، ابعاد، تناسبات، خطوط مهم سایت) 157
4-1-2 نحوه تأثیر مبانی نظری بر طرح 158
4-1-2-1 ایجاد قابلیت انعطاف پذیری در فضاها 158
4-1-2-2 ایجاد تنوع در فضاها 158
4-1-2-3 رعایت سلسله مراتب فضایی در طراحی فضاهای آموزشی 159
4-1-2-4 اختصاص دادن قلمروهای خاص با رعایت تقسیم بندی سنی دانش آموزان 159
4-1-2-5 گروه بندی فضاهای مدرسه و بدست آوردن همجواری های مناسب برای فضاها 159
4-1-2-6 ایجاد فضاهای باز متنوع با ویژگی های فضایی مختلف 159
4-1-2-7 استفاده حداکثر از طبیعت و تجربه های طبیعی در محیط های آموزشی 160
4-1-2-8 ایجاد ارتباط بصری بین فضای داخل و خارج و دو فضای همجوار 160
4-1-2-9 حداکثر استفاده از فضای باز و نیم باز در طبقات 160
4-1-2-10 استفاده از نور طبیعی همراه با منظر و دید به فضای باز در فضای آموزشی 160
4-1-3 ایده-های اولیه 161
4-1-4 روند طراحی و ارائه گزینه ها 161
4-1-4-1 آلترناتیو اول 161
4-1-4-2 آلترناتیو دوم 162
4-1-5 ارزیابی و انتخاب گزینه برتر 162
4-1-6 سیستم سازه ای، تأسیسات و مصالح 163
5- ضمائم و منابع 164
5-1-1 مدارک طرح 165
5-1-2 منابع و مآخذ 176