خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی مدرسه،دبیرستان

   تعدادبرگ: 166 برگ ورد   قیمت: 16500 تومان   حجم فایل: 17228 kb  تعدادمشاهده  5


چکیده:
هر جامعه اصول و اهداف مشخصي براي محيط هاي آموزشي و پرورشي خود پيش بيني مي كند. به عنوان مثال: نويد ادهم (1374) توصيه مي كند: ( مدرسه بايد بتواند انسان هايي سالم ، آگاه ، متفكر ، خلاق و صالح بپروراند تا اين افراد ، سنگ بناي جامعه مطلوب را تشكيل دهند و زمينه توسعه اقتصادي و رشد اجتماعي را فراهم آورند . ) اگر سيستم آموزشي كشور ( خلاقيت ) را به توصيه آقاي نويد ، ملاك رشد و پيشرفت قرار دهد لازم است شرايط تمرين ( خلاقيت ) از زمان كودكي مهيا گردد . لازمه ( خلاقيت ) استفاده از (فضاهاي باز ) از نظر معماري و ( شيوه تربيتي حمايت كننده و ملايم ) به عنوان روش تربيتي است . زيرا فضاهاي سنتي ( با نيمكت هاي ثابت و .... ) كودكان را به طوري كه متخصصين علوم رفتاري توصيف مي كنند به سوي ( تابعيت ) سوق مي دهد و به ( خلاقي) و اعمال تنبيه ( قوانين غير رسمي حاكم بر محيط هاي آموزشي) ترس از اشتباه  را در كودكان افزايش داده ، مانع از جسارت كه لازمه نوآوري است ،‌مي شود اين مثال نشان مي دهد ، شرايط فيزيكي معماري محيط ،‌ نه به تنهائي بلكه در تأثير متقابل با ارزش ها و معيارهاي تربيتي مطلوب مي تواند جامعه را در جهت رشد و توسعه سوق دهد . به منظور توصيف رابطه ويژگي هاي فضاها با اهداف آموزشي ،‌به تحولي كه در تهيه نقشه هاي فضا هاي آموزشي جوامع صنعتي به وجود آمده است اشاره مي شود .
در اينگونه جوامع از چند دهه پيش به اين سو كوشش مي شود ( فضاهاي باز ) جايگزين فضاهاي آموزشي سنتي شود . فورست كونر (1971) در مقدمه كتاب ( مدرسه با فضاي باز ) علت وجودي اينگونه مدارس را لزوم ( توجه و تأكيد بر توانائي هاي فردي ) ( به دليل فرد گرائي فرهنگي ) توجيه مي كند . وي مي نويسد در اينگونه فضاهاي باز و انعطاف پذير ، ديواري براي نصب تخته سياه به آن وجود ندارد و (درس جواب دادن) جاي خود را به ( بحث گروهي ) داده است ( زيرا كوشش بر اين است كه ياديگري ( بينشي ) و كسب مهارت ( حل مسئله ) جايگزين ( يادگيري هاي حفظي ) شود . در نگارش فوق گفته مي شود ، نظر به اينكه يكي از اهداف بلند مدت تعليم و تربيت آمريكائي دادن امكان رشد و شكوفائي استعدادها .... و مسئوليت به تك تك افراد است و نظر به اينكه در هر كلاس همزمان دانش آموزان با هوش ، متوسط و كمتر از متوسط حضور دارند . فقط فضاهاي باز و انعطاف پذير و نظامي پويا مي تواند امكانات آموزشي و پرورشي خاص آن ، امكان ايجاد ارتباط همه جانبه ( بين معلمين ، شاگردان ، مدير و مشاور و .... ) از اهميت بسيار برخوردار است . در اينگونه فضاهاي آموزشي روي اصول و ارزش هاي دمكراتيك تأكيد مي شود و با دادن مسئوليت و آزادي به دانش آموزان كوشش مي شود . دانش آموزان نيز به طور متقابل نسبت به مسئولين احساس اعتماد متقابل نموده ، اعتماد به نفس و جسارت لازم را براي نوآوري و خلاقيت كه از مهم ترين شرايط توسعه ناميده مي شود ، كسب كنند . در اينگونه مدارس نظام آموزش و پرورش پويا است و مي توان فضاها را به طور گذرا ، متناسب با اهداف تقسيم بندي كرد و هيچ وسيله و ابزاري مختص درس خاص نيست .
اقداماتي كه در غرب براي تعريف ( مدرسه مطلوب ) به عمل آمده و هم اكنون در حال تغيير و تحول است ،‌ بسيار آموزنده مي باشد ولي نمي تواند بدون بررسي و تجديد نظر ،‌ در جامعه كنوني كه اهداف تربيتي متفاوتي را دنبال مي كند ، به عنوان الگو مورد استفاه قرار گيرد با توجه به تفاوت هاي ياد شده ، براي تعريف ( مدرسه مطلوب ) در ايران لازم است به اهداف رسمي آموزش و پرورش كشور توجه شود و...

 

 


فهرست مطالب

مقدمه
* طرح مسئله (تعریف طرح)     3
* ضرورت و اهمیت موضوع      3
* هدف از انتخاب موضوع     4
* پیشینه تحقیق     5
* فرضیات تحقیق     6
* روش تحقیق     6
* معرفی سایت     6

1-    فصل اول: مبانی نظری طراحی  8
1-1  تئوری¬های مرتبط با موضوع     9
1-1-1 دیدگاه ها و نظریه های روانشناسان محیط در رابطه با فضاهای آموزشی      9
1-1-2 بررسی پژوهشهای انجام شده در حیطه فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط     11
1-1-3 تأثير متغيرهاي سازماني در عملكرد قرارگاه هاي تربيتي    16
1-1-4 تأثير نقش هاي اجتماعي در عملكرد قرارگاه هاي تربيتي     17
1-2  مطالعات روان شناختی و علوم رفتاری     17
1-2-1  خانواده و فرزندان در دوره دبيرستان     17
1-2-2  رشد اجتماعى نوجوان     17
1-2-3  نيازهاى نوجوان     18
1-2-4  هدفمند بودن    18
1-2-5  نياز به سازگارى با بزرگسالان    18
1-2-6  نياز به سازگارى با همسالان    18
1-2-7  نوجوان چه کمکهايى نياز دارد    19
1-2-8  روابط اجتماعى    19
1-2-9  مشکلات تحصيلى     19
1-2-10  راهنمايیهاى مذهبى و اخلاقى    19
1-2-11  علل سازش نايافتگى نوجوان    20
1-2-12  اثر تغييرات جسمانى بر نوجوان   20
1-3  روان شناسی محیطهای آموزشی    21
1-3-1  طراحی محیط(بوم‌شناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، روان‌شناسی)    21
1-3-2  راههاى کاهش مشکلات تحصيلى دانش آموزان دوره متوسطه   22
1-4  احکام و معیارهای نظری طراحی (تعریف مفاهیم و)      23
1-4-1  آموزش    23
1-4-2  تکنولوژى آموزشى     23
1-4-3  جايگاه دانش آموزان در سيستم هاي مختلف آموزشي     24
1-4-3-1  سيستم آموزشي حلقه ( گروه سالار )    25
1-4-3-2  سيستم رايج ( معلم سالار )    25
1-4-3-3  سيستم مدرن ( دانش آموز سالاري )    26
1-4-4  مبانی فرم    27
1-4-5  فرم و عملكرد   28
1-4-6  ارگانيك و ارگانيسم    28
1-4-7  فرم و زمينه    29
1-4-8  معماري ايده آل    29
1-4-9  تحول نگرش به مدرسه    29
1-4-9-1  مدرسه به عنوان مرکزی برای انتقال فرهنگ    30
1-4-9-2  مدرسه به عنوان موسسه ای برای آماده سازی حرفه ای   30
1-4-9-3  مدرسه به عنوان دانشگاهی در مقیاس کوچک   30
1-4-9-4  مدرسه به عنوان مرکزی برای پرورش همه جانبه   31
1-4-9-5  نگرش صاحب نظران معاصر تعلیم و تربیت به مدرسه     31
1-4-10  مدرسه یک نظام اجتماعی    31
1-4-10-1  مفهوم نظام ( سیستم ) تعریف و انواع سیستم    32
1-4-11  تأثیرات آشکار و پنهان مدرسه   34
1-4-12  روابط انسانی و اهداف تربیتی   34
1-4-12-1  کشمکش نقش و شخصیت   36
1-4-12-2  کشمکش های نقش    36
1-4-12-3  کشمکش های شخصیت    36
1-4-13  برخی کارکردهای امور تربیتی    36
1-4-14  عوامل فیزیکی مدرسه و آثار تربیتی آن    39
1-4-15  مربی تربیتی و فرصتهای تربیتی    42
1-4-16  رابطه خانه و مدرسه    42
1-4-16-1  ضرورت ارتباط خانه و مدرسه    43
1-4-16-2  شناخت نگرش خانواده به مدرسه     43
1-4-16-3  لزوم برقراری روابط منسجم و یکپارچه با خانواده    43
1-4-16-4  نقش انجمن اولیا و مربیان در هماهنگی بین خانه و مدرسه    44
1-4-16-5  وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه    44
1-4-16-6  روشهای نیل به هدفهای تربیتی خانه و مدرسه    45
1-4-17  بررسي نيازهاي آموزشي    45
1-4-18  اهميت عامل رنگ در فضاهاي آموزشي    46
1-4-19  روش هاي كنترل سر و صدا    47
1-4-20  سازمان اجتماعي كلاس   54
1-4-21  سازماندهي محيط فيزيكي     55
1-4-22  بررسي تأثير نظام آموزشي بر عملكرد فضاهاي آموزشي   56
1-4-23  مقايسه روش آموزشي كلاسيك و سنتي   56
1-4-24  تأثير اهداف آموزشي بر عملكرد فضاهاي آموزشي   56
1-4-25  نكاتي كه در طراحي محيط آموزشي بايد بدان توجه شود   57
1-4-26  عوامل آسیب زا در ساختمان مدارس    58
1-4-27  روشهای نوین در طراحی مدارس و فضاهای آموزشی    58
1-4-28  ارکان عمومی فضاهای آموزشی   59
1-5  تاریخچه موضوع در ایران و جهان    60
1-5-1  نظام آموزشي كشورهاي جهان    60
1-5-1-1  قاره آسيا    61
1-5-1-2  قاره آفريقا    62
1-5-1-3  قاره آمريكا    64
1-5-1-4  قاره اروپا    65
1-5-1-5  قاره اقيانوسيه    67
1-5-2  آموزش متوسطه در چند كشور جهان    68
1-5-2-1  آلمان    68
1-5-2-2  آمريكا    68
1-5-2-3  انگلستان    69
1-5-2-4  ايرلند    69
1-5-2-5  استراليا    69
1-5-2-6  پاكستان    69
1-5-2-7  ژاپن    69
1-5-2-8  فرانسه    70
1-5-2-9  سنگاپور    70
1-5-2-10  كانادا    70
1-5-2-11  هلند    71
1-5-3  تکنولوژى آموزشى در ايران    72
1-5-3-1  تاریخ مدرسه سازی در ایران    74
1-5-3-2  مراحل تکوین مدارس از دیدگاه معماری     75
1-5-3-3  فضاهای مدارس قدیم     78
1-5-4  نظام آموزشي ايران    80
1-5-4-1  کارکردهاى آموزش وپرورش    80
1-5-4-2  سياستهاي آموزشي    82
1-5-4-3  برنامه ريزي آموزشي   83
1-5-4-4  ساختار نظام آموزشي    85
1-5-4-5  مقطع تكميلي متوسطه   86
1-5-4-6  اهداف مقطع تكميلي متوسطه    86
1-5-4-7  دوره های متوسطه     86
1-5-4-8  مدارس قبل و پس از انقلاب    87
1-5-4-9  آموزش رايگان     89
1-5-4-10  مدارس نمونه دولتي    90
1-5-4-11  مدارس عادي دولتي   90
1-5-4-12  مدارس نيمه دولتي   91
1-5-4-13  مدارس نمونه مردمي    91
1-5-4-14  مدارس شاهد    92
1-5-4-15  مدارس استعدادهاي درخشان    92
1-5-4-16  مدارس غير انتفاعي    93
1-5-4-17  مدارس مستقل    94
1-5-4-18  مدارس خصوصي    95
1-5-4-19  نرخ سواد آموزي از گذشته تا حال    95
1-5-5  نظام جديد آموزشي ايران    98
1-5-6  تغییرات مهم  در سایست های امروز مدارس    99
1-5-7  جمع بندی    99


2-    فصل دوم: بستر طرح    102
2-1  معرفی شهرستان بابلسر    103
2-1-1  موقعیت جغرافیایی   103
2-1-2  شرایط و ویژگیهای اقلیمی    103
2-1-2-1  رطوبت    103
2-1-2-2  زاويه تابش   104
2-1-2-3  درجه حرارت    104
2-1-2-4  بارش     104
2-1-2-5  باد    104
1-1-2-6  نسيم خشكي به دريا    105
2-2  مطالعات تاریخی     106
2-3  معرفی و تحلیل شاخصه های معماری منطقه    106
2-3-1  جهت گیری    106
2-3-2  مقابله با رطوبت و افزايش كوران    107
2-3-3  بازشوها    107
2-3-4  پوشش سقف    107
2-3-5  کرسی چینی    107
2-3-6  بافت    108
2-3-7  کوران     108
2-3-8  مصالح مصرفی    108

3-    فصل سوم: مطالعات موضوع طرح    109
3-1  بررسی ضوابط و استانداردها و استخراج لیست فضاهای مورد نیاز   110
3-1-1  جدول 4-1 خلاصه اطلاعات فضاهای بسته مدارس متوسطه نظری    110
3-1-2  جدول 4-2 سطوح خارجی فضای باز محوطه مورد نیاز در مدارس متوسطه نظری    112
3-1-3  جدول 4-3 خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس متوسطه و برآورد سطح زمین مورد نیاز   113
3-1-4  جدول 4-4 میانگین سرانه ناخالص فضاهای بسته به تفکیک کاربری، محوطه و زمین    113
3-1-5  فضاهای اداری   114
3-1-6  فضاهای خدماتی    114
3-1-7  فضاهای ورزشی    115
3-1-8  اطلاعات و ضوابط ساختمان های ورزشی    115
3-1-9  مشخصات سالن ورزشی چند منظوره جهت طراحی و احداث داخل یا کنار مراکز آموزشی   116
3-1-10  تعداد و مساحت فضاهای پشتیبانی   116
3-1-11  مشخصات انواع استخر    116
3-1-12  سرانه استخر به ازاء شناگر    117
3-1-13  فضاهای گردش    117
3-1-14  ابعاد و اندازه فضاهای ارتباطی    117
3-1-15  فضاهای باز    118
3-1-16  فضاهای جانبی لازم برای سالن ورزشی    118
3-1-17  ظرفیت و سرانه فضاها    119
3-2  استاندارد تجهیزات و مبلمان مدارس    120
3-2-1  میز و نیمکت مدارس    120
3-2-2  چهارپایه مدارس    121
3-2-3  صندلی دسته دار    121
3-2-4  میز تحریر    122
3-2-5  رخت آویز مدارس    122
3-2-6  قفسه لباس مدارس    123
3-2-7  میز نقشه کشی مدارس    123
3-2-8  تجهیزات میز کامپیوتر   124
3-2-9  تجهیزات کتابخانه ها    124
3-2-10  تلویزیون در مدارس    125
3-2-11  ویژگی های تجهیزات آزمایشگاهی   125
3-2-12  میز و صندلی های کنفرانس    126
3-2-13  ویژگی های میز تنیس روی میز(پینک پنگ)   126
3-2-14  ویژگی های نیمکت های پارکی    127
3-2-15  ویژگی های انواع تریبون    127
3-2-16  حداقل فواصل و ابعاد تجهیزات(میز و صندلی)    128
3-2-17  چیدمان کلاس های مقاطع دبیرستان   129
3-2-18  چیدمان سایر فضاهای قابل استفاده در کلیه مقاطع    130
3-2-19  جدول استفاده از رنگ مناسب در مدارس    131
3-2-20  ظرفیت و سرانه فضاها    132
3-2-21  آیین کار ایمنی درهای مدارس    132
3-2-22  آیین کار ایمنی پنجره های مدارس   133
3-2-23  آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس    134
3-2-24  ضوابط طراحی ایمنی پلکان    134
3-2-25  اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش    134
3-2-26  مقررات کلی مبحث سوم (مقررات ملی ساختمان  (  138
3-2-27  آیین کار اصول جانمایی , طراحی و بهداشتی در توالت , دستشویی و آبخوری مدارس   140
3-2-28  آیین کار مکان یابی , ساختمان , تجهیزات و بهداشت بوفه مدارس    141
3-2-29  بهداشت مدارس    142
3-2-30  آیین کار اصول کلی مکان یابی و تأمین بهداشت ساختمان های آموزشی    144
3-2-31  روشنایی مدارس    144
3-3  تحلیل مصداق¬های خارجی و داخلی(مطالعات تطبیقی)    145
3-3-1  بررسی نمونه فضای آموزشی(داخلی)    145
3-3-2  بررسی نمونه فضای آموزشی(خارجی)   146
3-4  برنامه فیزیکی طرح    149

4- فصل چهارم: فرآیند طراحی    151
4-1-1  تحلیل سایت    152
4-1-1-1  دسترسی ها     152
4-1-1-2  همسایگی ها    153
4-1-1-3  اقلیم- نور و سایه اندازی     154
4-1-1-4  پوشش گیاهی    154
4-1-1-5  بررسی باد    155
4-1-1-6  بررسی آلودگی    155
4-1-1-7  تصاویر-دید از خارج به داخل سایت    156
4-1-1-8  تصاویر-دید از داخل به خارج سایت     156
4-1-1-9  تصاویر-دید از داخل به داخل سایت    157
4-1-1-10  هندسه و فرم سایت(زوایا، ابعاد، تناسبات، خطوط مهم سایت)    157
4-1-2  نحوه تأثیر مبانی نظری بر طرح    158
4-1-2-1  ایجاد قابلیت انعطاف پذیری در فضاها     158
4-1-2-2  ایجاد تنوع در فضاها     158
4-1-2-3  رعایت سلسله مراتب فضایی در طراحی فضاهای آموزشی    159
4-1-2-4  اختصاص دادن قلمروهای خاص با رعایت تقسیم بندی سنی دانش آموزان    159
4-1-2-5  گروه بندی فضاهای مدرسه و بدست آوردن همجواری های مناسب برای فضاها    159
4-1-2-6  ایجاد فضاهای باز متنوع با ویژگی های فضایی مختلف    159
4-1-2-7  استفاده حداکثر از طبیعت و تجربه های طبیعی در محیط های آموزشی    160
4-1-2-8  ایجاد ارتباط بصری بین فضای داخل و خارج و دو فضای همجوار     160
4-1-2-9   حداکثر استفاده از فضای باز و نیم باز در طبقات    160
4-1-2-10   استفاده از نور طبیعی همراه با منظر و دید به فضای باز در فضای آموزشی    160
4-1-3  ایده-های اولیه    161
4-1-4  روند طراحی و ارائه گزینه ها     161
4-1-4-1  آلترناتیو اول    161
4-1-4-2  آلترناتیو دوم    162
4-1-5  ارزیابی و انتخاب گزینه برتر    162
4-1-6  سیستم سازه ای، تأسیسات و مصالح    163

5-  ضمائم و منابع    164
5-1-1  مدارک طرح    165
5-1-2     منابع و مآخذ    176

 

 

 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی مدرسه ,مطالعات مدرسه ,مطالعات طراحی , طراحی مدرسه،طرح نهایی ,معماری ,نمونه موردی ,طرح مدرسه ,تحقیق اصول ,طراحی مدرسه ,دفترچه مطالعاتی , , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی مدرسه معماری
دانلود مطالعات سير و تحول مدارس ايران
مطالعات و نقشه های طراحی مجموعه آموزشی دخترانه
مطالعات طراحی معماری مهدکودک
مطالعات طراحی هنرستان هنر و معماری
مطالعات طراحی خانه کودک + نقشه های اتوکدی
مطالعات طراحی مهد کودک + نقشه های اتوکدی
دانلود پلان معماری مدرسه/نقشه dwg
دانلود نقشه اتوکد حرفه ای معماری مناسب برای (دانشگاه,هنرستان,مدرسه و...)/نقشه dwg
دانلود پلان کامل معماری مدرسه(بسیار حرفه ای)/نقشه dwg
دانلود پلان کامل معماری مدرسه(بسیار حرفه ای)/نقشه مجموعه-های-آموزشی
مطالعات طراحی معماری مهد کودک
دانلود مطالعات معماری طراحی خانه کودک مهدکودک
دانلود مطالعات معماری طراحی مدرسه ابتدایی
دانلود مطالعات طراحی هنرستان
دانلود مطالعات طراحی مدرسه
دانلود مطالعات طراحی مدرسه معماری
مطالعات طراحی مدرسه با رویکرد تاثیر معماری برافزایش خلاقیت و توانمند سازی دانش آموزان
دانلود مطالعات طراحی هنرستان
مطالعات طراحی هنرستان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد