مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی ، آموزشی ، تربیتی کودکان ناشنوا
فهرست مطالب
تقديم به : 2
سپاسگزاري : 3
هيئت داوران 3
فهرست مطالب 4
چکیده 4
مقدمه 6
جستاری در عالم ناشنوایان 9
1-1حس شنوایی 9
1-2شنوايي شناسي 10
1-4 تقسیم بندی ناشنوایان 12
1-4-1-ناشنوایی مادرزادی 12
1-4-2-ناشنوایی اکتسابی 13
5-1علل ناشنوایی 14
1-6-راهكارها و وسايل كمك شنوايي 15
1-6-1-سمعك : 15
1-6-2-كاشت حلزون : 15
1-7-کم شنوایی 16
1-7-1-انواع كم شنوايي 17
1-9 تاریخچه مراکز آمورش ناشنوایان در ایران 19
1-10 تاریخ آموزش ناشنوایان در جهان 21
1-11 تاریخ ناشنوایان 22
1-12- تاریخ ناشنوایان در جهان اسلام 24
1-13-فرهنگ ناشنوایان 26
فصل دوم 28
بازپروری وآموزش ناشنوا 28
2-1-مقدمه 29
2-2-نظام آموزش وپرورش كودكان استثنايي 31
-تشكيل جلسات آموزش گروهي والدين 35
-آشنايي با نحوه آموزش دانش آموزان: 36
ب-مشاركت با معلمين: 37
2-4-وسایل توانبخشی ناشنوایان 39
2-6-توانبخشی اجتماعی ناشنوایان 43
v اهداف مرکز توانبخشی 45
5. تربیت شنیداری و اصلاح آن . 46
2-7آموزش های گروهی 47
2-8 فضایی منطبق با شرایط جسمی و روانی 48
2-9ایجاد حس کنجکاوی و خلاقیت 50
2-10-ارتباط با ديگران 50
2-11-محيط هنري 51
2-12-فعاليتهاي جسماني 53
2-13رنگ و نور 53
2-13گرمايش و صداي محيطي 54
2-14-مسايل محيطي 54
2-15-اصول و اهداف آموزش 55
2-16-زبان اشاره فارسی 56
2-20جستاری در عالم ناشنوایان 60
الف) نمادین (Symbolic) 63
ب) شمایلی (Iconic) 63
ج) شاخص (Index ) 63
فصل سوم 67
معماری و ادراک ناشنوا 67
3-1 بشر موضوع معماری 67
3-2 تأثیر حس شنیداری در ادراک فضا 71
3-3- ویژگی های معماری ناشنوایان 73
3-4- استاندارهای طراحی برای ناشنوایان 78
3-5-کف سازی فضاهای خاص ناشنوایان 83
3-5-1-الف ) کلاس های موسیقی 83
3-5-2-ب ) آزمایشگاه صدای چند حسی (The multisensory sound lab) 85
3-5-3-ج) آمفی تئاترها و سالن های کنسرت و کلیسای ناشنوایان 88
3-5-3-1 صندلی (Seating): 89
3-5-3-2 سکوهای ساخته شده بر روی کف (Risers) : 89
3-5-3-3-زیر سقف (Sub Floors) : 90
3-5-4-د) فضای شنوایی شناسی 91
3-6-اصول زیباشناسی معماری ناشنوا 92
3-6-1-یک مورد برای اصول زیباشناسی SLCC 93
5. جنس (materiality) : 97
3-7 فضا (Space) 98
3-8- نور (light) 98
3-9- ترکیب (composition) 99
3-11-فضاهای عمومی : 103
3-11-1- متریال (Materaility) 104
3-12- فرامین معماری 105
بررسی نمونه های موردی 112
توانبخشی ناشنوایان و کم شنوایان -مجتمع شهید آیت 113
توانبخشی ناشنوایان و کم شنوایان -مجتمع شهید آیت 119
توانبخشی کودکان ناشنوا و کم شنوا- مرکز نیوشا 120
4-1.کلیسای ناشنوایان، برنت وود –تنسی آمریکا 124
4-2. مدرسه ناشنوایان باغچه بان شیراز 130
نقاط ضعف طرح 130
نقاط ضعف طرح 135
5-1 تدوین برنامه فیزیکی: 136
5-2 زیبا شناختی فضا 137
5- 3 کانسپت، مرکز گفتگو: 140
5-4 چرا مرکز گفتگو؟ 144
5-5 بخش های اصلی پروژه و لیست فضاهای آن: 148
5-5-1-1 کلاس ها 149
5-5-1-2 کارگاه ها 151
5-5-1-3 آزمایشگاه (پژوهش) 153
5-6-3-ج) فضای گفتار درمانی: 155
5-6-6-چ) فضای مخصوص آموزش. 156
5-7ج) فضای انتظار 157
5-8- کتابخانه 157
5-9 بخش آشنایی با دنیای ناشنوایی 158
5-9-1- نمایشگاه هنر ناشنوا 159
5-9-2-باغچه 4 فصل 161
5-9-3- کافی نت: 162
5-9-4- آزمایشگاه صدای چندحسی (the multisensory sounel LAB) 162
5-9-5-غرفه های فروش محصولات کارگاه ها 163
5-10- بخش گفتمان(گفتگو) 164
5-10-1- لابی اصلی مجموعه 165
5-10-2-آمفی تئاتر طراحی شده مخصوص افراد ناشنوا 166
جايگاه تماشاگران و تنظيم زواياي ديد : 166
5-10-3-رستوران با میزبانی ناشنوا: 174
5-11- بخش اداری مجموعه 175
5-11-1-مدیریت 175
5-11-3- کنفرانس 176
5-11-4-امور اداری 177
5-11-5-اتاق استراحت مربیان و متخصصین 178
5-11-6 آبدارخانه 178
5-11-7 سرویس های بخش اداری 179
5-12- بخش خدماتی 179
5-12-1 نگهبانی و اطلاعات 180
5-12-2 سرویس های بهداشتی 180
5-12-3 انبارها 181
5-12-4 پارکینگ ها 181
فصل ششم 182
مکان یابی سایت و تحليل سايت 182
6-1-معرفی استان فارس 182
6-1-3- مطالعات اقلیمی: 184
6-1-4جهت بادهای غالب و بادهای محلی: 186
6-1-4-1-الف) بادهای شمالی: 186
6-1-4-2-ب) بادهای غربی: 186
6-1-4-3-پ) توده های هوای جنوبی: 186
6-1-4-4-ت) بادهای محلی: 187
6-1-5جریان توده های هوا: 187
6-2 بررسی مطالعات اجتماعی و فرهنگی 188
6-3-نرخ رشد. 189
6-4- هرم سنی 190
6-5-جانمایی پروژه در شهر شیراز 192
6-5-1-دسترسی: 192
6-5-3-همجواری ها: 193
6-5-4-قابلیت گسترش: 194
6-5-5-تنوع بصری: 195
6-6-پتانسیل های اجتماعی بستر 195
6-7-جمع مطالب و تعیین نوع بستر 196
6-8-نقد و بررسی آلترناتیوهای مکان یابی بستر 196
6-8-1-الف) باغات حاشیه بلوار چمران: 197
محاسن حاشیه چمران: 197
معایب حاشیه چمران: 198
6-8-2-ب) سایت جنوبی پارک آزادی (پارک شهر) 199
معایب فضا: 200
فصل هفتم 201
معرفی طرح 201
7-2-ایده اصلی طرح 202
7-3-ایده انتخابی 204
7-4-آرایش فضای مثلثی به عنوان یک مدل طراحی بنیادی برای اجتماع افراد ناشنوا 205
7-4-1-الف) اصل (openess) بودن 206
7-4-2-ب) اصل نور:(light) 207
7-4-3-ج) اصل ترکیب (composition) 207
7-4-5-د) اصل فرم 208
7-4-6-هـ) اصل متریال(materialiy)
7-5-چند نکته مهم در رابطه با طراحی 209
7-6 - جانمایی پروژه در سایت 210
7-7- سازه پروژه 210
7-8-معرفی تاسیسات 211
فهرست منابع فارسي 213
فهرست منابع غيرفارسي 220