مجموعة ترمينال اتوبوسراني را بطور كلي ميتوان به قسمت هاي زير تقسيم نمود:
الف) ورودي مسافرين، ترمينال شهري، پاركينگ مراجعين و پاركينگ وسائل نقليه عمومي شهري، ورودي برقراركننده ارتباط بين شهر وترمينال مسافربري برونشهري بوده لذا ميبايد داراي خصوصيات لازم براي اين عملكرد باشد. اين فضاها بايستي حريم ترمينال را مشخص نموده وهويت لازم را به آن ببخشد.
در جهت برقراري بهترين نوع ارتباط بين شهر و ترمينال بين شهري بايستي فضائي براي توقف وسائل نقليه عمومي شهري در نظر گرفت تابدين ترتيب مسافران ورودي با استفاده از اين وسائل (كرايه، اتوبوس، تاكسي و … و در آينده مترو يا ترامواي شهري) عازم شهر گردند. ضمناً اين نوع خودروها ميتوانند مسافران خروجي را از سطح شهرجمعآوري و به مجموعة ترمينال انتقال دهند.
پاركينگ مراجعين و پاركينگ وسائل نقليه عمومي شهري نيز از فضاهاي ضروري در ترمينال ميباشند. دراين فضا مستقبلين، مشايعتكنندگان و حتي در صورت لزوم مسافرين ميتوانند وسائل نقليه خويش را پارك نمايند. ميتوان با درنظرگرفتن مساحت كافي دراين پاركينگ امكان پارك وسائل نقليه عمومي را نيز فراهم آورد.
ب) فضاي تجاري و خدماتي: در اين فضا خدمات در طيفي گسترده ارائه ميگردد. اين طيف ميتواند از فروش مواد غذائي تا ارائه صنايع دستي گسترده باشد. در ضمن ميتواند شامل مهمانخانه و ساير احتياجات مسافرين نيز باشد.
ج) ساختمان مسافرين خروجي با در نظر گرفتن توسعة آينده
د) ساختمان مسافرين ورودي با در نظر گرفتن توسعةآينده
هـ) پاركينگ وسائل نقلية بين شهري و سكوهاي مربوطه: اين فضا پارك وسائل نقلية برونشهري در زمان فراغت را ممكن مي سازد.
و) فضاي خدمات جنبي (فني، تعميرگاه، رنگآميزي و شستشوي وسائل نقلية برونشهري) و مراكز تاسيساتي، انبارها، خوابگاه رانندگان و سكوهاي سوختگيري و غيره.
ز) ورودي وخروجي وسائل نقليه بين شهري و اجزاء متشكله مانند مهرزني و غيره.
ح) راهها و رامپها و ديگر تاسيسات مربوطه در جهت ايجاد تسهيلات ورود وخروج وسائل نقليه بين شهري و عبور و مرور سريع ساير وسائل نقليه.
ط) فضاي سبز و عوامل تلطيف كننده محيط: اين فضا جهت رفع آلودگيهاي محيطي، مشخص نمودن حريم و عرصهها وايجاد چشماندازهاي مناسب كارآئيهاي بسيار گستردهاي را دارا ميباشد.
بمنظور هر چه روشنتر شدن ارتباط بين اجزاء مختلف طرح ترمينال دياگرام ارتباطات بين آنها تهيه گرديد. در اين دياگرام ارتباطات ترمينال از مرحله ورودي (نقطه اتصال مجموعه ترمينال به شهر) تا مرحله انتهائي (سكوهاي سوار شدن) بصورت مجموعههاي كلي نشان داده شده، كه در عين حال نمايانگر روابط بين مجموعههاي خدمات جانبي و ترمينال نيز ميباشد.
بررسی سیستم های ورود وخروج مسافر
مدارک پروژه
فایل اتوکدی (DWG)
سایت پلان
پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
نمای شمالی
نمای جنوبی
برش A-A
برش B-B
۹ رندر باکیفیت (JPG)
پوستر حرفهای (JPG)
فایل PSD لایه باز
مطالعات(۱۳۱ صفحه ورد)
فضاهای معماری
طبقه همکف :
بیمه
سرویس بهداشتی
وضو خانه
اتاق استراحت کارکنان
باجه تلفن
سالن انتظار
گیشه
اطلاعات
تریای بازار
اتاق رسیدگی به امور رانندگان
اتاق جلسه
حسابداری
فروشگاه
باشگاه بدنسازی
آشپز خانه
اتاق تلویزیون
فضای انتظار رانندگان
اتاق استراحت رانندگان
سرویس بهداشتی رانندگان
اتاق تحویل بار
فضای مکث
اشیاء گمشده
فتوکپی
بانک
انبار
فضای انتظار و نشستن
بازرسی
منشی
مدیریت
کنترل آمار
اتاق انتظار VIP
رزرو هتل
بایگانی
طبقه اول :
گیشه
سالن انتظار
معاونت
دفتر تعاونی
دفتر تاسیسات
دفتر انتظامی
تایپیست
مطبوعات
بایگانی
دفتر امور پزشکی
داروخانه
فروشگاه تعاونی
چایخانه
دفتر رسیدگی به بلیط
حراست
رختکن
آشپز خانه
سرویس بهداشتی
سلف کارکنان
پیشخوان سفارش غذا
رستوران
اتاق جلسه
فتوکپی
عکاسی
قنادی
صنایع دستی
سالن کنفرانس کوچک
کتاب فروشی
واکسی
دفتر رسیدگی به امور خودروها
نمازخانه آقایان
نمازخانه بانوان
فضای گفتمان
فهرست مطالعات
چکیده پروژه
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: شناخت موضوع
بخش اول: تعریف و انواع پایانه
پایانههای مسافربری
پایانههای بار و کالا
پایانههای اتوبوس محلی
پایانههای اتوبوس اصلی سرویس دهنده کشوری
بخش دوم: ظرفیت و اندازه پایانهها
بخش سوم: اصول مهم طراحی در پایانهها
اصل ایمنی
اصل امنیت
اصل دسترسی آسان
اصل تمرکز
خوانایی فضاهای پایانه
سازگاری فعالیت پایانه با کاربریهای اطراف
انطباق ظرفیت شبکه ارتباطی پایانه با سفرهای جذب شده توسط پایانه
پیش بینی فضای ذخیره برای گسترش پایانه در آینده
نتیجه گیری
فصل دوم: شناخت بستر
بخش اول: معرفی اجمالی استان آذربایجان غربی
بخش دوم: پیشینه تاریخی استان
بخش سوم: شهرستان
زبان و مذهب
کشاورزی و منابع طبیعی و دامپروری
امور اجتماعی
سواد
آموزش و پرورش
امور تولیدی و اقتصادی
منابع آب و خاک
صنعت و معدن
راه و ترابری
بخش چهارم: مشخصات اقلیمی و آب و هوا
نکات کلی درباره اقلیم سرد وکوهستانی
ویژگیهای معماری بومی مناطق سرد وکوهستانی
بخش پنجم: ناهمواریها
بخش ششم: بادها
بخش هفتم: معیارهای تصمیم گیری در طراحی مقدماتی معماری
تناسب ساختمان و شکل منطقه دنباله
نکات
راه حلهای عمومی
راه حلهای اختصاصی
نقش مناطق ایرودینامیکی اطراف ساختمان در تهویه طبیعی
رهنمودهای عملی برای طراحی
تعیین جهت استقرار ساختمان
نتیجه گیری
فصل سوم: استانداردهای طراحی
بخش اول: ارتباط عناصر متحرک و انواع حرکت
بخش دوم: ترکیبهای مختلف پایانه
ترکیب خطی
ترکیب شاخهای
ترکیب مدور
نوع ترکیبی
بخش سوم: طرز قرارگیری اتوبوسها در ترمینال
شیوه موازی
شیوه عمودی
شیوه دندانهای خطی درجه
شیوه دندانهای شعاعی
نتیجه گیری
فصل چهارم: بررسی نمونههای مشابه
بخش اول: نمونههای داخلی
ترمینال کاوه اصفهان
پایانه مسافربری همدان
بررسی یک طرح دانشجویی
بخش دوم:نمونههای خارجی
ترمینال اتوبوس در هیلوا اسپانیا
نتیجه گیری
فصل پنجم: برنامهریزی فیزیکی
بخش اول: برنامه فیزیکی
بخش دوم: آنالیز و معرفی سایت
بخش سوم: تحلیل سایت
وضعیت اتوبوسرانی شهرستان
مزایای سایت مورد نظر
اهداف در طراحی ایستگاه
نتیجه گیری
فصل ششم: ارائه آلترناتیوها و انتخاب آلترناتیو بهینه
آلترناتیو شماره۱
آلترناتیو شماره۲
آلترناتیو شماره۳
نتیجه گیری