خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری،با رویکرد معماری سنتی ایران

   تعدادبرگ: 310 برگ ورد   قیمت: 60000 تومان   حجم فایل: 18120 kb  تعدادمشاهده  3


 مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری،با رویکرد معماری سنتی ایران
 
انسان از کنار نیازهای اقتصادی خود نیازهای دیگری هم دارد که باید از عهده پاسخگویی آنها برآید. سفر یکی از پاسخ هایی است که انسان برای نیازهای روانی خود یافته است. سیاحت و جهانگردی دو واژه ای است که از پیوند خوردن سفر با فرهنگ حکایت دارد و اخیرا مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و توجه به آن روز به روز بیشتر می شود. هیچ صنعتی در جهان در شرایط فعلی به این گستردگی نیست و مسلما رشد آن در آینده همچنان ادامه خواهد یافت. بویژه آنکه وضعیت اقتصادی مردم جهان و نیز اوقات فراغت آنها مرتبا در حال رشد است و آنان بیش از گذشته می خواهند که به تعطیلات و مسافر بروند.
توسعه فعالیت و افزایش درآمد نسبی مردم به ویژه در جوامع صنعتی موجب گردیده که امروزه مسافرت از صورت یک عمل تجملی که در انحصار افراد اندکی از اجتماع بوده خارج و به یک سرویس اجتماعی و عمومی بدل گردد. از سوی دیگر سیر و سیاحت حالت های مختلفی را شامل می شود که در برگیرنده دهها نوع توریسم و صدها نوع از لحاظ شخصی می باشد جهانگردی را می توان بر حسب اهداف دسته بند نمود.
1- جهانگردی تفریحی
2- جهانگردی فرهنگی
3- جهانگردی ورزشی
4- جهانگردی تجاری
اثراتی که جهانگردی در کشورهای مختلف می گذارد عبارتند از :
- صدور کالا از طریق خرید ره آوردهای جهانگردی توسط گردشگران
- ایجاد خدمات مختلف برای استفاده جهانگردان
- توسعه وپیشرفت حمل و نقل
- استفاده از درآمد ناشی از سرمایه گذاری خارجی
- توسعه راهها و فرودگاهها
دلایل توجه به صنعت گردشگری
بطور کلی جهانگردی از ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر عمیقی در کشورها دارد. توسعه جهانگردی موجب افزایش درآمد ارزی کشور را فراهم می کند و کشورهای مختلف جهان سعی دارند که حداکثر بهره ممکن را از این منبع تحصیل نمایند. تاثیر جهانگردی در اقتصاد ملی به تحصیل درآمد ارزی محدود نمی گردد زیرا از طریق تشویق فعالیت های ساختمانی (بنای هتل، متل، تاسیسات وابسته به جهانگردی)، توسعه حمل و نقل و عرضه کالاهای موردنیاز جهانگردان ضمن رونق اقتصاد ملی به افزایش سطح اشتغال، اشتغال زائی و درآمد زائی نیز می پردازد. سیاحت به عنوان یک صنعت دارای مزایای فراوانی است و توسعه آن در یک کشور مستعد به افزایش ظرفیت کار و درآمد ملی، حصول ارز خارجی و سرعت بخشیدن به گردش پول منجر می شود و از ابعاد فرهنگی باعث تحکیم روابط بین ملت ها و توسعه فرهنگی و جهانگردی می توان به روابط مستحکم سیاسی رسید، همچنین توسعه ارتباطات و پیشرفت منطقه و مطرح شدن منطقه در سطح ملی و فراملی نتایج مهمی توجه به صنعت گردشگری می باشد.
عوامل مختلفی در جذب توریست نقش دارند از جمله جذابیت های تاریخی، مذهبی مثل آثار و مناطق باستانی و یا مکان های زیارتی و یا جذابیت های طبیعی و اقلیمی مثل کوهستان، سواحل دریاها و رودخانه ها، جنگل ها و .. یا عوامل دیگر مثل مناطق تجاری. در کشورها انواع این جذابیت های مختلف موجود است، به عبارت دیگر جذابیت های بالقوه ای را اکثر مناطق ایران دارا می باشند ولی به لحاظ امکانات توسعه نیافته اند در واقع بصورت جدی به مسئله گردشگری و پیامدهای آن توجه نشده است. گردشگری نیاز به ساماندهی فضای مناسب خود را در ضمن آنکه باید از یک برنامه ریزی دقیق بهره مند باشد.
در واقع به صنعت گردشگری به عنوان یک رکن اقتصادی مهم توجه نشده است. در صورتیکه به عنوان یک منبع درآمد ملی یک محور اقتصادی مهم می تواند مطرح باشد. در این زمینه توجه به درامدهای کشورهایی که به لحاظ اقتصادی تنها بر گردشگری تکیه دارند و از نظر منابع معدنی و ذخایر نفتی هیچ زمینه ای ندارند حائز اهمیت می باشند. گردشگری به عنوان یک صنعت بدون آلودگی مطرح می شود و مهمترین نکته این است که به عنوان یک منبعی مطرح است که اگر به طرز صحیح برنامه ریزی شود هرگز واهمه به اتمام رسیدن آن را نخواهیم داشت.
یکی از مهمترین تبعات گردشگری توسعه ارتباطات می باشد. ارتباطات جنبه های مختلفی را در بر می گیرد از جمله فرهنگی- اقتصادی- سیاسی و در شهرهایی که مرکز جلب توریست می باشند علاوه بر جنبه های اقتصادی که توسعه و رشد روزافزون دارد جنبه های فرهنگی نیز رو به رشد می گذارند.
برای اینکه کاملا اهمیت فراوان صنعت جهانگردی روشن شود، لازم به ذکر است که پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی حاکیست که تا سال 2010 میلادی حدود یک میلیارد و تا سال 2020 حدود 6/1 میلیارد جهانگرد به سیاحت کره خاکی می پردازند، درآمد حاصل از جهانگردی در سال 2010 میلادی حدود یک هزار میلیارد دلار و در سال 2020 حدود دو هزار میلیارد دلار خواهد بود. گزارش سازمان جهانی جهانگردی نشان می دهد که در سال 1999 میلادی درآمد بخش جهانگردی با 2/3 درصد افزایش 455 میلیارد دلار بوده است. صنعت جهانگردی در سال 99 میلادی بیش از 8  درصد از صادرات بازرگانی و یک سوم از تجارب جهانی را به خود اختصاص داده است و به زودی به عنوان بزرگترین بخش تجارت بین المللی معرفی می شود. منطقه آسیا- پاسفیک پس از دو سال رشد منفی بار دیگر با رشدی معادل 5/7 درصد و رکورد جدید 94 میلیون گردشگر بین المللی سرآمد جهانگردی دنیا در سال 999 بود و در منطقه جنوب آسیا که ایران نیز در آن منطقه قرار دارد و در سال 2000 میلادی حدود 6 میلیون ورودی جهانگرد بین المللی داشته است و یکی از مناطق در حال رشد در زمینه جهانگردی محسوب می شود.
2-2-3- تقسیم بندی گردشگران
به طور کلی به لحاظ گروه بندی اجتماعی توریسم و گردشگری به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. گردشگری داخلی به علت سهولتی که در بطن خود دارد از رونق بیشتری برخوردار است سهولت گردشگری داخلی را عوامل زیر پدید می آورند:
- کوتاهی فاصله ها
- آشنایی قبلی با محیط و فضا
- آشنایی با زبان رایج
- عدم مقررات گمرکی و تبدیل پول
- تامین و اطمینان خاطر به علت بومی بودن
- صرفه جویی در هزینه سفر بخصوص حمل و نقل
گردشگری خارجی بدون قوام یافتن گردشگری داخلی پیشرفت محسوسی نخواهد کرد. گردشگری داخلی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز باعث ایجاد ارتباط فرهنگی و قومی در سطح ملی برای تامین وحدت ملی بیشتر می گردد.
نیازهای متفاوت اقتصادی در داخل کشور خواه ناخواه قشرهای فرهنگی جدای از یکدیگر را پدید می آورند.
این جدایی فرهنگی در ساختار سیاسی کشور انعکاس می یابد و از توان پیشرفت جامعه می کاهد. برای پیشگیری از این فرسایش هیچ ابزاری کارآمدتر از تماس رو در رو اقشار مختلف وجود ندارد که باید از طریق ایجاد و گسترش سیاحت های داخلی انجام گیرد.
احیاء گردشگری داخلی یک گام بسیار موثر جهت برنامه ریزی اوقات فراغت می باشد. فراغت به معنای (جدا کردن ذهن از درگیری های جاری زندگی است. نیازهای زندگی، انسان را ناگزیر می سازد که راه و رسم نظم یافته ای را در جریان تلاش های روزانه خود بپذیرد. بخش بزرگی از این مسیر بدون دخالت خود فرد تنظیم و به او تحمیل می شود.
فراغت، گریز از این تحمیل و پیش گرفتن راه و رسم دیگری برای مدتی کوتاه می باشد، برای فراهم آوردن زمینه های گذران فراغت بایستی از همه امکانات طبیعی، فرهنگی و اقتصادی کشور سود جست. کوهها، کوهپایه ها و جنگل ها، رودخانه ها و سواحل دریاها را باید جهت پذیرش سپری کنندگان دوران فراغت آماده شود به بیان دیگر گردشگران داخلی بهترین الگو برای جهت دادن و بهره وری اوقات فراغت هستند.
از مزایای گردشگری فقط یک گروه مشخص در جامعه استفاده نمی کنند بلکه تمام افراد کشور اعم از شهری و روستائی و عموم طبقات جامعه از تولید کنندگان فرآورده های کشاورزی و صنعتی گرفته تا صاحبان صنایع دستی و هنرها و بالاخره کسانی که در کارهای اجتماعی و فرهنگی و هنری هستند همگی از رهگذر توسعه گردشگری بهره می برند.
و.....
 
 فهرست کلی مطالب
چکیده
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
بیان مسئله
اهداف
ضرورت
فصل دوم مبانی نظری
فصل سوم استانداردها و ضوابط
فصل چهارم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل پنجم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل ششم طراحی سایت 
فصل هفتم تاثیر گذاری رویکرد به موضوع
فصل هشتم نمونه های موردی و تطبیقی
تحلیل نمونه های داخلی
تحلیل نمونه های موردی خارجی
فصل نهم ایده و کانسبت
حجم بنا
طراحی
فصل دهم سازه و تاسیسات
فصل یازدهم منابع و ماخذ  
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,مجموعه توریستی گردشگری،با رویکرد , معماری سنتی ایران,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی مرکز آبدرمانی با رویکرد معماری زمینه گرا
مطالعات طراحی مرکز توریستی گردشگری بیابان با رویکرد معماری کویری ایران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد