بررسی تاثیر انواع تبلیغات بر صنعت گردشگری
فهرست
فصل اول7
کلیات پژوهش7
1ـ1 بيان مسأله:7
1-2 اهميت موضوع:10
1-3 ضرورت تحقيق:14
1-4 اهداف تحقيق:17
1-5 سؤالات تحقيق:17
1-6 فرضيات:18
1-7تعاريف عملياتي:18
1-8 شاخص سازی19
1-9 چارچوب نظری21
1-10 مدل تحقیق23
فصل دوم24
ادبيات و پيشينه پژوهش24
2-1 بخش اول: “تبليغات”25
2-1-1 تعريف تبليغات25
2-1-2 سابقهي تبليغات تجاري در جهان26
2-1-3 تاريخچهي تبليغات در ايران31
2-1-4 اهداف تبليغات33
2-1-5 عناصر موجود در پيام تبليغاتي35
2-1- 6 فنون تبليغات36
2-1-7 الگوهاي تبليغ39
2-1-8 انواع تبليغات40
انواع تبليغات براساس محدودهي تحت پوشش40
تبليغات براساس نوع ارائه پيام:41
انواع تبليغات بر مبناي بازار هدف43
انواع تبليغات براساس نوع رسانه:43
تبليغات بالاي خطي و پايين خطي43
2-1-9 انواع جاذبههاي تبليغ44
2-1-10 تكنيكهاي اجرايي تبليغات بازرگاني48
2-1-11 شگردهاي جلب مخاطب مورد استفاده در تبليغ بازرگاني53
2-1-12 نقش تصوير در تبليغ:54
2-2 بخش دوم:” گردشگري”55
2-2-1 تعريف گردشگري55
2-2-2 تاريخچه گردشگري:57
2-2-2-1 پيشينه گردشگري در جهان:57
2-2-2-2 پيشينه گردشگري در ايران:59
2-2-3 اهميت گردشگري61
2-2-3-1 آثار اقتصادي گردشگري62
2-2-3-1-1 گردشگري و اشتغال64
2-2-3-2 آثار فرهنگي ـ اجتماعي گردشگري:66
2-2-3-3 آثار سياسي68
2-2-3-4 آثار زيست محيطي:69
2-2-3-5 آثار آموزشي70
2-2-4 انوع جاذبههاي گردشگري71
2-2-5 انواع گردشگري:73
2-2-6 جايگاه ايران در صنعت گردشگري81
2-3-بخش سوم : “نظريههاي گردشگري”85
2-3-1 انگيزش در جهانگردی:85
2-3-2 عوامل مؤثر بر انگيزههاي سفر:87
2-3-3 نظریه های انگیزش در جهانگردی :87
2-3-3-1نظريهي نيازها88
2-3-3-1-1فرآيند انگيزش در نظريه نيازها89
2-3-3-2 نظريهي انتظار و احتمال:91
2-3-3-3 نظريه درونگرايي و برونگرايي:92
2-3-3-4 نظريه سلسله مراتب انگيزههاي سفر:92
2-3-3-5 نظريههاي رفتار مصرف كننده در جهانگردي:93
2-4 بخش چهارم :” نظريههاي ارتباطي در تبليغات “94
2-4-1 كاربرد فرآيند ارتباطات در تبليغات94
2-4-2انتظارات فرهنگي و درك:95
2-4-3نظريه طرح ذهني:96
2-4-4 فرآيندهاي گزينشي:97
2-4-5 اعتبار منبع:97
2-4-6 اثرهاي تكرار:98
2-4-7 الگوي سلسله مراتب اثرها:99
2-4-8 كاركرد رسانهها:101
كاركرد نظارت:102
كاركرد ارتباط دهنده يا (همبستگي اجتماعي در واكنش به محيط)103
2-4-9 برجسته سازي:104
2-4-10نظريهي دو عاملي:105
2-4-11نظريه استفاده و خشنودي:105
2-4-12 فرمول آيدا:106
2-5 بخش پنجم : “اثر بخشی تبلیغات”109
2-5-1 شرايط اثربخشي رسانهها109
2-5-2 شرايط تأثير تبليغات:110
2-5-3 مدل عوامل مؤثر بر روي اثربخشي تبليغ111
2-5-4عوامل مؤثر برروي اثربخشي تبليغ:112
2-5-5 مدل مسير دو سويه اثربخشي تبليغات114
2-6 بخش ششم : تبليغات و گردشگري116
2-6-1 تبليغات در عصر اطلاعات116
2-6-2 فنآوري اطلاعات و ارتباطات120
2-6-2-1 فناوري اطلاعات120
2-6-3 تاثیر فناوري اطلاعات در گردشگري121
2 -6-4 تبليغات اينترنتي127
2-6-5 نقش اينترنت در توسعهي صنعت گردشگري129
2-6-6 – شبکه های تلویزیونی ماهواره ای133
2-6-7 ابزار تبليغات گردشگري134
2-6-7-1 ابزارهاي اصلي تبليغات135
2-6-7-2 ابزارهاي فرعي تبليغاتي و بازاريابي جهانگردي:135
2-7بخش هفتم: پیشینه پژوهش136
2-8 بخش هشتم: عملكرد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري140
فصل سوم144
روش شناسی144
3-1 روش تحقیق:144
3-2 ابزار تحقیق145
3-3 جامعه آماری145
3-4 حجم نمونه :145
3-5 روش نمونه گیری:146
3-6 رویه جمع آوری اطلاعات:146
3-7 اعتبار و پایایی تحقیق :147
3-8 محدودیت های تحقیق147
فصل چهارم149
یافته های پژوهش149
مقدمه150
بخش اول) تجزیه و تحلیل توصیفی150
بخش دوم ) تجزیه و تحلیل استنباطی150
بخش اول) 4-1تجزیه و تحلیل توصیفی151
جدول شماره 1: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب جنسیت151
فصل پنجم211
نتیجه گیری و پیشنهادات211
5-1 نتیجه گیری211
5-2 پیشنهادات218
5-3 پیشنهاداتی برای محققین بعدی225
منابع فارسی226
مقالات230
منابع اینترنتی ( مقالات فارسی ) :233
فصل اول
کلیات پژوهش
1ـ1 بيان مسأله:
با رشد بيش از پيش شهرنشيني و زندگی ماشيني، براي گريز از زندگي مدرن و يافتن زمان فراغت انسان بر آن شد تا سفر را به عنوان امري واقع تجربه كند. در اين ميان پيشرفت چشمگير صنعت حمل و نقل و ارتباطات امر سفر را در چارچوب وسيلهي نقليهي ايمن و شبكهي راههاي وسيع و گسترده آسان نمود.
بدين ترتيب صنعتي شدن جوامع همراه با افزايش درآمد مردم از یک سو و مهيا شدن اوقات فراغت براي تجديد نيرو وگسترش نوآوريهاي تكنولوژيكي از سوی دیگر زمينه را براي سفر به نقاط دور و نزديك با هدف استفاده مطلوب از زمان فراغت، كنجكاوي در مورد طبيعت،شناخت فرهنگ و تاريخ ملتها فراهم آورد. در نتیجه گردشگري به طور گسترده بر بستری از فن آوری های ارتباطی شكل گرفت.
صنعت گردشگري در پنجاه سال گذشته رشد روزافزون و مستمري داشته است. اكنون نيز شتابان به سمت آينده در حركت است.این جابجايي عظیم گردشگران بر روی كرهي زمين یکی از منابع مهم درآمدي جهان به حساب ميآيد همچنین به عنوان گستردهترين صنعت خدماتي جهان حائز جايگاه ويژهاي است؛ این صنعت با تأسيس امكانات و زيرساختهای ويژه فرصتهاي شغلي بیشماري را براي كشور ميزبان بوجود ميآورد.
بدين ترتيب گردشگري كه در ابتدا بعنوان يك پديدهي فرهنگي- اجتماعي مطرح شده بود كمكم بعنوان عاملي مهم در رشد و توسعهي اقتصادي شناخته شد. صلح، امنيت، دموكراسي، آزادي وپيشرفتهاي فرهنگي اجتماعي نيز از ديگر پيامدهاي مثبت اين صنعت عظيم به شمار ميآيند.
وجود اين همه آثار و منافع موجب شد تا گردشگري مورد توجه بسياري از كشورها قرار گرفته، با برنامهريزي و سرمايهگذاري های كلان سود سرشاري را نصيب خود نمایند و براي كسب عوايد بيشتر در رقابتي تنگاتنگ با يكديگر قرار گيرند. اسپانيا، آمريكا، فرانسه، چين وايتاليا از كشورهاي صاحب نام در اين صنعت هستند.
((جهانگردي پديدهاي است چند بعدي كه عوامل مختلفي چون شرايط عمومي كشور، ثبات اقتصادي و اجتماعي، امنيت داخلي، تقويت و گسترش زمینه های مختلف خدماتي از قبيل سيستم حمل و نقل، توسعهي هتلها، مراكز تفريحي و… در موفقیت آن سهم بسزایی دارند.)) (رستمی،1377)
اما در كنار اين عوامل، بازاريابي و تبليغات از شاخصهاي اصلي و مهم در رشد و گسترش گردشگري هستند.تبليغات يكي از شيوههاي مهم و مؤثر در اطلاع رساني ميباشد و ميليونها نفر را به خود جذب كرده است. در تحولات عمومي جهان، در همهي امور جاري فعاليتهاي بشري و در تمام تار و پود زندگي انسان رخنه كرده است. نه تنها معرفي كالاها و خدمات بلكه رقابتهاي تجاري نيز بدون تبليغات مؤثر و گسترده ميسر نيست.
در واقع تبليغات ابزار مهمی براي ارتباط با بازار و جامعه و نفوذ در دل و فكر مخاطبان به منظور تأثيرگذاري و تغييردر تصميم و رفتار آنان است. تبليغ وسيلهاي است براي تأثير و تغيير. تغييري كه تبليغ ايجاد ميكند، تغيير در نگرش، بينش، دانش، روش و رفتارهاي انواع مخاطبان است. (روستا، 1381) ارقام سرسام آوري كه در اين زمينه هزينه ميشود، به واقع اعجابانگيز است و نشانهي اهميت اقتصادي اين امر ميباشد