مجتمع تجاری اداری
مقدمه
اقتصاد و روابط حاكم بر آن را ميتوان يكي از اركانهاي اصلي در جامعهاي دانست كه در طول تاريخ باعث بروز تحولات بزرگي در زندگي بشر شده است. از زمانيكه بشر به يكجانشيني روي آورد و اولين پايههاي تمدن خود را در شهرها پايهريزي كرد تا امروز كه ما شاهد رشد چشميگري در زيمنه علم و تكنولوژي هستيم، همواره اقتصاد يكي از عوامل موثر در تغيير و تحولات اجتماعي بوده است.
ظهور تمدن هنگامي امكانپذير است كه هرج و مرج و ناامني پايان پذيرفته باشد چون هنگام از بين رفتن ترس است كه كنجكاوي و احتياج به ابداع و اختراع به كار مي افتد و انسان خود را تسليم غريزهاي ميكند كه او را به شكل طبيعي به راه كسب علم و معرفت و تهيه وسايل بهبود زندگي سوق ميدهد.
ممكن است در يك اجتماع ايلي و قبيلهاي به شكل بدويان عربستان به شكل استثنايي افراد نيرومند و باهوشي يافت شود كه صاحب مزاياي اخلاقي از قبيل شجاعت و نجابت و كرم باشند ولي هرگاه در اين اجتماع خميرمايه نخستين فرهنگ و تمدن كه تامين خوراك است وجود نداشته باشد، تمام هوشها بايد به سمت موفقيت در شكار برود يا در راه ميلههاي تجارتي در كار بيفتد و هرگز از اين حد تجاوز نميكند و ظرافت و نازككاري، و به طور خلاصه هنرهاي عالي كه معرف تمدن است از آن ميان به ظهور نميرسد.
در شهر است كه به حق يا باطل در نتيجه ثروت و هوشمندي مردم مزارع و دهات در اطراف شهر گرد ميآيند. و در همين جاست كه روح اختراع وسايل آسايش زندگي و تجمع و خوشگذراني و راحتطلبي فراهم ميسازند. بازرگانان در شهر به يكديگر ميرسند و كالاي مادي و فكري خود را با هم مبادله ميكنند در محل برخورد راههاي بازرگاني در شهرهاست كه عقل مردم بارور ميشود و نيروي خلاق آن آشكار ميگردد. بالاخره در شهر است كه دستهاي از مردم از غم توليد اشياي مادي ميآسايند و به فكر ايجاد علم فلسفه و ادبيات و هنر ميافتند. آري نيت در كلبه برزگر آغاز مي گردد ولي در شهر به گل مينشيند و بارور ميگردد.
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول: تجزيه و تحليل سايت مورد نظر
- تجزيه و تحليل سايت بررسي موقعيت زمين
- بررسي طرحهاي تهيه شده در محدوده اراضي عباس آباد
- بررسي كالبد زمين
- مشخصات تاژئوتكنيك
فصل دوم: تاريخچه تجارت
- تاريخچه تجارت درايران
- ساختار اجتماعي، اقتصادي دوران صفويه
- بازار در شهرهاي ايران
- انواع بازارها
- روند شكلگيري بازارهاي شهري
- استخوانبندي فرم بازارها
- عملكرد شهري بازار
- تكنيك ساخت بازار
فصل سوم: نگاهي به زندگي روزمره در مراكز تجاري
- نگاهي به زندگي روزمره در مراكز تجاري شهر تهران
- طراحي داخل فروشگاهها
فصل چهارم: روشهاي طراحي مراكز تجاري
- روشهاي جذب شهري در مراكز تجاري
- ايجاد راههاي دسترسي به تمامي واحدها
- ايجاد فضاهاي تفرتيحي در مجتمع
- استفاده از رنگهاي جذاب در معماري ساختمان
- نماي ساختمان
- محوطه سازي و ايجاد فضاي سبز
- نورپردازي
فصل پنجم: بررسي نمونهها
- مركز خريد گلستان
- ساختمان تجاري اداري فرشته در تهران
- مركز خريد پارسيان كرج
فصل ششم: استانداردها
- مسير دسترسي
- تخصيص فضا
- ارتفاع طبقات
- شبكه سازهاي
- حركت در ميان طبقات فروشگاه
- آسانسورها
- پله برقي
- توزيع كالاها
- جزئيات سرويس
- ويترينها
- مقررات ساختماني
- محل مغازهها
منابع و ماخذ