خانه
Contents تفریح (Recreation) 2 فعالیت های تفریحی 2 مقدمه 3 هتل: 3 متل 3 پانسیون 4 رسورت هتل: 4 هتل های کوچک: 4 هتل های جوانان: 4 هتل روی چرخ: 5 کمپ: 6 شاله : 6 بنگالو 7 آشنایی با مفهوم هتل 7 هتل چیست: 9 الف) درجه بندی هتلها: 9 ب) تسهیلات و خدمات کامل و خدمات محدود: 9 ج) انواع هتلها: 10 د) دسته بندی هتل 10 1- از نظر تعداد واحدهای اقامت 10 2- دسته بندی هتل از نظر کیفیت و طرح: 10 3- نوع فعالیت همراه با نمونه های آن: 11 1- هتل مرکز شهر 11 2- هتل بین راهی 11 3- هتل فرودگاه 12 4- هتل تفریحی 12 5- هتل آپارتمانی 12 6- هتل های مسکونی 12 عوامل موثر بر پیشرفت: 14 1-1-2- نمونه هائی از مکانهای اقامت: 14 1-1-3- تعریف استاندارد هتلها: 15 تعداد اتاقها: 15 انواع هتل: 15 سوییت و آپارتمان هتلها: 16 توریسم در ایران: 16 تاریخچه مسافرت و جهانگری: 16 انقلاب صنعتی: 17 اجزای تشکیل دهنده صنعت مسافرت و جهانگردی: 17 حمل و نقل و ساختارهای زیربنایی 17 اقامتگاه و پذیرایی 17 غذا و نوشیدنی 17 خدمات جانبی 17 ضرورت گردشگری: 17 اهداف گردشگری: 18 ساختار فرهنگ اقوام دیگر 18 دیدن آثار تاریخی 18 زیارت اماکن مقدس 18 سرگرمی و ورزش 18 رابطه بین تکنولوژی و صنعت جهانگردی: 18 نقش جهانگردی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه 19 کرانه دریای خزر در ایران 19 بررسی وضعیت فعلی کرانه دریای خزر: 20 استان مازندران 21 تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی در مازندران 21 جاذبه های توریستی در استان مازندران 23 استان مازندران 23 موقعیت مکانی و وسعت استان مازندران 24 موقعیت سیاسی و اداری استان مازندران 25 موقعیت طبیعی 25 اقلیم آب و هوا 25 1- جریان هوا: 26 2- دما: 26 3- رطوبت و بارندگی: 26 زمین شناسی 27 خاکها 27 خاکهای جلگه ای: 27 خاکهای کوهپایه ای: 27 خاکهای کوهستانی: 27 پوشش گیاهی 27 جنگل 28 مراتع 28 آبهای سطحی (رودخانه ها) 28 جانوران 28 ارتباطات 28 ویژگی های تاریخ 29 ویژگی های معماری استان مازندران 29 یک نمونه معماری بومی استان مازندران 30 تقسیمات اقلیمی ایران 30 اقلیم معتدل و مرطوب: 31 تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری 31 ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل و مرطوب 32 انواع فضاهای اقامتی- توریستی در جهان 33 متل 33 هتل 33 هتل آپارتمان 33 هتل پانسیون 33 هتل تفریحی: 34 درجه بندی: 34 تسهیلات مورد نیاز هتل 34 الف) اقامت مهمانان 34 ب) فضاهای عمومی 34 ج) فضاهای پشتبانی و خدماتی: 35 د) فضاهای اداری 35 الف) اقامت میهمانان 35 1- آسانسورهای میهمان و فضای انتظار آنها 35 فضاهای عمومی 36 طبقه بندی هتل ها توسط WTO در سال 1362 36 هتل های سه ستاره: 36 هتل های چهار ستاره 37 هتل های پنج ستاره 37 عرصه اقامتی 38 عرصه عمومی 38 عرصه اداری: 38 عرصه خدماتی 38 عرصه اقامتی 38 فضاهای مورد نیاز در طرح ریزی طبقات اتاقهای خواب شامل: 38 طبقات خواب 39 ملاحظات مربوط به مسائل عملکردی و اقتصادی در تعیین نوع سازماندهی طبقات خواب: 39 ارتباط بلوک اتاق های خواب با محوطه عمومی 40 انواع ترکیب های اتاق های خواب در طبقات 40 پلان های آتریوم 41 اتاق های خواب 41 ویژگی میهمان ها و نیازهای آنان در جدول زیر بطور خلاصه آمده است: 42 انواع اتاق های موجود در هتل 43 ابعاد و تناسب در طراحی اتاقها 44 انواع مختلف سوئیت 45 راهروی طبقات اتاق های میهمانان 47 ورودی ها 48 ورودی های مختلف به ترتیب اولویت زیر می باشند: 49 سرسرای لابی 49 پیشخوان لابی 50 فضاهای فروشگاهی 50 نگهبانی، حمل و نقل اثاثیه میهمانان 51 فضاهای پشتیبانی: 51 فضاهای عرصه غذا و نوشیدنی 51 روش ها و پیشنهادهایی به منظور بهبود وضعیت سرویس غذا: 52 ملزومات رستوران ها: 53 ملزومات بار لابی: 53 فضای انتظار سالن اجتماعات 54 اتاق های ملاقات و جلسات 54 اتاق های پذیرایی 55 تسهیلات تفریحی- ورزشی 55 استخر شنا 55 کلوپ ورزش، بدنسازی 55 عرصه اداری 56 دفتر لابی: 56 دفاتر اداری: 56 دفاتر مدیران اجرایی: 56 دفاتر فروش و تدارکات: 57 عرصه خدماتی 57 فضاهای لازم برای کارکنان: 57 دفاتر پرسنل: 58 رختکن کارکنان: 58 آسانسورها 58 اتاق های میهمان 60 اطلاعات کلی و تخمین ها: 65 راه پله ها هر طبقه2 راه پله 65 اهداف طراحی طبقه اتاق میهمانان 69 تعیین موقعیت و قرار گیری: 69 طرح طبقه : 69 سوئیتها 70 برنامه فیزیکی , و سرانه ها 70 لابی 71 فضای کارکنان 71 خانه داری 72 رختشویخانه 72 تأسیسات و پارکینگ 72 ورزشی 73 اتاق خوابها 74 آشپزخانه 74 مشخصات هتل پنج ستاره بر اساس فرم درجه بندی هتل های کشور 76 تأسیسات رستوران 86 لابی ها 87 آسانسورها: 87 پذیرش میهمان: 88 تاسیسات خشکشویی: 88 تئوری های اساسی طراحی هتل: 89 اقتصاد هتلداری: 90 نمودار چیدمان فضاهای عمومی 93 اتاق برگزاری مراسم و فعالیتها 93 اتاقک آپارات 93 نمودار شماتیکی 94 ج- فضاهای خدماتی پشتیبانی 94 نمودار مجاورت خدمات دور از دید پشتیبانی 96 نمودار مجاورت خدمات غذایی 97 نواحی و فضاهای مربوط به کارکنان 97 نمودار مجاورت فضاهای مربوط به کارکنان 98 - رختشویخانه و خانه داری 98 نمودار مجاورت فضاهای رختشویخانه و خانه داری 99 بخشهای مهندسی و تأسیسات مکانیکی 99 نمودار مجاورت فضاهای مهندسی 100 د) دفاتر اداری 100 * مدیریت ارشد ( EXECUTIVE) 100 نمودار دفتر لابی: 101 - دفتر حسابداری: 102 نمودار دفتر حسابداری: 103 ساختمان و ضوابط ایمنی 103 مقاومت در برابر حریق: 104 گسترش و پخش شعله ها: 104 مقاومت مبلمان در برابر حریق: 104 * سیستم های تشخیص، اعلام واطفاء حریق 104 نمودار دفاتر فروش و مدیران اجرائی: 105 - دفاتر فروش و تدارکات: 105 * شرایط خروجی ها 106 نمونه هاي موردي 112 بخش دوم : مطالعات تطبیقی 112 الف) هتل بین المللی خرم آباد 112 بررسی نمونه های خارجی 114 ب) هتل متروپلیتن لندن (The Metro politan Hotel) 116 ج) هتل برس (Bars Hotel) 118 د) هتل مارتینسپارک (Martinspark Hotel) 123 هـ) هتل کانادالاما (Kanada Lama Hotel) 127 هتل 127 هتل هاي درون شهري 128 هتل هاي بيرون شهري 129 Hotel Hilton 131 نماي بيروني: تبليغ شهري 143 دياگرام كلي و نهايي براي طراحي هتل 144 منابع و مأخذ: 145 به نام یگانه معمار هستی کلمه معمار از لغت عربی و صیغه مبالغه است به معنای بسیار آباد کننده و عمارت کننده می باشد و از نامهای خداوند است و کلمه معمار با ترکیبات زیادی در ابیات فارسی و در اشعار شعراي فارسي زبان بسیاری به کار رفته است و جالب است که کلمه معمار هم برای آباد کردن و عمارت ظاهری و ساختمانی نیز به کار رفته است و هم به معنای عمارت کردن و آباد کردن دل و درون. درباره حضرت ابراهیم که کعبه را به دست خود ساخته می گوید: به معماری کعبه چو دست برد زمانه ابراهیم پنداشتش بشر با نیروی خداداد و عقل دور اندیش خود در می یابد که دوران عمر و زندگی دنیا خیلی سریع سپری می شود و می گذرد و برای جاودانه ماندن و زیست پایدار در دنیا ناچار بایستی آثاری را به وجود آورد که پس از گذشت قرنهای متمادی نامش در دنیا باقی بماند. تفریح (Recreation) تفریح از نظر اقتصادی عبارت است از هر گونه فعالیت یا عدم فعالیت که با قصد قبلی و یا میل و رغبت در اوقات فراغت انجام می گیرد. بنابراین، تفریح یک تجربه احساسی و لذت بخشی است که به تمایل افراد در هنگام فراغت به آنها دست می دهد به عبارت دیگر هنگامی که کوچکترین احساسی از اجبار در فعالیت یا عدم فعالیت در زمان فراغت وجود نداشته باشد به طور قطع و مسلم این حالت را می توان تفریح نامید تفریح به طور کلی با کار تباین کامل دارد وجه تمایز آن جنبه فعالیت آن نیست بلکه وضع و حالت و احساسی است که در آن به افراد دست می دهد و آنها را در بر می گیرد. فعالیت ها روزمره زندگی (خوردن خوابیدن و رسیدگی به بهداشت شخصی) حتی اگر خوشایند نیز باشند نمی تواند در رده تفریح قرار گیرد. تفریح – شامل کلیه تفریحاتی است که در خارج از محیط های بسته و محدود انجام گیرد تفریح در محیط های باز به فضا و منابع نیاز دارد. از مناسب ترین منابعی که می تواند کیفیت تفریح را بالا ببرد می توان مناطق طبیعی و کمتر تغییر یافته را نام برد