مطالعات طراحی خانه ی هنر
مقدمه
«خداوند وقتي همه اشياء را ساخت به انسان رسيد و به انسان كه رسيد از خلقت دست كشيد و آن را به خود انسان واگذاشت» و انسان خالق يعني هنرمند «مترلينگ»
هنر يك مقوله ديني است و يك حقيقت متعالي و مقدس است كه نجات بخش بشريت است و همچنين يك رسالت مافوق مادي و متعالي و صد در صد انساني دارد.
هنر اصولاً استعداد آدمي است براي تكميل زندگي مادي، هنري، وقتي است كه علم ناتوان از نشان دادن چيزي است و هنر آن را نشان مي دهد هنر آن امانتي است كه خداوند به انسان داد به زمين و آسمان و همه كوه ها و درياها عرضه كرد هيچ كدام بر نداشتند. كوه و دريا داراي خلاقيت و احساس و آگاهي دنيا نيستند نه اضطراب دارند نه دردمندند و نه مي توانند خلق كنند و اين انسان است كه بر مي دارد چه چيز را؟ استعددي را كه مي تواند حس كند و مي تواند انتخاب كند و مي تواند بيافريند اين است كه گفتيم هنر تجلي قدرت آفريدگاري انسان در جبران و تزئين و ادامه هستي است.
هنر ادامه كار خداست تا طبيعت را به گونه نياز خود بيارايد و آنچه را هست به آنچه بايد باشد بدل سازد و به اعجاز هنر كه تجلي آفريدگاري روح آدمي است كمبود طبيعت را جبران كند و به در و ديوار جهان احساس و آگاهي و آشنايي و خويشاوند بخشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه.. ۱
فصل اول: مطالعات پایـه
۱-۱- تعریف و خاستگاه هنر ۳
۱-۲- تاریخچه هنر ۷
۱-۳- مبانی تاریخ هنر. ۷
۱-۳-۱- سبک.. ۷
۱-۳-۲- پیکرنگاری. ۱۱
۱-۳-۳- زمینه تاریخی.. ۱۲
۱-۳-۴- اثر هنری. ۱۲
۱-۳-۵- در معماری. ۱۲
۱-۳-۵-۱- پلان ۱۳
۱-۳-۵-۲- برش. ۱۳
۱-۳-۵-۳- نمای قائم ۱۳
۱-۴- هنر و اقتصاد.. ۱۵
۱-۵- تجزیه و تحلیل انواع هنرها و ارتباط آن ها با همدیگر.. ۱۸
۱-۵-۱- شکل.. ۲۲
۱-۵-۲- تکرار عینی ۲۳
۱-۵-۳- تکرار گسترده.. ۲۷
۱-۵-۴- تعادل و وحدت. ۲۷
۱-۵-۵- تضاد. ۲۸
۱-۵-۶- فرم و طرح صفحه ۲۸
۱-۵-۷- اصول طرح ۳۰
۱-۵-۸- بافت ۳۱
۱-۵-۹٫٫- حرکت.. ۳۲
۱-۶- روانشناسی هنرمند. ۳۳
فصل دوم: مطالعات زمینـه
۲-۱- هدف از انتخاب موضوع. ۳۸
۲-۲- رسالت هنر.. ۳۹
۲-۳- هدف هنر متعالی. ۳۹
۲-۴- هنر و صنعت. ۴۱
۲-۵- معماری ایرانی و اقلیمی هشتم.. ۴۲
۲-۶- تأثیر عوامل اجتماعی بر هنر.. ۴۴
۲-۷- کرمان. ۴۵
۲-۷-۱- اهمیت تاریخ کرمان. ۴۵
۲-۷-۲- مختصری از آثار باقی مانده در کرمان. ۴۶
۲-۷-۳- اقلیم کرمان. ۴۸
۲-۷-۴- هنر کرمان.. ۵۰
۲-۷-۴-۱- قالی بافی.. ۵۲
۲-۷-۴-۲- سفالگری ۵۳
فصل سوم: مطالعات تطبیقی
۳-۱- خانه هنرمندان.. ۵۶
۳-۲- مرکز آفرینش های هنری.. ۶۰
۳-۳- فرهنگسرای نیاوران.. ۶۳
۳-۴- موزه هنرهای معاصر ۶۷
۳-۵- موزه فرش ایران.. ۷۰
فصل چهارم: استانداردهای طراحی
فضاهای عملکردی و استاندارد مجموعه.. ۷۴
۴-۱- فضاهای آموزشی. ۷۴
۴-۱-۱- کلاس های تئوری ۷۴
۴-۱-۲- فضا های کارگاهی ۷۵
۴-۱-۲-۱- کارگاه نقاشی. ۷۶
۴-۱-۲-۲- کارگاه نقاشی دیواری. ۷۷
۴-۱-۲-۳- کارگاه سفال .. ۷۷
۴-۱-۲-۴- کارگاه مجسمه سازی ۷۸
۴-۱-۲-۵- کارگاه صنایع دستی ۷۸
۴-۲- فضاهای پژوهشی.. ۷۹
۴-۲-۱- سمعی بصری. ۷۹
۴-۲-۲- مرکز کامپیوتر.. ۸۰
۴-۲-۳- سالن کنفرانس.. ۸۰
۴-۲-۴- کتابخانه ۸۰
۴-۳- فضاهای نمایشگاهی ۸۱
۴-۴- فضاهای اداری ۸۲
۴-۵- فضاهای خدماتی رفاهی.. ۸۲
۴-۶- برنامه فیزیکی. ۸۳
فصل پنجم: آنالیز سایت و طراحی ۸۷
ضمائم و پیوست ها ۹۷
منابع و مئاخذ..۱۰۵