مطالعات طراحی مرکز موسیقی فولکوریک با رویکرد معماری معناگرا
فهرست کلی مطالب
چکیده
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
بیان مسئله
اهداف
ضرورت
روش تحقیق
فصل دوم مبانی نظری
فصل سوم استانداردها و ضوابط
فصل چهارم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل پنجم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل ششم طراحی سایت
فصل هفتم تاثیر گذاری رویکرد به موضوع
فصل هشتم نمونه های موردی و تطبیقی
تحلیل نمونه های داخلی
تحلیل نمونه های موردی خارجی
فصل نهم ایده و کانسبت
حجم بنا
طراحی
فصل دهم سازه و تاسیسات
فصل یازدهم منابع و ماخذ
بخشی از مطلب
موسیقی همواره در همه جوامع به عنوان هنر ناب تلقی و یکی از متعالی ترین و انتزاعی ترین و حتی مردمی ترین هنرها محسوب می شود. در بسیاری از کشورها موسیقی جزء موارد مورد توجه کشور است و سرمایه گذاری های ویژه ای برای آموزش و اجرای آن می شود که این امر منوط به درک مفهوم موسیقی و تاثیرات عمیق آن در جنبه های مختلف زندگی می شود. موسیقی کنونی ایران در دایره ای مسدود گرفتار آمده است تجربه های نوعی که در ابتدای انقلاب شکل گرفته بود رفته رفته به زردی گراییده و خزان بی رنگی افق آنرا پوشانید. اگرچه زمستان فرا نرسیده است؛ اما اگر این خزان به درازا کشیده شود، زمستان سرد و بی روحی آغاز خواهد شد و جوانه های انقلاب خواهد خشکید(لطفی، 1388)
یکی از راهکارهایی که در این زمینه ضروری به نظر می رسد و می تواند مد نظر موسیقی دانان، دولت و دیگر اقشار مردم قرار گیرد؛ ایجاد یک مرکز موسیقی است که تمامی فعالیت های مربوطه در آن انجام می شود. این مرکز محلی است برای گرد همایی موسیقی دانان، عوامل اجرایی و مردم برای رفع مشکلات و معضلات موجود و همچنین در این مرکز اجرا و آموزش موسیقی در اولویت قرار دارد. بنابراین طراحی و ساخت این مجموعه قدم اساسی در این راه به شمار می رود. بنابراین در این پروژه سعی برای تا مرکزی برای موسیقی خصوصأ شاخه فولکوریک(فرهنگ عامه) طراحی شود که در این راستا علاوه بر تبیین موسیقی فولکوریک تلاش می شود تا مصادیق اجرا شده در سراسر جهان مورد مطالعه و قوانین طراحی حاکم بر آن استخراج شود. این قوانین و همچنین ضوابط و استانداردهای خاص این مرکز در طراحی این مجموعه به کار گرفته می شود.
در دوران معاصر، با افزایش رو به رشد تکنولوژی و مصرف گرایی در جوامع در حال توسعه و توسعه یافته، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی انسان، کمبود فضاهای فرهنگی هنری در شهر ها است. از این رو معماران، طراحان شهری و متفکران کشورهای توسعه یافته، دست به ساخت مراکز هنری موسیقی زده اند که علاوه بر تکیه بر تکنولوژی، با استفاده از آموزش عمومی تلاش برای آگاه کردن شهروندان نسبت به وظیفه¬ی آنان در برابر شرایط پیش رو، سعی دارند به شیوه های نوین به مبارزه با مشکلات بپردازند. معماران معناگرا که معماری را در کالبد آن نمی بینند بلکه آن را نمودی از معانی پر رمز و راز می دانند. در اینجا شی یا اثر هنری ابزاری است برای رساندن پیام های معنوی و معنایی. محققین این حوزه از دنیای فلسفه و دین شناسی و هنر بهره می گیرند.
و....