فهرست ریز مطالب
Contents
هيئت داوران 3
مقدمه 5
تعاریف 6
شروع زندگی اجتماعی کودک 19
نقش مهد کودک در رشد اجتماعی کودکان 20
فصل اول مطالعات پایه 22
طرح مسئله 22
هدف اصلی پروژه 22
ضرورت انجام موضوع 23
از نظر موقعیت فیزیکی 27
اهداف پژوهش 28
معرفی سایت 29
فصل دوم مبانی نظری 29
تعريف كودك 29
فـلـسـفـه كودكی 31
۱. كودكي چيست 31
۲. نظريات رشد شناختی 32
۳.نظريات رشد اخلاقي 32
شناخت ابعاد مختلف کودک 33
نظریه های رشد شناختی پیاژه 34
عوامل رشد از دیدگاه پیاژه 34
مراحل رشد شناخت و اندیشهی پیاژه 36
۱)مرحلهی حسی- حرکتی (تولد تا دوسالگی) 36
۱)مرحله تفکر پیش عملیاتی (دو تا هفت سالگی) 37
۲) مرحلهی عملیات غیرانتزاعی (هفت تا یازده سالگی) 38
۳)مرحله عملیات صوری 39
. شكل گیری شخصیت كودكان 40
انـواع شخصیّت در کودکان 41
آنچه هر کودک احتیاج دارد. 44
دوست داشتن 44
امنیت 44
مورد قبول بودن 45
کنترل 45
هدایت 45
استقلال 45
حمایت 46
ایمان 46
رشد اجتماعی کودک 46
خلاقیت و کودک 49
تعريف خلاقيت 49
رشد خلاقيت در کودک 50
تاثیر آموزش هنربر خلاقیت کودکان در آینده 51
کودک و بازی 51
تعریف بازی 51
نظریههای مختلف در مورد بازی کودکان 53
گروس: ارزش انطباقی 53
فروید : بازی وسیلهای است برای کامروایی 54
اریکسن: بازی به عنوان درمان 54
پیاژه: بازی چون درونسازی و تحکیم 54
نقش بازی در رشد مهارتهای اجتماعی 55
بازی و سازگاری اجتماعی کودک 55
نقش بازی در رشد شخصیت 56
. بازی و رشد كودك 56
بازي و رشد ذهنى كودك 57
بازي و رشد اجتماعى كودك 57
بازى و رشد عاطفى كودك 57
کارکردهای بازی 57
اهمیت بازی 59
طبقه بندی بازی های کودکان توسط پیاژه 60
کودک و نیاز به بازی 61
رابطه بازی با شناخت و آگاهی 61
فواید بازی 62
خصایص بازی کودکان 62
چهار دوره بازی 63
مرحله اسباببازی 63
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری 63
شناخت کلی شهر تهران 64
وضعيت تابش نور خورشيد در تهران: 67
معرفي شهر تهران: 68
ویژگی های اقلیمی شهر تهران 69
تابش آفتاب 70
دمای هوا 70
بارش 71
رطوبت 71
فشار هوا 72
طول و عرض جغرافیایی 72
ارتفاع از سطح دریا 72
شیب زمین 73
موقعیت استقرار 73
مقیاس خرد 73
تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران 75
دریاچه انسان ساز 75
موقعیت دریاچه 75
معرفی سایت پروژه و تحلیلی برآن 76
معرفی کلی سایت در منطقه 76
دیدها و منظرهای سایت 76
ابعاد و محدوده سایت 76
کاربری های اطراف سایت 76
دسترسی 77
نور 77
جهت وزش باد 77
بررسی کاربری های اطراف سایت 78
بررسی درجه بندی دسترسی های سایت 80
بررسی دید از درون سایت به اطراف 81
بررسی دید و منظر از بیرون سایت 82
بررسی میزان آلودگی صوتی در اطراف سایت 84
فصل چهارم استانداردها و ضوابط 85
زمین های بازی کودکان 85
فضاهای بازی کودک 85
شرایط زمین و امکانات مربوطه 86
مشخصات زمین 86
زمين بازی برای كودكان ۳ تا ۷ سال 87
وسایل زمین بازی 88
مکان یابی اسباب بازی ها در زمین بازی 88
جنسيت وسايل بازی 88
گیاهان در محوطه بازی کودکان 91
ایمنی و کودک 92
ايمني در فضای بازی كودكان 92
اصول ايمني 93
سطح زمين بازي 93
طراحي و فضا 94
نگهداري و مراقب 95
تاب و ايمنی 97
شرايط ايمني در فضای محوطه 99
ايمني در محوطه 99
ايمني در مسيرهاي حركت 100
ايمني در مسير پله ها 100
شرايط ايمني پنجره ها 101
شرايط ايمنی تجهيزات 102
احتياجات فضايي كودك ۳-۶ ساله 103
.نقاشی 104
.مراحل تکامل خط خطی کردن 104
نقاشی کودکانه و بازی 105
تفسیری بر نقاشی کودکان 106
خورشید و ماه : 106
آسمان و زمین 106
اتومبیل 106
حیوانات 107
موضوع نقاشي و شخصيت كودك 107
نتیجه گیری بخش اول 108
کودک و رنگ 109
شگفتی رنگ در دنیای نقاشی کودکان 109
تعریف رنگ : 109
رمزگرایی رنگ ها 110
كودكان وروانشناسی رنگ هارنگ ها سه دسته اند 111
شناخت رنگ توسط کودکان 112
ضوابط و برنامه ریزی معماری برای کودک 114
ضوابط خانه ای کودک 114
- اندازه های بدن کودک 115
مكان خانه ای کودک 117
ضوابط واستانداردها 117
ضوابط طراحي فضاهاي داخلي 119
قسمت هاي اصلي 119
الزامات عمومي : 119
بخش اداري 120
فضاهاي مشترك 124
سالن چند منظوره 124
ضوابط راهرو 124
ضوابط راه پله 124
ضوابط درب ها 126
ضوابط پنجره 127
فضاهاي خدماتي و تاسيساتي 128
ضوابط آشپزخانه: 128
ضوابط انبار : 128
ضوابط موتورخانه 128
شوفاژ ديواري : 129
تجهیزات خانه ای کودک 130
الزامات عمومی 130
ضوابط تجهیزات 130
توصیه ها 132
ضوابط طراحی فضای باز و محوطه 133
الزامات عمومی 133
طراحی زمین بازی 134
توصيه ها 135
وسایل بازی 136
-محل بازی با ماسه : 137
ضوابط مناسب سازي فضاهاي داخلي 137
اندازه های ساختاری بدن كودكان 138
جدول تناسبات در وضعيت ايستاده 139
جدول تناسبات در وضعيت قائم 140
ضرورت پرداختن به فرهنگ 141
هنر کودکان 142
فرهنگ و ذهن بشر 142
فرهنگ و شخصیت 143
.رابطه فرهنگ و محیط 143
خصوصیات فرهنگ پذیری 144
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها 144
فضاها و نکات مورد لزوم برای اطمینان 151
سرانه فضاهای آموزشی 152
بخش تحقیقات و پژوهش 154
- کتابخانه خانه کودک 154
تجهیزات کتابخانه 155
بخش همایش (سالن اجتماعات) 157
ضوابط 158
اتاق پروژکتور 158
بخش مدیریت و روابط عمومی 159
بخش خدماتی و رفاهی 159
سلف کودکان 160
فضاهای تأسیساتی 160
بخش فضاهای باز محوطه 160
فضاهای باز 160
محل تجمع و قدم زدن 161
فضای سبز 161
فضاهای بازی 162
اختیارات برای برنامهریزی فضا 162
- رفتار بچه 163
- مقررات ایمنی 163
ایدههای طراحی برای فضاهای باز 164
شکل زمین 164
چمن 164
زمین مسطح 164
شن دریا 164
کاشت گیاه 165
مشخصات (Educationd) پرورشی اسباب بازی 165
مشخصات طراحی 166
فضاهای ورزشی کودکان 166
- فضاهای ارتباطی و فضاهای غیرمفید محوطه 166
فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی 167
نمونه های مشابه در ارتباط با فضای فرهنگی 167
(خانه ای کودک ELS) 168
(فضای بازی خانه ای کودک) 168
DuPage موزه ای برای آموزش و تفریح 172
کتابخانه کودک ژاپن؛ تعامل معماری مدرن و تاریخی 183
مهدکودک TIMAYUI با معماری جدید اثر جیان کارلو مازانتی 187
Heddernheim – Nord Kindertag estate , Frankfurt 195
شهر بچه ها در بازارچه (ميدان) كودكان اوزاكا( KID'S TOWN in Kid's Plaza Osaka) 198
-1 كف هاي ناهموار 200
-2 پنجره هاي ناهمگون 200
-3 احساس شگفتي 201
-4 ستون هاي رنگين 201
-5 كشف و جستجو در محيط 201
خانه كودكان(Children's Museum) 202
قصر کودکان من – ماتسوزاکا Matsuzaka 205
مهندسين اوزاکا Osaka + انجمن معماري ساکاکورا Sakakura 205
فصل هفتم ایده و کانسبت 207
طراحی معماری برای کودکان 209
فضا ی معماری 209
فضا 210
کودک وفضا 210
دریافت حسی و هوشی فضای معماری 210
كودك و فضاى معمارى 211
عملکرد های فضایی معماری 213
دستورالعمل های معماری برای کودکان 214
عملکرد کیفی 214
اضافه شدن عناصر 216
.مبلمان کودک 216
بازی های مخصوص 216
اشیا بزرگتر 217
عکس،نقشه کتاب،کتابخانه 217
.آشپزخانه کودکان 217
جاهای مختلف برای نگهداری انواع چیزها 217
چشم اندازپنجره ها ودیگر پل های ارتباطی 217
مکان خارجی در داخل 218
.بیرون و اطراف خانه 218
طبیعت 218
طراحی کیفی 218
سقف های شیب دار 219
نمای اشتباه ناپذیر 219
نمای خانه ها 219
فرم های آشنا 220
روشنایی 220
راحتی(آسایش) 220
رنگارنگ 220
زندگی چوبی 221
كودك و طبيعت 221
کودک و محیط 221
تاثيرات متقابل محيط و كودك 223
كودك و موسيقى 223
كودكفضاى شهرى-زندگى اجتماعى 224
الگوهاى شهری در تناسب باكودكان 225
الگوىزمين هاى بازى اكتشافى 226
ذهنیت وعینیت در معماری کودکان 227
مفاهیم و معانی پایه 228
ویژگی های تصاویر ذهنی 230
خلاصه فصل 233
فصل هشتم سازه و تاسیسات 237
بررسی و ارائه سیستم تأسیسات 238
سیستمهای تأسیسات الکتریکی 238
تأسیسات روشنایی 239
تأسیسات مخابراتی 239
تأسیسات کنترل 239
تأسیسات مکانیکی 239
الف- تأسیسات آب سرد و گرم 240
ب- تأسیسات حرارتی و برودتی 240
انتخاب سیستم تهویه مطبوع مجموعه 240
توزیع انرژی درمجموعه کودکان 243
سیستم تهویه مطبوع قسمتهای آموزشی اداری و فضاهای مشابه 244
سیستم تخلیه هوا 244
ج- تأسیسات آبرسانی و آبیاری 245
- تأسیسات اطفاء حریق 245
د- تأسیسات جمعآوری آبهای سطحی و فاضلاب 246
سیستمهای آکوستیک 246
فصل نهم منابع و ماخذ 246
Abstract 248