فصل اول 7
پیشگفتار 7
مطالعات پایه 8
بيان مسأله 8
د - اهمیت و ضرورت 9
و – جنبه جديد بودن و نوآوري 10
1-1 مقدمه 11
1-2 اهمیت پردیس مد و لباس 13
1-3 ضرورت پردیس مد و لباس 14
1-4 روش گردآوری اطلاعات 15
2-1 مقدمه 17
2-2 پوشاک و تاریخ تمدن 19
2-3 بررسی اجمالی تاریخ پوشاک مردم باستان 24
2-3-1 دنیای باستان 25
2-3-2 بین النهرین 25
2-3-3 بابل 26
2-3-4 آشور 28
2-4 بررسی اجمالی تاریخ پوشاک مردم ایران زمین 29
2-5 بررسی اجمالی تاریخ پارچه 37
2-5-2 ایران زمین 40
2-5-3 تاریخچه رنگرزی 43
2-6 تاریخ مد 48
3-1 مقدمه 50
3-2 شناخت موضوع 51
3-2-1پوشاک و مدرنیته 51
3-2-2 نگاهی اجمالی بر مهم ترین کارکردهای لباس 52
3-2-3 فرهنگ طراحی لباس و اهداف آموزش دانشگاهی آن در ایران 53
3-2-4 عوامل موثر در تغییر و تحول فرم پوشاک 56
3-2-4-1 عوامل اجتماعی و اقتصادی 57
3-2-4-2 عوامل فرهنگی 57
3-2-4-3 عوامل اقلیمی 60
3-2-5 طراحی پارچه 61
3-3 شناخت مفاهیم وابسته به موضوع 63
3-3-1 باستان شناسی 63
3-3-2 سیاست و قدرت 64
3-3-3 جامعه شناسی 65
3-3-4روان شناسی 67
3-3-4-1 تعاریف به کار رفته در روان شناسی از فضای معماری 68
4-1 مقدمه 75
4-2 معماری و طراحی لباس 76
4-3 خصوصیات فضا 77
4-3-1 رویکرد روان شناسی 77
4-3-2 رهیابی در فضا 78
4-3-3 محیط پیرامون 78
4-3-4 فضای شخصی و ضوابط آن 79
4-3-5 متغیرهایی كه بر فضای شخصی اثر میگذارند 81
4-3-6 ویژگی های خاص محیط اطراف 81
4-3-7 ویژگی های فضایی خلوت گزینی 82
4-3-8 آیا مردان و زنان به شكلی متفاوت به ازدحام واكنش نشان میدهند؟ 83
4-3-9 تعدیل کننده های اثرات تراکم 83
4-3-10 گذار مختصری بر فشار روانی و عوارض آن 83
4-3-11 محیط کار و ارتباط در سازمانهای کاری 84
4-3-12 سروصدا 85
4-3-13 محیط طبیعی 86
4-3-14 نور 87
4-3-15 رنگ 88
4-3-16 گذار مختصری بر فشار روانی و عوارض آن 89
4-4 عناصر و اجزا 90
4-4-1 ورودی 90
4-4-2 بازشو ها 92
4-4-3 نمای ساختمان 92
4-4-4 فضا های همگانی 94
4-4-5 اتاق ها 94
4-4-6 دفاتر مقامات 94
4-4-7 فضا های استراحت 95
4-4-8 مکان هایی به عنوان انبار وسایل 95
4-4-9 پلکان و آسانسور 95
4-4-10 مبلمان 97
4-5 ویژگی معماری برای مجموعه ی طراحی لباس (نتیجه) 97
فصل پنجم 100
معرفی نمونه های موردی 100
بررسی نمونه بناهای طراحی شده 100
5-2 سالن طراحی لباس در بلگراد 101
Fashion Studio in Belgrade 101
5-3 پاویلیون هنر سیار شانل 106
Chanel Mobile Art Pavilion 106
نمای ورودی از بیرون و داخل 108
پلان مجموعه 109
مقاطع مجموعه 110
مقاطع مجموعه 113
5-4 مرکز رسانهای و طراحی لباس واکو 117
VakkoFashionCenterPowerMediaCenter 117
پلان های مجموعه 125
فصل ششم 130
شناخت بستر و عوامل محیطی در آن 130
بخش دوم 145
پاسخ های مناسب طراحی 145
1-2 مبانی نظری 146
1-2-1 مبانی طراحی بر اساس تفاوتهای فردی در شکل دهی نقشه شناختی ورهیابی 146
1-2-2 محیط پیرامون 146
1-2-3 جنسیت و روابط در تراکم بالا 147
1-2-4 نحوه ی برخورد با تراکم 149
1-2-6 نور 151
1-2-7 رنگ 152
1-2-8 طراحی برای افزایش رضایتمندی شغلی 153
1-2-9 علاقه به طبیعت و تجربه سبز 154
فصل دوم 155
برنامه ریزی فیزیکی 155
سازماندهی و آرايش فضاها 156
2-2 برنامه ریزی فیزیکی 157
جدولهای برنامه ریزی فیزیکی پردیس مد و لباس 159
بخش طراحی 159
بخش نمایش 160
بخش خدماتی عمومی 161
فصل سوم 162
چگونگی طراحی مجموعهی پردیس مد و لباس 162
3-1 مقدمه 163
3-2 ضوابط و استاندارد های طراحی 163
3-2-1 سالن طراحی 163
اتاق مربی یا مسئول 167
3-2-2 سالن دوخت 168
قسمت دوخت 169
3-2-3 عکاسی از مدلها 170
3-2-4 سالن انتظار یا لابی 170
3-2-5 کافه تریا 171
3-2-6 سالن نمایش 173
ساختار عمومي فضاهاي نمايشي: 174
قسمت پیشانی T شکل 175
راهروی نمایش همراه با پیشانی T شکل 175
صندلي تماشاگران: 179
اتاق رختكن(تنفس مدلها): 179
عناصر تشکیل دهندهی اتاق های استراحت 180
نور پردازي صحنه: 181
آكوستيك: 181
ايمني از حريق: 181
3-2-7 بخش اداری 182
بخش اداری 183
مبلمان فضاهای اداری: 185
3-2-8 انبار 186
3-2-9 پارکینگ 186
3-3 سازه و تاسیسات 188
3-3-1 مزاياي سازه بتني 189
شکل خميري 189
مقاومت خوب آن در مقابل آتش سوزي 189
مقاومت فشاري خوب 190
افزايش مقاومت فشاري با زمان 190
احتياج به کنترل کارگاهي 190
3-3-2 معرفي و شناسايي انواع سيستمهاي تهويه مطبوع 190
3-3-3 سیستم تهويه مطبوع در نظر گرفته شده برای مجموعه 191
3-3-3-1 دستگاه شستشو دهنده هوا 191
3-3-3-2 محاسن و معایب دستگاه شستشو دهنده هوا 192
بخش سوم 193
طرح 193
فصل دوم 194
روند طراحی 194
ایده و کانسبت طرح 194
2.1 روند طراحی 195
قسمت اداری 200
دیاگرام قسمت پشت صحنه 200
دیاگرام های فضاها 201
لکه گذاری پلان 202
دیاگرام ریز فضا ها 202
اسکیسهای داخلی اولیه ی 203