مطالعات قریه ای برای هنرمندان ۲۴۰ص
مطالعات قریه ای برای هنرمندان ۲۴۰ص
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول 2
کلیات 2
1-1- بیان مسئله 2
1-2- ضرورت انجام پروژه 2
1-3- اهداف پروژه 3
فصل دوم 7
مطالعات موضوعی مسکن 7
2-1- تعریف مسکن 7
2-1-1- سکونت گاه 7
2-1-2- خانه و کاشانه 9
2-1-3- انواع خانه ها 11
2-2- جنبه های فرهنگی مسکن 14
2-3- جنبه های اجتماعی مسکن در ایران 17
2-3-1- روابط متقابل ما با دیگران 17
2-3-2- همسایگان 18
2-3-3- هنجارها 18
2-3-4- اولویت دیگران 19
2-3-5- شکل خلوت خصوصی 19
2-4-جنبه های کالبدی مسکن 19
2-4-1- داخل بنا 21
2-4-2- فضاهای خارجی 23
2-4-3- خانه در رابطه با فضای خارجی 24
2-4-4- فرم های ساختمانی از دیدگاه همجواری و عرصه و اعیان 26
2-4-5- رنگ 27
2-4-6- سبک معماری 28
2-5- ویژگی های فضاهای سکونتی قدیم 29
2-6- تاریخچه مسکن معاصر 31
2-7- بررسی فعالیت های موجود در خانه 37
2-8- ویژگی های فضایی مسکن و استانداردها 38
2-8-1- عرصه مشترک یا اتاق های نشیمن 39
2-8-2- عرصه والدین 41
2-8-3- عرصه فرزندان 42
2-8-4- عرصه خویشاوند (فرد یا افراد همراه خانواده) 43
2-8-5- عرصه مهمان 44
2-8-6- آشپزخانه 44
ملاحظات طراحی: 45
2-8-7- فضاهای بهداشتی 46
حداقل تجهیزات: 46
2-8-8- فضاهای حفظ و نگهداری البسه 47
2-8-9- فضای نگاهداری وسایل اضافی 47
2-8-10- فضاهای ورودی و خروجی 48
فصل سوم 50
مطالعات موضوعی شهرک 50
3-1- تاریخچه احداث شهرک ها 51
3-2- اهداف شهرک ها 52
3-3- علل و عوامل حومه نشینی تهران 55
3-4 نیاز شهرک ها به امکان رفاهی 57
3-5- مسئله کودکان و نوجوانان در شهرکهای جدید 58
3-6- لزوم دخالت مردم در اداره شهرک و آموزش مردم 58
3-7- شهرک هایی جدید و زیبایی پیاده روها 59
3-8- شهرک های جدید و واحدهای مسکونی 59
3-9- پارکینگ 61
3-10- ابعاد و فضای پارکینگ 62
3-11- مسافت پیاده روی 63
فصل چهارم 65
هنر و هنرمندان 65
4-1 هنر 65
4-1-1 تعریف هنر 65
4-1-2- هنرمند 66
4-1-2-1- "هنرمند واقعی"(Resl virtuoso) 67
4-1-3- هنرهاي زيبا 68
4-1-4- درآمدي بر هنرهاي زيبا 69
4-1-4-1- موسيقي 69
4-1-4-2- مجسمه سازی 70
4-1-4-3- شيشه گري 70
4-1-4- 4- نقاشي 71
4-1-4-5- عكاسي 71
4-1-4-6- خوشنويسي 72
4-1-4-7- شعر 73
4-1-4-8- داستان 74
4-1-4-9- نمايشنامه 74
4-1-4-10- فيلم نامه 74
4-1-4-11- نثر 75
4-1-4-12- معماري 75
4-1-4-13- سينما 76
4-1-4-14- تئاتر 76
4-1-5- هنرهاي سنتي 77
4-1-5-1- تعريف هنرهاي سنتي 78
4-1-6- جنبش هنري 78
4-1-7- هنر و جامعه شناسي آن 79
فصل پنجم 82
بررسی نمونه های موجود 82
5-1- بررسی چند نمونه 82
5-1-1- بررسی نمونه های داخلی 83
5-1-1-1- منزل شخصی ایرج کلانتری 83
5-1-1-2- منزل شخصی دریابندری 88
5-1-1-3- منزل شخصی فرخ قهرمان پور 93
طرحی از شرکت مهندسی D.A.Z (کامران دیبا) 99
5-1-2- بررسی نمونه های خارجی 104
5-1-2-1- خانه مادر ونتوری 104
5-1-2-2- ویلای شخصی در کوه های صخره ای کولورادو 114
5-1-2-3- خانه ییلاقی کوکونن_جاروپنا 117
5-1-2-4- آشنایی با شهرک بین المللی هنرهای پاریس 118
فصل ششم 124
مبانی نظری 124
6-1- طبیعت 124
6-2- نگاه به طبیعت در دوران باستان و معاصر 128
6-2-1- دوران باستان بینالنهرین 3500 سال قبل از میلاد 128
6-2-2- دوران باستانی مصر (3500 سال قبل از میلاد) 129
6-2-3- دوران باستان یونان از قرن پنجم پیش از میلاد تا چهارم 130
6-2-4- دوران باستان روم ـ اواخر قرن چهارم قبل از میلاد تا قرن پنجم بعداز میلاد 130
6-4- ارزیابی نحوه برخورد با محیط 145
6-4-1- رابطه انسان – محیط 145
6-4-2- ویژگی های محیط 146
6-4-3- تاثیر دیدگاه مادی و معنوی بر طبیعت 147
6-5- بخشی ازرویکردها، سبک ها و علوم مرتبط با طبیعت در معماری 147
6-5-1- معماری ارگانیک 147
6-5-2- معماری ارگانیک یا معماری هارمونیک 154
6-5-2-1- اهداف هماهنگی با طبیعت 154
6-5-3- نهضت تجدد مبانی نظری معماری وعلوم رفتاری 155
6-5-4- زیست شناسی ساختمان 155
6-5-5- علم بیونیک 156
6-5-6- طراحی پایدار 159
6-5-6-1- مباحث طراحی پایدار 160
6-5-6-2- فهرست اولویت ها در ساختمان پایدار 161
6-5-6-3 منابع انرژی 162
6-5-7- کشاورزی دایمی 162
6-5-8- طبیعت در شهر و شهرسازی معاصر 163
6-5-8-1- تاثیر در محیط طبیعی بر شهر و شهرنشینی 164
6-5-8-2- طبیعت و فضای سبز در شهرسازی معاصر 168
6-5-8-3- جایگاه طبیعت در راهبردهای ترین توسعه شهری 170
6-5-8-3-1- جنبش نوسنت گرایی یا نوشهر سازی 170
6-7- نور 191
6-8- طراوت و تلولو 192
6-9- پشت بام های سبز 192
6-10- خاک های حاصلخیز 194
6-11- فضای سبز 194
6-12- نشانه ها 195
6-13- شخصیت منظر 195
6-14- نقش شیفتگی 196
6-15- مزایای فضاهای باز محلی برای اهالی محل 197
6-16- دستاوردهای مربوط به مطالعات مشاهده ای رفتار 198
6-16-1- مزایا برای فرد 198
مزایای روانی 198
فصل هفتم 209
شناخت بستر فضای طراحی 209
7-1- بررسی و شناخت منطقه 209
7-1-4- وضعیت آب های سطحی و زیرزمینی 214
7-1-5- پراکندگی پوشش گیاهی دهستان 216
7-2- بررسی خصوصیات اقلیمی منطقه 216
7-2-1- وضعیت طبیعی و اقلیمی 216
7-2-2- تیپ اقلیمی منطقه مطالعاتی 216
7-2-3- بارش 217
7-2-4- توزیع ماهانه و فصلی نزولات 218
7-2-6- بیلان آبی منطقه (کمبود یا مازاد بارش) 220
7-2-7- درجه حرارت 221
7-2-8- متوسط درجه حرارت 221
7-2-9- حداکثر و حداقل مطلق دما 222
7-2-10- تبخیر و تعریق 222
7-2-11- یخبندان 223
7-2-12- فصل یخبندان 223
7-2-13- رطوبت نسبی 224
7-2-14- باد 224
7-2-15- جهت و شدت وزش بادهای مزاحم و مفید در منطقه 225
7-2-16- زاویه تابش 225
7-2-17- زمان تابش 226
7-2-18- مهمترین مسایل پیشنهادشده در طراحی اقلیمی فضاهای مسکونی و معابر منطقه 227
7-3- بررسی سایت مورد نظر 229
7-3-1- موقعیت سایت 229
7-3-2- وضعیت توپوگرافی 230
7-3-3- جهات شیب اصلی 231
7-3-4- عوارض طبیعی 231
7-3-5- عوارض مصنوعی 232
7-3-6- راه های ارتباطی و دسترسی های سایت 232
فصل هشتم 242
طراحی 242
8-1- برنامه ریزی فیزیکی 243
8-1-1- تنظيم اهداف و سياست هاي طراحي 243
8-1-3- جایگیری ویلا ها 247
8-1-4- فضای سبز 247
8-1-5- راههاي گوناگون حل مشكل تقاطع معابر سواره هم عرض 248
8-1-6- تعيين فضاها- كاربردهاي مورد نياز در سايت 249
8-1-7- مكان يابي مراكز تجاري- رفاهي 249
8-1-8- واحد های مسکونی 250
8-1-9- فاصله محرميت 252
8-1-10- اصول كلي طراحي توقفگاه خودرو در محلات مسكوني 253
8-1-10-1- نياز به فضاي توقف در محله مسكوني 253
8-1-10-2- راههاي گوناگون برخورد با مشكل توقف خودرو در يك محله مسكوني 254
8-1-10-3- دستورالعملهاي طراحي فضاهاي توقف در يك محله مسكوني 254
منابع 255
چکیده
همانطور كه بشر به بسط و گسترش فرهنگ مي پردازد، خودش را نيز رام و اهلي كرده و در اين فرايند مجموعه اي از جهان هاي حسي متفاوت ايجاد مي شود. هر جهان داراي مجموعه نهاده هاي حسي مخصوص به خود مي باشد. حال ادغام دنياي خانه و سر پناه ودنياي هنرمند و گره خوردگي نهاد هاي حسي اين دو مي تواند تجليگاه و ياداور قريه اي باشد كه همگان از ياد برده ايم. قريه اي كه در آن بي هيچ ترديد زندگي سرشار انسان در دامان مهربان طبیعت مد نظر است و براي فراهم ساختن دست مايه هاي شور و شعور زيستن، در واحه اي از فضا كه براي خود برگزيده، توان بالقوه طبیعت درمأواي هنرمند شدن بزرگترين بهانه اين قريه مي نمايد.
انسان نمي تواند در چند صفحه در مورد مسير آگاهي انسان اول نسبت به خودش، دوم نسبت به محيط اطرافش و بالاخره از تبادل بين خودش و محيط پيرامونش قضاوت كند. مدت هاست كه تعرض به حريم محيط پيرامون (حال با توجيهات و تفاسير گوناگون) عادت بشر گشته است. اين عادت خط بطلان بر هستي، تمامي آنچه كه به ما ارزاني گرديد، خواهد كشيد.
بايد هشدار داد كه سياره اي كه سرمايه مادي ماست در اثر توليد بيش از اندازه در معرض تهديد است در نتيحه نهاد بشر در حال مصرف سرمايه خود با چنان سرعت نگران كننده ايست كه مرز هاي تحمل طبيعت را به خطر انداخته و در نتيجه آن سيستم هاي زيستي پايه را كه بشر را تغذيه مي كنند نيز تهديد مي كند.
حال در مسير آگاهي از اين بحران جهاني بر آن شديم زيستگاهي بيافرينيم كه نه خاص زيستن انسان بلكه چون قريه مادران و پدرانمان زيستگاهي از براي تمامي آفريده شدگان آفريدگارمان باشد: درخت، كوه، گياه، حيوانات و غيره. مخلوقاتي كه خداوند حق حيات را به آنان ارزاني داشت و جاي بسي تعجب است كه انسان (به گفته خودشان اشرف مخلوقات) خود را به خطا در جايگاهي ديد كه اين حق را از آنان گرفته و فقط خود را سزاوار آن بيند.
فصل اول
کلیات
1-1- بیان مسئله
سايت مورد نظر در شهر لواسان (لواسان كوچك) واقع شده است. اكثر جمعيت اين شهر مهاجرين شهر ها و روستاهاي مختلف ايران به خصوص تهران هستند. اختلاف طبقاتي، فرهنگي و معيشتي بين بوميان منطقه و مهاجرين باعث دلزدگي وتنشي نهفته در اين منطقه است. باغات و مناطق اطراف آن ها به قطعات كوچك تقسيم شده و در ميان آن ويلا يا آپارتماني علم شده بدون آنكه تناسب يا هماهنگي در ميان آن ها وجود داشته باشد. خانه ها بدون اينكه توليدي داشته باشند يا منفعت عامي پديد آورند، آب و ديگر امكانات منطقه را بلعيده و در عوض فاضلاب و انواع آلودگي هاي زيست محيطي را نصيب منطقه مي نمايند. حال با سكني دادن اهل ذوق و هنر، ايجاد رابطه بين هنرمند و افراد بومي و ساخت بناهايي هم آوا با طبيعت منطقه ... شايد توانست تعادل و توازني خوش آهنگ ايجاد و آشتي از نو با طبيعت و بوميان برقرار كرد.
1-2- ضرورت انجام پروژه
شهر لواسان كه در قديم لواسان كوچك ناميده مي شد، در يكي دو دهه اخير با سرعتي باور نكردني توسعه يافته است. متأسفانه اين گسترش و توسعه چندان قانونمند و هدفمند نبوده و بيش از آنكه عمران، آباداني توليد و صلاح ملك را به ارمغان آورد، آشفتگي، آلودگي و نابودي منابع طبيعي را بهمراه داشته است. هجوم جمعيت به منطقه لواسان و انجام ساخت و ساز هاي بي حساب و كتاب و نامحدود در هر نقطه اعم از تپه، چاله، دره، مسيل، باغ، مزرعه و ... تجاوز و دست اندازي نسل امروز به طبيعت استثنائی و كم نظير لواسان است. حتي باغ نظام السطان كه روزگار درازي مركز تجمع و برگزاري جشن ها، مسابقات