مطالعات دانشکده هنر و معماری ،رساله دانشکده هنر و معماری شامل ۱۱۲ صفحه فایل word وقابل ویرایش میباشد میتوانید فهرست مطالب را مشاهده کنید
فهرست مطالب:
مقدمه ۴
فصل اول : شناخت مسائل و نکات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی ۶
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ۷
آرایش وسازماندهی فضائی جزء بناها ۹
اصول و ضوابط طراحی و فضاهای دانشکدهای ۱۰
فصل دوم : استانداردها (ابعاد و فضاهای مورد نیاز) ۲۱
پلکان ۲۲
راهروها و مسیرهای شیب دار ۲۳
دربها ۲۴
کیفیت هوا ۲۵
راندمان دید ۲۶
روشنایی مصنوعی ۲۶
رنگ ۲۸
طرح و بافت ۳۴
نویز (اغتشاش صوتی) وآکوستیک ۳۴
حساسیت نسبت به ارتعاشات ۳۵
مسیرهای پیاده رو ۳۹
دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون ۳۹
تئاترها و سالنهای سخنرانی ۴۰
شکل اساسی ۴۱
سالنهای سخنرانی : صندلیها ۴۳
سالنهای سخنرانی : مقررات آتش نشانی ۴۷
آکوستیک ۴۷
فصل سوم : شرح برنامه دانشکده معماری ۴۸
آشنایی با رشتههای آموزشی دانشکده ۴۹
دوره کارشناسی معماری ۴۹
دوره کارشناسی ارشد معماری ۵۲
فصل چهارم : بررسی نمونههای مشابه ۵۳
یوگینا آفتاندلیانس ۵۴
دانشکده هنرهای زیبا ۵۵
دانشکده معماری اپورتو، (OPORTO) 62
دپارتمان زمین شناسی، دانشکده آویرو، پرتغال ۶۴
کلاس بلوک ۳، دانشگاه آلیکان ۶۷
دانشکده حقوق، دانشگاه جیرونا ۶۸
کالج آموزشی معلمان، (setubal) 69
فصل پنجم : شناخت بستر طرح ۷۲
محدوده سایت ۷۳
فصل ششم : اقلیم ۷۴
روشهای دستیابی به اهداف عمده طراحی اقلیمی ۷۵
نیازهای حرارتی و فضاهای داخلی ساختمان ۹۱
فصل هفتم : معرفی پروژه ۹۹
برنامه فیزیکی ۱۰۰
طراحی (معماری، سازه، تأسیسات) ۱۰۲
معماری ۱۰۴
سازه ۱۰۷
تأسیسات ۱۰۹
اسناد و مدارک ۱۱۰
منابع و مآخذ ۱۱۱
بخشی از مطلب
شناخت مسائل و نکات مربوط به ساختمانهای دانشگاهی
ویژگیهای عمومی پردیس دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
مجموعههای دانشگاهی اعم از مجتمعهای بزرگ و دانشکدههای تک رشتهای، پردیس نامیده میشوند سیمای مطلوب دانشگاهها با مشخصه کلی کالبدی آن تعیین میگردد و باید با هدفها و مشخصات آموزش و اوضاع کلی محیط هماهنگ باشد
آرایش و سازماندهی فضایی جزء بناها
در مورد طرق اصلی آرایش و سازماندهی بنا برای یک مجموعه، ممکن است با شرایطی به شرح زیر مواجه شویم :- فضاها دارای عملکردهایی خاص باشند یا به فرمهای خاصی نیازمند باشند
– فضاها از نظر کاربردی انعطاف پذیر باشند و آزادانه تنظیم شوند
– عملکرد با درجه اهمیت فضاها در سازماندهی بنا منحصر به فرد و یگانه است
– فضاها دارای عملکردهای مشابه باشند و بتوانند به صورت یک مجموعه عملکردی در کنار هم قرار گیرند یا در یک ترکیب خطی تکرار شوند
اصول و ضوابط طراحی فضاهای دانشکدهای
مشخصات عمومی کلاسهای درس
در تمام کلاسهای درس و در کل فضاهای پرجمعیت برای امکان خروج سریع در هنگام سوانح مانند آتش سوزی، درها به سمت خارج باز میشوند
کلاسهای درس میبایست جهت استفاده از وسایل مختلف سمعی – بصری مجهز باشند
نور رسانی طبیعی کلاسها
برای نور مناسب در روز، سطح پنجرههای کلاس بایستی ۲۰ تا ۵۰درصد سطح خود کلاس باشد
خصوصیات عمومی آتلیههای طراحی
استودیوهای طراحی به صورت معمول، دارای ارتفاع زیاد هستند، از طرف شمال نور میگیرند و دارای تعداد زیادی دیوارهای لاینقطع برای نمایش کارها هستند
ابعاد و فضاهای مورد نیاز :پلکان : در بیشتر راه پلههای معمولی رابطه میان خیزپله و گام به عبارت است از G1 : R 2 در این رابطه R نمایانگر خیز یا ارتفاع پله بوده و اندازه آن برای افراد عادی کمتر یا مساوی mm 190 است و برای افراد مسن و ناتوان قادر به حرکت بیش از mm 170 نیست
رنگ در ساختمان هم کمکی برای دیدن و هم وسیلهای برای معمار جهت آفریدن ظاهری خوشایند و محرک میباشد رنگ خوب و روشنایی خوب دو موضوع وابسته به هم هستند
نویز (اغتشاش صوتی) و آکوستیک
سطوح بالای نویز میتواند به سیستم شنوایی آسیب برساند نویز در سطوح پایین خود با ارتباط کلامی تداخل پیدا میکند نویز حتی در سطوح پایین تر نیز میتواند ناراحت کننده باشد در طراحی آکوستیکی، نویز مزاحم را کنترل کرده و با انتخاب مصالح، ابعاد و شکل مناسب برای سالنهای سخنرانی یا موسیقی، آنها را مفید و لذت بخش میسازند
دانشکده معماری اپورتو(oporto)
معمار : آلوارو سیزا
ساختمان دانشکده معماری دانشگاه اپورتو (oporto) در بخشی از دانشگاه که به قطب سوم معروف میباشد، قرار گرفته است محوطهای که در پلان اصلی قرار داد از شمال و جنوب به پل آربیدا و پانورامیکا، از شرق به دیوار Quinta da pova و از غرب به راه Campo Alerge محدود میشود این ساختمان که سایت آن در برنامه مقدماتی به عنوان خانه کشیش دانشگاه اپورتو در نظر گرفته شده بود، دارای مساحتی در حدود m2 87000 میباشد نقاط مختلف مجموعه به دو بخش تقسیم میشوند که هرکدام شامل قسمتها و حجمهای مختلفی است که به صورتA-B-C-D-E-F-G-H مشخص شدهاند
این مطالعات بدون عکس و تصویر در متن است