|
|
|
فروشگاه مقالات
|
|
|
فهرست مطالب:
مطالعات طراحی مدرسه هنر و معماری
|
|
تاریخ ایجاد
26/07/1395 12:00:00 ق.ظ
تعدادبرگ: 400 صفحه فایل ورد
قیمت: 20000 تومان
حجم فایل: 23472 kb
|
تعدادمشاهده
2
|
|
|
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
پیش درآمد 2
فصل اول: شناخت موضوع
1 1 آموزش هنر 4
1 2 هنر در معماری 4
1 3 آموزش معماری5
1 4 اصول آموزش معماری6
1 5 نحوه انجام آزمون ورود به حرفه معماری در گذشته 7
1 6 مدرسه معماری 7
1 6 1 عناصر شاخص یک نظام آموزشی7
1 6 2 دانشجو 7
1 6 3 استاد7
1 6 4 سیستم آموزشی8
1 7 نظریه های نوین آموزشی 8
1 8 اندیشه مدرسه معماری10
1 9 نقش قطب های علمی معماری در ارتقا کیفیت آموزش معماری 11
1 10 مهارت های اجتماعی طراحی در حرفه و آموزش معماری 15
1 11 آفرینشگری و روند آموزش خلاقانه در طراحی معماری 19
1 11 1 مقدمه19
1 11 2 تعریف های بنیادین20
1 11 2 1 خلاقیت 20
1 11 2 2 هوش 21
1 11 2 3 حافظه22
1 11 3 محورهای آفرینشگری22
1 11 3 1 آفرینشگری با محوریت شخص خلاق22
1 11 3 2 آفرینشگری با محوریت فرایند ذهنی 22
1 11 3 3 آفرینشگری با محوریت فرایند محیط22
1 11 3 4 آفرینشگری با محوریت فرایند انجام عمل 22
1 11 4 مراحل فرایند آفرینشگری 23
1 11 4 1 بینش 23
1 11 4 2 آمادگی23
1 11 4 3 دوره نهفتگی23
1 11 4 4 شهود، مکاشفه و اشراق 24
1 11 4 5 اثبات 25
1 11 5 پرورش آفرینشگری در طراحی معماری 25
1 11 5 1 خودشکوفایی 25
1 11 5 2 اعتماد به خود 25
1 11 5 3 پذیرا بودن تجربه26
1 11 5 4 آموزش مقتضی26
1 11 5 5 آموزش خلاق 26
1 11 6 نتیجه گیری 26
1 12 هفت یادداشت کوتاه برای دانشجویان معماری 28
فصل دوم: پیشینه موضوع
2 1 چگونگی شکل گیری مدارس در ایران32
2 1 1 مدارس و مراکز علمی در ایران32
2 1 2 تاسیس نخستین مدارس اسلامی 32
2 1 2 1 مدارس پیش از سلجوقیان33
2 1 2 2 مدارس نظامیه34
2 1 2 3 مدارس بعد از نظامیه34
2 1 3 مدارس صفوی : الگوی کلاسیک مدارس سنتی در ایران35
2 1 4 پیدایش مدارس جدید38
2 1 4 1 تلاش های آغازین38
2 1 4 2 مدارس سنتی 40
2 1 4 3 مدارس وزارت خانه ها 40
2 1 4 4 مدارس خارجیان 41
2 1 5 گسترش مدارس مدرن 43
2 1 6 نتیجه گیری 46
2 2 سرگذشت آموزش معماری در ایران 46
2 2 1 ارزیابی آموزش معماری در ایران53
2 2 2 تجربه علمی دانشجویان و فارغ التحصیلان در جریان کار 54
2 2 3 چگونگی سامان دادن به آموزش معماری در ایران 54
2 2 4 قطع ارتباط آموزش حرفه ای قدیم و آموزش دانشگاهی 55
2 2 5 تاثیر گذاری معماری غرب و فقدان معماری غنی گذشته ایران در آموزش معماری در ایران 56
2 2 6 تجربه هایی از آموزش معماری در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران 58
2 2 7 تاریخچه آموزش آکادمیک معماری در ایران59
2 3 مروری بر روند آموزش معماری در غرب 61
2 3 1 رنسانس61
2 3 2 لوکوربوزیه62
2 3 3 انستیتو تکنولوژی ایلی نویز63
فصل سوم: سیستم های آموزش معماری در جهان
3 1 مبانی مطلوب در آموزش سنتی67
3 1 1 سیستم های آموزش معماری در ایران 68
3 1 1 1 نظام آموزش سنتی معماری 68
3 1 2 شیوه های سنتی آموزش معماری 68
3 1 3 نظام آموزش معماری در دانشکده های معماری ایران 70
3 1 4 مفهوم و کارکرد فضای باز در مدارس سنتی و جدید 72
3 1 5 نگره کلاسیک و الگوی عملکردی حیاط در مدارس معاصر 73
3 1 6 نگره سنتی و الگوی عملکردی فضای باز در مدارس قدیمی ایران 73
3 1 7 نگره مدرن و الگوی آموزش تجربی در فضای باز 74
3 1 8 ایوان و کاربرد آن در مدارس اسلامی ایران 76
3 1 9 نتیجه گیری از تغییر نظام سنتی به دانشگاهی در ایران78
3 2 دیدگاه معماران ایرانی پیرامون معماری مدارس 79
3 2 1 شرایط لازمه ساخت بناهای مدارس از دیدگاه کریم طاهر زاده بهزاد 79
3 2 1 1 دبیرستان شاه رضا 82
3 2 1 2 هنرستان راه آهن83
3 2 2 نگاهی پیرامون معماری مدارس از دیدگاه استاد پیرنیا 86
3 2 2 1 مجتمع مدارس عاصمی 87
3 2 3 سه آتلیه ، سه استاد 90
3 3 نارسایی های آموزش امروز در مدارس ایران 93
3 3 1 نکاتی در باب نارسایی آموزش امروزین دانشگاه 94
3 3 1 1 نحوه ارائه طرح ها 94
3 3 1 2 شناخت مسئله94
3 3 1 3 سطحی نگری94
3 3 1 4 طراحی ذر مقیاس 100/1 و 200/1 و94
3 3 1 5 عدم وجود روند مشخص در ارائه دروس 94
3 3 1 6 جسارت 95
3 3 1 7 قضاوت 95
3 3 1 8 درک فضا 95
3 4 سیستم های آموزش معماری در جهان 95
3 4 1 نظام آموزشی بریتانیا 95
3 4 2 نظام آموزشی ایالات متحده 95
3 5 مراکز معماری در غرب 96
3 5 1 مرکز معماری کانادا 97
3 5 2 مرکز معماری ریبا در انگلستان102
3 5 3 مرکز معماری آرکام در آمستردام 104
3 5 4 مرکز معماریAA در لندن105
فصل چهارم: اصول کار لویی کان
4 1 لویی کان و شخصیت معمارانه وی 109
4 2 اصول و ویژگی های معماری لویی کان 112
4 2 1 احساس ترکیب در کل بنا 112
4 2 2 استفاده از مواد و مصالح ساختمانی ،متناسب با طبیعت بنا 116
4 2 3 احساس فضای معماری به عنوان هدف اصلی 117
4 2 4 اهمیت نور بمنزله بخشی از طرح 117
4 2 5 تنا سب ها و ارتباط های معمارانه119
4 3 کار های فلسفی لویی کان121
4 3 1 سکوت و نور 121
4 3 2 احساس انسانی 124
4 3 3 احساس مکان125
4 3 4 آداب و رسوم 126
4 4 مبانی فلسفی لویی کان128
4 4 1 مفهوم زبان از دیدگاه کان و هایدگر 128
4 5 جایگاه روان در جهان بینی لویی کان 129
4 5 1 ارتباط روان با اراده وجودی 129
4 6 مبانی علمی هندسه لویی کان129
4 7 زبان بیانگرایانه لویی کان129
4 8 تعمیم زبان هندسه لویی کان 130
4 9 ارتباط انسان و معماری از دید لویی کان 130
4 10 تحلیل و بررسی آثار لویی کان131
4 10 1 نگارخانه هنر دانشگاه یال- سال های (53-1952) 131
4 10 2 موسسه علمی سالک برای پژوهش های زیست شناسی – سال های(65- 1959) 135
4 10 3 دانشکده هنر: فیلادلفیا- پنسیلوانیا- سال های (67-1964)144
4 10 4 موزه هنری کیمبل: فورت ورس- تگزاس- سال های (72-1967) 145
4 10 5 مرکز هنری فورت واین: ایندیانا – سال 64 – 1961151
4 10 6 مرکز هنری پوکن : پنسیلوانیا – سال 1973154
فصل پنجم: تحلیل و بررسی نمونه های مدارس هنر و معماری داخلی و خارجی
5 1 مسجد دانشگاه جندی شاپور 159
5 1 1 بیوگرافی159
5 1 2 تصاویر 160
5 1 3 اسناد نقشه ای162
5 2 طراحی دانشکده هنر و معماری در بافت قدیم بوشهر164
5 2 1 مقدمه164
5 2 2 منظر و سیمای عمومی بافت قدیمی بوشهر 164
5 2 3 معماری اقلیمی بوشهر165
5 2 3 1 مقیاس منظر و سیمای شهری 166
5 2 3 2 مقیاس معماری166
5 2 3 3 مقیاس عناصر و جزییات معماری167
5 2 4 گام ابتدایی دانشکده هنر در بافت قدیم بوشهر 168
5 2 5 اهداف کلان طراحی مجموعه 168
5 2 6 سایت دانشکده هنر و معماری در بافت قدیم بوشهر170
5 2 7 طراحی مجموعه دانشکده هنر و معماری در بافت قدیم بوشهر174
5 2 8 اسناد نقشه ای175
5 2 9 جمع بندی180
5 3 مدرسه معماری باهاوس 181
5 3 1 تصاویر 182
5 3 2 اسناد نقشه ای 189
5 4 مرکز هنر و مطالعات بریتانیایی در دانشگاه یال: نیو هان 193
5 4 1 تصاویر193
5 4 2 اسناد نقشه ای 199
فصل ششم: استاندارد ها
6 1 مبانی و مقدمات طرح201
6 1 1 استانداردهای معماری201
6 1 2 فضاهای آموزشی 201
6 1 3 فضا های کمک آموزشی 201
6 1 4 فضا های اداری201
6 1 5 فضا های رفاهی و خدماتی201
6 2 مشخصات فضاهای آموزشی 201
6 2 1 کلاس های تئوری، اتاق های سمینار و گرد همایی 202
6 2 1 1 تبصره 1 203
6 2 1 2 تبصره 2203
6 2 1 3 مبلمان تیپ 203
6 2 1 4 ابعاد استاندارد204
6 3 2 کارگاه ها208
6 3 1 1 مشخصات عمومی کاراه ها209
6 3 3 رشته معماری209
6 3 2 1 آتلیه ترکیب و طراحی209
6 3 2 2 آتلیه شهرسازی209
6 3 2 3 آتلیه فن و ساختمان 210
6 3 2 4 کارگاه چوب 210
6 3 2 5 کارگاه عکاسی 210
6 3 2 6 تیپ مبلمان 211
6 3 2 7 ابعاد استاندارد 211
6 3 4 کلاس های گرد همایی و سمینار217
6 3 3 1 ابعاد استاندارد 218
6 3 5 کتابخانه 221
6 3 5 1 تعداد مراجعه کنندگان 221
6 3 5 2 مجموع مواد کتابخانه 221
6 3 5 3 نحوه سازماندهی مواد222
6 3 5 4 سالن قرائت جمع 222
6 3 5 5 سالن مجلات222
6 3 5 6 سالن اسناد و مدارک (پروژه ها)222
6 3 5 7 سالن میکروفیلم ها222
6 3 5 8 واحد خدمات اداری223
6 3 5 9 بخش نقشه ها 223
6 3 5 10 تیپ مبلمان224
6 3 5 11 ابعاد استاندارد225
6 3 5 12 حد فواصل و تجهیزات کتابخانه229
6 3 6 سالن اجتماعات 230
6 3 7 نمایشگاه 231
6 3 8 مرکز کامپیوتر231
6 3 8 1 تیپ مبلمان231
6 3 9 کارگاه های زبان 232
6 3 10 تالارهای سخنرانی 235
6 3 10 1 مبانی235
6 3 10 2 محل استقرار و نشستن در تالار های سخنرانی 240
6 3 10 3 مقدار فضا برای هر دانشجو 240
6 3 10 4 اصول اکوستیک و نورپردازی 240
6 3 10 5 فضاهای اضافی مربوطه240
6 3 10 6 نمایشگر های گروهی 240
6 3 11 فضا های اداری 242
6 3 11 1 تیپ مبلمان242
6 3 11 2 ابعاد استاندارد 243
6 3 12 دفاتر استادان و پژوهشگران 246
6 3 12 1 تیپ مبلمان246
6 3 12 2 ابعاد استاندارد 247
6 3 13 اتاق های جلسه 250
6 3 14 فضاهای رفاهی و خدماتی257
6 3 14 1 نماز خانه257
6 3 14 2 پارکینگ 257
6 3 14 3 تاسیسات 257
6 3 14 4 بوفه258
6 3 14 5 اتاق غذاخوری 258
6 3 14 6 آبدارخانه 258
6 3 14 7 موتورخانه258
6 3 14 8 سرویس های بهداشتی259
6 3 14 9 انبار وسائل نظافت260
6 3 14 10 سیستم گرمایش و سرمایش 260
6 3 14 11 سیستم تهویه مطبوع سالن260
6 3 14 12 سیستم تهویه مطبوع261
6 3 14 13 سیستم فاضلاب 261
6 3 14 14 سیستم آتش نشانی262
6 3 15 فضاهای ارتباطی 262
6 3 15 1 فضاهای ارتباطی افقی (راهروها) 262
6 3 15 2 فضاهای ارتباطی عمودی ( راه پله ها) 268
6 3 16 تخصیص سطوح فضاها برای عرصه همایش ، گرد همایی، اطلاع رسانی275
6 3 17 تخصیص سطوح فضاها برای عرصه آموزشی 278
6 3 18 تخصیص سطوح فضاهابرای خدمات مدرسه280
6 3 19 تخصیص سطح فضاها برای عرصه اداری 281
6 4 مکانیابی کالبدی و شرایط انتخاب سایت 281
6 4 1 سازگاری موقعیت مکانی 282
6 4 1 1 آلودگی صوتی283
6 4 1 2 آلودگی هوا284
6 4 1 3 سایر آلودگی های محیطی284
6 4 2 ارتباط کاربری آموزشی با کاربری های دیگر285
6 4 2 1 کاربری آموزشی و کاربری مسکونی 285
6 4 2 2 کاربری آموزشی و کاربری فرهنگی 285
6 4 2 3 کاربری آموزشی و بهداشتی 285
6 4 2 4 کاربری آموزشی وتجاری 285
6 4 2 5 کاربری آموزشی و فضای سبز285
6 4 2 6 کاربری آموزشی و شبکه ارتباطی حمل و نقل 286
6 4 2 7 کاربری آموزشی و دیگر تاسیسات شهری 286
6 4 3 مطلوبیت 286
6 4 3 1 مکانیابی فضا های آموزشی و شرایط محیطی286
6 4 3 2 مکانیابی فضاهای آموزشی با توجه به اوضاع طبیعی 287
6 4 3 3 مکانیابی فضاهای آموزشی با توجه به شرایط اقلیمی287
6 3 5 باد287
6 3 6 تابش آفتاب288
6 3 7 مکانیابی فضاهای آموزشی و دیگر عوامل طبیعی 288
6 3 7 1 سیل 288
6 3 7 2 زلزله288
6 3 7 3 ریزش کوه و بهمن288
6 3 7 4 اوریانتاسیون(جهت گیری بنا) 288
6 3 8 مکانیابی فضاهای آموزشی و شعاع دسترسی289
6 3 9 انطباق مکان استقرار واحد آموزشی با نیاز های آموزشی 290
6 3 10 دسترسی290
6 3 10 1 دسترسی های پیاده290
6 3 10 2 دسترسی های سواره 291
6 3 11 مقطع ابتدایی291
6 3 12 مقطع راهنمایی291
6 3 13 مقطع متوسطه 292
6 3 14 مکانیابی فضاهای آموزشی در ارتباط با استفاده از تاسیسات و خدمات شهری295
6 3 15 مکانیابی فضاهای آموزشی در ارتباط با فرم و شکل زمین 295
6 3 16 اشراف دید ساختمان های همسایه به مدارس 295
6 3 17 ظرفیت295
6 3 18 آسایش محیطی298
6 3 18 1 نور 298
6 3 18 1 1 میزان شدت روشنایی مورد نیاز298
6 3 18 1 2 مقدار انعکاس سطوح 299
6 3 18 1 3 شفافیت 299
6 3 18 1 4 کنتراست سطوح299
6 3 18 2 نوع نور مورد نیاز301
6 3 18 2 1 استفاده از نور طبیعی خورشید 301
6 3 18 2 2 روشنایی مصنوع 303
6 3 18 3 صوت 305
6 3 18 3 1 تاصیر صدا بر انسان 306
6 3 18 3 2 اصوات نامطلوب و مزاحم 307
6 3 18 3 3 روش های کنترل نوفه 307
6 3 18 3 4 انتخاب جهت ساختمان به سمت های آرامتر 307
6 3 18 3 5 ایجاد موانع صوتی308
6 3 18 3 6 استفاده از جدارهای مناسب 310
6 3 18 3 7 شرایط آکوستیکی 310
6 3 19 آب و هوا 311
6 3 19 1 مقدار هوای مورد نیاز در فضای داخلی312
6 3 19 2 شرایط مناسب هوا در فضاهای داخلی 313
6 3 20 مهمترین ویژگی های اقلیمی برای ساختمان های آموزشی315
6 3 20 1 جلوگیری از اتلاف حرارت315
6 3 20 2 بهره گیری از انرژی خورشید315
6 3 20 3 جلوگیری از گرم شدن هوای کلاس315
6 3 20 4 محافظت ساختمان در برابر بارندگی 316
6 3 20 5 جلوگیری از گرم شدن کلاس ها با استفاده از باد 316
6 3 20 6 جلوگیری از گرم شدن و مرطوب شدن کلاس ها317
6 3 20 7 جهت استقرار ساختمان 317
6 3 20 8 سازماندهی پلان ساختمان و و اندازه پنجره ها 318
6 3 20 9 مصالح ساختمان319
6 3 20 10 سایبان ها 320
6 3 21 تناسبات انسانی و نقش آنها در طراحی ساختمان های آموزشی 320
6 3 21 1 مقایسه بین ارتفاع صندلی ها 325
6 3 21 2 حداقل فواصل ابعاد و اندازه های تجهیزات 328
6 3 21 3 حداقل فواصل ابعاد و اندازه های اداری332
فصل هفتم: برنامه ریزی فیزیکی
7 1 برنامه ریزی سایت 336
7 1 1 معرفی سایت 336
7 1 1 1 ویژگی های اقلیمی336
7 1 1 2 موقعیت طبیعی شهر تهران 337
7 1 1 3 موقع ریاضی ( مختصات عرض و طول جغرافیایی)338
7 1 1 4 آب و هوای تهران338
7 1 1 5 توده های هوای موثر و منشا بارندگی ها330
7 1 1 6 ویژگی های دمایی شهر تهران 341
7 1 1 6 1 دما و وارونگی هوا343
7 1 1 6 2 دما و بارش 343
7 1 1 6 3 تغییرات اقلیمی دما 344
7 1 1 6 4 دما و محدوده آسایش زیست محیطی 344
7 1 1 7 بارش 345
7 1 1 8 برف347
7 1 1 9 تابش347
7 1 1 10 رطوبت نسبی349
7 1 1 11 درجه حرارت 351
7 1 1 12 بررسی جریان باد 352
7 1 1 12 1 بادهای محلی 353
7 1 1 12 2 بادهای منطقه ای 353
7 1 1 12 3 باد های سیارهای 354
7 1 1 13 بررسی بادهای تهران و طبقه بندی آنها 354
7 1 1 13 1 بادهای غالب354
7 1 1 14 عوارض طبیعی شهر تهران 355
7 1 1 14 1 زمین شناسی و مقاومت خاک356
7 1 1 14 2 لرزه شناسی 356
7 1 1 15 جهت استقرار ساختمان363
7 1 1 16 سرگذشت شکل گیری شهرک غرب در دل شهر تهران364
7 1 1 17 موقعیت شهری زمین مورد نظر 372
7 1 1 18 موقعیت محلی 373
7 1 1 18 1 دسترسی های پیاده 373
7 1 1 18 2 مراحل دسترسی سواره محلی به زمین مورد نظر 375
7 1 1 19 کاربری های زمین مجاور377
7 1 1 20 ویژگی های زمین مورد نظر381
7 1 1 20 1 مساحت 381
7 1 1 20 2 توپوگرافی 382
7 1 1 20 3 جهت وزش باد غالب382
7 1 1 20 4 جهت تابش نور خورشید382
7 1 1 20 5 دید و منظر382
7 1 1 20 5 1 دید زمین مورد نظر به اطراف382
7 1 1 20 5 2 دید اطراف به زمین مورد نظر383
7 1 1 25 6 جهت گیری بنا در سایت 384
7 1 1 20 7 ورودی به بنا384
7 2 سازماندهی فضایی 384
7 2 1 زیر فعالیت های عمده هر فعالیت 384
7 2 1 1 فضاهای بسته384
7 2 1 2 فضاهای باز385
7 2 2 تخصیص سطوح برای فضاها 385
فصل هشتم: طراحی
8 1 کانسپت390
8 2 سازه390
8 2 1 انتخاب سیستم سازه390
8 3 اسکیس های مراحل طراحی391
فصل نهم: مراجع 395
|
کلمات کلیدی مرتبط:
مدرسه هنر و معماری, مطالعات , طرح نهايی ,مطالعات,پروژه,پروپوزال , برنامه فیزیکی , استاندارد, تحقیق ,پروژه ,معماری, ppt ,pptx ,doc,iran,نمونه تطبیقی,دانلود ,رايگان,طراحي , بررسی فضاها, طرح نهایی ,استانداردها, اصول, تاريخچه, مباني ,نمونه موردي,دانلود طرح کانسبت,پروژه معماري , اصول طراحی,تجزیه تحلیل,ا,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|