مطالعات طراحی دانشگاه هنر و معماری
چکیده:
آغازی بر تحقق ایده ی طراحی دانشکده هنر و معماری
هنر قدرت هنرمند در نمایاندن احساس واندیشه خود است،به این ترتیب معمار به عنوان یک هنرمند موظف به ساماندهی فرم های مبتنی بر این ادراک خواهد بود که می تواند شامل اشکال و عملکردهای نوین وحاوی معانی ضمنی خود باشد .تعریف کردن مجموعه ای تحت عنوان دانشکده هنر ومعماری ،موضوعی که شناخت مفهومی آن گریبانگیرچالشی عمیق در سطح جامعه ما و حتی جهان است.کاری بس دشوار و نیازمند فضایی است که حداقل پیشینه اخلاقی آن بدون ابهام باشد. دانشکده هنر ومعماری در چنین جامعه ای در جهت تربیت علاقمندانی است که به نوعی خود را در مسیر این شناخت قرار داده اند.از سوی دیگر نیاز به آموزش معماری وشهرسازی در عصر امروز که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد می شود نیازی است برای پاسخگویی در رسیدن به کیفیت برتر برای آرامش انسانها.
فهرست مطالب
چکیده:
فصل اول:
1 کلیات تحقیق
1-2 اهداف طرح
1-3 معرفی فصول
فصل دوم:
2-1هنر چیست
2-2تعریف هنر
2-3دسته بندی هنرها
2-4ریشه های هنر
2-5حس زیبایی
2-6زیبایی
2-7تمایز هنر وزیبایی
2-8هنر ایرانی
2-9 درباره معماری
2-10 هنر بودن معماری
2-11تعلیم وتربیت معمار
2-12نگرشی به روند اموزش معماری در گذشته و حال
فصل سوم :
تاریخچه اموزش معماری
3-1 تاریخچه دانشگاه در غرب وجهان
3-1-1 بوزار فرانسه
3-1-2 باهاوس
3-1-3 دانشگاه معماری لندن
3-1-4 مدارس معماری ایتالیا
3-1-5 روش اموزش معماری در امریکای شمالی
3-2 بررسی سیستم ها واهداف اموزشی در دانشکده های مهم خارج از کشور
3-2-1 دانشگاه برکلی امریکا
3-2-2 دانشگاه معماری A-A
3-2-3 دانشگاه MIT
3-2-4 انیستیتو شاهزاده ویلز
3-2-5 دانشگاه اورگن
3-3 تاریخچه اموزش عالی در ایران
3-4 انگیزه های ایجاد دانشگاه تهران
فصل چهارم:
بررسی تجارب جهانی (نمونه های موردی)
4-1 دانشگاه هنر توکیو
4-2 دانشگاه هنرو معماری سین سیناتی
4-3 دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی
4-3-1تحلیل کالبدی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی
4-3-1-1 اتلیه
4-3-1-2 سرسرای دانشگاه
4-3-1-3 ورودی دانشگاه
4-4 دانشکده معماری دانشگاه علم وصنعت
فصل پنجم:
راهنمای طراحی و طراحی اقلیمی در ساختمانهای اموزشی
5-1 سازمان یابی فضایی کل دانشگاه
5-1-1 سازمان یابی فضایی کاملا متمرکز
5-1-2 سازمان یابی فضایی نیمه متمرکز
5-1-3 سازمان یابی فضایی کاملا پراکنده
5-1-4 سازمان یابی فضایی به شکل اقماری
5-1-5 سازمان یابی فضایی به شکل تقسیم دانشگاهی
5-1-6 سازمان یابی فضایی کلی به شکل گسترده منطقه ای
5-2 شناسایی طراحی دانشگاهی (نظم یا الگوها جهت طراحی دانشکده
5-2-1 گسترش خطی
5-2-2 گسترش شبکه ای (شطرنجی)
5-2-3 گسترش مرکزی (متمرکز )
5-2-4 گسترش گلبرگی
5-2-5 گسترش مولکولی (پراکنده)
5-2-6 گسترش صلیبی
5- 3 نورپردازی طبیعی
5-4 کنترل تابش افتاب بر جداره های شفاف ساختمان
5-5 سازماندهی پلان ،فرم کالبدی و بافت مجموعه ساختمانی
5-6 مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی
فصل ششم :
مطالعات محیطی منطقه
6-1استان مازندران
6-1-1اقلیمی منطقه
6-1-2زلزله خیزی
6-1-3وضعیت اقلیمی منطقه
6-2 شهرستان چالوس
6-3گردشگری در چالوس
6-3-1وجه تسمیه شهر چالوس
6-3-2موقعیت طبیعی
6-3-3ارتباطات
6-3-4راههای اسفالته
6-3-5راه اهن
6-3-6راههای ابی
6-4 راه هوایی
6-5اقلیم استان مازندران
6-6اب و هوای معتدل خزری
6-7وضع عمومی خاک شناسی در منطقه
فصل هفتم :
شرح برنامه دانشکده معماری
7-1 اشنایی با رشته های اموزشی
7-2 نحوه تشکیل فضایی یکدانشکده معماری
نقش و توانایی
بخش اداری
7-2- 1 فضاهای اموزشی
کلاس های عملی
7-2-1-1 اموزش عملی
7-2-1-2 اموزش نظری
7-2-2 فضاهای کمک اموزشی
7-2-2-1تسهیلات رفاهی
7-2-2-2تسهیلات سرویسی
فضاهای اداری
7-2-2-4 فضاهای کارگاهی
7-2-2-5اتلیه و کارگاههای طراحی
7-2-2-6 نور رسانی طبیعی کلاس ها
7-2-2-7فضاهای کمک اموزشی
سالن مطالعه
قفسه های کتاب
سمعی بصری
امفی تئاتر و سالن اجتماعات
اتاق های پشت صحنه
بخش طراحی کامپیوتری
دفتر فنی
کارگاه های کمک اموزشی
7-2-3 فضاهای خدماتی
7-2-3-1 تسهیلات رفاهی
7-2-3-1-2 واحد انتشارات و خدمات چاپی
7-2-3-2 تسهیلات سرویسی
7-2-3-2-1 موتور خانه وبرق اضطراری
7-2-3-2-2 کاخداری
7-2-3-2-3 انبار مرکزی
بخش کادر اموزشی
بخش امور اداری و اموزشی
ظرفیت اتلیه ها و کارگاه ها
فصل هشتم :
سازه و تاسیسات
8-1 سیستم سازه
8-2 نازک کاری
8-3 تاسیسات
فصل نهم :
تحلیل سایت
سایت شناسی
9-3انتخاب سایت
9-4 محل و موقعیت زمین دانشگاه
9-5موقعیت زمین نسبت به مناطق همجوار
9-6 عوامل مصنوعی زمین
9-7 دسترسی ها
9-8-1 تجزیه و تحلیل امکانات فیزیکی اراضی
9-8-2 عوامل تاثیر گذار بر طراحی
جهت ساختمان ها
9-8-2-2 تعداد طبقات
9-9 اصول و روش طراحی
منابع