مطالعات مجتمع کودکان بی سرپرست
فهرست فایل pdf
بی سرپرستی نه تنها بار بدون سرپرست رابا خود حمل می کند بلکه در پس آن تمامی ابعادشخصیتی ، رفتاري ، روانی واجتماعی شخصرا زیر سئوال می برد.این جمله اي بود که در مقاله اي خواندم و فهمیدم بی سرپرستی یک مسئله بزرگ اجتماعی است .
در پی مطالعات میدانی و کتابخانه اي که براي لمس بهتر واقعیت انجام گرفت به این نتیجه رسیدم کهدو مشکل اصلی کودکان بی سرپرست :
الف ) مشکل اجتماعی
ب ) مشکل هویتی – شخصیتی می باشد
و علت اصلی آن به ترتیب
_ دور بودن از جامعه و مردم
_ دور بودن از نظام خانواده می باشد .
با بررسی این موضوع دریافتم که سیستم شبه خانواده به عنوان سیستمی در جهت نرمال و متعادلسازي این کودکان در حل کردن مشکل دور بودن از نظام خانواده ، کمک کرده اما همچنان مشکل دور بودن از جامعه و مردم در همه مکانهاي ساخته شده در ایران وجود دارد. مرکزي به وجود آمده از شهر و جامعه » . واین آغازگر طرح اولیه و پدید آورنده ایده من شد با توجه به اینکه پروژه آزاده نیز رویکردي مشابه با من که همان جامعه است را داشت ، سایتی را
براي هر دو موضوع انتخاب کردیم و این جامعه بود که سایت را به دو بخش تقسیم کرد .
حجم کلی تاثیر گرفته از این جامعه اي است که با برخورد خطوط جغرافیایی و خطوط ساخت وساز شهري بر گرفته شده است . جایی که مردم را با این کودکان آشتی میدهد .من براي آشتی دادن این دو گروه از معماري کمک گرفتم و به پیش خواهم رفت .و این مسیر ادامه دارد …
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
فصل اول
مبانی نظري طراحی معماري
-۱-۱ پدیده بیسرپرستی و علل آن
-۲-۱ انگیزههاي سپردن کودکان به مراکز شبانهروزي
-۳-۱ روند تاریخی پدیدة بیسرپرستی در ایران
-۴-۱ مشکلات و معضلات بچههاي بیسرپرست (شبانهروزي)
-۱-۴-۱ مشکلات هویتی و شخصیتی
-۲-۴-۱ مشکلات اجتماعی بچههاي شبانهروزي
-۵-۱ بیسرپرستی در ایران
-۱-۵-۱ انواع روشهاي نگهداري و تربیت کودکان بیسرپرست (در ایران)
-۲-۵-۱ مشکلات بهزیستی و مراکز شبانه روزي
-۶-۱ برخورد جامعه شناسانه با موضوع
-۱-۶-۱ سیر تاریخی برخورد اجتماعی با بیسرپرستی در ایران
-۲-۶-۱ روشهاي اصولی فرزندپروري
-۳-۶-۱ عوامل مؤثر بر اجتماعی شدن و رشد شخصیتی
-۴-۶-۱ عوامل مؤثر بر رشد اخلاقی
-۷-۱ برخورد روانشناسانه با موضوع
-۱-۷-۱ توارث یا محیط
-۲-۷-۱ درونسازي و برون سازي در روان بنه (سازش بامحیط)
-۳-۷-۱ عوامل موثر بر رشد و تکامل
-۴-۷-۱ خصوصیات و رفتارهاي عمومی کودك
-۵-۷-۱ مراحل رشد در کودك (رشد شناختی، روانی و هوشی)
-۶-۷-۱ نیازهاي کودك
-۷-۷-۱ بررسی فضاهاي نگهداري گروهی
فصل دوم
نمونههاي داخلی و خارجی
-۱-۲ نمونههاي داخلی
-۱-۱-۲ شیرخوارگاه شبانهروزي بوشهر
-۲-۱-۲ شیرخوارگاه و شبانهروزي اراك
-۳-۱-۲ شیرخوارگاه و شبانه روزي مناطق معتدل و مرطوب
-۲-۲ نمونه هاي خارجی
-۱-۲-۲ مرکز نگهداري روزانه کودکان، سیرنیکلو
-۲-۲-۲ پارك فرهنگ کودك در مصر:
-۳-۲-۲ خانه هیورویوس
فصل سوم
ضوابطها و استانداردهاي طراحی
-۱-۳ اصول معماري فضاهاي ویژة کودکان خردسال ساختمان
-۲-۳ ابعاد مبلمان ویژه کودك
-۳-۳ خصوصیات ویژه فضاهاي بازي
-۴-۳ تاثیر فرم و رنگ بر کودکان
-۵-۳ طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاري و روانی کودکان.۶
ج
-۶-۳ برنامۀ فیزیکی
فصل چهارم
اقلیم
-۱-۴ ساختار کالبدي شهر تهران …
-۲-۴ الگوي توسعه شهر
-۳-۴ وضعیت توپوگرافی پهنه تهران
-۴-۴ وضعیت توپوگرافی شهر تهران
-۵-۴ زلزله شناسی
-۶-۴ دماي هوا
-۷-۴ رطوبت هوا
-۸-۴ باد
-۹-۴ تابش آفتاب
-۱۰-۴ اهداف عمده ي طراحی اقلیمی
-۱۱-۴ اهداف عمده ي طراحی اقلیمی ساختمان ها
-۱۲-۴ قبله
فصل پنجم
طراحی
۱-۵ تحلیل سایت
-۱-۱-۵ موقعیت شهرك غرب
-۲-۱-۵ دسترسیها به شهرك غرب
-۳-۱-۵ کاربري هاي شاخصدر محدوده شهرك غرب
-۲-۵ شناخت تحلیلی سایت
-۱-۲-۵ موقعیت
-۲-۲-۵ شکل ظاهري و وسعت زمین
-۳-۲-۵ وضعیت توپوگرافی – باد – تابش
-۴-۲-۵ تحلیل دسترسی ها و شبکه هاي اطراف
-۵-۲-۵ نحوه استفاده از اراضی اطراف
-۶-۲-۵ تحلیل دید و منظر
-۷-۲-۵ نشانه هاوشاخصهاي شهري و طبیعی
-۸-۲-۵ پوشش گیاهی
-۹-۲-۵ چگونگی بدنه همجواریها
-۳-۵ روند طراحی
-۴-۵ طرح نهایی
-۵-۵ سازه
-۶-۵ نقشه ها ،تصاویر ومدارك طرح.
منابع:
انگل، هینو ، ۱۳۷۷ ، سیستمهاي سازه.
بابایی، ناصر، ابراهیم شیده چینی ،حسین استاد حسین و طوبی آراء ، زمستان ۱۳۶۹ ، نگرش بر پدیده
بی سرپرستی و مشکلات فرزندان دور از خانواده ، چاپخانه سازمان بهزیستی کشور ،تهران.
پ . دایلیو ، ماسکریو ، ناهید فخرایی ، جامعه شناسی تعلیم و تربیت .
تفضیلی یزدي، افسانه ، ۱۳۷۹ ، من هم در شهر خانه اي دارم ، معماري کارشناسی ارشد ، دانشگاه
شهید بهشتی.
جی سینگر، دورتی، ۱۳۷۶ ، کودك چگونه فکر می کند.
.، HQ سري مقالات دانشگاه بهزیستی و توانبخشی ۱۱ ك
شصتی، شیما، ۱۳۸۶ ، خانۀ موسیقی، معماري کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکز.
شهرزادي، رستم، ۱۳۲۸ ، (گرد آورنده و مترجم )، قانون مدنی زرتشتیان ، تهران.
صنعتی نیا، عباسعلی، فروردین ۱۳۷۰ ، در مسیر داوري ،کاوش پیرامون کودکان بی سرپرست و
چگونگی نگهداري از آنان ، انتشارات روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور ، تهران.
عارف نظري، فاطمه ، ۱۳۸۱ شادي سیال، معماري کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکز.
منصور، محمود ، ۱۳۶۹ ، روانشناسی ژنتیک ، چاپ اول ،.
هنري ماسن، یاول ،مهشید یاسایی ، ۱۳۶۸ ، رشد و شخصیت کودك ،نشر مرکز.
یونیسف، رشد و تکامل کودکان خردسال ( پایه گذاري – یادگیري )
فهرست فایل ورد
بيان مسئله و ضرورت آن :
اهداف پروژه :
مباني نظري عام طرح :
فصل اول : پديده بي سرپرستي
1-1 بي سرپرستي ، عوامل و تبعات
1-2- بررسي پديده بي سرپرستي از ديدگاه جامعه شناسي
1-2-1- ساختار خانواده در ايران
1-2-2- نقش خانواده در زندگي افراد
1-2-3- عوامل مؤثر بر اجتماعي شدن و رشد شخصيت
1-2-3-1- اجتماعي شدن
1-2-3-2- ارتباط اجتماعي
1-2-3-3- اجتماعي شدن و رشد شخصيت
1-3- بررسي پديده بي سرپرستي از ديدگاه روانشناسي
1-3-1- رشد عقلي و احساسي كودكان
1-3-2- خصايص عمومي رشد عقلي
1-3-3- اساس بدني رشد عقلي
1-3-4- رشد ادراك حسي
1-3-5- احساس عاطفه در كودك
1-3-6- محبت
1-3-7-احتياجات عاطفي كودك و اهميت آنها
1-3-8- برخورد اجتماع با كودكان بدون خانواده
1-4-1- مقايسه محيط خانواده با پرورشگاه
1-4-2- مشكلات و معضلات كودكان در شبانه روزي ها
2-1- تاريخچه حمايت از كودكان بي سرپرست در جهان
2-1-1- ديدگاه هاي موجود در سرپرستي كودك
2-2- سيستم هاي مراقبتي موجود در جهان
2-2-1- خانه فرزندان
2-2-2- شبه خانواده هايي در مجموعه هاي بزرگ
2-2-3- روش فرنچ بورو
2-2-4- كيبوتس ها
2-2-5- دهكده كودكان SOS
3 – بناي همگاني :
4 – خانه دانش آموزان و كار آموزان :
1 – خانه كودكان استون :
نمونه ها :
2-3-4-1- اقامتگاه
2-3-4-2- خانه هاي گروهي
2-3-4-3- خدمات درماني
2-3-4-4- فوق برنامه
2-3-4-5- تحصيل
2-3-4-6- مركز مشاوره
2 – خانه كودكان بتانيان
3 – شهر بچه ها در وين
معمار : آنتن شوايگهوفر
4 – خانه كودكان مارين فلگ آلمان
5 – دهكده SOS در نيدركين آلمان
معمار : هارلد ديلمن
فصل سوم : پديده بي سرپرستي در ايران
3-1- تاريخچه حمايت از كودكان بي سرپرست در ايران
3-1-1- موسسات نگهداري از كودك پيش از انقلاب :
3-1-1-1- پرورشگاه هاي وابسته به شهرداريها :
3-1-2- سازمان بهزيستي كشور
3-1-2-1- خدمات حمايتي
3-1-2-2- برنامه نگهداري از كودكان بي سرپرست
3 -2- نمونه هاي موجودایران
-2-3-1- شيرخوارگاه آمنه
3-2-2- مجتمع خدماتي – حمايتي
شهيد قدوسي
3-2-3- شبانه روزي حبيب ابن مظاهر
3-2-4- واحد نرگس
3-2-5- واحد يبر
3-2-6- مجتمع شبانه روزي و شيرخوارگاه كرج
3 – فضاهاي عمومي مجموعه
فصل چهارم : راهكارها و نتيجه گيري
4-1- بررسي فضاهاي نگهداري گروهي براي كودكان
4-2- ارزش هاي ويژه مراكز نگهداري كودك
4-2-1- تجربه زندگي گروهي
4-2-2- برنامه ريزي و تمركز
4-2-3- محيط مناسب
4-2-4- قوانين و كنترل ها
4-2-5- گروه هاي همسالان
4-2-6- ارتباط با بزرگسالان
4-3- به حداقل رساندن آسيب ها در زندگي گروهي
معرفي پروژه
فصل پنجم : طراحي فضاهايي براي كودكان
5-1- ادراكات فضايي كودك
5-2- كشف روابط فضايي
5-1-2- تملک فضایی
5-1-3- رشد حواس و ادراكات كودك در محيط
5-2-معماري براي كودكان
5-2-1- دسته بندي معيارهاي كيفيت فضا
سازماندهي
زمان و مسير
جزء كل
فرم
هماهنگي و مقياس و .
نور
رنگ
علائم
5- 3- بررسي علايق ذاتي كودكان در چارچوب خواستهاي جامعه و روان كودك
5-3-1- تعريف بازي
5-3-2- انتخاب زمين و مكان مناسب محوطه بازي
5-3-3- وسايل و زمين بازي از بعد مصالح و ساختار
5-3-4- نماي زمين بازي و زاويه ديد محيط
5-3-5- خلوت گزيني
قوانين و ضوابط شيرخوارگاه ها :
6-5- استانداردها و معيارهاي طراحي يك مركز شبانه روزي نگهداري از كودكان
6-5-1- پلان ساختمانها
6-5-2- مكان
6-5-3- فضاهاي باز
6-5-6- واحدهاي مسكوني
6-5-6-1- چيدمان واحدهاي مسكوني
6-5-6-2- اتاق هاي خواب
6-5-6-3- تخت خواب ها
6-5-6-4- مبلمان اتاق خواب
6-5-6-5- حمام و دستشويي
6-5-6-6- نشيمن
6-5-6-7- فضا و تجهيزات داخلي براي بازي
6-5-6-8- اتاق غذاخوري
6-5-6-9- آشپزخانه
6-5-6-10- اتاق پشتيباني
6-5-6-11- انبار
6-5-6-12- اتاق مربي كودك
6-5-7- امكانات مركزي
امكانات فرهنگي و تفريحي
فضاهاي ورزشي و تفريحي
زمينبازي در فضاي باز
6-5-8- خدمات مركزي
آشپزخانه مركزي
بستر طراحي :
شناسايي ويژگيهاي طبيعي شهراسفراين :
موقعيت جغرافيايي شهر اسفراين
وپژگيهاي اقليمي شهر اسفراين :
مطالعات اقتصادي شهر اسفراين :
ويژگيهاي كالبدي شهر اسفراين :
گستردگي ( پراكندگي ) بافت شهري :
2-ي-2-2- محورهاي ارتباطي شهر
ب – محور شمال غربي – شرقي :
ج – محور رودخانه :
2-ي-3- چگونگي تقسيم نواحي و محلات
ج – محور رودخانه :
2-ي-3- چگونگي تقسيم نواحي و محلات
پيش بيني جمعيت شهر .
مبانی نظری عام پروزه
برنامه فیزیکی
فهرست منابع و مأخذ :