مطالعات طراحی مرکز مداخله در بحرانهاي اجتماعي (مرکز نگهداری،حمایت و بازپروری زنان روسپی)
بخشی از مطلب
ما انسانهاي به ظاهر آگاه و متفکر هر چند از بعضي جهات نسبت به بعضي مسائل اجتماعي و سياسي ديد بهتر و روشنتري داريم ولي در بسياري مواقع نسبت به موضوعات مهمي که بسيار جنبه اجتماعي دارد و پاي حيثيت و احترام به حقوق انسانها در ميان است ، کمتر توجه نموده و عميقاً متوجه زندگي و موقعيت هاي نامتناسبي که برازنده انسان نمي باشد ، نيستيم آيا تا کنون به انساني طرد و بي کس و رانده شده التفاتي نموده ايد ؟
بي شک اکثريت قريب به اتفاق از برخورد با زني به عنوان روسپي ، چهره درهم کشيده با نگاهي او را تحقير و خوار مي شمارند . چرا روسپي را در اجتماع ما اين اندازه طرد مي کنند و از حقوق انساني و آزادي که حق هر انساني است ، بي بهره مي دانند . او را متاعي مي شمارند که فقط براي فروش مداوم و پي در پي آماده است ، آيا اين پستي انسان و بي قانوني اجتماع را نمي رساند ؟
آيا مي دانيد چه کسان و چه عواملي و چگونه اينان را که خود روزي چون شما مردمي آبرومند و آزاده بوده اند و مثل هزاران انسان آزاده اي مي خواهند شرافتمند بمانند ، بدين منجلاب کشانيده است ؟
اگر عوام الناس و مردم کوچه و بازار با ديدي سطحي و ظاهري قضاوت کنند ، حق دارند زير ديدگاه آنها بر حسب شرايط زماني و مکاني به همان اندازه است ، ولي متاسفانه در جامعه ما در تمام سطوح حتي بسياري از تحصيلکرده هاي دانشگاهي ديدي سطحي دارند و عميقاً در اين مقوله نيانديشيده اند و موضوع را تجزيه و تحليل نکرده اند . در صورتيکه يکي از معضلات بزرگ و اجتماعي محسوب مي شود و عواقب و تأثير و تأثر آن به داخل جامعه و افراد خانواده ها ممکن است نفوذ کند و جوانان بيگناه را از مسير اصلي زندگي که مي توانند براي اجتماع مفيد باشند ، منصرف نمايد . چرا بايد چنين ساده و آسان ، فساد و تباهي در جامعه منزل کند و ما بي تفاوت و بي پروا از کنار گود ، بدبختيهاي اين گروه را نظاره کنيم ؟ چرا در پياده روي پيدا کردن علل و تجزيه و تحليل مسأله بر نمي آييم ؟
بيان مسأله
انحراف اجتماعي يعني رفتار فردي و گروهي که با الگوها هنجارهاي اجتماعي انطباق ندارد و از قرن 19 مورد توجه قرار گرفت به همين مناسبت بود که دورکيم جامعه شناس فرانسوي رفتار بهنجار را از رفتار نابهنجار جدا ساخت . ولي پديده هايي را که در جوامع مختلف پيوسته به چشم مي خورد ، غير عادي تلقي کرد . اين بدان معني است که اين چنين جامعه اي ديگر نمي تواند برخي از افراد خود را طبق معيارهاي موجود بار آورده و آنها را به حد معمول ارتقاء دهد .
هنگامي که مسايل را از ديدگاه جامعه شناسي تجزيه و تحليل مي کنيم ، اين نوع استنباط کاملاً درست و با نظريه دورکيم انطباق داده ، بدين معني که امر اجتماعي از خارج و از طريق القاء تقليد به افراد تحميل مي شود .
دردها و آسيب ها ناشي از کجرويها همه جوامع و گروهها را در برگرفته و فساد و تقلب در همه شئون زندگي بشر رخنه کرده است . در کمتر جامعه به ظاهر متمدن ممکن است نشانه هايي از فحشا و بي نظمي ها و نابساماني هاي اجتماعي نباشد . اين موارد در همه اعصار وجود داشته است و عصر ما به دلايلي چون گسترش فقر ، عموميت جنگ ، عدم توجه به جنبه معنوي انسان ، سستي و تزلزل ارکان اخلاقي سقوط خانواده ها پوچ گرايي ها و لذت طلبي ها و بالاخره عدم کنترل زمامداران توسعه بيشتري يافته است .
زن ضربان حيات خانواده است و قلب جامعه در سينه خانواده مي تپد . از همين رو صعود يا سقوط هر جامعه اي را بايد به چگونگي معيشت زنان و جايگاه اجتماعي آنان نسبت داد .
بشريت براي ادامه حيات شرافتمندانه خود نياز به جامعه سالم دارد ، جامعه اي که در آن نظم باشد و بايد ضابطه اي انديشيد که جلوي ناامني ها و اضطرابات گرفته شود .
وجود فحشا در جامعه حکايت از بيماري آن جامعه دارد و در جامعه بيمار زندگي سالم بسي دشوار خواهد بود . بدين سان ضرورت عقلي ايجاب مي کند که در رابطه با ريشه کن کردن فحشا تدابيري بينديشيم .
با توجه به مسايل بيان شده تحقيق حاضر درصدد شناسايي وضعيت فردي ، اقتصادي ، اجتماعي و خانوادگي زنان روسپي در مرکز مداخله در بحرانهاي اجتماعي شهر تهران ، است.و...
فهرست کلی مطالب
چکیده
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه - پروپوزال طرح
فصل دوم مبانی نظری و بیان رویکرد موضوعی
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری - معرفی سایت طراحی - اقلیم منطقه
فصل چهارم استانداردها و ضوابط - ابعاد محیطی و فیزیکی سرانه ها
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها و مساحات
فصل ششم بررسی نمونه های موردی و تطبیقی - تحلیل نمونه های ایرانی و خارجی
فصل هفتم ایده و کانسبت - توضیح طرح و نحوه شکل گگیری حجم
فصل هشتم بررسی سازه و تاسیسات
فصل نهم منابع و ماخذ