خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی ویژگیهای فنی وموثر در انتخاب و بکارگیری مصالح

   تعدادبرگ: 23 اسلاید   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 231 kb  تعدادمشاهده  8


 
    اهداف رفتاری
    مصالح ساختمانی و معماری
    مصالح، ساختمان و معماری
    مزیت شناخت مصالح برای معماران
    بخش های مختلف مبحث شناخت مصالح
    معیارهای انتخاب مصالح در معماری
    اطلاعات پایه ای مربوط به وزن ، حجم ، چگالی ، سختی
    مقایسه سختی کانیها
    تاثیر آب بر مصالح ساختمانی
    تاثیر حرارت بر مصالح ساختمانی
    قابلیت جذب و انعکاس نور و صدا
    خواص مکانیکی
    خواص شیمیایی
    نسبت فراوانی عناصر در پوسته جامد زمین
    اصلی ترین عناصر طبیعی مورد استفاده در معماری و ساختمان
    چگونگی تولید مصالح
    واکنش مصالح فلزی و غیر فلزی با اکسیژن و آب؛ و ترکیب اسید و باز با یکدیگر
    خطر واکنش های شیمیایی بر مصالح مورد استفاده در بنا
    ترکیبات شیمیایی که به مصالح ساختمان آسیب می رسانند
    تاثیر مصالح کربنات دار ، سولفات دار، سولفور دار، کلرور دار ، نیترات دار بر ساختمان
    انواع سفیدکهای ساختمانی
 
    نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
 
مصالح ساختمانی و معماری:
 
    نیروهای شکل دهنده در ساختمان و معماری بسیار زیاد و پیچیده اند. دامنه این عوامل از ویژگی های ابعادی و هندسی فضاها آغاز و به طراحی دید و نور و خصوصیات مکان و منظر و ماده و مصالح و سپس به ملاحظات روانی، اجتماعی، اقتصادی می رسد. تا جائیکه می توان گفت معماری هنر آشتی آضداد است.
    خط در طراحی معماری و ارتباط آن با مصالح
    ساختن با ماده امکان پذیر است و معماری در نهایت وقتی موجودیت پیدا می کند که اجرا شود و برای این منظور با مصالح و تکنولوژی اجرایی ارتباط پیدا می کند.
    ساختن با محیط در تعامل است
 
 
 
مزیت شناخت مصالح برای معماران:
 
    هر ماده از “توانمندی سازه ای” و قابلیت اجرایی و ظرفیت حسی و زیبایی خاص خود برخوردار است و از این رو تناسبات، شکل ها و احجام احساس خاصی را تداعی می کند.
    چنانچه خواص مواد بخوبی شناخته شود (حتی مواد مصنوعی مانند انواع پلاستیک و…) به هنگام استفاده در تضاد با طبیعت قرار نخواهند گرفت و با بهره گیری خردمندانه از آنها می توان غنای بیشتر فضا و طبیعت را به ارمغان آورد.
 
 
 
مبحث شناخت مصالح شامل دو بخش است:
 
    بخش اول به معیارهای انتخاب مصالح در پروژه های معماری اختصاص دارد، که طی آن خواص فیزیکی ، شیمیایی ، مکانیکی ، زیست محیطی و کاربردی مواد که بر اساس استانداردها و مقررات ملی ساخت و ساز ، و شناسنامه فنی آنها تدوین شده است مورد بررسی قرار می گیرد.
    بخش دوم به معرفی مهم ترین ترین مصالح مورد استفاده در معماری ، چگونگی تولید، و ویژگیهای کاربردی و کارکردی آنها اختصاص دارد.
 
 
 
تاثیر آب بر مصالح ساختمانی:
– قابلیت نفوذ آب در جسم:میزان آبی که در جسم نفوذ می کند.( مقدار آب تحت فشاری که در مدت یک ساعت از یک متر مربع سطح جسمی که ضخامت آن یک متر باشد عبور می کند.)
– قابلیت جذب آب:مقدار آبی که حجم یک جسم را پر می کند.
– رطوبت:وزن آب موجود در مصالح ساختمانی
– ضریب نرمی:این ضریب نشان دهنده مقاومت مصالح در برابر نفوذ آب است. مقاومت جسم اشباع شده به مقاومت جسم خشک را ضریب نرمی می گویند. مصالحی را که ضریب نرمیشان کمتر از 8/0 است نباید در مناطق مرطوب به کار گرفت.
– مقاومت در برابر یخبندان: مواد ساختمانی از آب اشباع شده و تحت شرایط اشباع و برودت 17 – درجه سانتیگراد منجمد می شوند و سپس در حرارت عادی ، یخ آنها ذوب می شود. این حالت 10 تا 200 بار تکرار می شود.مصالحی که پس از آن پوسته پوسته نشوند ؛ بیش از 5% از وزنشان کاسته نشود و بیشتر از 25% تاب مکانیکی خود را از دست ندهند مصالح مقاوم در برابر یخبندان به حساب می آیند.
 
 
 
 
 
تاثیر حرارت بر مصالح ساختمانی:
– قابلیت هدایت حرارتی:مقدار گرمایی است که جداره بر اثر اختلاف درجه حرارت مؤثر در دو سمت داخل و خارج از خود عبور می دهد. میزان هدایت گرما در دیوار خارجی، سقف و کف بناها بسیار حائز اهمیت است.این قابلیت به میزان تخلخل، شکل منافذ، نوع جنس، میزان رطوبت و وزن واحد جسم بستگی دارد.چون این ضریب در مورد هوا بسیار کم است برای جلوگیری از تبادل حرارت از دیوارهای دو جداره یا مصالح متخلخل استفاده می کنند.
– گرمای ویژه:مقدار گرمایی که یک گرم از جسم نیاز دارد تا حرارت آن یک درجه سانتی گراد بالا برود.
– ظرفیت حرارتی: خاصیت جذب مقدار معینی از حرارت توسط جسم در هنگام حرارت دادن
– ضریب انبساط و انقباض: به وسیله آزمایشات مکرر در درجه حرارت های مختلف اندازه گیری می شود. شناخت این ضریب از نقطه نظر هم جواری مصالح و رفتارهایی که مصالح مختلف در هنگام سرما و گرما از خود بروز می دهند اهمیت دارد.
– مقاومت در برابر حرارت وآتش:قابلیت جسم در مقابل تغییر شکل ناشی مشتعل شدن و از دست دادن تاب مکانیکی یا خراب شدن تحت تأثیر حرارت زیاد به هنگام آتش سوزی است.
از این نظر مواد به سه گروه تقسیم می شوند:
1- اجسام نسوز حرارت 1580 درجه سانتی گراد را تحمل کرده و معمولا مشتعل و مبدل به ذغال نمی شوند.
2- اجسام دیرسوز در حرارت 1350 تا 1580 درجه سانتیگراد تغییر شکل می دهند. معمولا براحتی مشتعل و ذغال نمی شوند.مثل آسفالت که با دور کردن شعله از سوختن باز می ماند.
3- اجسام سوزا در حرارت زیر 1350 درجه سانتیگراد شعله ور و ماهیت خود را از دست می دهند. معمولا در اثر رسیدن شعله و حرارت مشتعل و می سوزند.    
 
 
 
قابلیت جذب و انعکاس نور و صدا:
قابلیت جذب و انعکاس نور: به بافت، رنگ ، شکل و سطح مواد بستگی دارد.
قابلیت عبور نور: به میزان شفافیت ، مات و کدر بودن مصالح بستگی دارد.
قابلیت هدایت یا عایق بودن در برابر جریان برق: به میزان رسانایی جریان الکتریسیته توسط مصالح بستگی دارد.
قابلیت اکوستیک : جذب و انعکاس صدا و نوفه به بافت و شکل و ضخامت جسم دارد.صدا عاملی “خواسته” و مطلوب و نوفه عاملی “ناخواسته” و زیان آور در ارتباط با شنوائی محسوب می شود.
 
 
 
 
 
خواص مکانیکی
 
خستگی (تنش): مقدار نیرویی است که به سطح مقطع واحد جسم وارد می شود.
 
تاب فشاری ، تاب کششی ، تاب خمشی و تاب پیچشی از طریق محاسبات قابل اندازه گیری است.
صلبیت: برخی مصالح در برابر میزان خاصی از نیرو هیچ گونه تغییر شکلی نمی دهند و به اصطلاح صلب هستند،( مثل چدن، سنگ و آجر)
 
الا ستیسیته: گروهی دیگر در برابر همان نیرو تغییر شکل میدهند بطوریکه پس از برداشتن آن نیرو جسم به حالت اول برمی گردد.
 
پلا ستیسیته: برخی دیگر از مصالح در برابر همان نیرو تغییر شکل هایی می دهند که پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه برنمی گردند، چنین جسمی را پلاستیک یا خمیری می گویند.(مانند قیر و خاک رس)
 
خواص شیمیایی:
 
– شیمی مصالح :علم چگونگی واکنش ها، رفتارها ، ترکیبات مصالح مختلف و بررسی ساختار اتم های آنها ست.
 
    – در صنعت ساختمان از 22 عنصر پایه برای تولید مصالح استفاده میشود که 12 تای آنها فلزی است و 10 عنصر غیر فلزی است.
 
از ترکیبات مختلف 109عنصر روی زمین حدود 5 میلیون ترکیبات مختلف بدست می آید که 5/4 میلیون مربوط به ترکیبات اتم کربن است.
 
انواع آلیاژهای فلزی شامل فولاد، برنج، برنز؛ انواع سیمان با مقاومت و رنگ های مختلف و انواع پلی مرها ی ساختمانی از جمله این مصالح محسوب میشوند.
 
آلیاژهای فلزی از ترکیب چند فلز (ترکیبات فلزی) بدست می آیند مثلاً :
 
فولاد ترکیبی است از آهن و کربن و چند فلز دیگر
 
برنج آلیاژی است از مس و روی
 
برنز آلیاژی است از مس و قلع
 
سکه نقره ای رنگ آلیاژی است از مس و نیکل
 
 
 
■ چگونگی تولید مصالح :
 
مصالح ساختمانی حاصل فرآیندی از واکنش های شیمیایی روی مواد اولیه ای است که در طبیعت یافت می شود.
 
واکنش های مربوط به تولید مصالح ساختمانی به دو صورت انجام می شود:
 
الف) از طریق حرارت دادن ؛ ذوب یا پختن آنها مانند تولید آهن، سیمان، گچ، آهک، آجر، انواع پلی مرها
 
ب ) قرار دادن آنها در مجاورت آب تا به صورت محلول درآیند. مانند تولید انواع بتن ها، ملات ها، شفته ها (یا قرار دادن در مجاروت هوا؛ گازها و رطوبت مانند تهیه خشت- یا بیسکویت کاشی- سفال)
 
وقتی یکی از شرایط فوق فراهم می شود مولکول های جسم جامد امکان حرکت پیدا می کنند و شرایط برای ترکیب و واکنش مولکول ها فراهم می شود.
 
مثلاٌ آهک ساختمانی از حرارت دادن کربنات کلسیم بدست می آید.
 
 
 
خطر واکنش های شیمیایی بر مصالح مورد استفاده در بنا:
 
برخی مصالح ساختمانی در صورت وجود حرارت ، رطوبت و گاز یاعواملی همچون اسیدها، بازها ، نمک ها واکنشهایی را تشکیل می دهند که تأثیرات متفاوتی بر آنها بجای خواهد گذاشت. بنا بر این هنگام استفاده از مصالح و ترکیبات مختلف آنها در کارگاه ، باید به تأثیر این عوامل بر آنها توجه داشت.
 
نمک هایی که در آب حل نشوند به مصالح آسیب نمی رسانند. همچنین اگر مصالح همیشه زیرآب باشند یا پیوسته در خشکی باشند(فاقد رطوبت) به مصالح آسیب نمی رسد فرآیند آب گرفتن (بلوری شدن) و آب از دست دادن و تداوم آن است که باعث آسیب دیدگی و انهدام مصالح می شود.
 
برای اینکه مطمئن شویم جسم مورد استفاده در مواجهه با نمک آسیب نخواهد دید قدری از آن را در آب حل کرده و می جوشانیم یا اینکه مقداری از آن را در یک اسید کم مایه(ضعیف) حل کرده و می جوشانیم(اسید نباید از خانواده نمک آزمایشی باشد) جسم هایی که در آب یا اسید جوشیده شده ، حل نشوند به مصالح ساختمانی آسیبی نمی رسانند.
 
ترکیبات شیمیایی که به مصالح ساختمان آسیب می رسانند:
 
اسیدها و نمکها به مصالح ساختمانی آسیب می رسانند.
 
اسیدهای آزادی که در آب دریا یا نم زمین باشند باعث زنگ زدن و خوردگی فلزات شده و ملات ها را هم خراب می کنند.
 
نمک ها با آب ترکیب شده بلورهای نمک درست می کنند. نمک ها یی که در آب حل می شوند به صورت شوره روی مصالح ساختمانی نمایان می شوند از این رو باید اثر آن ها روی مصالح ساختمان آزمایش شود.
 
پس از خشک شدن، بخشی از آب موجود در بلور نمک تبخیر شده و نمک بلوری مجدداً غیر بلوری می شود. چون نمک ها هنگام بلوری شدن افزایش حجم می یابند(متورم می شوند) به دانه های پیرامون خود فشار می آورند، که به آن فشار بلوری شدن می گویند.
 
هر چه آب بلوری شدن بیشتر باشد، فشار بلوری شدن هم زیادتر می شود. پیامد فرآیند بلوری شدن(آب گرفتن نمک) و در پی آن غیر بلوری شدن نمک ها(از دست دادن آب)، شکفته شدن و خرد شدن مصالح ساختمان است.
 
تاثیر مصالح کربنات دار ، سولفات دار، سولفور دار، کلرور دار ، نیترات دار بر ساختمان:
 
■ کربنات ها:
 
مصالح ساختمانی که کربنات دارند در برابر واکنش های شیمیایی اسید کربنیک آب باران؛ …اسید گوگرد؛ گاز و دود کارخانه ها؛ آب شور دریاها و … آسیب پذیرند.
 
■ سولفات ها:
 
همه سولفات ها موجب زنگ زدگی فلزات و خراب شدن ملات ها می شوند. مثلاً سولفات منیزیم.
 
■ سولفورها:
 
سولفورها به خودی خود به مصالح ساختمانی آسیب نمی رسانند اما چنانچه در مجاورت هوای مرطوب اکسیژن بگیرند تبدیل به سولفات شده که به مصالح آسیب می رسانند(اثراتشان مانند اثرات سولفاتهاست)
 
■ کلرورها:
 
همه کلرورها رطوبت جذب کرده و موجب زنگ زدگی فلزات می شوند. مصالح حاوی کلرورها در هوای مرطوب، نم موجود در هوا را جذب کرده و بلوری می شوند.
 
■ نیترات ها:
 
نیترات ها در هوای نمناک جذب رطوبت کرده و شکفته می شوند بطوری که روی دیوارها سفیدک زده می شود. این سفیدک را سفیدک نیتراتی می گویند که با کم و زیاد شدن رطوبت هوا باعث تخریب ملات و پوسته روئین روی دیوار می شوند.


کلمات کلیدی مرتبط:
انتخاب مصالح, سفیدکهای ساختمانی, مصالح ساختمانی, مصالح کربنات دار. ,اهداف رفتاری ,مصالح ساختمانی و معماری ,مصالح، ساختمان و معماری ,مزیت شناخت مصالح , برای معماران ,بخش های مختلف , مبحث شناخت مصالح ,معیارهای انتخاب ,مصالح در معماری ,اطلاعات پایه ای ,مربوط به وزن ، حجم ، چگالی ، سختی , مقایسه سخ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی انواع مصالح ساختمانی
بررسی مصالح ساختمانی چوب ، بررسی انواع چوب و خواص آنها
پاورپوینت بررسی تزئینات آجر‌‌تراشی در معماری
دانلود,پاورپوینت بررسی مصالح آکوستیکی,pptx
پاورپوینت بررسی بلوک های پلی بلوک
پاورپوینت بررسی تحلیل استراتژیک صنعت کاشی وسرامیک
دانلود بررسی ،شناخت مصالح ساختمانی،سقف کاذب، پاورپوینت
دانلود بررسی ،شناخت مصالح ساختمانی،کناف، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی راهنمای مبحث بیست ویکم ؛ پدافند غیرعامل
اجرای ساختمان, روشهای اجرای ساختمان, عناصروجزئیات, مصالح ساختمانی.
پاورپوینت بررسی مبحث پنجم ساختمان؛ مصالح و فرآورده های ساختمانی
پاورپوینت بررسی مبحث ششم ساختمان؛ بارهای وارد بر ساختمان
پاورپوینت بررسی شناسایی دیوارها ( انواع دیوار باربر و غیر باربر )
پاورپوینت بررسی انواع روش های تخریب
پاورپوینت بررسی درزهای ساختمانی
پاورپوینت بررسی آب بند یا واتراستاپ water stop
پاورپوینت رایگان بررسی مراجع رسیدگی به دعاوی و اختلافات و استعلام های فنی
پاورپوینت بررسی پله فرار یا پله اضطرار
پاورپوینت بررسی نازک کاری ساختمان
پاورپوینت بررسی مواد و مصالح ساختمانی جديد

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد