خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
Enter Title
 
شما باید در حالت ویرایش باشید تا بتوانید متن را ویرایش کنید.

فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ارگانیک

   تعدادبرگ: 432 برگ ورد   قیمت: 60000 تومان   حجم فایل: 24037 kb  تعدادمشاهده  0


 
مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ارگانیک.
 
فصول و فهرست کلی مطالب
مقدمه
چکیده
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
فصل دوم مبانی نظری
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل چهارم استانداردها و ضوابط
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی
فصل هفتم  ایده و کانسبت
فصل هشتم سازه و تاسیسات
فصل نهم منابع و ماخذ
 
 
بخشی از مطلب
 
مقدمه
مسکن به دو صورت در خدمت انسان است،به او پناهگاهی میدهد تا آسایش را احساس کند و در آرامش به سر برد،و دیگر اینکه حکم نقطه عطف فعالیت های او را در این جهان دارد. بدیهی است این دو ((کارکرد)) لازم و ملزوم یکدیگرند. تنها زمانی که خانه حس تعلق و ایمنی خلق کند، انسان آن قدرت درونی را که برایبه حرکت در آمدن نیاز دارد،به دست می آورد. داخل خانه نیز متفاوت از داخل ساختمان های دیگر است. خانه، مورد استفاده گروه کوچکی از انسان هاست و مشخصه آن((شخصی)) و ((خصوصی)) بودن است.
خانه نتیجه انتخاب آگاهانه است، بنابراین نشانی از ((جهان من)) را در خود دارد. در خانه، انسان چیزهایی را می یابد که با آنها آشناست و هر کدام برای او معنا دار است. به آنها نیاز دارد و زندگی روزانه اش را به اتفاق آنها می گذراند. بنابراین خانه هویت خاص انسان را تحکیم می بخشد. به طور کلی خانه، جهان کوچک تری را به وجود می آورد و این واقعیت را تجسم می بخشد که زندگی انسان بین زمین و آسمان روی می دهد. کف خانه، زمین را نشان می دهد و سقف آن، آسمان را و دیوارها نیز افق محصور شده اند.
مسکن فراتر از سرپناه است. مسکن نباید گوشه خلوتی از فضا باشد، بلکه باید زندگی در فضا باشد. مسکن به هر فرم و شکلی که باشد، به مثابه پوسته سوم بدن انسان است که زنده است، نفس می کشد، ریشه در زمین دارد و باید جزیی از طبیعت به حساب آید و مانند گوناگونی دیگر موجودات زنده که تفاوت متابولیسمی آنها در شخصیت،حالات و رفتارشان اثر می گذارد، ساختمان ها هم با توجه به نسبت به بافت کالبدی شان، دم و بازدم و دمای بیرونی و درونی مخصوص به ارگانیسم خود را دارند.
((در مراحل اولیه شهر نشینی، انسان ابزار لازم برای دخالت در طبیعت و برهم زدن تعادل آن را نداشت. پس از آن نیز هنگامی که به طور محدود امکانات بشر افزایش یافت، از ایجاد تغییر و تخریب در طبیعت و محیط زیست به طور گسترده امتناع ورزید، شاید به این دلیل که آن را منبع حیات و بقای خود می دانست. این تعادل مدت زمان بسیار طولانی برجا مانده بود تا در قرن نوزدهم با پیشرفت سریع فناوری و در پی آن روند شهرنشینی این رابطه گسسته شد)).
برای مقابله با تاسیرات منفی گسترش شدید شهرنشینی در به کار گیری زمین بیشتر،آب و هوای سالم که سبب آلودگی هوا، آلودگی صوتی ناشی از تمرکز صنایع و وسایل نقلیه، توسعه عمودی شهر ها و تولید مواد زاید می شود، در نظر گرفتن مقوله توسعه پایدار در مسکن و سکونتگاه های انسانی ضروری است. شهر ها و سکونتگاه های انسانی باید به صورتی توسعه یابد که هزینه ای از این نظر بر دوش نسل های آینده منتقل نشود و توانایی نسل های آینده را در برآورده کردن نیاز های خود محدود نسازد.
 اصول ارگانیک
با وجود اختلاف عقیده، بیشتر معماران اعتقاد دارند که خانه سازی پایدار باید ویژگی های عمومی زیر را دارا باشد:
-    طراحی مسکن به طوری که سرپناه و امنیت را تامین کند؛
-    مجاورت محل های مسکونی و تراکم زیاد آنها و ایجاد کاربری مختلط در آن؛
-    ایجاد کاربری های گوناگون و مراکز کاری در مجاورت فضاهای مسکونی برای جلوگیری از توسعه افقی و جهت تسهیل خدمات رسانی؛
-    استفاده از زیبایی محیط پیرامون بدون دست کاری جدی آنها؛
-    استفاده از فضای باز مانند خیابان ها،پارک ها و میادین برای تسهیل تعامل اجتماعی و سلامت اکولوژیک؛
-    پیوستگی طراحی حمل و نقل و بهره برداری از زمین با تاکید بر وسایل نقلیه جمعی؛
-    تنظیم قواعد در مجموعه های ساختمانی با دیدگاه ایجاد نواحی و مناطق مختلف؛
-    بهبود روابط اجتماعی و محلی؛
-    انتخاب زمین برای ساخت مسکن با توجه به مسائل توپوگرافی و زمین شناسی؛
-    حفظ بناهای تاریخی؛
-    خانه های سالم، راحت و امن؛
-    انعطاف پذیری، قابلیت تطبیق یا گسترش فضا؛
-    توجه به جزییات؛
-    ارتقاء استاندارد های مسکن و روش های جدید برنامه ریزی؛
-    وجود آب بهداشتی و رعایت و ارتقای بهداشتی؛
-    ایجاد اماکن دسترسی معلولان؛
-    ارائه راه کارهایی برای جلوگیری از آلودگی ایجاد شده توسط ضایعات؛
-    توجه به ساخت مسکن برای افراد کم درآمد؛
-    تعامل با طبیعت و طراحی با نیاز کم به منابع انرژی؛
-    عایق کردن خانه در برابر حرارت و سرما؛
-    بهره برداری از منابع انرژی تجدید پذیر مثل باد و خورشید؛
-    مصرف کم آب؛
-    جمع آوری آب باران برای مصارف مشخص؛
-    به کار گرفتن فناوری های هوشمند برای ارتقای امنیت.
همان طور که ملاحظه می شود،توسعه پایدار سکونتگاه های انسانی و مسکن دست کم باید چهار وجه داشته باشد:
1-    مسکن باید به لحاظ زیست محیطی پایدار باشد؛ 
2-    مسکن باید به لحاظ اقتصادی پایدار باشد؛
3-    مسکن باید به لحاظ اجتماعی و با توجه به فرهنگ ساکنان آن پایدار باشد؛
4-    مسکن باید به لحاظ کالبدی و در نظر گرفتن عملکردهای آن پایدار باشد (Edwards, 2000).
پایداری اجتماعی،فرهنگ مسکن
یکی از دلایل عمده تخریب محیط زیست، تغییر الگوهای معماری در دهه های گذشته بود، به طوری که با تغییر الگوی معماری مبتنی بر شرایط محیطی به معماری متکی به فناوری های صنعتی جدید، نقش محیط طبیعی و تعامل آن با محیط مصنوع در شکل گیری معماری و توسعه شهر ها کم رنگ تر شد. این مسئله موجب بروز احساس بی تعلقی شهرنشینان به عناصر طبیعی وتوسعه شهر ها بر اساس نظام معماری جدید سبب تخریب محیط زیست شد. امروزه با افزایش این بحران نیاز به اتخاذ تدابیری برای هدایت رفتارهای اجتماعی افراد به نزدیکی بیشتر به طبیعت به شدت احساس می شود. باید توجه داشت که هر چه آگاهی و تمایل به زندگی به شیوه پایدار از نظر زیست محیطی بیشتر باشد، سازندگان مسکن و دولت نیز برای رعایت مسائل زیست محیطی در انتخاب محل استقرار، طراحی و ... تمایل بیشتری نشان خواهند داد.
پایداری کالبدی عملکردی مسکن
امروزه با تغییر الگوی زندگی و ساختار خانواده ها، نیاز افراد به فضاهای مسکونی پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است، به این ترتیب خانه دیروز یک خانواده، دیگر مناسب فردای او نیست.
خانه باید با تغییر شرایط ساکنان، با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان با شرایط جدید منطبق شود و دامنه وسیع تر از نیازهای گوناگون ساکنان را پاسخگو باشد. دامنه این تغییرات ممکن است مداخله ای کمی فراتر از جابه جایی مبلمان باشد یا آماده پذیرش مداخله هایی باشد که دگرگونی قابل توجهی را در ساختمان مسکونی ایجاد می کنند.
مسکن پایدار به لحاظ کالبدی و عملکردی به ساکنان امکان می دهد تا با توجه به تعاریف خود از مطلوبیت و در نظر گرفتن نیازها،خواست ها و سلایق شخصی خود، خانه های خود را تغییر دهند و آنها را به شکلی درآورند که رضایت خاطر آنها را جلب کند. از طرف دیگر، در صورتی که مسکن نیازهای در حال تحول و دگرگونی را پاسخگو باشد، نیاز به ایجاد تغییرات بنیادی یا تخریب و بازسازی زودرس ساختمان به وجود نخواهد آمد و عمر مفید ساختمان افزایش می یابد.
مسکن، پناهگاهی است که انسان در آن آسایش را احساس کند و در آرامش به سر برد و به عبارت دیگر،مسکن در حکم نقطه عطف فعالیت های اوست. در مقایس وسیع تر، مسکن مهمترین عنصر شهر است که در توسعه شهر پایدار توجه به پایداری آن اساسی ترین وجه شناخته می شود. توسعه مسکن علاوه بر محیط زیست،بر اقتصاد،فرهنگ و مسائل اجتماعی تاثیر می گذارد، از این رو طراحی مسکن پایدار در همه ابعاد زیست محیطی، اجتماعی،اقتصادی و کالبدی مطرح است. در اجرای هدف توسعه مسکن پایدار در ابعاد مذکور رعایت چند اصل اساسی مد نظر است که اهم آنها عبارتند از:
-    تعامل با طبیعت  و طراحی با نیاز کم به منابع انرژی؛
-    استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل باد و خورشید؛
-    تامین امنیت اجتماعی و اقتصادی؛
-    بهره گیری از فناوری های هوشمند به منظور ارتقای امنیت و صرفه جویی در مصرف انرژی؛
-    هدایت ضایعات منابع انرژی در چرخه ساخت و تجدید؛
-    مدیریت ضایعات ساختمانی؛
-    تعامل فضاهای باز و بسته برای تعاملات اجتماعی و سلامت اکولوژیکی؛
-    انعطاف پذیری و قابلیت گسترش و تطبیق فضاها؛
-    مجزاسازی ابنیه و سعی در استفادهاز روش های مدولار طراحی و مصالح خشک.
فرم ساختمان
همان گونه که در معماری سنتی ایران میبینیم، در مناطق سردسیر و گرم و خشک، شکل ساختمان باید به مکعب نزدیک باشد، چرا که در این فرم نسبت سطح به حجم 1 به 8 بوده و در نتیجه سطح ساختمان نسبت به حجم آن بسیار کوچک است، این مسئله موجب می شود سطح تبادل حرارت بین ساختمان و محیط حداقل شود و به این ترتیب اتلاف آن کمتر خواهد بود.
در مناطق متعادل و گرم و مرطوب فرم باید مستطیلی و در جهت شرقی_غربی باشد تا علاوه بر وجود ضلع جنوبی گسترده، برای گرفتن نور خورشید در زمستان،امکان تهویه شرقی_غربی ساختمان در تابستان وجود داشته باشد.
توجه به تفاوت وجوه در ساختمان ها
در تمامی اقلیم ها به ویژه اقلیم سرد، ضلع جنوبی ساختمان باید شفاف باشد تا نور خورشید را در زمستان به خوبی کسب کند.این وضع همچنین باید دارای سایه بانی باشدتا در تابستان به نوراجازه ورود به داخل ساختمان راندهد. مسدود ساختن ضلع شمالی ساختمان و هر ضلعی که درمعرض وزش بادهای سردزمستانی است،نیز قدمی موثردرطراحی اقلیمی محسوب می شود.درساختمان بایدضلع شمالی را که درفصول سال حداقل تابش رادارد،ببندیم وحداقل بازشو را در آن قرار دهیم. همچنین دراین ضلع بهتر است به ویژه دراقلیم سرد از دیوار و پنجره های دوجداره استفاده کنیم. بهترین دیواره وجداره،دیواری است که ازدولایه مصالح (مثل آجر یا بلوک سفالی) و سه تا چهار سانتی متر هوا در وسط تشکیل شده باشد،چرا که هوا بهترین عایق حرارتی بوده و هزینه بر نیست. در ضلع روباد سرد می توان درختان سوزنی برگ کاشت که همیشه سبز است وبه عنوان بادشکن در مقابل باد عمل می کند.
طراحی معماری فضا 
اگر پلان ساختمان به گونه ای طراحی شود که فعالیت های روزانه مطابق با مسیر خورشید باشد، امکان صرفه جویی بسیار زیادی درمصرف انرژی به وجود می آید.چنان چه فضاهای داخل خانه را به دوفضای گرم وسرد تقسیم کنیم، کارایی سیستم مذکور موثرتر خواهد شد. باقرار دادن فضاهای نشینمن،آشپزخانه و اتاق خواب در جهت مسیر آفتاب در ضلع جنوبی ساختمان می توان حرارت لازم را از خورشید کسب کرد و استفاده از تاسیسات مکانیکی را به حداقل رساند. قرار دادن پیش فضا در فضای ورودی به خانه نیز باجلوگیری از تبادل حرارتی با هوای بیرون در صرفه جویی انرژی موثر است. این مسئله به طور ساده در سیستم درهای دوتایی نیز قابل اجراست. استفاده از گلخانه خورشیدی در ضلع جنوبی ساختمان عاملی مناسب برای تامین بخشی از گرمایش در زمستان است.
رعایت ارتفاع مناسب اتاق ها متناسب با اقلیم هر منطقه نیز دمای مطبوع و شرایط زندگی را برای ساکنان فراهم می آورد. از دیرباز ساختن فضاهای مرتفع و بلند در مناطق کویری و فضاهایی با ارتفاع کم در مناطق کوهستانی مرسوم بوده است.
با طراحی پیلوت نیز در اقلیم سرد و حتی گرم و مطلوب می توان به تهویه و از بین بردن رطوبت در ساختمان کمک کرد. در مناطق گرم و خشک نیز می توان به جای استفاده از سقف های مسطح با عایق سنتی آسفالت سیاه، از سقف های شیب دار رنگی استفاده کرد،به این ترتیب ضمن استفاده از فضای زیر شیروانی برای تاسیسات، از این تاسیسات برای تهویه نیز می توان استفاده کرد. در زمستان نیز سقف قوسی مانع اتلاف انرژی می شود،در حالی که در مناطق سرد و خشک استفاده از سقف مسطح برای نگهداری برف به عنوان عایق طبیعی(هلبته در صورت عایق بندی مناسب رطوبتی) از ضروریات به حساب می آید. برای گرمایش داخلی نیز می توان از روش گرمایش کفی به جای روش هایی چون شوفاژ و بخاری استفاده کرد که علاوه بر کاهش انرژی، سبب تامین آب گرم مصرفی و همچنین احساس آسایش ساکنان می شود.
تهویه طبیعی هوا
تهویه یا تامین هوای تازه در منازل به منظور بهداشت، آسایش و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها ضروری به نظر می رسد، ترتیب و نظم بازشوها بر روی پلان ساختمان عامل تعیین کننده ای برای تهویه طبیعی است. مناسب ترین محل قرارگیری بازشوها در دورترین وجوه مقابل نسبت به یکدیگر است، البته این بازشوها نباید در نماهای موازی با جهت باد قرار گیرند. به منظور حفظ آسایش ساکنان بهتر است این بازشوها یا کانال ها در محدوده ارتفاعی بدن انسان قرار گیرند. در مناطق سردسیر بهتر است این این بازشوها در مقیاس کوچک تری درنظرگرفته شوند. تهویه طبیعی ساختمان دربناهای سنتی بسیار رواج دارد کهازنمونه های آن بادگیر و خیشخان است.بادگیرها هوای خنک را به داخل خانه هدایت کرده و هوای آلوده و گرم را ازراه مکش ازفضای درونی خارج می سازند.در خانه های امروزی نیز هوای گرم از طریق راه پله ها به بالا حرکت می کند که اگر در انتهای مسیر بازشویی باشد،این هوا ازخرپشته خارج می شود.تهویه طبیعی با امکان جریان هوا ازسقف،تهویه مطبوع از طریق «پالایش شبانه» و دمیدن هوا از زیر کف، کنترل نور و مانند اینها، دستاوردهای جدید و اشکال نوآورانه ای هستند که ضمن اعمال و رعایت آنها در برخی ساختمان ها، معماران توانسته اند انرژی و منابع طبیعی و پایان نیافتنی همچون گرما و نور خورشید، باد، انرژی گرمایی زمین و آب باران را مورد استفاده قرار دهند.در این میان روش های مکانیکی گوناگونی برای صرفه جویی در انرژی باسیستم های جدید که حداقل تاثیرات ناسازگار با محیط را داشته باشند، به کار گرفته می شود.
بادخان ها و باد خورها
از عناصر مهمی که در ساختمان های امروزی جای بادگیرهای سنتی را پر می کنند، بادخان ها و بادخورها هستند. «تهویه طبیعی به وسیله بادخان ها و بادخورها در مقایسه با تهویه عبوری از قابلیت اعتماد و کنترل بیشتری برخوردار است. با استفاده از وسایل سرمایش در شب های تابستان و تجهیزات گرمایشی در زمستان، سطح گشودگی ها را می توان کاهش داد، ولی در اوج گرمای تابستان، در ساختمان های با جذب گرمای بالا ممکن است با تهویه طبیعی نتوان شرایط آسایش قابل رضایتی فراهم ساخت. با استفاده از سیستم مضاعف شامل تهویه مکانیکی و تهویه طبیعی می توان از بیش گرمایش ساختمان های درزبندی شده کاملا مکانیکی جلوگیری کرد. در شرایطی که گرما در نقطه اوج قرار دارد. تهویه مکانیکی  به صورت جابجایی در سطح پایین هوای سرد تولید می کند و هوای مازاد از طریق بادخان خارج می شود. برای کاهش افت حرارتی در زمستان، سیستم تهویه مکانیکی، هوای گرم نیز تولید می کند. این روش، روش مختلط است که به وسیله آن در دوره های متوسط سال از لحاظ آب و هوایی تقریبا (70درصد طول سال)، تهویه طبیعی عامل اصلی صرفه جویی در انرژی است و سیستم های تهویه مکانیکی، فقط در شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد مورد استفاده قرار می گیرد»
هنگامی که باد در اطراف ساختمان جریان می یابد یا از یک طرف آن وارد و از طرف دیگر آن خارج می شود. موجب تهویه طبیعی می شود و مصارف مختلفی دارد. بادخان ها را می توان برای بیرون راندن هوا از ساختمان و به دنبال آن، فراهم ساختن شرایطی برای ایجاد جریان طبیعی هوا، مورد استفاده قرار داد. بادخورها می توانند هوای بیرون را جمع و آن را در فضای داخلی ساختمان رها کنند. ترکیبی از بادخان ها و بادخورها نیز به شکلی طبیعی، شرایط دریافت و بیرون راندمان هوا را ایجاد می کند.ساده ترین طرح برای بادخان، ساختار قائم سربازی است که نسبت به محیط اطرافش، حالت برآمده ای دارد. این ساختار موجب ایجاد فشار منفی و به دنبال آن، مکش در تمامی جهات می شود. اگر ورود آب باران به داخل اهمیت داشته باشد، می توان پوششی بر روی آن قرار داد، یا از بادخان زانودار که اثر اغتشاش در محل گشودگی را کاهش می دهد و در برابر مسائل جوی مقاوم تر است، استفاده کرد.
2-1-2)استفاده از فضای سبز در جهت کاهش آلودگی ها
متاسفانه در سال های اخیر به دلیل قیمیت بالای زمین، تنها هدف سازندگان بناها به دست آوردن بیشترین تراکم بوده و در نتیجه هیچ توجیهی به تخصیص فضا به طراحی فضای سبز نداشته است و ساکنان را از داشتن فضایی زیبا محروم می سازند.
طراحی فضای سبز در کنار طراحی مسکن علاوه بر تامین جنبه های زیبا شناختی در تعدیل شرایط زیست محیطی نیز موثر است. نقش گیاهان را در شکل دهی به ترکیب خاک و تثبیت آن، کنترل رطوبت محیط و ایجاد شرایط آب و هوایی مطلوب نمی توان نادیده گرفت. طراحی صحیح فضای سبز و انتخاب گیاهن مناسب در کنترل آثار زیست محیطی منتج از توسعه زندگی شهری موثر است.
یکی دیگر از مشکلات، طراحی معماری، بی توجهی به ویژگی های قشر بهره بردار و نیازهای آنان است که به اعمال تغییرات در دوران بهره برداری می انجامد. توزیع نامناسب زیر بنا بین اجزای مسکن یا فرم ناکارامد فضاها و نامناسب بودن محل عملکرد مانند سرویس بهداشتی و حمام یا در ورودی و عدم پیش بینی فضاهای نیمه باز و بالکن، مثال هایی از چنین معضلاتی هستند. شناخت و توجه کافی به قشر بهره بردار، فرهنگ و سلایق آنان و جلب مشارکت آنها در طراحی و همچنین استفاده از طرح های انعطاف پذیر که امکان اعمال تغییرات را به بهره بردار میدهد، تا حد زیادی این مشکل را برطرف می کند.
در بسیاری از موارد امکان پیش بینی اینکه چه قشری در بنا ساکن خواهد شد، وجود ندارد. در این موارد با اتکا به مطالعات و میانه سنجی در نیازها و خواسته های گروه های مختلف، می توان به طراحی متعادل رسید. در این صورت باید تلاش شود که تا حد امکان ساختمان انعطاف پذیر طراحی شود تا امکان تغییرات قابل پیش بینی فراهم آید.
به کمک طراحی انعطاف پذیر خانه های مسکونی می توان پاسخ های متفاوتی برای بسیاری از نیازهای فیزیکی و روانی متغیر ساکنان واحدهای مسکونی پیشنهاد کرد. از طرف دیگر در صورتی که مسکن بتواند نیازهای در حال تحول و دگرگونی ساکنان را پاسخگو باشد، نیاز به ایجاد تغییرات بنیادی یا تخریب و بازسازی زودرس ساختمان به وجود نخواهد آمد و عصر مفید ساختمان افزایش خواهد یافت.
با کاهش نیاز ه تخریب ساختمان های موجود و کنترل احداث ساختمان های جدید، مقدار نخاله های وارد شده به محیط زیست و مصالحی که برای احداث ساختمان های جدید از طبیعت خارج می شوند. نیز کاهش می یابد. به این ترتیب ساخت مسکن انعطاف پذیر تا حد زیادی به حفظ محیط زیست کمک می کند و نقش کلیدی در دستیابی به پایداری دارد.
3-4) بهره برداری
دوران بهره برداری به دوران سکونت افراد پس از اتمام دوران ساخت گفته می شود. بخشی از مشکلات دوران بهره برداری به خود بنا ارتباط دارد و برخی نیز مربوط به خدمات شهری است. مشکلات بنا در این دوره را از نظر زمان بروز می توان به دو بخش تقسیم کرد. در بخش اول مسائلی قرار می گیرند که به دلیل عدم دقت و توجه کافی در اجراک اغلب در سال های اولیه دوران بهره برداری بروز می کنند و در بخش دوم مشکلاتی هستند که در سال هی بعدی بروز می کنند و به کوتاهی عمر و متناسب نبودن مصاح با اقلیم و شرایط منقه ارتباط دارند و بخشی نیز مربوط به تغییر شرایط زندگی ساکنان در گذر زمان هستند. البته مواردی نیز وجود دارد که به دلیل بی توجهی طراح به عادت ها و فرهنگ، ساکنان در همان سال های اولیه ناچار به انجام تغییرات می شوند که تغییرات بیشتر شامل موارد زیر است:
-    برداشتن یا ساخت تیغه ها برای تغییر نسبت مساحت فضاها:
-    حذف دیوار آشپزخانه:
-    جا به جا کردن محل پذیرایی و اطاق ها 
-    ایجاد بالکن یا تبدیل بالکن به بخشی از اتاق یا انباری:
-    تغییرات در سرویس و حمام.
بخش دیگری از مشکلات شهری مربوط به حد  دسترسی به خدمات و زیرساخت های شهری است. که در صورت منظم نبودن خدمات شهری در جمع آوری و دفع زباله ها، آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی خاک ها افزایش می یابد. مناطق مسکونی حومه شهرها به دلیل مجاورت با طبیعت نقش پررنگ تری در آلودگی زیست محیطی دارند و آلاینده ها را به طور مستقیم وارد طبیعت می کنند. سرعت توسعه در این مناطق زیاد است تا جوابگوی خیل جمعیتی باشد که به دلیل امکانات از شهرستان ها به تهران مهاجرت می کنند. علاوه بر این با نرخ رشد جمعیت فعلی نیاز به اسکان سریع گروه ها ، به اتخاذ سیاست انبوه سازی در این مناطق انجامیده است. نبودن تعادل بین سرعت رشد ساختمان سازی و تامین زیرساخت های شهری در این مناطق منجر به عملیات آتی برای تکمیل و اصلاح شبکه می شود که آثار زیانبار زیست محیطی بسیاری را به همراه دارد. در نتیجه با کنترل این مقوله در جلوگیری از انتقال فاضلاب ها و پسماندها به رودخانه ها، دفن و انباشت زباله ها در مکان های غیر مجاز و جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی و کنترل محدوده توسعه می توان قدمی بزرگ در کنترل آلودگی ها برداشت.
تغییر چیدمان فضاها
این تغییرات یا در همان ابتدای سکونت و به دلیل ناهمخوانی طرح با عادت ها و فرهنگ ساکنان یا پس از مدتی به دلیل تغییر شرایط زنگی یا تغییر کاربری در ساختمان رخ می دهد. برای پیشگیری از این تغییرات باید مطالعات اجتماعی-فرهنگی لازم در زمان طراحی انجام شده و تا حد امکان طرحی انعطاف پذیر و بدون ویژگی های خاص (که فقط در محدوده زمانی کوتاهی جوابگو هستند) تهیه شود.این مشکل در انبوه سازی ها بیشتر به چشم می خورد که با توجه به گروه های مختلف ساکن در شهرک ها، باید برای پلان ها تیپ های متعددی در نظر گرفته شود تا جوابگوی تنوع جمعیتی باشد. علاوه بر آن طرحی انعطاف پذیر نیز از بسیاری مشکلات پیشگیری می کند. گاهی نیز این تغییرات به دلیل عدم تامین آسایش حرارتی در فضاهای داخلی است که در صورت توجه به عوامل اقلیمی در مرحله طراحی (انتخاب جهت بهینه برای ساختمان، کنترل درصد بازشوها و مکان آنها و توجه به مصالح بومی مناسب و اقلیمی) از بسیاری از این مشکلات جلوگیری می شود.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
,مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ارگانیک. , ,فصول و فهرست کلی مطالب ,مقدمه ,چکیده ,تعاریف ,فصل اول مطالعات پایه ,فصل دوم مبانی نظری ,فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری ,فصل چهارم استانداردها و ضوابط ,فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها ,فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی ,فصل هفتم ایده و کانسبت ,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی طراحی معماری مجتمع مسکونی
مطالعات طراحی معماری مجتمع مسکونی
پاورپوینت بررسی استانداردها ضوابط و برنامه فیزیکی طراحی مجتمع مسکونی
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی
مطالعات تأثير كيفيت محيط زندگي مجتمعهاي مسكوني در روحيه افراد و سپس روحيه جمعي ساكنين
مطالعات مجتمع مسکونی - مورد مطالعه: منطقه خاوران تبریز
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی پایدار با رویکرد زمینه گرایی
مطالعات طراحی مجموعه مسکونی پایدار با رویکرد همساز با اقلیم
بررسي ميزان رضايت مندي خانواده هاي شاهد از مجتمع نشيني
دانلود مطالعات مجتمع مسکونی , word
مطالعات طراحی مسکن پایدار با تأکید بر فضای باز و نیمه باز
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری زمینه گرا
مطالعات طراحی مجتمع مسکونی
مطالعات طراحی و معماری خانه ای با انرژی صفر
مطالعات طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد افزایش روابط اجتماعي
پاورپوینت بررسی نمونه های داخلی و خارجی شهرک مسکونی
پاورپوینت مطالعات مجتمع مسکونی
مطالعات طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد کاربرد انرژی خورشیدی در جهت کاهش آلودگی زیست محیطی
مطالعات طراحی کامل خانه مسکونی پایدار
مطالعات طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد افزایش روابط اجتماعي

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد