خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی پژوهش سرای دانش آموزی،طراحی مرکز علمی پژوهشی کودکان

   تعدادبرگ: 210 صفحه ,ورد   قیمت: 15000 تومان   حجم فایل: 3712 kb  تعدادمشاهده  0


بخشی از مطلب
  مطالعات طراحی
پژوهش و تحقیق پویشی است یگانه , ولی عمل پژوهنده گذشته از آن که بر زمینه های قبلی مسبوق است , سه گونه ای از فعالیت را در بر می گیرد : 
جهت یابی , یافته اندوزی و نتیجه گیری . 
با این حال تعاریف زیادی برای پژوهش ارائه شده است که در عین تنوع در برگیرنده مضامین ثابتی از جمله عمل منظم , پشتکار , کشف حقیقت و دستیابی به ناشناخته ها هستند . بد نیست از معنی و مفهوم این کلمه سردر آوریم نیز در اصطلاح فن از آن تبیینی داشته باشیم . 
از نظر لغت : 
پژوهش درمعنای لغوی شامل جستجو , بازجویی , رسیدگی , تفحص , تحقیق , بررسی , عقاب , خبر چینی , جاسوسی , سرپرستی , احوالپرسی و تیمار آمده است و با کلماتی همچون ( بازپست , تجسس , تفحص ) , پژوهنده ( دانش پژوه , دین پژوه جویان , در حال پژوهیدن ) , پژوهشگر , پژوهیدگی و پژوهیدنی هم خانواده است . 
در اصطلاح : 
در اصطلاح اهل علم برای پژوهش تعاریف مختلفی ارائه شده که در ذیل به چند مورد اشاره می شود : 
- پژوهش یعنی کار منظم و پیگیر در کشف و فهم , که بر نظریه ای برای تصمیم منتهی می شود . 
- پژوهش عبارت است از یک عمل منظم که در نتیجه آن پاسخ هایی برای سوال های مورد نظر و مطرح شده پیرامون موضوع تحقیق بدست می آید .
 -  پژوهش مجموع فعالیت های منطقی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است که از طریق آن می توان درباره مفاهیم ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آنها شناخت لازم را کسب کرد . 
در این فرآیند از چگونگی گرد آوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان روش شناسی یاد می شود . 
 
 
ضرورت های پژوهش : 
اصولا در عصر ما زشت و زیبا بهم آمیخته است و حق و باطل در کنار هم  و گاهی به جای یکدیگر است و بسیاری از معروف ها , منکر و منکرات معروف شمرده 
می شوند . برای بهره برداری از این امور و دستیابی به حقایق خالص و پاک , تحقیق و پژوهش ضرورت دارد . ضرورت تحقیق تنها از یک دید و نظر مورد بحث نیست که جهات گوناگونی آن را تایید می کنند , در زیر برخی از آن موارد به اختصار توضیح داده می شود . 
از نظر علمی : 
- تحقیق مایه حیات علم است , درسایه آن حیات علمی گسترش یافته و پر شاخ و برگ می شود .
- تحقیق و پژوهش علم را زیاد می کند و بدون آن نازایی و حتی مرگ علمی پدید 
می آید . 
- چه بسیارند اصول و قوانین و حتی نظریاتی که در سایه پژوهش مقطع می گردند و یا در اثر دستکاری و رفع حشوها و زوائد ارزش جدیدی پیدا می کنند. 
درجنبه های مکتب شناسی تحقیق از این بابت فوق العاده ضرورت دارد زیرا که 
پای بندی مردم  به مکاتب و مذاهب مختلف سبب آن می شود که مشی ها و شیوه های خاصی در زندگی پدید آمده و اعمال گردد . و راهها جدا از هم و تفرقه ها زیاد 
می شود . 
حقایق مکاتب همه وقت آشکارنیستند , گاهی در اثر جهل ها , غرض ورزی ها یا دخالت های دست های آلوده حق و باطل در هم آمیخته شده و سنگریزه ها به صورت جواهر قالب می خورند و ظاهر بینان به زرق و برق سنگریزه ای توجه می کنند . 
فواید پژوهش : 
 در جنبه فردی :
 پژوهش میل به کنجکاوی در انسان را کامیاب می کند . وقایع و جریاناتی را که در گذشته اتفاق افتاده و مورد نیاز امروز آدمی است در اختیار می گذارد . روان آدمی را شاد ساخته و او را اقناع می کند .
 پژوهش آدمی را از  وقوع جریانات ناخواسته آگاه می نماید . 
اظهار نظر محقق را در امری دقیق , علمی و امکان وصول او را به حقیقت قطعی تر می سازد . 
در جنبه اجتماعی : 
پژوهش کلید رشد ملت هاست و این رشد در هر زمینه ای که مورد نظر باشد از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اخلاق , حتی جنگ و صلح , صنعت و غیره باید از کانال بررسی ها و پژوهش ها رد گردد. 
تحقیق به ملتی نشان می دهد که چه شرایط و اوضاعی است . چه سرمایه ها و امکاناتی را واجد است و یا باید چه شرایط و امکاناتی را واجد باشد .
درجنبه فرهنگی : 
این فایده را دارد که فرهنگ جامعه ای را ارزیابی کند و افکار متنوع و موجود را از غربال های گوناگون گذرانده و صحت و ارزش ابعاد آن را معین کند . 
درمی یابد که دانش موجود در جامعه تا چه حد استقراضی و عاریتی و به چه میزان در خوربهره گیری و عمل است ؟ 
چگونه باید گسترش یابد ؟ 
و بر اساس چه مشی و روشی باید باشد ؟ 
تحقیق می تواند ما را به ادبیاتی سازنده که زمینه ساز آداب و رسومی باشد توجه دهد , بنیان برخی از ارزش ها را عوض کند و بنایی نو و تازه در این زمینه ایجاد نماید . 
پژوهش زمینه ساز اطلاعات و اختراعات گوناگون و کشف و بروز خلاقیت هاست . هنرها و ارزش ها درسایه آن قابلیت ادامه حیات ارزنده پیدا کرده و مسائل آنها به همان گونه که هستند و باید باشند , شناخته و معرفی می گردند . 
اهداف و مقاصد پژوهش : 
پژوهش عملی است استوار که هدفی را تعقیب کرده و محقق را به اتحاد و ادامه روش ها و فنونی وا می دارد که امر وصول به هدف در سایه آن ممکن و تسریع می گردد . 
داشتن هدف این فایده را دارد که جلوی بسیاری از بیهوده کاری ها , اتلاف وقت ها و سرگردانی ها را می گیرد و زاویه دید و جهت تلاش محقق معین می شود . 
هدف موجب انتخاب روش است و بر اثر آن معلوم می گردد چه سرمایه گذاری ها برای دستیابی به مقصدی معین از نظر مادی و غیر مادی ضروری است . 
 
 
 
رابطه علم و تکنولوژی با پژوهش : 
علم چون گذشته زاده بارقه ناگهانی بلوغ یا اندیشه یک یا چند دانشمند محدود نیست , بلکه کوششی آگاهانه , منظم و در عین حال نهادی سازمان یافته است تا بتواند نسبت به مسئله یا دشواری ذهنی گره گشا باشد.
چنین خصلتی علم را با دیگر نهاد ها و ارزشهای اجتماعی پیوندی مستحکم می زند . به همین دلیل امروزه در بیشتر کشورها سازمان هایی ویژه مشغول به کار هستند . سازمان هایی که تولید و انتقال علم را بر دوش گرفته اند . نهاد ها و سازمان هایی که فرآورده های آن را مصرف می کنند و بسیاری دیگرکه غیر مستقیم زمینه ها , ابزارها و شرایط رشد علم را فراهم می سازند . 
بی تردید توسعه کمی و کیفی جوامع , همگی مرهون تصمیم سازی و تصمیم گیری ها و پایه تحقیقات علمی است . از این رو مدت ها این نظر و تلقی حاکم بوده است که نوآوری های تکنولوژیک از درون خود پیشرفت های علمی و یا گاهی اوقات در تحقیقات پایه ای کنجکاوانه نشات می گیرند .
 به عبارت دیگر روند و جهت پیشرفت علوم و تحقیقات تا حدود زیادی تابع عوامل درونی است . 
ضرورت امر پژوهش در توسعه علم و فناوری : 
علم و فناوری محصول فعالیت های پژوهشی است و در صورتی که فعالیت های پژوهشی از طریق تولید علم و تبدیل آن به فناوری بتواند با سایر فعالیت های اقتصادی , اجتماعی , فرهنگی ترکیب گردد قطعا توسعه پایدار تحقق خواهد یافت . امروزه کشورهای توسعه یافته برای حفظ بنیاد های اقتصادی , اجتماعی و ارتقاء قدرت خود ورقابت با دیگر کشورها علم و فن آوری را به عنوان محور اصلی فعالیت های خود مورد توجه قرار می دهد ؛ بنابراین ضروری است کشور ایران با شناخت وضع موجود و تحولات ایجاد شده در این بخش برنامه ای موثر را تهیه و تدوین نماید . 
 
 
 
 
 
اهداف کلی آموزش مفاهیم علمی به کودکان : 
- ایجاد و تقویت مهارت در هنگام استفاده از همه حواس و توانایی های ذهنی برای شناخت پدیده های اطراف خود . 
- فراهم کردن زمینه لازم برای جستجو و تقویت علاقه مندی آنها در کشف رمز و رازهای طبیعت در محیط طبیعی و زندگی روزمره .
- ترغیب و تشویق کودکان نسبت به شناخت موجودات و عوامل دیگر محیط  به منظور تقویت انس و الفت با موجودات محیط زندگی خود . 
- تقویت و علاقمند کردن کودکان به شناخت ابزار و وسایل ساده محیط زندگی به منظور افزایش اطلاعات علمی مقدماتی آنان .
- تقویت حس کنجکاوی و ایجاد اشتیاق در کودکان برای مشاهده بهتر پدیده های محیط زندگی خود . 
- ترغیب و تشویق کودکان به بررسی پدیده های اطراف محیط زندگی و آشنایی مقدماتی با این پدیده ها .
- ترغیب و تشویق کودکان به وارسی , دست ورزی , مقایسه پدیده ها و انجام آزمایش های ساده علمی .
- فراهم کردن زمینه ای برای رشد کودک به منظور گذر سالم ازمرحله مصنوع گرایی و هدایت او به شناخت صانع یکتای جهان هستی . 
دیدی شناختی – عاطفی از یادگیری کودک : 
خواسته بشر هنگامی که برای درک دنیای پیرامون به شیوه های دقیق گردآوری , آزمایش و تبادل اطلاعات  سازمان یابد علم نام خواهد گرفت . در واقع واژه علم ریشه ای لاتینی دارد که معنی آن دانستن است . 
زمانی که با تجربه های فریبنده علمی را در اختیار کودکان خردسال قرار می دهیم , استعداد طبیعی و بشری آنان را بارور کرده ایم  . 
اگر چنین علمی با توجه به علاقه مندی به طبیعت , و نیازهای آنان انجام گیرد , جزء پرقدرت عاطفی دانش و یادگیری را آزاد کرده و بهبود بخشیده ایم . 
جزء عاطفی دانستن و یادگیری , بافت در هم تنیده ای است که از وجود مرتبط به یکدیگر از جمله کنجکاوی , واکنش های هیجانی به تجربه های زندگی , عزت نفس که از میل به شایستگی سرچشمه می گیرد , تشکیل شده است .
 
اینکه کودکان درباره خود و دنیای خود , چه احساسی دارند درکنجکاوی آنان تاثیر 
می گذارد . 
میان دریافتن و عزت نفس , احساس تسلط بر آموخته های تازه و تمایل به دانستن بیشتر , رابطه ای دوجانبه و نیرو بخش وجود دارد . 
نگرانی توام با اضطراب فراوان نسبت به رویدادهای ناشناخته یا ترسناک احتمالا کودک را به سوی یافتن پاسخ خواهد کشاند . 
خشنودی حاصل از کشف ویژگی های هراس آور , دلپذیر , آرامش بخش محیط نیز موجب افزایش رشد عاطفی و شناختی خواهد شد .
کنجکاوی و هیجان : 
بسیاری از نظریه های موجود درباره کنجکاوی , آن رابه دیده هیجان نمی نگرند ؛ بلکه آن را نوعی عاطفه یا حالت روانی می دانند که بر هیجان تاثیر می گذارد . 
برخی پژوهشگران نشان داده اند که هیجان ها نیز به نوبه خود در کنجکاوی تاثیر فراوان دارند . 
در مطالعات کلاسیک , هارلو کنجکاوی خودبه خود و رفتار مکاشفه ای را در نوزادان میمون ها مورد بررسی قرار داد . 
به این نتیجه رسید که احساس امنیت , کنجکاوی و مکاشفه را میسر می کند ؛ در حالی که ناامنی و ترس بسیار می تواند مانع کنجکاوی شود و حتی آن رافلج کند . 
هیجان و علاقه به یادگیری : 
مشاهده علاقه مندی دیر پا به یادگیری که از تجربه ای مهیج حاصل شده باشد , آسان است . چنین وضعی را می توان در مورد چند کودک مشاهده کرد که یکباره و به صورت غیر منتظره در حیاط مهد کودک ؛ خود را با تعدادی بچه خرگوش روبرو دیدند که گرسنه و بی سرپناه شده بودند . آنان با تلاش بسیار کوشیدند به بچه خرگوش ها غذا بدهند و برای آنان سر پناهی بسازند تا آنکه برای ترک لانه ها به حد کافی بزرگ تر شوند . تا چند ماه پس از این رویداد , کودکان درباره خرگوش هایشان صحبت می کردند و مشتاقانه علاقه مند بودند , درباره پرورش بچه های حیوانات اطلاعاتی بدست آورند . در اینجا می بینیم احساس رضایت و غرورمندی که از پرورش بچه خرگوش ها به آنها دست داده بود سبب می شود تا رابطه ای هیجانی برای یادگیری های تازه در آنها ایجاد شود . به این ترتیب آنها راهی را نشان دادند که افزایش دوجانبه فرآیندهای شناختی به عاطفی سبب یادگیری معنی دار می شود .
 افزایش یادگیری با استفاده از شیوه های گوناگون : 
کودکان مفاهیم علمی را از طریق فعالیت های گوناگون و هماهنگ  پذیرفته و بسط می دهند . نیم قرن است که مهد کودک ها و مدارس پیشرو , عمل بسط یادگیری را با استفاده از اشکال مختلف ارائه مطلب به دانش آموزان دنبال می کنند. در پژوهش های گذشته دیدیم که کودک مطلب علمی را زمانی آسانتر فرا می گیرد که در محیط ها و شرایط گوناگونی به وی عرضه شود . 
اکنون راجر اسپری , برنده جایزه نوبل , شواهد فیزیولوژیک چندی فراهم آورده است که علت این موضوع را بیان می کند. وی در بررسی های خود عملکردهای مختلف دو نیمکره مغزی و نیزمسیرهای عصبی میان آنها را شناسایی کرد . 
کارگزاری نیمکره مغزی : 
مخ به دو نیمکره راست و چپ تقسیم می شود که هر یک به صورت های کاملا متفاوت اطلاعات را آماده سازی می کنند . به نظر می رسد نمیکره چپ مخصوص آماده سازی افکار کلامی به صورت مرحله به مرحله و نمادین است ؛ مانند آنچه در اعمال خواندن , ریاضیات و سایر کارهای منطقی و تحلیلی وجود دارد. 
از سوی دیگر مقصود براین است که نیمکره راست به صورت شهودی تری به تصاویر ذهنی , قیاس ها , استعارات , ادراک شنیداری غیر کلامی و روابط فضایی می پردازد . 
نیمکره راست اندیشه های مشابه را در هم می آمیزد و تصاویر ذهنی , تجربه ها , هیجان ها و سایر اعمال ذهنی را به گونه ای در یکدیگر می آمیزد که موجب نوآوری شود . نیمکره راست می تواند تمامی جزئیات را به صورت تصاویر ذهنی بگیرد و سپس با ترکیب دوباره محتوای آنها , اندیشه های تازه بوجود آورد . 
گمان می رود که توان مغز زمانی به بهترین صورت کار در می آید که هر دو نیمکره چپ و راست آن , در یادگیری دخالت داشته باشند .
این فرضیه می رساند که شیوه های سنتی یادگیری که بر اعمال منطقی نیمکره چپ مغز تاکید داشت , بواقع از توان یادگیری می کاهند اما آن تجربه های یادگیری که امکان بهره گیری از آماده سازی هردو نیمکره مغزی را برای کامل کردن یکدیگر دارند , توان یادگیری را بالا می برند .  
 
 
دو روش کسب دانش : 
کارل ساگان خاطر نشان می کند که انواع کاملا متفاوت آماده سازی اطلاعات که در دو نیمکره مغز روی می دهد , دو طریقه متفاوت کسب دانش را بیان می کند و به آن اعتبار می بخشد . 
- شناخت عقلی : 
کلامی و نظامدار است و از نیمکره چپ سرچشمه می گیرد , و ما نوعا تفکر علمی را بر اساس تفکر عقلی می دانیم . 
- شناخت شهودی : 
از ادراک های سریع و غیر کلامی پدید می آید و از نیمکره راست مایه می گیرد . نحوه شکل گیری دانش شهودی  ترکیب احساس ها و ادراک های دو سوی مغز است . به نظر می آید که تفکر روشن بینانه و بینشهای خلاق طی دوره های فراغت از فشار و تن آرامی به صورت ناخودآگاه به سراغ ما می آید . 
در حال حاضر اندیشه های پیوند دادن میان تفکر خلاق و تصویر ذهنی در آموزش علوم , مانند حتی دو دهه گذشته بحث آفرین و مجادله برانگیز نیست . 
اکنون روشن شده است که برای بهره گیری کامل از هوش و بوجود آمدن اندیشه های خلاق لازم است که تفکر شهودی و تفکر منطقی با هم عمل کنند . 
در حال حاضر برای یافتن روش هایی به منظور بالا بردن تفکر شهودی – خلاق در کلاس درس قوانین زیادی به چشم می خورد.  
هنگامی که ما نمایش های خود به خودی تفکر شهودی و منطقی کودکان را درحالی که با یکدیگر عمل می کنند ارج می گذاریم تفکرشهودی – خلاق را ترغیب کرده ایم . 
نتیجه :
 یکی از روش های تلفیق شهودی و تفکر منطقی , گرایش به فعالیت های پژوهشی و آزمایشی می باشد که نقش بسزایی در بالا بردن توان یادگیری دانش آموزان دارد . در فعالیت های پژوهشی تفکر منطقی و شهودی در کنار هم به یادگیری منجر می شوند .
 
 
 
 
گزارشی از وضعیت پژوهش در آموزش و پرورش : 
در جهان امروز , گسترش علم و فن آوری تمام فعالیت های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است . 
از مشخصات بارز این عصر که آن را عصر فراصنعتی نامیده اند ؛ جایگزین شدن دانایی , پژوهش و سرمایه انسانی با عوامل دیگر تولیدات می باشد . در نتیجه همه سازمان ها در پی آن هستند که با استفاده از انسانی ترین , کارآمد ترین  و انعطاف پذیرترین شیوه ها , برای بقای خود تلاش کنند . در این میان نیروی انسانی ماهر و کارآزموده , با ارزش ترین ثروت هر کشور و یکی از مهمترین شاخصهای برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است . زیرا حیات هرسازمان به دانش و مهارت نیروی انسانی آن بستگی دارد و هر چه این نیرو روزآمدتر و بهینه ترباشد , قابلیت سازگاری سازمان با محیط متغیر بیشتر می شود . بنابراین کیفیت و توان علمی و تخصصی و مهارت های رفتاری  نیروی انسانی هر سازمان ؛ معیار دادرسی و شاخص قابلیت آن سازمان در پیمودن راه دشوار توسعه به حساب می آید . زیرا نیروی انسانی به تصمیمات سازمانی شکل می دهد , راه حل ارائه می کند , به حل مشکلات سازمان می پردازد , بهره وری را عینیت می بخشد , سبب کارایی و اثر بخشی و درنهایت به پژوهش محورکردن دانش آموزان منجر می شود . 
یکی از عواملی که بر توانمند سازی نیروی انسانی کمک می کند , استفاده از پژوهش های انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت است . در اقتصاد جدید جهانی , تغییرات سریع از دلایل اساسی ایجاد رویکرد های تازه در محیط کار است  و مسئولان سازمانها را ملزم می کند که به منظور بقا , در نظام مدیریتی خود بازنگری کنند زیرا برای ساختن جامعه ای سالم و توسعه یافته باید دانش آموزان پویا , خلاق و پژوهشگر داشت . پژوهش محوری دانش آموزان نیز جز با مدیریت مناسب معلمان توانمند و ایجاد زمینه ای برای تحقیق دانش آموزان میسر نخواهد شد . برای ایجاد یک جامعه پژوهش بنیاد که آرمان هر کشوری است و برای پر کردن شکافهای علمی بین کشور ایران و کشورهای دیگر , همچنین رسیدن به سند چشم انداز توسعه , باید ترویج فرهنگ پژوهش جدی گرفته شود . بهترین مسیر برای رسیدن به توسعه ملی , توسعه آموزش و پرورش است . برای دستیابی به این امر نیاز به یک برنامه ریزی همه جانبه 
می باشد . اگر آموزش و پرورش رابه عنوان یک کالای استراتژیک پذیرا باشیم به ناچار باید تصمیم گیری آن را به حوزه کلان منتقل کنیم .
تقویت زیر ساختهای آموزش و پرورش : 
دکتر علی اصغر کاکو جویباری رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش درخصوص نگرش پژوهشی دانش آموزان می گوید : 
دانش آموزان درسال های ابتدایی دبستان شخصیتی درحال شکل گیری و گسترش دارند . اگر ساختار شخصیت آنان به سوی پژوهشگری و خلاقیت سوق داده شود , در بزرگسالی این روحیه و نگرش تقویت شده و جامعه ای پژوهش محور ایجاد خواهد شد .
وی می افزاید : ایجاد نگرش مثبت نسبت به تحقیق در بین دانش آموزان ابتدایی موثرتر از دوره دبیرستان است . زیرا دانش آموزان ابتدایی دارای روحیه ای فراگیر و فارغ از دغدغه کنکور هستند . درصورتی که در دوره دبیرستان نگرانی کنکور و آموزش تست زنی و مسائل از این قبیل , مانع از ایجاد روحیه پژوهش خواهد شد . دکتر جویباری تقویت پایه ها و زیر ساخت های تعلیم و تربیت را موثرترین راهکار برای ایجاد نگرش پژوهشی درآموزش و پرورش توصیف می کند و می گوید : 
در حال حاضر پایه های تربیتی محکمی در آموزش و پرورش وجود ندارد ولی تمایل برای تقویت این پایه ها وجود دارد . 
تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی سبب می شود که دانش آموزان از امکان انجام انواع آزمایشات تجربی و تحقیقی برخوردار شوند . دکتر جویباری با اشاره به نقش کتاب در تقویت روحیه پژوهشی دانش آموز اظهار می دارد : 
کتابهای درسی فعلی دانش آموز را به پژوهشی بودن تشویق نمی کند . 
تا زمانی که دانش آموز بداند با بهتر یاد گرفتن کتاب نمره بهتر خواهد گرفت دنبال تحقیق نخواهد رفت ؛ به عبارتی تا زمانی که ابزار سنجش نظام درسی کتاب است , دانش آموز به منابع متعدد مراجعه نخواهد کرد و روحیه پژوهشی وی گسترش نخواهد یافت . وی می افزاید : بنابراین مشاهده می کنیم تشویق و علاقه به پژوهش در فرهنگ مدارس ما مورد اعتنا  است . ولی زیر ساختهای مناسبی در آن وجود ندارد 
و......
 
فهرست مطالب :
موضوع پروژه :    6
اهمیت و ضرورت موضوع :    6
بیان مسئله :    7
عرصه آموزش باید به گونه ای باشد که :    8
اهداف  :    8
فصل اول    9
تحقیق و پژوهش :    10
ضرورت های پژوهش :    11
اهداف کلی آموزش مفاهیم علمی به کودکان :    14
کنجکاوی و هیجان :    16
هیجان و علاقه به یادگیری :    16
افزایش یادگیری با استفاده از شیوه های گوناگون :    16
کارگزاری نیمکره مغزی :    17
دو روش کسب دانش :    17
جایگاه پژوهش در بطن فعالیت های یاددهی و یادگیری :    20
معلم زیر بنای فرهنگ توسعه :    21
آموزش و پرورش و توسعه در عصر فناوری :    24
توسعه و ضرورت اصلاح :    25
راهبردها در فرآیند توسعه :    26
تحلیلی بر روند پژوهش در آموزش و پرورش  :    30
2- ترویج فرهنگ پژوهش :    32
3- توجه خاص به معلمان :    33
ضرورت تحقیق و پژوهش در کلاس و مدرسه :    33
همه چیز تغییر کرده است جزآموزش و پرورش :    36
حرکت به سوی علم اکتشافی ( پژوهشی ) :    38
روانشناسی کودک :    44
مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد :    44
کاربرد آموزشی نظریه پیاژه :    48
تعیین سن کودک :    51
ویژگی های هیجانی :    58
فلسفه آموزش لذت بخش :    59
وظایف پژوهشسرا :    65
فصل دوم    66
سازمان اجتماعی کلاس :    70
کودک و اجزای معماری :    74
کودک و در :    76
نقش معماری درپرورش فکری کودکان :    80
فضای باز چگونه عمل می کند ؟    89
به سوی مدرسه بدون دیوار :    96
نتیجه :    105
فصل سوم    106
کانون نیاوران :    108
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان :    110
مرکز علمی تویوما :    115
مدرسه ای در لورخ , آلمان / بهنیش و شریک :    133
فصل چهارم    142
1ـ1ـ موقعيت جغرافيايی    144
ب ) آبهای زير زمينی    148
ـ گسل مشا    151
8ـ3ـ1 تعيين جهت و فرم ساختمان با توجه به اقليم :    163
الف ) جهت گيری ساختمان با توجه به تابش :    163
9ـ3ـ1 انتخاب نوع مصالح با توجه به اقليم    172
فصل پنجم    184
آلودگی صوتی توسط وسائط نقلیه :    192
فصل ششم    200
طرح جامع فیزیکی :  معرفی حوزه ها :    203
اصول برگرفته از مطالعات زمینه :    208
منابع :    214


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات ,پژوهش سرای ,دانش آموزی،رساله طراحی , مرکز علمی ,پژوهشی کودکان ,پژوهشسراي دانش آموزي، مطالعات، رساله ، دانلود ، رساله پژوهشسراي دانش آموزي ، پایان نامه پژوهشسراي دانش آموزي ، برنامه فیزیکی ، سرانه ،اصول و ضوابط ، مبانی نظری ، ضوابط ، دیاگرام، نمونه مشابه ، نمونه تطبیقی ،تاریخچه ، دانلود ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی خانه ی کتاب کودکان و نوجوانان 160 ص فایل ورد
دانلود مطالعات طراحی طرح کتابخانه -مطالعات کامل کتابخانه
دانلود مطالعات طراحی کتابخانه
مطالعات طراحی کافه کتاب
مطالعات طراحی کتابخانه عمومی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد