مطالعات پژوهشکده علوم گیاهی با تاکید بر معماری هوشمند
229 برگ ورد+نقشه های اتوکد شامل پلانها و دو مقطع و تصاویر سه بعدی رندرها
فهرست مطالب
فصل اول:مطالعات پایه 1
1-1-معماری هوشمند ساختمان 1
1-2-تعاریف ساختمانهای هوشمند 2
1-3-معماری پاسخگو 10
1-4-معماری حرکتی 11
1-5-مکانیزم کنترلی در معماری حرکتی 12
1-6-کنترل هوشمند با ورودیهای متعدد 14
1-7-حسگرها در معماری حرکتی 14
1-8-ملاحظات زمانی 15
1-9-نمونههایی از معماری هوشمند 16
1-10-گنبدی شکلهای متحول شده 17
1-11-مزایای هوشمندسازی ساختمان 20
1-12-هوشمندسازی یکپارچه ساختمان 21
منابع: 24
فصل دوم:مطالعات تکمیلی 24
مراکز تحقیقاتی و پژوهشی 24
2-1-تعاريف و ضوابط تأسيس مراكز تحقيقاتي 24
2-2-ضرورت تأسيس مراکز پژوهشی 25
2-3-تحقيق و پژوهش 27
2-4-از نظر لغت 27
2-5-در اصطلاح 28
2-6-ضرورتهاي پژوهش 29
2-7-از نظر علمي 29
2-8-در جنبه مكتبشناسي 29
2-9-دامنه ضرورتها 30
2-10-در جنبه حيات فردي 30
2-11-در جنبه اجتماعي 30
2-12-از نظر اخلاقي 31
2-13-از ديد اسلام 31
2-14-فوائد پژوهش 32
2-15-نفس پژوهش و لذت آن 34
2-16-اهداف و مقاصد پژوهش 35
2-17-مشكلات و موانع تحقيق پژوهش 40
2-18-انواع پژوهش از نظر عده پژوهشگران 43
2-19-امكانات لازم براي پژوهش 44
2-20-تعيين موضوع 48
2-21-دستيابي به نظريه يا تئوري 49
2-22-روشهاي كلي در پژوهش 52
2-23-وضعيت علمي كشور 53
2-24-مشكلات و موانع ساختاري در نظام تحقيقاتي ايران 54
2-25-رابطه علم و تكنولوژي با پژوهش 57
2-26-نياز به تربيت پژوهشگر 58
2-27-پويا و سازنده بار آوردن انسان 59
2-28-انسان فعال و انسان پذيرا 61
2-29-تأكيد بر حركت و تحول انسان از ديدگاه آيات قرآن 62
2-30-علم چيست؟ 65
2-31-علم در آينه معماري 68
2-32-معماري و الكترونيك 71
2-33-ناماديت 71
منابع: 72
فصل سوم:مبانی نظری 74
3-1-بررسی مفهوم فضا در معماری 74
3-1-1-کیفیت فضا: 74
3-1-2-ویژگیهای فضا 78
3-1-3-معماری بر پایه فضا 81
3-1-4-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان 82
3-1-5-نظر اندیشمندان در مورد فضا 86
3-2-رابطه درون و بیرون در معماری 88
3-3-رنگ در معماری ایران 95
3-4-ایهام وتداعی 97
3-5-گوناگونی معماری در ایران 98
3-6-حجم در معماری ایران 99
منابع: 100
فصل چهارم:ظوابط و استاندارد ها و برنامهريزي فيزيكي پروژه 102
4-1-بررسي جمعيت هدف (گروههاي مخاطب) 102
4-2-استانداردهاي موجود 103
4-3-طرح جامع فيزيكي 103
4-4-حوزهبندي فضاها 103
4-5-اصول طراحي 105
4-6-فضاي لازم براي هر نفر 106
4-7-مدولهاي طراحي 106
4-8-توزيع سرويسها 106
4-9-سيستمهاي دفع مواد زايد 107
4-10-انباري 108
4-11-نيازهاي ويژه 108
4-12-فضاهاي مرتبط 109
4-13-كلاسها 109
4-14-شكل استاندارد اتاق 110
4-15-كتابخانه 111
4-16-بررسي روابط داخلي در كتابخانه 111
4-17-حفاظت در مقابل آتشسوزي 113
4-18-استاندارد فضاي كتابخانه 114
4-19-ساختار اداري 114
4-20-سالنهاي سخنراني 114
4-21-نمايشگاه 115
4-22-مسيرهاي حركت 117
4-23-سلف سرويس 118
4-24-مجموعه اقامتي 120
4-25-لابي 125
4-26-فضاهاي خدمات و پشتيباني 126
4-27-تدقيق برنامه فيزيكي 132
رديف 133
بخش اداري 133
اتاق رياست باشگاه 133
اتاق بحث و كنفرانس* 133
اتاق منشي و انتظار 133
حوزهامورپژوهشيـعلمي 133
اتاق معاون پژوهشي 133
اتاق معاون آموزشي 133
اتاق بحث و كنفرانس* 133
اتاق منشي و انتظار 133
اتاق اساتيد(مشاوره حضوري اساتيد و دانشپژوهان) 133
حوزه امور مالي 133
اتاق مسئول امور مالي 133
اتاق بحث و كنفرانس 133
بايگاني 133
مسئول بايگاني 133
حوزه خدمات و پشتيباني 133
اتاق نگهباني و اطلاعات 133
استراحت نگهباني 133
فضاي استراحت اساتيد 133
فضايرختكن وفايلهاي شخصي 133
اتاق استراحت 133
آبدارخانه 134
سرويسهاي بهداشتي 134
لابي و فضاي انتظار 134
منابع: 134
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی 136
5-1-موقعیت جغرافیایی 136
5-2- موقعیت طبیعی 136
5-3-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران 136
5-4-تاریخچه شهر تهران 136
5-5-ویژگی های اقلیمی 162
5-5-1- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی 162
5-5-2- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی 162
5-5-3- بررسی نمودار بیوکلماتیک شهر و انسانی تهران 163
5-6-اصول طراحی اقلیمی 164
5-6-1-تعیین جهت و فرم ساختمان با توجه به اقلیم 165
5-6-2-تهويه طبيعی در رابطه بااقليم 166
5-6-3-فرم ساختمان در رابطه با اقليم 168
5-6-4-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی 169
5-7-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران 170
5-8-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران 173
5-9-کيفيت هوا در منطقه 22 شهرداري تهران 176
5-10-شبکه حمل و نقل منطقه 22 شهرداري تهران 178
5-11-ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي 184
5-12-ضوابط جلوگيري از افزايش محدوده شهرها ( مصوبه مورخ 10/8/78) 187
منابع 189
فصل ششم:بررسی نمونه های داخلی و خارجی 190
6-1-مركز تكنولوژي مك كورميك تريبون 191
6-2-دانشگاه تكنولوژي و مجموعه آموزشي لاورنس 194
6-3-دانشگاه تكنولوژي ماساچوست 198
6-4-مركز فرهنگي ژرژ پمپيدو 200
6-5-آکادمی علوم کالیفرنیا 203
منابع: 207
فصل هفتم :کانسپت و طراحی 208
7-1-طراحی 208
7-1-1-كانسپت ها: 208
7-1-2- ايده و طرح نهايي 210
7-1-3- طراحي معماري 212
7-2-ايده ها: 214
7-3-سناريوهاي کانسپچوال ( مفهومي ) 216
7-4-نظریه کوين روش مي گويد 218
7-5-نظریه :ادوارد لارابي بارنز مي گويد 219
7-6-سلسله مراتب کانسپت 220
7-7-انواع پنجگانه کانسپت: 221
7-7-1-کانسپت قياسي (Avalogies) 221
7-7-2-استعارات و تشبيهات (کانسپت هاي استعاري) (Metaphores and Similes) 224
7-7-3- (کانسپت هاي جوهري) Essences 224
7-7-4-پاسخ مستقيم و حل مساله (کانسپت هاي برنامه اي) Prigrammatic 227
7-7-5-ايده آل ها (کانسپت هاي ايده آل گرا) 228
7-8-کانسپت طرح 229
منابع: 229
بخشی از مطلب
موضوع این رساله طراحی پژوهشکده علوم گیاهی با رویکرد معماری هوشمند و توسعه تکنولوژی و ایجاد شرایط مناسب برای انواع نوآوری ها و ارزیابی توانایی های علمی و عملی با هدف مطالعه رستنی های ایران برای ترویج آگاهی در میان دانشجویان و دانش پژوهان مطرح می شود. امروزه بسیاری از مهندسـین معمـار بـر ایـن باور بوده اند کـه از الگوهـای طبیعـت در عرصــه طراحــی معمــاری اســتفاده نماینــد. که یکــی از مهمتــرین خصوصــیات موجــودات زنــده طبیعــت، هوشمندی است . لذا بسیار جذاب خواهد بود که از این ویژگی موجودات ، در هنر مهندسی بهره جست. از اهداف این نوع ساختمان ها کاهش مصرف انرژی است که در سایت توسط تجهیزات در نظر گرفته شده و از طریق انرژی باد و خورشید و آب تبدیل به انرژی مورد نیاز در ساختمان می شود. به طور کلی معماری هوشمند با بهینه مصرف کردن مواد و انرژی و استفاده از انرژی های پاک سعی در آلوده نکردن محیط زیست دارد . در این تحقیق از روش مطالعه موردی و تحلیل محتوا بهره گرفته شده است. نمونه های انتخابی با بهره گیری از جدید ترین تکنولوژی ها و سیستم های هوشمند اغلب از برجسته ترین پروزه های دنیا به حساب می آیند. از این رو در این پایان نامه این نمونه ها مورد بررسی و از نکات و الگوهای مفید آنها استفاده شده است . و به دنبال طرحی ایده آل از تمامی تکنولوزی های منفعل و فعال با هدف ایجاد فضایی بروز و هوشمند برای کلیه پژوهشگران و دانشجویان بوده است