حوزه اول : پيشنهاد طر ح تحقيق 3
1- پيشگفتاروچکیده 3
2- طرح مسئله و اهميت آن 4
4- روش تحقيق 6
حوزه دوم : شناخت 7
شناخت شهر 7
بخش اول : مطالعات پايه 9
گفتاراول: جامعه و كتابخانه 10
1-1- كتابخانه به مثابهي نهادي اجتماعي 16
2.2. هدفهاي کتابخانه 16
2-1- جايگاه در رشد و شكوفايي جامعه 18
فرهنگ 18
عناصر اساسی فرهنگ 19
ویژگی های فرهنگ 19
گونا گونی فرهنگ ها 21
فرهنگ و جامعه 21
تعادل فرهنگی 21
گفتار دوم: كتابخانه، شناخت جايگاه، اهداف و وظايف 5 23
ویژگی های توسعه پایدار 25
الزامات توسعه پایدار 25
نقش اطلاعات،اطلاع رسانی و کتابخانه ها در توسعه پایدار 26
توسعه فرهنگی 27
اصول توسعه فرهنگی 30
1-2- واژهشناسي 6 31
عریف کتابخانه 31
2-2- كتابخانه از نگاه اجتماعي و عملكردي 6 32
3-4- كتابخانه از نگاه عملكردي 6 33
گفتارسوم: كتابخانه، انواع و معيارهاي دستهبندي 7 35
1-3- انواع كتابخانه از نظر مخاطب 7 36
2-3- انواع كتابخانه از نظر حوزه نفوذ 8 37
کتابخانهٔ آموزشگاهى 37
کتابخانهٔ اختصاصى 37
کتابخانهٔ امانى 37
کتابخانهٔ استانى 37
کتابخانهٔ برنامه يا طرح 38
کتابخانهٔ بيمارستانى 38
کتابخانهٔ پژوهشى 38
کتابخانهٔ ثبت آثار 38
کتابخانهٔ دانشگاهى 38
کتابخانهٔ زندان 38
کتابخانهٔ شاخهاى يا شعبهاى 38
کتابخانهٔ عمومى 39
کتابخانهٔ ملى 39
کتابخانهٔ منطقهاى 39
کتابخانهٔ دولتى 39
3-3- كتابخانه عمومي 9 39
كتابخانه آموزشگاهي : 40
كتابخانه دانشگاهي : 42
كتابخانه اختصاصي : 43
4-3- كتابخانه عمومي مركزي 13 45
گفتار چهارم: كتابخانههاي آينده 14 45
1-4- روندتغيير از كتابخانههاي سنتي تا كتابخانههاي مجازي 15 46
1-1-4- كتابخانههاي سنتي 15 61
2-1-4- كتابخانههاي خودكار 17 62
3-1-4- كتابخانههاي الكترونيكي 17 68
4-1-4- كتابخانههاي ديجيتالي 18 69
۳- تفاوت های کتابخانه های سنتی و دیجیتال 70
5-1-4- كتابخانههاي مجازي 21 77
2-4- كتابخانههاي آينده و تواناييهاي نوين 22 81
3-4- كتابخانهها در دوران گذرا 20 83
1-3-4- نقشهاي عمدهي كتابخانهها در عصر الكترونيك 23 85
کتاب های الکترونیکی 85
انواع کتاب های الکترونیکی 86
2-3-4- رهنمودهايي براي كتابخانههاي عمومي در قرن بيستو يكم 24 91
4-4- اهميت بنيادين كتابخانه با تاكيد بر حضور فيزيكي آنها 25 94
1-4-4- نقش نگهداري و گردآوري اطلاعات 95
2-4-4- نقش اطلاعرساني كتابخانهها 96
3-4-4- نقش نمادين 28 4-4-4- نقش اجتماعي كتابخانهها 100
بخش دوم : مطالعات تطبيقي 31 1- كتابخانه ملي ايران (مشاور پيراز) 100
بخش چهارم : کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی 114
سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی 114
بخش های زیر مجموعه این مجموعه به ترتیب عبارتند از : 115
بخش گردش و امانت کتاب (آقایان – بانوان ) 115
بخش مخزن کتاب چاپی : 115
تالار محققان (آقایان – بانوان ) : 116
تالار مرجع : 117
تالار قرآن ها و نفایس : 117
کتابخانه تخصصی هنر : 117
تالار تخصصی جغرافیا : 117
تالار مطالعه و گردش کتاب نوجوانان (پسر – دختر) : 119
تالارهای سمعی بصری (آقایان – بانوان) : 119
مرکز اطلاع رسانی (آقایان – بانوان ) : 119
بخش سوم: مطالعات زمينه 59 گفتار اول: مطالعات اجتماعي شهر مشهد 154
1-1- جمعيت شهر مشهد 155
3-1- بررسي جمعيت با سواد شهر مشهد 156
4-1- بررسي آمار وضعيت مطالعه در مشهد 157
گفتار دوم: مطالعات اقليمي شهر مشهد 158
1-2- درجه حرارت 159
2-2- رطوبت 160
3-2- بارندگي 161
يخبندان 161
گفتار سوم: شناخت جمعيت مخاطب پروژه 161
7ـ3ـ2 مطالعات آماري: 162
گفتار چهارم: مكانيابي سايت 164
6ـ4 ديد و منظر 165
6ـ5 ديدها به پروژه 165
6ـ6 بررسي آلودگي هاي صوتي 165
همجواري ها 165
بررسی کالبدی شهر 165
بافت سنتی: 165
بافت میانی: 166
بافت شطرنجی: 166
بافت شطرنجی با تراکم زیاد: 166
بافت شطرنجی با تراکم متوسط: 167
بافت شطرنجی کم تراکم: 167
الگوی آپارتمانی: 167
مطالعات جمعیتی شهر 168
جمعیت شهر مشهد به تفکیک مناطق 168
بخش چهارم : مطالعات تكميلي 174
گفتار اول: ماندگاري 174
1-1- ماندگاري در كتابخانه، چرا؟ 175
2-1- مفاهيم درماندگاي 177
تطبیق پذیری 179
تنوع 181
تاثیرگذاری 183
تعالی بخشی 183
مناسب بودن از لحاظ محیطی 184
امنیت و ایمنی 185
مناسب بودن برای فناوری اطلاعات 186
با ایجاد فضای انعطاف پذیر، برای کاربران و کارکنان 186
3-1- سطوح ماندگار 190
4-1- سطح علل ماندگاري در بناها 190
جمعیت مخاطب 190
ضوابط ومقررات 191
سرانه های پیشنهادی کاربردی های اصلی (متر مربع) 192
گفتار دو م: چگونگي عملكرد روشنايي روز در معماري 194
نورگیری فضاها 194
1-2- اهداف كاربرد روشنايي روز 196
كميت و كيفيت نور در فضاي مورد بحث فاكتورهاي غيرقابل تفكيك و در حقيقت مكمل يكديگرند. 197
2-2- دستورالعملهاي تورپردازي با نور روز 197
3-2- بازتاب نور از سطوح اطراف 80 198
4-2- روشنايي روز با پنجرههاي مرتفع 200
5-2- تصفيه كردن روشنايي روز 200
6-2- تلفيق روشنايي روز با ساير عوامل محيطي 81 201
1-6-2- پنجرههاي تورفته با كف پنجره عريض و قاب مورب 82 201
7-2- كركرههاي منعكس كننده ـ لوورها و سايه باغها 83 204
انواع لوور 204
نصب این لوورها به دو شکل ثابت و متحرک انجام می پذیرد: 205
8-2- تعيين جهت مناسب 83 206
بخش پنجم : ضوابط و استانداردها 207
ضوابط زیر زمین 207
ضوابط پارکینگ 207
ضوابط پلکان 208
ضوابط آسانسور 208
ضوابط آتش نشانی 209
ضوابط و مقررات زلزله 209
ضوابط و مقررات خاص 209
تجزیه و تحلیل ضوابط و پیشنهاد ضابطه 209
گفتار اول: تعارف فضاها و روابط عملكردي 84 211
1-5-1- خدمات فني كتاب 102 213
2-5-1- خدمات الكترونيكي و ديجيتالي 106 214
اهمیت و کاربرد 214
نگاهی به روابط عمومی و ارتباطات 215
مدیریت کتابخانه 216
شاناساندن کتابخانه 217
شناخت کتابخانه های عمومی 217
حوزه سوم: تجزيه و تحليل 1- تدوين مباني نظري پروژه 218
جمع بندی مطالعات زمینه: 218
جمع بندی مطالعات تکمیلی 220
2- بررسي اهداف پروژه در بخش طراحي 220
مقررات محدودیت ارتفاع 221
3- تعيين و تدقيق برنامه فيزيكي 115 222
کاربرد فضا: 222
اجزاء فضا: 222
کتابخانه کودکان و نوجوانان 222
کاربرد فضا: 222
اجزاء فضا: 223
ویژگی های فضا: 223
4- برآورد طرح جامع فيزيكي 224
بخش سمعی و بصری 224
کاربرد فضا: 224
اجزاء فضا: 224
سالن طراحی: 224
بخش نشریات 225
کاربرد فضا: 225
اجزاء فضا: 225
ویژگی های فضا: 225
میدانچه اطلاع رسانی 225
اجزاء فضا: 226
کلاسهای آموزشی 226
کاربرد فضا: 226
اجزاء فضا: 226
حوزه تجاری – نمایشگاهی 227
فروشگاه کتاب و سایر محصولات فرهنگی 227
کاربرد فضا: 227
اجزاء فضا: 227
ویژگی های فضا: 227
نمایشگاه کتاب 228
کاربرد فضا: 228
اجزاء فضا: 228
محل نشستن غیر رسمی: 228
ویژگی های فضا: 229
پارکینگ 230
کاربرد فضا: 230
انبارها: 230
1-4- برآورد زيربناي كتابخانه 231
" فلو چارت برنامه فیزیکی" 231
کتابخانه بزرگسالان : 232
حوزه کتابخوانی 232
کتابخانه کودکان : 232
حوزه اطلاع رسانی 232
2-4- زيربناي استاندارد كتابخانه
118 3-4- برآورد شمار كتابهاي مورد نياز پروژه 233
5- برنامه فيزيكي نهايي 233
حوزه چهارم : طراحي 239
1- تحليل و آناليز سايت 128 239
2- روند رسيدن از ايدهها به طرح 239
منابع: 241