خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت تاریخچه کاشی در ایران

   تعدادبرگ: 59 اسلاید   قیمت: 14500 تومان   حجم فایل: 2365 kb  تعدادمشاهده  8


 بخشی از مطلب
 
پختن آجر لعابی یا کاشی و کاشی کاری پیشینه بیش از شش هرار سال دارد.
ایران زادگاه کاشی سازی نیست ، بلکه پرورشگاه آنست. قدیمی ترین کاشی (آجرلعابی)رنگی یافت شده ،هفت ستون موزائیک میخی اند که در شهر اوروک در کشور باستانی سومر پیدا شده اند. ( ۲۵۰ کیلومتری جنوب بغداد در کشور عراق)
این هفت ستون موزائیک میخی از نیمه دوم هزاره چهارم پیش از میلاد بجامانده اتد و اکنون در موزه دولتی برلین میشوند .
زیبا ترین نمونه کاشی کاری در ایران باستان در کاخ هخامنشیان(چهار صد سال پیش از میلاد)در شوش پیدا شده است. بهترین کاشی کاری های هنری ی جهان در ایران ،به ویژه در مشهد و اصفهان ساخته شده اند. مسجد کبود تبریز که فیروزه اسلام نام داشت، زیباترین مسجدی بود که در جهان اسلام ساخته شده است.
 
کاشی کاری یکی از روش های دلپذیر تزئین معماری در تمام سرزمین های اسلامی است تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز شد. کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمان های قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیر کاملاً متفاوت اما همگون و پراحساسی ایجاد می کردند.
 
جز مهم کاشی لعاب است. لعاب سطحی شیشه مانند است که دو عملکرد دارد: تزئینی و کاربردی، کاشی های لعابدار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین به کاشی می شود بلکه به عنوان عایق دیوارهای ساختمان در برابر رطوبت و آب، عمل می کنند.
تا دو قرن پس از ظهور اسلام در منطقه بین النهرین شاهدی بر رواج صنعت کاشی کاری نداریم و تنها در این زمان یعنی اواسط قرن سوم هجری، هنر کاشی کاری احیا شده و رونق مجدد یافت. در حفاری های شهر سامرا، پایتخت عباسیان، بین سال های 836 و 883 میلادی یک کاشی چهار گوش چند رنگ لعابدار که طرحی از یک پرنده را در برداشته به دست آمده است.
 
از جمله کاشی هایی که توسط سفالگران شهر سامرا تولید می شد، می توان به تعداد صد و پنجاه کاشی چهار گوش چند رنگ و لعابدار اشاره کرد که هنوز در اطراف بالاترین قسمت محراب مسجد جامع قیروان قابل مشاهده اند. احتمالاً بغداد، بصره و کوفه مرکز تولید محصولات سفالی در دوران عباسی بوده اند. صنعت سفال گری عراق در دهه پایانی قرن سوم هجری رو به افول گذاشت و تقلید از تولیدات وابسته به پایتخت در بخش های زیادی از امپراتوری اسلامی مانند راقه در سوریه شمالی و نیشابور در شرق ایران ادامه یافت. طی همین دوران یک مرکز مهم ساخت کاشی های لعابدار در زمان خلفای فاطمی در فسطاط مصر تأسیس گردید.
 
نخستین نشانه های کاشی کاری بر سطح معماری، به حدود سال 450 ه.ق باز می گردد که نمونه ای از آن بر مناره مسجد جامع دمشق به چشم می خورد. سطح این مناره با تزئینات هندسی و استفاده از تکنیک آجرکاری پوشش یافته، ولی محدوده کتیبه ایی آن با استفاده از کاشی های فیروزه ایی لعابدار تزئین گردیده است.
 
شبستان گنبد دار مسجد جامع قزوين (509 ه.ق) شامل حاشيه اي تزئيني از كاشي هاي فيروزه اي رنگ كوچك مي باشد و از نخستين موارد شناخته شده اي است كه استفاده از كاشي در تزئينات داخلي بنا را در ايران اسلامي به نمايش مي گذارد. در قرن ششم هجري كاشي هايي با لعاب فيروزه اي و لاجوردي با محبوبيتي روز افزون رو به رو گرديده و به صورت گسترده در كنار آجرهاي بدون لعاب به كار گرفته شدند. تا اوايل قرن هفتم هجري ماده ي مورد استفاده براي ساختن كاشيها گل بود اما در قرن ششم هجري يك ماده ي دست ساز كه به عنوان خمير سنگ يا خمير چيني معروف است، معمول گرديد و در مصر و سوريه و ايران مورد استفاده قرار گرفت.
عهد سلجوقی:
 
در دوران حكومت سلجوقيان و دوره هاي پيش از آغاز قرن هفتم هجري، توليد كاشي توسعه خيره كننده اي يافت. مركز اصلي توليد، شهر كاشان بود. تعداد بسيار زيادي از گونه هاي مختلف كاشي چه از نظر فرم و چه از نظر تكنيك ساخت، در اين شهر توليد مي شد. اشكالي همچون ستاره هاي هشت گوش و شش گوش، چليپا و شش ضلعي براي شكيل نمودن ازاره هاي درون ساختمان ها با يكديگر تركيب مي شدند. از كاشي هاي لوحه مانند در فرم هاي مربع يا مسطتيل شكل و به صورت حاشيه و كتيبه در قسمت بالايي قاب ازاره استفاده مي شد. قالب ريزي بعضي از كاشي ها به صورت برجسته انجام مي شد در حالي كه برخي ديگر مسطح بوده و تنها با رنگ تزئين مي شدند. در اين دوران از سه تكنيك لعاب تك رنگ، رنگ آميزي مينائي بر روي لعاب و رنگ آميزي زرين فام بر روي لعاب استفاده مي شد. تكنيك استفاده از تك رنگ، اديمه كاربرد سنگ هاي پيشين بود اما در دوران، حكومت سلجوقي، بر كستره لعاب هاي رنگ شده، رنگ هاي كرم، آبي فيروزه اي و آبي لاجوردي – كبالتي – نيز افزوده گشت.
 
ابوالقاسم عبد الله بن علي بن ابي طاهر، مورخ دربار ايلخانيان و يكي از نوادگان خانواده مشهور سفالگر اهل كاشان به نام ابوطاهر، توضيحاتي را در خصوص برخي روشهاي توليد كاشي، نگاشته است. وي واژه هفت رنگ، را به تكنيك رنگ آميزي با مينا بر روي لعاب اطلاق كرد. اين تكنيك در دوره بسيار كوتاهي بين اواسط قرن ششم تا اوايل قرن هفتم هجري از رواج بسيار چشمگيري برخوردار بود.
 
لعب زرين فام كه ابوالقاسم آن را دو آتيشه مي خواند، رايج ترين و معروف ترين تكنيك در تزئينات كاشي بود. اين تكنيك ابتدا در قرن دوم هجري در مصر براي تزئين شيشه مورد استفاده قرار مي گرفت. مراحل كار به اين شرح بود كه پس از بكار گيري لعاب سفيد بر روي بدنه كاشي و پخت آن، كاشي با رنگدانه هاي حاوي مس و نقره رنگ آميزي مي شده و مجدداً در كوره حرارت مي ديده و در نهايت به صورت شيء درخشان فلز گونه اي در مي آمده است.
 
با توجه به مطالعه پيكره شناسي كه بر روي نخستين كاشي هاي معروف به زرين فام انجام گرفته و نيز از آنجايي كه در اين نوع از كاشي ها بيشتر طرح هاي پيكره اي استفاده مي شده تا الگوهاي گياهي، مي توان گفت كه اين نوع از كاشي ها به ساختمان هاي غير مذهبي تعلق داشته اند.
 
عهد ایلخانی:
 
ويراني حاصل از تهاجم اقوام مغول در اواسط قرن هفتم هجري، تنها مدت كوتاهي بر روند توليد كاشي تاثير گذاشته و در واقع هيچ نوع كاشي از حدود سال هاي 654 – 642 ه.ق بر جاي نمانده است. پس از اين سالها، حكام ايلخاني اقدام به ايجاد بناهاي ياد بود كرده و به مرمت نمونه هاي پيشين پرداختند.
 
نتيجه چنين اقداماتي احياي صنعت كاشي كاري بود در اين دوران تكنيك مينايي از بين رفت و گونه ديگري از تزئين سفال كه بعد ها عنوان لاجوردينه را به خود گرفت، جانشين آن شد. در اين تكنيك قطعات قالب ريزي شده با رنگهاي سفيد، لاجورد و در موارد نادري فيروزه اي، لعاب داده مي شدند و پس از اضافه شدن رنگ هاي قرمز، سياه يا قهوه اي بر روي لعاب، براي بار دوم در كوره قرار داده مي شدند.
 
در اوايل دوره ي ايلخاني، تكنيك زرين فام بر روي لعاب بدون هيچ رنگ افزوده اي به كار برده مي شد، لاكن در ربع پاياني قرن هفتم، رنگهاي لاجوردي و فيروزه اي به ميزان اندكي مورد استفاده قرار گرفتند.
 
با نزديك شدن به قرن هشتم هجري، آبي لاجوردي از رواج و محبوبيت بيشتري برخوردار شد و سرانجام تكنيك نقاشي زير لعاب با استفاده از رنگهاي آبي لاجوردي و اندك مايه اي از رنگ قرمز و سياه، جايگزين نقاشي زرين فام شد كه كاشي هاي توليد شده با چنين تكنيكي معمولاً با نام كاشي هاي سلطان آباد شناخته مي شوند. اين تكنيك تا اواسط قرن هشتم مورد استفاده قرار مي گرفت و پس از آن منسوخ شد.
 
با رو به زوال نهادن حاكميت ايلخانيان در اواسط قرن هشتم، عصر طلايي توليد كاشي پايان يافت. كاشي هاي معرق – موزائيكي – تك رنگ و نه چندان نفيس در رنگ هاي متفاوت جانشين قاب هاي عظيم زرين فام و كتيبه ها شدند. اين تكنيك براي نخستين بار در آغاز قرن هفتم هجري در آناتولي اقتباس شده و يك قرن بعد در ايران و آسياي مركزي پديدار شد. اين نوع از كاشي ها براي ايجاد طرح پيچيده در كنار يكديگر چيده مي شده و از آنها براي تزئين محراب ها استفاده مي شد. شيوه ي كار به اين صورت بوده است كه سفالهاي لعاب داده شده را بر مبناي طرح اصلي مي بريدند و با كنار هم قرار دادن آنها، طرح اصلي را مي ساختند. در دوره ايلخانيان براي نخستين بار اين تكنيك مورد استفاده قرار گرفت، مانند آنچه كه در مقبره ي امامزاده جعفر اصفهان (726 ه.ق) به چشم مي خورد اما كاربرد وسيع آن در دوره ي مياني قرن نهم هجري رواج پيدا كرد. طيف وسيع و پيشرفته اي از كاشي هاي معرق بر روي تعدادي از بناهاي مهم يادبود اين دوره ديده مي شود كه به عنوان نمونه مي توان به مسجد گوهرشاد در مشهد، مدرسه آلغ بيك در سمرقند و مدرسه خر گرد اشاره كرد.
 
عهد تیموری:
 
با توجه به وقت گير بودن نصب كاشي هاي معرق، در اواخر قرن نهم هجري تكنيك ارزان تر و سريع تر با نام هفت رنگ، جايگزين آن شد. اين تكنيك، تركيب رنگ هاي مختلف و متعددي را بر روي كاشي ممكن ساخته بود.
 
همچنین در چنین شیوه ای رنگها مجزا بوده و درون مرزهای یکدیگر نفوذ نمی کردند، زیرا توسط خطوط رنگین مرکب از منگنز و روغن دنبه از یکدیگر جدا می شدند.
 
در بسیاری از بناهای تیموریان شاهد رواج مجدد کاشی کاری به شیوه هفت رنگ هستیم که به عنوان نمونه، می توان از مدرسه غیاثیه خردگر که در سال 846 ه.ق تکمیل شده یاد کرد.
 
عهد صفوی:
 
مساجد و مدارس صفویه به طور کلی با پوششی از کاشی ها در درون و بیرون بنا تزئین شده اند، در حالی که کاربرد کاشی های معرق تداوم می یافت، شاه عباس که برای دیدن بناهای مذهبی کامل نشده اش بی تاب بود، استفاده ی بیشتر از تکنیک سریع کاشی هفت رنگ را تقویت کرد. در عصر صفویه، کاشی هفت رنگ در قصر های اصفهان به نحوی گسترده مورد استفاده قرار گرفت و نصب کاشی های چهارگوش درون قاب های بزرگ، منظره هایی بدیع همراه با عناصر پیکره ای و شخصیت های مختلف، به وجود آورد.
 
عهد زندیه:
 
در قرن دوازدهم هجری با روی کار آمدن زندیه عمارت سازی در اندازه های جاه طلبانه به ویژه در شیراز پایتخت زندیان، از سرگرفته شد و به همین دلیل جنبش جدیدی در صنعت کاشی ها با نوعی رنگ جدید صورتی که در دوران حکمرانی قاجار نیز استفاده می شده، نقاشی می شوند.
 
صنعت کاشی سازی اسلامی در دوره هایی از پورسلین – ظرف چینی وارداتی از درومن تانگ و سونگی – تاثیر پذیرفته است. حاصل این تاثیرات، ساخت کاشی هایی با لعاب سفید و طرح های آبی است. اقتباس هنرمندان اسلامی از چینی های آبی – سفید قابل ملاحظه است در اواسط قرن نهم هجری، نقشمایه های چینی کاملاً در نقشمایه های دوران اسلامی جذب شده و حاصل آن، پدیدار شدن یک سبک اسلامی – چینی دو رگه دلپذیر و قابل قبول بود.
ترکیه:
 
هنر کاشیکاری ترکیه تا حد زیادی تحت تاثیر هنرهای ایرانی قرار داشت. در قرن نهم هجری (تا سال 875 ه.ق) هنرمندان تبریزی با انگیزه اشتغال به فعالیت در ترکیه می پرداختند.
 
در قرن دهم هجری ایزنیک مرکز تولید ظروف سفالی و کاشی در ترکیه محسوب می شد یک رنگ قرمز درخشان جدید و یک دوغاب غنی شده از آهن به صورت ضخیم و غیر قابل نفوذ به زیر لعاب، به کار گرفته می شده که از ویژگی های کاشی ایزنیک به شمار می آمد. یک سبک برگ دار زیبا با طراحی های واقعی از گل های لاله سنبل و میخک نیز بر روی کاشی ها، منسوجات، جلدسازی و سایر هنرهای ترکیه قرن دهم مورد استفاده قرار گرفتند اما پس از قرن یازدهم هجری، کیفیت کاشی ایزنیکی رو به افول گذاشت و از این دوران به بعد ساخت کاشی در شهر کوتاهایا در مرز فلات آناتولی ادامه یافت.
 
سوریه:
 
ساخت کاشی در سوریه نیز صورت می گرفته است. سفالگران دمشقی در قرن نهم هجری کاشی های سفید – آبی تولید می کردند اما یک قرن بعد طرح کاشی های سوریه ای بازتاب کاشی های ایزنیک بود، کاشی های سوریه در رنگ های سبز روشن، فیروزه ای و ارغوانی تیره خاصی در زیر لعاب نقاشی شده اند. بهترین دوره برای کاشی سازان دمشق، قرن دهم هجری است. پس از آن، گرچه تولید کاشی تا قرن سیزدهم ادامه یافته اما کیفیت آن کاهش یافت و طرح های کاشی های سوریه یک دست شد.
 
 و...


کلمات کلیدی مرتبط:
بخشی از مطلب , ,پختن آجر لعابی یا کاشی و کاشی کاری پیشینه بیش از شش هرار سال دارد. ,ایران زادگاه کاشی سازی نیست ، بلکه پرورشگاه آنست. قدیمی ترین کاشی (آجرلعابی)رنگی یافت شده ،هفت ستون موزائیک میخی اند که در شهر اوروک در کشور باستانی سومر پیدا شده اند. ( ۲۵۰ کیلومتری جنوب بغداد در کشور عراق) ,این هف,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسي آثار معماری دوران ساسانیان دوره ساسانی
پاورپوینت تحلیل بررسي طبيعت در فرهنگ اسلام
پاورپوینت تحلیل بررسي ابنيه سنتي ايران
پاورپوینت تحلیل بررسي فضاهای ورودی بناهای سنتی
پاورپوینت بررسی معماری فضاهای مقدس ، آسایش، آرامش و تجربه معنوی
پاورپوینت بررسی معماری شیوه آذري و معماری ايلخاني و تيموري ، آثار سبک آذري
پاورپوینت بررسی تزیینات ، کاشیکاری و نقوش مسجد شیخ لطف الله
پاورپوینت بررسی و تحلیل انواع طاق قوس و گنبد در معماری
پاورپوینت تحلیل و بررسی نور به عنوان یک وسیله تزئینی در هنر و معماری اسلامی
پاورپوینت تحلیل و بررسی نورگیرها و کنترل کننده های نور در معماری ایرانی اسلامی
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه های سنتی معماری اسلامی ایران
پاورپوینت بررسی اهمیت و کارایی آب در معماری
پاورپوینت بررسی کاربرد اصول هندسی در معماری سنتی ایران
پاورپوینت بررسی و تحلیل هندسه اسلامی
پاورپوینت بررسی و شناخت هنر و معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی و تحلیل مناره در معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی و تحلیل طاق ، قوس و گنبد در معماری
پاورپوینت بررسی بناهای شاخص با هنر و معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی هنر و معماری اسلامی و اصول آن
پاورپوینت بررسی هنر و معماری ساسانیان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد