خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: مطالعات هندسه فراکتال

   تعدادبرگ: 57 برگ ورد   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 6743 kb  تعدادمشاهده  1


فهرست
 
    هندسه فراکتال
    هندسه فراکتالی چیست؟
    دانه‌برفي‌كخ
    مثلث سر پینسکی
    . فركتال از منظر هندسي
    تشابه به خود ( self similarity )
    تشکيل از راه تکرار ( Iterative formation )
    غبار كانتور
    ابعاد کسري (fractional dimension)
    فرم فركتال
    فركتال هاي طبيعي
    فرم هاي مندلبورت : (Mandelbrot Set )
    فركتال در مناظر طبيعی
    فركتال در طبيعت
    فراکتال و نظریه آشوب
    هندسه فراكتال در معماري
    اوج پيشرفت معماري فركتال
    زوال هندسه فركتال
    آثار و سخنان معماران معاصر
    نمونه ای از فرکتال ها در معماری
    فراکتال در طراحی داخلی
    فرکتال؛ محیط های انسان ساخت
    ساختمان های بومی
    شهرها و هندسه فرکتال
    فراکتال در بناهای مذهبی و یادبود
    فراکتال در میوه ها
    فراکتال در حیوانات
    فراکتال در بدن انسان
    منابع
 
 
 
هندسه فراکتال
فراكتال يك شكل يا الگوي هندسي ساخته شده از قسمتهاي يكسان است كه در برگشت به داخل جزئيات نشان دهنده الگوي كلي است.
 
به عبارت ديگر به هر جزء از شيء كه نگاه كنيم تصوري از كل شيء در ذهن ما ايجاد مي شود.
 
واژه فراكتال در سال ۱۹۷۵ توسط بنويت مندلبرات براي توصيف اشياء هندسي پيچيده كه درجه بالائي از خودتشابه دارد تشكيل شده است.
 
فراكتالها شكلهايي هستند كه برعكس شكلهاي هندسه اقليدسي به هيچ وجه منظم نيستند . اين شكلها اولا سراسر نامنظم اند ثانيا ميزان بي نظمي انها در همه مقياسها يكسان است.
 
بنوت مندلبروت در سال ۱۹۲۴ در لهستان بدنیا آمد. پدر او دستفروش لباس های دست دوم بود و مادرش پزشکی می کرد. او مبانی ریاضیات را از دو عموی خود فرا گرفت و به همراه خانواده خود در سال ۱۹۳۶به فرانسه مهاجرت کرد. در آنجا با کمک یکی دیگر از عموهایش که پروفسور ریاضیات بود اقامت فرانسه را گرفتند. این مهاجرت باعث شد تا وی بیشتر به ریاضیات علاقمند شود اما جنگ جهانی دوم شروع شده بود و مندلبورت هراس این را داشت که نتواند به ریاضایات بپردازد.
 
هندسه فراکتالی چیست؟
 
هندسه برخالی یک مفهوم نوین است که برای نخستین بار از سوی بنویت مندلبروت در سال ۱۹۸۰ معرفی گردید. بنیاد هندسه برخالی بر این فرض استوار است که اشکال طبیعی خودهمانند (Self similar) هستند و از تکرار قانونمند یک بلوک آغازین ایجاد گردیده‌اند. برخالها را به دو دسته ریاضی و طبیعی تقسیم می‌کنند. نمونه برجسته فرکتالی ریاضی،  فرکتال کخ است.
 
این نوع خاص از هندسه به سه مفهوم مهم ریاضی محتاج است :
 
    مفهوم تابع
    مفهوم نمودار تابع
    مفهوم اعداد مختلط
 
هندسه ساختارهاي خود متشابه فراكتال‌ها مفاهیم هندسي هستند كه در چند سال اخير و به خصوص پس از كارهاي بنويت مندلبورت، رياضيدان لهستاني بر روي آنها، بسيار مورد توجه دانشمندان علوم قرار گرفته است.
مفاهيمي كه خواص آنها به اندازه شان بستگي ندارد، در فيزيك، شيمي، زيست‌شناسي، زمين‌شناسي وپزشكي بسيار ديده شده اند و از خواص آنها مي‌ توان براي درك بهتر پديده‌هاي مورد نظراستفاده كرد. تاكنون تعريف دقيقي از ماهيت فراكتال‌ها نشده است اما از يك ديدگاه كلي مي‌توان گفت كه فراكتال موجودي هندسي است كه قوانين كلي حاكم بر آن وابسته به مقياسي كه در آن كار مي‌كنيم نيست. يعني جزئيات آن شبيه كل هستند. فراكتال‌هاجزئيات نامحدودي دارند كه داراي ساختاري خودمتشابه در مقادير مختلف بزرگنمايي،هستند. در اكثر موارد يك قانون و قاعده خاصي به ميزان نامحدودي تكرار مي‌شود تا يك طرح فراكتالي پديد آيد. واژه فراكتال در سال ۱۹۷۵ توسط «بنويت مندلبورت» پدرفراكتال ابداع شد. ريشه اين لغت عبارت لاتين Fractus به معني «شكسته» است. پيش ازاينكه مندلبورت اين واژه را ابداع كند، براي چنين اشكالي، از واژه «منحني‌هاي هيولايي» استفاده مي‌شد. فراكتال‌ها را عموماً موجوداتي رياضي مي‌پندارند و اين به علت مشهور بودن ساختار «فراكتال هندسي» است اما نشان داده شده است كه بسياري ازوضعيت‌هایي كه هندسه كلاسيك (اقليدسي) از توضيح آنها عاجز است، توسط فراكتال‌ها، به راحتي بيان مي‌شود. به همين دليل فراكتال‌ها كاربردهاي بسياري در علوم پيداكرده اند، از فيزيك و شيمي و هواشناسي گرفته تا بيولوژي ملكولي و پزشكي، از قوانين حاكم بر فراكتال‌ها استفاده مي‌شود.
ساده ترين نوع فراكتال، فراكتال كانتور است. پاره خطي به طول يك واحد در نظر بگيريد و طول آن رابه سه قسمت تقسيم كرده و قسمت وسطي را حذف كنيد. حالا دو خز داريم كه طول هريك ازآنها يك‌سوم طول اوليه است. همين عمل را با هر كدام از اين پاره خط ها انجام مي‌دهيم. يعني طول هركدام را ثلث مي‌كنيم و قسمت وسطي را حذف مي‌كنيم. مي‌توان باكامپيوتر برنامه‌اي نوشت كه اين عمليات را چندين بار پياپي انجام دهد. اگر اين عمل را بي‌شمار بار انجام دهيم (كاري كه از عهده كامپيوتر خارج است) شكلي به دست مي‌آيدكه مجموعه كانتور نام دارد. اگر به كل شكل نگاه كنيم، ساختاري مي‌بينيم كه تابي‌نهايت ادامه دارد. اگر به سمت راست يا چپ خط دوم شكل نگاه كنيم ساختاري مي‌بينيم كه بازهم تا بي‌نهايت ادامه يافته و در عين حال، كاملاً شبيه شكل كلي است. چنين ساختارهايي كه هر جزء آن با كل مجموعه يكي است و فقط در مقياس(Scalc)تفاوت دارند را ساختارهاي خودمتشابه Self-similar مي‌گويند.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات هندسه فراکتال , , هندسه فراکتال , هندسه فراکتالی چیست؟ , دانه‌برفي‌كخ , مثلث سر پینسکی , . فركتال از منظر هندسي , تشابه به خود ( self similarity ) , تشکيل از راه تکرار ( Iterative formation ) , غبار كانتور , ابعاد کسري (fractional dimension) , فرم فركتال , ف,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل و بررسی سبک معماری روستیک طراحی روستایی سادگی دنج
پاورپوینت تحلیل و بررسی "کمتر بیشتر است" به عنوان یک مفهوم پایدار
پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری بیزانس
پاورپوینت تحلیل بررسی کانستراکتیویسم ساختارگرایی
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک دادائیسم
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک کوبیسم(حجم گرایی)
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک اکسپرسیونیسم( بیان گرایی)
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک هنری سمبولیسم
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک هنری نئوامپرسیونیسم
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک هنری امپرسیونیسم
پاورپوینت تحلیل بررسی تاریخ پوشاک ایرانیان از افشاریه تا جمهوری اسلامی
پاورپوینت تحلیل بررسی سبک معماری فتوریسم
پاورپوینت تحلیل بررسی آثار تاریخی دوره زندیه
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری سبک پارتی
پاورپوینت بررسی پارادوکس مینیمالیسم
پاورپوینت بررسی پژواک های انقلاب هنری در اروپا و آمریکا
پاورپوینت بررسی سوپرماتیسم جهان بدون اشیا
پاورپوینت بررسی مدرنیسم پس از انقلاب (هنر و انقلاب سوم)
پاورپوینت بررسی معماری برج تاتلین (هنر و انقلاب چهارم)
پاورپوینت بررسی معماری مدرن دوران قاجار و پهلوی ایران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد