خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی سبک معماری رنسانس در سده پانزدهم میلادی

   تعدادبرگ: 42 اسلاید   قیمت: 12500 تومان     تعدادمشاهده  1


رنساس یک واژه فرانسوی به معنای تولد دوباره است و معماری رنسانس تولد دوباره سبک کلاسیک و نوزایی عناصر معماری روم و یونان باستان به حساب می‌آید. رنسانس، یک تحول ۳۰۰ ساله ‌است که در سال‌ ۱۳۰۰ از فلورانس ایتالیا شروع شد و در عرض سه قرن در سراسر اروپا انتشار و در انگلستان پایان یافت.
 با پایان قرون وسطی در سده پانزدهم میلادی نوزایی و شکوفایی دوباره فرهنگ وهنر را در اروپا با دوران رنسانس می شناسند . امروزه در نظر ما سده های میانه آنچنانکه که پیش از این معتقد بودن ، دورانی کاملأ تاریک نیست . و رنسانس ( نوزایش ) که تقریبأ از سده چهاردهم تا شانزدهم میلادی را در بر می گیرد ، دیگر آغاز ناگهانی دنیای جدید نیست که به یکباره در سده پانزدهم برای روشنی افکندن بر تاریکی سده های میانه درخشیدن آغاز کرده است . بخش اعظم دوره رنسانس در دوره هایی ریشه دارد که مدتها پیش از سده میانه بوده اند .
فئودالیسم در سده های میانه ، با آن شبکه اختیارات بارونی و حکومت های عریض و طویل و ناکارآمد محلی اش ، تدریجأ دربرابر رقابت شهر ها و کشور شهر های نیرومندی که پیوسته با شاهان قدرتمند متحد می شدند .
پایه گذاران معماری رنسانس
فیلیپو برونلسکی ( 1377- 1446 ) به علت مطالعه موشکافانه یادمان های باستانی روم و تلاش برای ثبت دقیق آن چه می دیده ، روش انقلابی سه بعد نمایی هندسی و خطی را که آن چنان مشتاقانه از سوی هنرمندان سده پانزدهم پذیرفته شد ابداع کرده است .
آشنایی برونلسکی با اصول ساختمان سازی رومی ، به اضافه ذهن تحلیلی و مبتکرش ، حل مساله ای مهندسی را که هیچ انسان دیگری در سده پانزدهم نمی توانست از عهده اش برآید ، برای وی ممکن ساخت ، و آن طراحی و ساخت گنبدی برای مربع تقاطع عظیم کلیسای ناتمام فلورانس بود .
برونلسکی با نبوغی استثنایی ، نه فقط روش های سنتی ساختمان سازی را کنار گذارد و روش های نوینی ابداع کرد بلکه بسیاری از دستگاههای مکانیکی لازم برای کار نیز اختراع کرد .
وی مرکز گنبد را بالا برد و آن را به گرد یک مقطع تیزه دار طراحی کرد ، این مقطع ذاتا محکم است زیرا از شدت پیشرانه بیرونی گرداگرد قاعده گنبد می کاهد . برونلسکی برای به حداقل رساندن وزن ساختمان ، یک پوسته دولایه نسبتا نازک ( نخستین بار در تاریخ ) به گرد استخوان بندی بیست و چهار رگه ای آن که هشت رگه بزرگش از بیرون دیده می شود طراحی کرد . در پایان ، به شیوه تقریبا خارق العاده ، رأس گنبد را با فانوسی سنگین ( مطابق طرح او ولی پس از مرگش ساخته شد ) مهار کرد . این فانوس ، با آن که بر سنگینی گنبد می افزاید ، به طرز شگفت انگیزی باعث تحکیم کل ساختمان می شود ، زیرا بدون فشار حاصل از سنگینی آن ها ، رگه ها به از هم گسیختن و دور شدن از نقطه مرکزی متمایل بودند .
گرچه گنبد کلیسای فلورانس ( تصویر 63) برجسته ترین دستاورد برونلسکی است ، و گرچه او با اسلوب های معماری رومیان آشنا بود و آن ها را می ستود ، حل این مسأله بسیار حاد ساختمانی توسط نخستین معمار و استاد مسلم عصر رنسانس اساسا به کمک اصول معماری گوتیک میسر شد .
گنبد کلیسای فلورانس – برونلسکی
 
گنبد کلیسای فلورانس – برونلسکی
بدین ترتیب ، گنبد مزبور ، حقیقتا بیانگر سبک معماری خود برونلسکی نیست . این سبک ، نخستین بار در ساختمانی به چشم خورد که کمی پیش از برنده شدن برونلسکی در مسابقه ساختمان گنبد ، توسط وی ساخته شد . بیمارستان کودکان سر راهی در فلورانس( تصویر 67) . عنصر بنیادی در طراحی این ساختمان – یک رشته قوس های نیم دایره متکی بر ستون های باریک و محصور در قابی از ستون های چهار گوش در بدنه نما که زیر اسپری تخت و افقی قرار گرفته اند – ظاهرا با الهام از کلیسای سان مینیاتو یا تعمید گاه فلورانس که هر دو از بنا های رومانسک هستند ، برگزیده شده است .
بیمارستان کودکان سرراهی – فلورانس - برونلسکی
 
بیمارستان کودکان سرراهی – فلورانس – برونلسکی
سبک ساختمان بیمارستان ، اساسا با سبک پیشتازان احتمالی اش در سده های میانه متفاوت است . تاکید بر عناصر افقی ، وضوح مفصل بندی ها ، قرینه سازی در طراحی آن توام با به کار گرفتن برخی از عناصر کلاسیک مانند سرستون های کورنتی و نیم ستون ها یا ستون های چهار گوش در در بدنه نما ، به اضافه پنجره های سنتوری دار ،تمامأ با هم درمی آمیزند و چنان جلوه ای از عقلانیت و منطق پدید می آورند که دست کم از لحاظ روحی ، بیمارستان کودکان سرراهی را بیشتر به معماری سده های میانه مربوط می کنند نه معماری کلاسیک .
نما و داخل کلیسای سان مینیاتو – فلورانس
 
نما و داخل کلیسای سان مینیاتو – فلورانس
تلاش علنی برونلسکی برای دادن نقشه و جلوه ای متمرکز به فضای داخلی کلیسای سانتواسپیرینو(تصویر69) نشان می دهد که وی در نهان تحت تاثیر خصوصیات فشرده و مستقل ساختمان های قدیمی نقشه مرکزی مانند معبد پانتئون و تعمیدگاههای سده های میانه بوده است
مخزن قدیمی ، که وی بر بازوی چپ کلیسای سان لورنتسو افزود ، بیانگر ستایش وی از ساختمان های نقشه مرکزی است . او با ساختن نمازخانه پاتسی که تقریبا در 1440 آغاز شد و مدت ها پس از مرگش یعنی در دهه 1460 پایان یافت ، آرمانش را تحقق بخشید .
اگر می بینیم که برونلسکی برای ساختن نمازخانه پاتسی ( تصویر70 ) به تهیه نقشه متراکم در مرکز نزدیک شد ، در تهیه نقشه ساختمانی کلیسای سانتاماریا دلیی آنجلی آن را کاملا تحقق بخشید . این پروژه که در سال 1434 آغاز شده بود ، در سال 1437 نیمه کاره رها شد . در این نقشه ، یک هشت ضلعی متراکم در مرکز می بینیم که جرزهایش بدون تردید برای قرارگرفتن در زیر یک گنبد در نظر گرفته شده بودند .
نمازخانه پاتسی – برونلسکی – کلیسا ی سانتا کروچه – فلورانس
 
نمازخانه پاتسی – برونلسکی – کلیسا ی سانتا کروچه – فلورانس
آلبرتی نخستین معمار عصر رنسانس که با اعماق معماری روم باستان آشنا شده بود . مهم ترین و نافذترین رساله تئوریک آلبرتی به نام ده کتاب درباره معماری ، با آن که از رساله ویتروویوس ملهم بود ، دارای مواد و موضوعات جدید و ابتکاری فراوان است . سبک معماری خود آلبرتی بازتابی از کاربست اندیشمندانه عناصر کلاسیک در ساختمان های معاصر او است . قصر روچلای او در فلورانس ( تصویر 71) ، دوسال بعد از کاخ مدیچی – ریکاردی آغاز شد ولی زودتر به پایان رسید و این احتمال وجود دارد که بسیاری از عناصر این قصر ، مانند قرنیز سنگین اش در ساختمان میکلوتسو نیز موثر افتاده باشند . لیکن تمای قصر روچلای ، سازمانی به مراتب محکم تر از نمای کاخ یاد شده دارد . طراحی نمای کلیسای گوتیک سا نتا ماریا نوولا در فلورانس ( تصویر 72) نیز همراه با ماموریت برای ساختن قصر روچلای به آلبرتی واگدار شده بود . همچنان که گاهی برونلسکی به این روش متوسل می شود ، آلبرتی طرح کلیسای سان مینیاتو که یک طرح ماقبل گوتیک متعلق به سده های میانه است ، راهنمای خود قرار می دهد . او با پیروی از مدل رومانسک خویش ، یک رواق کوچک شبه کلاسیک برای بخش فوقانی نمای این کلیسا طراحی می کتد و یک پایه عریض متشکل از قوس های محصور در ستون های درگیر را برای نگهداری آن در نظر می گیرد . ولی آلبرتی در سازمان دهی این عناصر ، گام بزرگی برمی دارد و از طراحان رومانسک نیز فراتر می رود .
دوناتو برامانته
برامانته که در اوربینو متولد شده و هنر نقاشی را آموخته بود ، در سال 1481 به میلان رفت و همانند لئوناردو داوینچی تا ورود فرانسویان در 1499 آنجا اقامت گزید . او در میلان نقاشی را کنار گذاشت و بزرگترین معمار نسل خود شد .برامانته تحت تأثیر برونلسکی ، آلبرتی و شاید لئوناردو ، شکل مختص رنسانس پیشرفته کلیسای نقشه مرکزی را طراحی کرد . درسال 1499 در رم بنایی ساخت که بعدها به عنوان الگوی کامل معماری کلاسیک و گنبد دار برای رنسانس و دوره های بعد شناخته شد ، این بنا تمپیه تو نامیده می شود. (تصویر73)
این ساختمان عاری از تزیینات ، تأثیرش را مدیون نمای پیکره وار بیرونی خویش است ؛ با تماشای این نما ، گونه ای احساس حجم در حرکت به بیننده دست می دهد .
برامانته در اجرای مأموریتی که پاپ یولیوس II در1505 برای تهیه نقشه کلیسای سان پیترو ی جدید به جای باسیلیکای قدیمی به او واگذار کرده بود ، اصل هماهنگی میان اجزای گنبد را با کل بنا راهنمای خویش قرار داده بود . این بنا به دست خود برامانته تکمیل نشد و به دست معماران دیگر افتاد و در نهایت در سال 1546 میکل آنژ مأمور تکمیل آن شد.
در عصر رنسانس ساختمانی که بیش از همه به آرمان های کلاسیک رنسانس پیشرفته – ترتیب ، دلگشایی ، نورگیری ، سادگی ، هماهنگی و تناسب – نزدیک می شود ، کلیسای سانتا ماریا دلا کونسولاتسیونه در تودی است . ( تصویر 74)با آنکه طراح این کلیسا ناشناخته است ، آشکارا معلوم است که تحت تأثیر سبک برامانته ساخته شده است .
میکل آنژ
میکل آنژ از بزرگترین هنرمندان رنسانس در عرصه های نقاشی ، مجسمه سازی و معماری بوده است . نقاشی دیواری سقف کلیسای سیستین و پیکره های داوود و موسی از شاهکار های وی بشمار می روند.
فعالیت های ساختمانی وی برای خاندان مدیچی در فلورانس در درون و پیرامون کلیسای سان لورنتسو متمرکز شده بود و ساختمان کتابخانه لورنتسو که از آثار این هنرمند می باشد در مجاورت این کلیسا قرار دارد .
دهلیز کتابخانه لورنتسو ، طراحی پلکان
در سال 1537 میلادی مأمور تجدید بنای کامپیدولیو بر بالای تپه کاپیتولینه رم در قالب ساختمانی چهار گوش و معظم شد. از میکل آنژ خواسته شده بود دوساختمان موجود – یعنی کاخ سناتورها از سده های میانه در شرق تپه و دیگری کاخ شهرداری از سده پانزدهم در جنوب تپه – را در طرحش بگنجاند و بین ساختمان های مزبور نیز یک زاویه هشتاد درجه وجود داشت .
میکل آنژ برای ایجاد تعادل و تقارن در طرحش ، ساختمان جدید را درچنان نقطه ای برپا داشت که زاویه اش با کاخ سناتورها ، همان زاویه کاخ شهرداری با کاخ سناتورها بود ؛ بدین ترتیب برای میدان به جای طرح چهار گوش مستطیلی ، طرحی ذوزنقه ای به دست آورد و بعد تمامی دیگر اجزا ی طرح مزبور با این ویژگی انطباق داده شد.
میکل آنژ چند سالی بعد از اجرای طراحی تپه کاپیتولینه ، نظارت بر ساختمان کلیسای سان پیترو را به عهده گرفت . در زمان مرگ وی هیچ یک از این دو پروژه تکمیل نشده بود.
میکل آنژ در نقشه برامانته برای کلیسای سان پیترو ، تمرکز مهمی را به وجود آورد و بافت مرکزی را از تعدادی مربع متقاطع در هم بافته به یک صلیب گنبد دار یونانی در دل یک مربع تقلیل داد و یک رواق پانتئون مانند دو ستونی را در برابر کل مجموعه قرار داد. در طراحی مجموعه وحدت و یکپارچگی را می توان مشاهده کرد .
در مورد گنبد کلیسای سان پیترو ، میکل آنژ در اصل گنبدی با نیمرخ برجسته ، همانند گنبد کلیسای فلورانس طراحی کرده بود . ولی در طرح نهایی آن را به یک گنبد نیمکره وار تبدیل کرد تا از حالت عمودی طراحی طبقات بکاهد و بین عناصر پویا و ایستا تعادلی ایجاد کند . زمانی که جاکومو دلا پورتا پس از مرگ میکل آنژ اجرای گنبد را به عهده گرفت طرح رفیع پیشین را زنده کرد و طرح نهایی میکل آنژ را نادیده گرفت .( تصویر 76 )
هنر میکل آنژ به شیوه هنر سده پانزدهم آغاز شد ، در دوره رنسانس پیشرفته به اوج کمال مطلوب خود رسید و در پایان به شیوه باروک گرایش پیدا کرد.
پالادیو
معماری سبک رنسانس پسین را در ونیز می توان در کارهای آندرئا پالادیو مشاهده کرد . پالادیو برخلاف آلبرتی ، بیشتر به تخصص گرایید و رساله ای به نام چهار کتاب در معماری نوشت که نخستین بار در 1570 منتشر شد و به طور وسیعی در نسل های معماران سراسر اروپا تاثیر گذاشت .
شهرت پالادیو بیشتر به علت ویلاهای متعددی است که در ونیز ساخت . تعدا 19 بنا از این ویلاها همچنان تا به امروز پا برجا مانده است . پالادیو این ساختمان ها را عموما به صورت یال هایی بلند و کوتاه و منشعب از یک ساختمان اصلی طراحی می کرد که معمولا یک حیاط چهار گوش بزرگ در وسط آن ها تشکیل می شد . مشهور ترین اثر این معمار ویلای روتوندا در ونیز است . ( تصویر 77)
از دیگر بنا های متعلق به سبک رنسانس پسین می توان به بنای پالاتسودل ته اثر جولیو رومانو در شهر مانتوآ در ایتالیا و کاخ لوور اثر پیر لسکو در پاریس اشاره کرد . و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
رنساس ,پاورپوینت ,بررسی سبک معماری , رنسانس در سده پانزدهم میلادی , پرسپکتیو ,در معماری رنسانس معماری ,رنسانس معماری گوتیک ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل جنبش هاي هنري قرن 21
پاورپوینت بررسی و تحلیل سبک معماري هاي تک , اصول فکري و طراحي هايتک
پاورپوینت بررسی آشنایی با معماری اسلامی صفوی ، سبک اصفهانی
پاورپوینت سبک معماری پایدار ECOTEC
پاورپوینت سبک معماری دیکانستراکشن
معماری قاجار ، تحلیل و بررسی معماری قاجاریه پاورپوینت
دانلود پاورپوینت تحلیل شاخص های پایدار زیبایی شناسی در معماری پست مدرن و ارزیابی آن با سبک مدرن
دانلود بررسی معماری پارامتریک پاورپوینت
پاورپوینت بررسی معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب
پاورپوینت بررسی معماری سبک رنسانس
پاورپوینت بررسی معماری مکتب شیکاگو
پاورپوینت بررسی معماری اسلامی،سبک خراسانی
پاورپوینت بررسی مقایسه معماری مدرن و معماری پست مدرن
پاورپوینت بررسی هنر و معماری یونان از باستان تاکنون
پاورپوینت بررسی معماري قرون وسطي
پاورپوینت بررسی معماری شيوه آذري
پاورپوینت بررسی گزیده ای از سبک دی کانستراکشن
دانلود بررسی واژه شناسی معماری ایران پیرنیاپاورپوینت
پاورپوینت بررسی سبک معماری های تک و اکوتک
پاورپوینت بررسی مساجد و آرامگاه به سبک معماری آذری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد