خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مکان ، هندسه ، طبیعت از دیدگاه تادائو آندوو و آیزنمن

   تعدادبرگ: 41 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  4


پاورپوینت بررسی مکان ، هندسه ، طبیعت از دیدگاه تادائو آندوو و آیزنمن

بخشی از مطلب
فضا، از بزرگترین دغدغه های معماری آندو است. او در طرح هایش به دنبال فضا است. خود فضا، عناصری که فضا را می سازند، آن هایی که از فضا ودر فضایند و هر آنچه که مربوط به فضا است در مرکز توجه خاص آندو است. وی می گوید:"من معتقدم که چنانچه بناست ساختمانی به مثابه نمود معماری متبلور گردد، باید سه عنصر پر اهمیت را در خود داشته باشد،نخستین این ها مکان است،فضا از ملزوماتی است که نیروی معماری را در خود نگه می دارد. من اعتقاد دارم که وظیفه معماری درک منطق توصیف ناشدنی مکان است، همان نیروی ویژه ای که مکان آن را به وجود می آورد و پاسخگوی آن است.عنصر پراهمیت دوم هندسه است که پانتئون نمونه درخشان آن به شمار می آید. هندسه هسته یا چارچوبی را که واقعیت معماری است در خود دارد."
   
 
  شکل 12-2 ) معبد پانتون

"سومین عنصر پراهمیت،طبیعت است،لکن منظور من طبیعت بکر و دست نخورده نیست بلکه آن چیزی است که می توان "طبیعت ساخته بشر"نامید. منظور من طبیعتی است که نوعی نظم به آن داده شده ودر نتیجه از چیزی انتزاعی و درهم و برهم،به نوعی از نظم،نورمجزا،آب مجزا وباد مجزا بدل گردیده است. هنگامی که این نوع طبیعت به معماری ای مرکب از مواد خام و هندسه عرضه گردد، آن گاه در می یابیم که برعکس،این معماری است که منتزع و مجزا شده است. معماری تنها با مصالح،هندسه و طبیعت است که می تواند قدرت و شکوه بیابد.
آندو درنامه ای که به پیترآیزنمن می نویسد،بیان می کند که :من می کوشم که از طریق معماری به موضوع انسان و طبیعت بپردازم... زندگی و مرگ انسان بخشی از امور طبیعت است. و هنگامی که انسان"طبیعت زده"شود طبیعت او را جذب می کند ودر نتیجه او"هیچ"می شود. من اعتقاد دارم که این شکل بودیستی هیچ انگاری است،که"موجوکان"نامیده می شود... می کوشم تا مفهوم طبیعت را از طریق معماری دگرگون سازم. این روند متنوع کردن طبیعت از طریق معماری است.به اعتقاد من هنگامی که چنین رخ می دهد،انسان رابطه ی تازه ای را با طبیعت کشف خواهد کرد. به جای اینکه انسان طبیعت را متلاشی کند وآن را با بی نظمی به زیر سلطه خود درآورد،من دوست دارم که انسان و طبیعت همراه و همسوی یکدیگر شوند وتنش ها را برای حفظ یکدیگر به کار گیرند. من می خواهم مکانی را بیافرینم که این امر بتواند درآن به وقوع بپیوندد،تنها هنگامی که این ها صورت پذیرد حساسیت انسان احیا خواهد گردید وخویشتن وی تحقق خواهد یافت.طبیعت نقطه مقابل خرد نیست،طبیعت نخستین شرطی است که انسان با آن سروکارمی یابد. طبیعت از طریق دخالت انسان می تواند جلوه ای را از خود بروز دهد که فراتر از زیبایی شناسی معمول باشد،و در این صورت فرصتی پدید می آید که علت وجودی انسان را پاسخگو باشد. این همان چیزی است که امیدوارم از طریق معماری به آن دست یابم."
عناصر اصلی و متناقض معماری آندو،نظم،مردم و احساسات انسانی است. در معماری آندو عناصر به گونه ای متضاد با هم ارتباط می یابند. فرم در برابر فرم،فضای داخل در برابر فضای خارج و طبیعت در برابر هندسه قرار می گیرد. به عبارت دیگر معماری او،حاصل ارتباط متقابل این عناصر است. آندو از جذابیت فرم صرفنظر کرده بر جذابیت فضا تاکید می ورزد.
آندوتلاش می کند،ارتباط پویایی با جهان برقرار سازد.او راحتی را از معماری خود دور کرده ،به جای آن،امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.
هدف او تغییرمعنای طبیعت از گذرگاه معماری است. مصالح معماری آندو،بتن،خام،خورشید،آسمان،سایه و آب است یا به عبارت بهتر،فضا.تاکید او به این نکته است که استفاده کنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس کنند وآندو امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.
پیترآایزنمن در جواب نامه تادائوآندو می گوید "...نظر تو در این باره است که فراتر رفتن از رکودی که بر موضوع بنیادین انسان و طبیعت سایه افکنده،ضروری است اما برای من انکار این که اصولا"چیزی می تواند بنیادین باشد اهمیت دارد. بنابراین به عنوان چیزی که اساسی تر است یا ارزش بیشتری دارد،آغاز تفکر سلسله مراتبی در هر یک از سیستم های کلاسیک نظم به شمار می آید. آن دم که تصور سلسله مراتب به کنار نهاده شد،آن گاه ایده بنیادین که تنها در سیستم کلاسیک نظم به چشم می خورد،همانا تداوم بخشیدن به رکود فکری این نظم است.بدین ترتیب باید رابطه انسان- طبیعت را به گونه ای دیگر نگریست. نخست شاید به شکلی غیر دیالکتیکی با طبیعت،دوم شاید این که دیگر نباید در ایجاد فرم،از انسان یا طبیعت به مثابه تمثیل های انسان گونه یا زیست گونه استفاده کرد."
آندو ساختن مکان را بالاتر از ساختن فضا می شمارد و معتقد است که معماری همانا شناختن مکان به عنوان شالوده فضا است. او نیز چون هایدگر معتقد است که "فضاها هستی گوهرینش را از مکان می گیرند نه از فضا."
بنابراین برای ساختن فضا،می باید در صدد مهیا ساختن "مکان"بود. از این روست که معماری در کشاکش با محل و محیط آشکار می گردد. معمار با برپاداشتن یک معماری در یک محل،برآن است تازندگی و روحی تازه به زمین ببخشد واین "بخشیدن معنای تازه"همانا خلق مکان است که فضا را در خود دارد،اما ابزار او برای این آفرینشگری گردهم آوردن عناصر طبیعی و محیطی در یک "چشم انداز"است. آندو فرایند مکان سازی را در مورد موزه هنر نائوشیما چنین می سراید:
"در این موزه،هدف من"مکان"بود که با خواست قدرتمندی که طبیعت و معماری با هم ایجاد می کنند شکل می گرفت. نائوشیما یک جزیره کوچک در دریای ایرلند ژاپن است که چشم انداز آن بافت زیبای کوه ها و دریا وآسمان است. تحت تاثیر این رویارویی با طبیعت،فرم مناسب بنا را در ذهن کشیدم و این تصویر را به طبیعت باز گرداندم،در تکرار این فرایند وبا پی گیری گفت و گوی مداوم با طبیعت،این تصویر بر یک دماغه،جایی که کوه ها،دریا و آسمان در تقابلی صریح بهم می رسند،گردهم می آید.
حجم چهارگوش،کوه ها را به دریا می پیوندد و استوانه آسمان را به زمین گره می زند و به وسیله این فرم های هندسی و به واسطه خطوط رابطشان،عناصر طبیعت به صورت متناسب با یکدیگر تلاقی می کنند".


 
شکل 13-2) موزه هنرنایوشیما

- معماری و طبیعت
برای درک رابطه ساختمان با محیط ، ابتدا بایستی به دیدگاه انسان در مورد محیط و یا به طور کلی نسبت به طبیعت ، نظر داشت. اساس ساختن، دست اندازی به طبیعت است. نوع این دست اندازی ارتباط بسیار نزدیک با طرز تفکر انسان در مورد طبیعت دارد .در بسیاری از فرهنگ های شرقی ، ارتباط کاملا نزدیکی بین انسان وطبیعت وجود داشته و امروزه نیز گاهی این ارتباط به چشم می خورد . انسان خود را جزیی از طبیعت می دانسته و به این دلیل در ارتباطی چند گانه با ان بوده است. این ارتباط نزدیک ، هم به انسان و هم به طبیعت امکان زندگی را می داده است.
بشربه عنوان موجودی زنده، جزیی از طبیعت است که در ان زندگی می کند  و به ان وابسته می باشد . قوانین فیزیک بر طبیعت یا دست ساخته انسان به نحو یکسان حاکم است. به این ترتیب کاملا طبیعی به نظر می رسد که در بسیاری ازموارد مانند ساختمان ، طبیعت برای بشر عنوان مدل و نمونه داشته باشد. انسان اغلب تصور میکند ان چه " طبیعی" است چه از نظر فرم و جه از نظر عملکرد ، به حدی از تکامل رسیده است که بهتر از ان قابل تصور نیست، حال ان که چنین نیست.
آدولف پورتمان می گوید: "ساده ترین فرم که به گونه ای کامل در خدمت عملکرد باشد و بسیاری از مردم آن را "طبیعی"می خوانند و ستایش می کنند،در طبیعت کاملا نادر است."
سیر تحول انگلستان قرن هجدهم که تا حدودی تحت تاثیر افکار ژان ژاک روسو قرار داشت نیز منجر به ایجاد "باغ انگلیسی"شد.
آنان محیط طبیعی را تابع قوانین هندسی نکردند بلکه وضع موجودش را تا جایی که عملی بود حفظ کردند. به این ترتیب ساختمان با تمام اجزاء سنجیده و منطقی خود در تقابل با محیط طبیعی،مفهوم دو جزء هم ارزش را به ذهن القا می کردند. تحمیل هندسه به عنوان امری "غیر طبیعی "مردود شمرده می شد. این شیوه اندیشه به معنای مخالفتی با تبعیت محیط از ساختمان و بیان دیدگاه جدیدی نسبت به طبیعت بود.
این فکر اساسی که مسکن را بایستی با طبیعت نزدیک کرد به تدریج گسترش یافت... در پایان قرن نوزده این ایده تکامل پیدا کرده و نتیجه ان به صورت ساختن"باغ شهرها"تجلی کرد.
در یکی از قدیمی ترین اسناد کتبی چین باستان در قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد،شرحی راجع به زوج متضاد یین ویانگ و اثر متقابلشان بر یکدیگر ارائه شده است. بر اساس این طرز تفکر تمام پدیده های طبیعی،شامل یا تابع نوعی تضاد مضاعف هستند...طبیعت و معماری نیز در برابر هم قرار ندارند بلکه متقابلا" درهم ادغام شده و یکدیگر را تکمیل می کنند. اما چگونه؟
چگونه میان ساختمان،به عنوان مصنوع، با محیط طبیعی خود یا در داخل شهرها با محیط ساخته شده، رابطه ای شکل می گیرد؟اصولا" برای این رابطه می توان سه حالت قائل شد. امکان اول تجانس است یعنی:انچه بایستی ساخته شود،چه از نظر فرم،تکنیک و جنس"زبان"محیط را پذیرا می شود. امکان دیگر تضاد است به این معنی که:آن چه ساخته می شود به عمد خود را از محیط جدا کرده و به عنوان چیزی دیگر خود را نشان می دهد. سرانجام امکان سوم تقابل است یعنی آنچه ساخته شده است نه تنها جدا از محیط است که با ان مقابله می کند.
درهرسه گونه رابطه کم و بیش می توان گفت که چه در محیط ساخته شده و چه در محیط طبیعی هر کدام از این دو جزء بر دیگری اثر می گذارند. هر سوژه ای تنها در ارتباط با محیطش درک پذیراست،به این دلیل محیط بر این ادراک تاثیر دارد. هر چه بنا خودش  را بیشتر از محیط جدا کند این اثر افزونتر است. در ارتباط نوع اول،یعنی تطابق،محیط نقشی اصلی داردو این بنا است که از محیط تبعیت می کند. اگر چه این تبعیت به معنی تقلید نباشد. در حالت دوم،محیط و بنا با یک دیگر تفاوت دارند و بین آن ها تباین مشاهده می شود.
ولی هردو در کنار هم قرار دارند بی آن که یکی تابع دیگری باشد. درحالت سوم،بنا و محیط در کنار هم قرار ندارند بلکه در مقابل هم ایستاده اند،اثری که در این حالت بر یکدیگر دارند بسیار شدیدتر از حالت دوم است.

- بازنمود طبیعت درآثار معماری
تادائو آندو
باز نمود به شیوه معماری به چه معناست؟"از نظر من،بازنمود کیفیت فیزیکی و جسمانی معماری است،یا به عبارت دیگر،کیفیت هزار توی توده آن را طرح می کند...من دایره ها و مربع های ساده را برای فرم های معماری ام انتخاب می کنم،درست همانگونه که جوزف آلبر- هنرمند باهاوس- با مهارت هر چه تمام تر مربع ها را با رنگ های متمایز کنترل می کرد،من نیز فضاهای معمارانه را با مهارت کنترل و آشکار می کنم، نتیجه، معماری است که از چیزی بی نهایت انتزاعی و بر طبق هندسه بی نهایت موشکافانه، به چیزی بازنمودی تغییر شکل داده است و نشانی از کالبد انسان را در خود دارد. من معتقدم آنچه امکان چنین تغییر و تبدیلی را میسر می سازد،وجود نوعی کیفیت هزار تو مانند کار است. هدف اصلی من به وجود آوردن آن گونه معماری است که در آن مفصل بندی هزار تو مانند فرم های هندسی ساده،همزمان انتزاعی و بازنمودی باشد، یا به عبارت دیگر این کار با در پرده نگه داشتن هزار توی خیالی پیرانه زی در چارچوبی همانند کارهای آلبرز،صورت می گیرد. در عین حال هدف دیگری هم دارم، که تقابل با منطق انسانی، با طبیعت سرو کار می یابد. طبیعت نیز به مانند هزارتو، عامل مهمی است که نوعی کیفیت بازنمودی به معماری می بخشد. من در پی آن هستم که ساختمانی را در دل طبیعت قرار دهم که در میان آن هزار تویی مخفی است و طبیعت را با معماری درآمیزم و از طریق طبیعی مصنوع به وجود آورم.
آندوهمیشه به ارتباط بی مانند انسان و طبیعت توجه داشت. اما این به صورت استفاده صرفاً نمادین در طبیعت تجلی می یافت. او طبیعت را به مجموعه عناصر طبیعی یعنی نور، آب و آسمان محدود نموده طی یک روند مشخص آن ها را به عناصر معماری تبدیل می ساخت. آندو از احجامی استفاده می کند که از تلفیق فرمهای هندسی و توپوگرافی زمین حاصل شده اند، و روشهای حاکم بر ارتباط فرم ها متنوع است و در نتیجه فرم ها می توانند در زوایای مختلف با یکدیگر تلاقی یابند.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
مکان ، هندسه ، طبیعت از ,دیدگاه تادائو آندوو و آیزنمن ,پاورپوینت بررسی , معماری آندو ,سومین عنصر پراهمیت،طبیعت ,معماری و طبیعت,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سبک معماری پاکستانی
پاورپوینت بررسی دنيای جديد و معماری جديد
پاورپوینت بررسی پست مدرنيسم در هنرهاي تجسمي
پاورپوینت بررسی سبک رازی شناخت بناها و مساجد شیوه رازی و تحلیل ویژگیهای سبک رازی
پاورپوینت بررسی سبک معماری نئومدرن یا نو مدرنیستی
پاورپوینت بررسی سبک معماری کنستراکتیویست
پاورپوینت بررسی سبک معماری هخامنشی
پاورپوینت بررسی سبک معماری بیونیک و نمونه های موفق سبک بیونیک
پاورپوینت بررسی سبک معماری قرن 21
پاورپوینت بررسی سبک معماری حبابی
پاورپوینت بررسی معماری باوهاوس اثر والتر گروپیوس
پاورپوینت بررسی سبک هنر و معماری آرت نوو
پاورپوینت بررسی معماری معابد هندو
پاورپوینت بررسی سبک معماری اصفهانی و مهمترین بناهای شیوه اصفهانی
پاورپوینت بررسی سبک معماری نئوکلاسیک
پاورپوینت بررسی شاخه ها و گرایشهای معماری هایتک
پاورپوینت بررسی فرایند طراحی معماری پارامتریک
پاورپوینت بررسی سبک خراسانی ، معماری اسلامی
پاورپوینت بررسی معماری مدرن در آغاز قرن بیستم
پاورپوینت بررسی تاثیرات فرم معماري و سازه در بناهای معاصر

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد