پاورپوینت بررسی معماری فرکتال، پرش کیهانی
فرکتال، پرش کیهانی ، معماری
.
"فهرست مطالب"
پیشگفتار
نظریه هرج و مرج
فرکتال
فرکتال در معماری
نظریه پیدایش کیهانی
معماری پیدایش کیهانی
نتیجه گیری
منابع
جنكز ضوابط اين معماری را در هشت مورد خلاصه كرده است:
1.ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي
2.نمايش مبدا كيهانی سازمان دهي خودی وظاهر شدن وپرش به يک سطح بالاتر ويا پايين تر
3.عمق سازمان دهی وپيچيدگی ومرز اشفتگی
4.تجليل از گوناگوني و تنوع و دگرگوني
5.ايجاد گوناگونی از طريق روش هاي تكه چسباني (کولاژ)
6.تصديق زمان وبرنامه اجباری و چرخه طبيعي و كثرت گرايي
7.بيان موضوعات به صورت نشانه های دو گانه يعني نشانه های زيبايي و نشانه های ايده ها
8.توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانههای كيهاني.(جنکز،1384،ص282)
جنكز معتقد است كه به این سبك میتوان سبک ارگانیک گفت، زیرا بر اساس پیدایش در یک كیهان ارگانیک استوار است ولی به واسطه تشابه اسمی با معماری ارگانیک فرانك لوید رایت، چاركز جنكز به این سبك نام «معماری پیدایش كیهانی» (Cosmogecic ARCHITECTURE) دادهاست اگرچه وی از این سبک به نام های معماری «پرش كیهانی» و «معماری غیرخطی» (Non-Linear Architecture) نیز نام می برد.
اكثر معماران دهه هشتاد سبك دیكانستراكشن كه به سمت فولدینگ گرایش پیدا نموده بودند، از اواسط دهه نود میلادی، مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید مطرح شده بنا نهادند.
معمارانی همچون پیتر آیزنمن، (Peter Eisenman) فرانك گری (Frank Ghery) و دانیال لیبسكیند (Daniel Libeskind) روند پیدایش، و تكامل را در طرحهای معماری خود پیاده كردهاند. در ساختمانهای آن ها روند طراحی و پیدایش به همان صورتی انجام می پذیرد كه در مقیاس بزرگتر یعنی كیهان اتفاق میافتد. .(وحیدقبادیان ،1382،ص 168 )
يكي از ساختمانهای جالب توجه كه در اين سبك ساخته شد طرح فرانك گهری براي موزه گوگنهايم در شهر بيلبائو است . گهری بر خلاف اكثر معماران زياد اهل بحث وتبيين مبانی نظری نيست .
معماری گهری از يک معماری دو بعدی كه سطوح را در مقابل و در تقابل با يكديگر نشان ميداد به سمت يک معماری سيال وسه بعدی گرايش پيدا كرده است وبهترين نمونه كار او در اين زمينه موزه گوگنهايم است.(تصاویر ،4،3،5)
پلان ساختمان به صورت گلی است در حال باز شدن وشكوفا شدن . احجام سه بعدی منحني شكل كه با ورقهای فلزی تيتانيم پوشيده شده همچون گلبرگهای يک گل از مركز ساختمان به سمت بيرون گسترش يافتهاند .در اين ساختمان معماری امواج چرخش واستمرار نرم ومشابهت خودی با استادی تمام وبه صورت خلاقانهای طراحي شده است .
يكي از ايرادهایی كه جنكز به اين ساختمان گرفته است يک اندازه بودن صفحات تيتانيوم بر روی سطوح با انحنای متفاوت ساختمان است.
و....