فرانک لوید رایت فرزند یک کشیش ولزی تبار بود. در سال ۱۸۸۵ اختلافات خانوادگی سبب شد تا ویلیام پدر فرانک برای همیشه از آنجا برود و هرگز باز نگردد. رایت تحت سرپرستی مادرش رشد کرد.
پس از تحصیل مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه (به انگلیسی: wisconsin) به شیکاگو مهاجرت کرد سپس موفق به استخدام در دفتر مشهور (سولیوان و ادلر) شد با تماسهایی که استادش داشت او را با گرایشهای مکتب شیکاگو آگاه ساخت.
در سال ۱۸۹۱ وی شروع به اجرای طرحهایی به صورت مخفی کرد که در سال ۱۸۹۳ استادش متوجه پنهان کاری وی شد و او را اخراج کرد و این شروع فعالیتهای مستقل رایت بود. در سال ۱۹۱۰ زندگی رایت پر از فراز و نشیبهایی است اما رایت جسورانه مقاومت میکند. در همین سال زمینی در ویسکونسین میخرد و شروع به ساخت خانه جدید برای خودش میکند. در توکیو ژاپنیها از رایت میخواهند هتل امپریال را طراحی کند. زمین پروژه فوقالعاده سست است و توکیو نیز زلزله خیز. رایت از دست گارسون که سینی را با دست میگیرد الهام میگیرد. او تا آخر اجرای هتل در توکیو میماند و در این زمان خود را از لحاظ فکری بازسازی میکند.
سال ۱۹۲۲ اوج حملات به رایت بود که قرار است در توکیو زلزله بیاید و ظاهراً آمریکاییها منتظر بودند که تیر خلاص رایت را بزنند اما تلگرافی از توکیو می آید " جناب آقای رایت شهر در زلزله ویران شد و باید به شما مژده دهیم که تنها ساختمان شما پابرجاست و امروز جایگاه زلزله زدگان است". در سال ۱۹۵۹ در نهم آوریل رایت در فونیکس آریزونا از دنیا رفت و جسد او در ویسکونسین به خواب ابدی فرو رفت.[۱]
کاخ مروارید واقع در مهرشهر در کرج ساخته شاگردان و همکاران او (در بنیادی که او تاسیس کرد) است.[۲]
ویژگی کار او برقراری هماهنگی و توازن بین عادتهای انسانی و طبیعت در کارهایش بود. او اسم این فلسفه را «معماری اُرگانیک» یا «طبیعتوار» گذاشت تا هماهنگی را بین انسان و طبیعت به حدی رساند که ساختمان و محیط با هم ترکیب شوند. یکی از نمونههایی که او براساس این فلسفه ساخته، خانه تابستانی تلییزن وست در آریزوناست که لوید رایت در سال ۱۹۳۷ طراحی کردهاست.[۳]
فرانک لوید رایت به عقیدۀ بسیاری بزرگترین معمار آمریکایی و یکی از سه یا چهار استاد معمار قرن بیستم محسوب میشود. رایت در پروندۀ کاری خود طراحی حدود ۸۰۰ ساختمان و شمار زیادی مقاله و کتاب دارد که نظریات وی دربارۀ معماری ارگانیک در فضای دموکراتیک آمریکا را باز مینماید. رایت آدم ساکتی نبود و نوشتههای او نیز مانند کارهایش، دربارۀ معماری ارگانیک بازتاب میکند. این ارگانیک بودن در کارهای رایت به سختی قابل تشخیص است. رایت در زندگینامۀ خود میگوید که مزرعۀ پدربزرگش نقش مهمی را در عشق وی به روستا و رابطهاش با طبیعت و سرشت مصالح بازی کرده است. رایت مسکن را از سالیوان فرا گرفت. وی در خانه سازی تحت تاثیر معماران ساحل شرقی مانند ریچاردسُن، پرایس و مک کین است. نخستین ساختمانهایش خانههایی هستند که در میان بیابان ساخته شدهاند. رایت در جایگاه یک هنرمند، هنرستیزی متداول روزگار خویش را ناپسند میانگارد و زوال آشکار فرهنگ تودۀ امریکایی را به اوباش سالاری و بانکداران و سیاستمداران نامتعهدی نسبت میدهد که تنها به دنبال سود خود هستند. در خلال سالهای دهۀ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، رایت بدون پیوستن به سوسیالیست های چپ گرا به شخصیتی انقلابی-اجتماعی بدل میگردد.
فهرست:
بيوگرافي فرانك لويد رايت:
دوره ها:
1898-1887عبور از مکتب قرون وسطی و sullivan: گذر از سنت
1903-1903 مفصل بندی پلان و تطبیق با محیط
1909-1904 خانه های پرایری و فضای شهری درون گرا
Taliesinهجرت وبازگشت 1910-1912-
1924-1913 خواص مواد:از ژاپن تا کالیفرنیا
1935-1925از تالیزین تا برودیکرسیتی
1938-1936شاهکارها:
1939-1940خانه های عملکردی:
1955- 1941در جستجوی فضای بسته:
1959-1956از آسمانخراش هزاره تا موزه گوگنهام:
«رايت» و بسط معماري در آمريكا:
تاثير معماران آمريكايي بر «رايت»:
نگرش رایت در طراحی ساختمانها:
ساختمان کمپانی واکس سازی جانسن:
دیدگاه رایت نسبت به معماری آلی:
فرانک و معماری ارگانیک :
تبلور مفهوم ارگانيك در معماري رايت:
خانه آبشار:
خانه رابی:
ساختمان اداری شرکت شیمیایی اس.سی.جانسون و پسران:
ساختمان لارکین :
تالیسین غربی:
خانه ویلیتس:
معبد وحدت:
خانه وینسلو:
خانه مارتین :
باغهای میدوی :
خانه هولی هوک :
خانه تالیسین:
خانه های یوسونیان:
موزه گوگنهام:
برج پرایس:
معبد بث شالوم :
اصول راهنماي طرحهاي شهري:
فرانک لوید رایت محافظه کار یا نابغه؟
نظريات رايت در مورد معماري :
عقائد رايت در مورد ماشيني شدن هنرها و صنايع:
جمع بندی:
مجموعه کارهای رایت به روایت تصویر