در دنیایی که فرهنگ در حال تغییر دادن خود ، از قطعیت های ساده مدرنیسم تا تفسیر پیچیده تر واقعیات بر پایه زیست شناسی، ریاضیات و کیهان شناسی است معماری نیز در اثر رابطه تنگاتنگ با عوامل حیاتی فوق در این میان مسئول است .
آیا نگرش جدید به معماری ، نوعی تغییر ذهنیت است؟ اگر براستی الگویی نو در معماری در کار است، پس تغییر و تحول بوجود آمده در علوم ، مذهب و سیاست را نیز مورد بازتاب قرار خواهد داد ؟ این مقوله گریبانگیر ذهنهای مصنوع و غیر مصنوع در عالم بشریت است .
به هر حال ، می توان آغاز تغییری موضعی را در معماری تشخیص داد، که با دگرگونیهای ژرف جاری در حیطه علوم و زمان مرتبط است و در تمام حیطه های زیستی هم نفوذ خواهد کرد . علوم پیچیده جدید ، فراکتال ها، دینامیک غیر خطی ، کیهان شناسی علمی و سیستم خود تنظیم موجب دگر گونی چشم اندازها شده اند.
ما از نگرش مکانیگی جهان ، به سمت نگرش خود تنظیمی در تمام سطوح ، از اتم به کهکشان ، سفر کرده ایم. نگرش این جهان نو ، که در کامپیوتر نمودی روشن یافته ، همسو با دگر گونی هائی است که اکنون در معماری رخ نموده اند .
ساختمان های شاخص بسیاری وجود دارند که چنین تعهداتی را نشان می دهند که معمارانی چون فرانک گهری ، پیتر آیزنمن و دانیل لیبسکیند در آمریکا از آن دسته اند.
چالز جنکس میگوید : " جهان در راهی پیش میرود که تنها دنیای داروینی نیست. داروین بر اساس یک سری نمونه های طبیعی مانند تکامل پرندگان ادعا کرد که جهان به آرامی سرعت می کیرد، اما اگر به تکامل در مقیاسی بزرگتر بنگریم ، تکاملی کیهانی یا تکاملی فرهنگی میبینیم که در حال جهش است و رشدی تصاعدی دارد. این بدان معناست که همه چیز غیر قابل پیش بینی تر از آن است که داروین تصور می کرد و این بطور اساسی دیدی شکفت انگیز تر از دنیاست.
گروه معماری اَجی در ژوئن سال ۲۰۰۰ توسط موسس و معمار اصلی، “سر دیوید اَجی” تاسیس شد. این شرکت پس از دریافت توجه روزافزون از سراسر دنیا، دفاتری در لندن و نیویورک تاسیس کرد و پروژه های بسیاری در اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتمام رسانیده است. تا امروز دو ماموریت بزرگ این شرکت، “موزه ملی تاریخ و فرهنگ آفریقایی آمریکایی اسمیس تونیان” در پارک “نشنال مال” در واشنگتن و دانشکده مدیریت مسکو (اسکولکوو) بوده است.
پروژه های دیگر با مقیاس های مختلفی از خانه های شخصی، نمایشگاه و غرفه های موقت گرفته تا مراکز بزرگ هنری، ساختمان های شهرداری را در بر میگیرد. ساختمان های ساخت این شرکت که به خاطر مواد منتخب، پالت رنگ و ظرفیت لازم برای ارائه تجربه ای باشکوه شناخته شده هستند، در فرم و سبک با هم متفاوت اند. با این وجود، در توانایی که در تولید گونه های جدید و ارجاع گفتمان های فرهنگی گسترده دارند، با هم یکسان هستند.
گروه معماری اَجی معتقد است که معماری از لحاظ مادی، مفهومی و جامعه شناختی فرصت هایی را برای دگرگونی ارائه می دهد. پروژه های این گروه که با میل به غنی سازی و بهبود زندگی روزمره ساخته شده اند، طوری طراحی شده اند که پاسخگوی نیازهای متنوع جوامعی که در آن قرار دارند باشند. انگیزه این طراحی ها از تاثیرات مختلفی که در سراسر جهان وجود دارد گرفته می شود و کارهای این گروه به وشوح این شور و شوق برای مسائل هویتی و مکان را بیان می کند.
آثار تکمیل شده توسط این شرکت عبارتند از:
موزه “شوگر هیل”، هارلم، نیویورک (۲۰۱۵)؛ بنیاد هنری و مرکز خرید “آیشتی”، بیروت، لبنان (۲۰۱۵)؛ فروشگاه آلارا، لاگوس، نیجریه (۲۰۱۴)؛ گالری “ماریان گودمن” لندن (۲۰۱۴)؛ گالری هنر آفریقایی-آمریکایی اتلبرت کوپر در مرکز هاچینز، دانشگاه هاروارد (۲۰۱۴)؛ دو کتابخانه محله ای، واشنگتن (۲۰۱۲)؛ مرکز استفان لارنس، لندن (۲۰۰۷)؛ موزه هنرهای معاصر، دنور (۲۰۰۷)؛ گالری “ریوینگتون”، لندن (۲۰۰۷)؛ مرکز صلح نوبل، اسلو (۲۰۰۵)؛ و “آیدیا استور” در برج هملت، لندن (۲۰۰۴-۲۰۰۵)؛ دو کتابخانه پیشرو در برج هملت لندن.
و....