بخشی از مطلب
فرای آتو" در زیگمار (که از سال ۱۹۵۰بخشی از کمنیتسمحسوب میشود) به دنیا آمد. "فرای آتو" تا قبل از اینکه بهعنوان خلبان جنگی در سال های آخر جنگ جهانی دومبه نیروی هوایی بپیوندد، مشغول تحصیل معماری در برلینبود. گفته میشود که "فرای آتو" در یک اردوگاه فرانسوی کارآموز بوده است و به خاطر تمرینات مهندسی پرواز و کمبود مصالح و همچنین نیاز مبرم به سکونتگاه، دست به ساختن چادر برای سرپناه شد. بعد از جنگ، به مدت کوتاهی در آمریکابه تحصیل مشغول شد و اریش مندلسون، میس فان در وهه، ریچارد نویتراو فرانک لوید رایترا ملاقات کرد. در ۱۹۵۲شرکتی خصوصی را در آلمان به راه انداخت. با ساختن پاویون زین اسبی شکلش در نمایشگاه فدرال گاردن در کاسل اولین توجهها را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۵۴در زمینه سازههای کششی دکترای خود را دریاقت کرد.
"فرای آتو" در زمینه سازههای غشایی و کششی مهمترین صاحب نظر به شمار میرود و یکی از پیشگامان ریاضیات سازهای و مهندسی عمران است. حرفه آتو شباهت بسیاری به آزمایشهای معماری باکمینستر فولردارد؛ هر دو در اواخر دهه ۱۹۵۰در دانشگاه واشنگتندر سنت لوییسبه تحصیل پرداختند، هر دو معماران مهمترین پاویون ها در اکسپوی مونترال در سال ۱۹۶۷بودند، هر دو به سازههای فضاکار و کارایی سازهای علاقهمند بودند، هر دو تجربه کار با سازههای بادی را داشتند. کار هر دو نفر بسیار فراتر از روشهای سنتی محاسبه تنشهای سازهای است.
"فرای آتو" در سال ۱۹۶۴موسسه سرشناس سازههای سبک را در دانشگاه اشتوتگارتپایهگذاری کرد و تا زمان بازنشستگیاش به عنوان استاد دانشگاه، سرپرست موسسه بود. آثار مهمش از جمله پاویون آلمان غربی در اکسپوی مونترال در سال ۱۹۶۷و سقف ورزشگاه المپیک مونیخدر سال ۱۹۷۲است.
"آتو" همچنان به عنوان یک معمار و یک مهندس فعالیت می کند. یکی از جدیدترین پروژههایش همکاری او با شیگرو باندر پاویون ژاپندر اکسپوی ۲۰۰۰بود که در آن سقفی را تماماً با سازهای از کاغذ اجرا کردند. همچنین به همراه اس ال راشسقف بازشویی برای پاویون ونزوئلاطراحی کرد.
وی برنده جایزه پریتزکر در سال ۲۰۱۵شد.
"فرای آتو" دو هفته زودتر از زمان موردنظر اعلام رسمی نام دریافت کننده، به عنوان دریافت کننده چهلمین جایزه پریتزکر اعلام شده است. با توجه به درگذشت ،"فرای آتو"، معمار آلمانی و مهندس سازه که بواسطه طرح استادیوم المپیک 1972مونیخ بسیار شناخته شده میباشد، این خبر زودتر منتشر شد.
ساختار کششی پیشگام که بطور قابل توجهی در مقابل ساختار سخت و استبدادی سابق استادیوم قرار میگرفت وسیله ای برای ارائه چهره متفاوت و مهربانتری از آلمان بود.
"فرای آتو" در طول زندگی خود،علاوه بر خلق ساخت وسازهای تخیلی،تازه و بی سابقه، دانش نیز ایجاد کرده است. در رابطه با عمق تاثیر اتو هیئت داوران اینگونه بیان میکند که "این تاثیر فقط در کپی کردن اشکال نیست بلکه در مسیرهایی است که او به واسطه تحقیقات و اکتشافات خود بر روی همه باز کرده است،میباشد.
سهم "فرای آتو" در زمینه معماری فقط در مهارت و استعداد او خلاصه نمیشود بلکه شامل سخاوت او در این زمینه نیز میباشد. جایزه پرتیزکر 2015 به خاطر ایده های رویایی، ذهن پویا و اعتقاد اتو به به اشتراک گذاری آزاد دانش و اختراعات، روحیه مشارکتی و دقت او در استفاده از منابع به اتو تعلق میگیرد."
متاسفانه فرای اتو پیش از مراسم اهدای جایزه درگذشت، اما او پیش از مرگش از خبر دریافت جایزه توسط مدیر اجرایی جایزه پریتزکر که برای دیدن اتو به منزل او رفته بود، مطلع شده بود. اتو قبل از مرگش در واکنش به این خبر اینگونه بیان میکند که " من از دریافت این جایزه بسیار خوشحال هستم و از هیئت داوران و خانواده و مجموعه جایزه پریتزکر تشکر میکنم. من هرگز به خاطر دریافت این جایزه فعالیت نمی کرده ام و هدف من از طراحی سازههای جدید کمک به افراد فقیر به خصوص پس از وقوع بلایای طبیعی بوده است."
"فرای آتو"، زندگی حرفه ای طولانی خود را صرف تحقیق، تجربه، و توسعه یک معماری بسیار حساس کرده است که تعداد بی شماری در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. درس های برگرفته شده از کارهای پیشین او در زمینه سازه های سبک وزن، متغیر که به دقت از منابع محدود استفاده میکرد، به اندازه اولین دفعه ای که مطرح شدند، بیشتر از 60 سال پیش، امروزه نیز مناسب و مربوط میباشند. او دربرگیرنده یک تعریف از معماری که شامل محقق، مخترع، فرم یاب، مهندس، سازنده، معلم، همکار، طرفدار محیط زیست، انسان و خالق ساختمانها و فضاهای به یاد ماندنی است.
"فرای آتو" برای اولین بار برای سازه های چادری خود که به عنوان غرفه نمایشگاه موقت مورد استفاده قرار گرفت، شناخته شد. ساخت و سازهای نمایشگاه باغ فدرال آلمان و دیگر جشنواره های دهه های 1950 کاربردی و زیبا بودند و سقف های شناور که به نظر می رسید به زحمت بتوانند سرپناه فراهم کنند، و پس از آن به راحتی این ساخت و سازها برچیده میشدند.
ساختار کابل شبکه ای برای غرفه آلمان در نمایشگاه 67 مونترال که از قبل در آلمان ساخته شده بود و در مدت زمان کمی در مونترال سرهم شد، نقطه برجسته این نمایشگاه برای فضل و اصالت آن بود. سقف های طراحی شده در مقیاس بزرگ برای المپیک مونیخ 1972، ترکیبی از سبکی و استحکام بودند که یک چالش ساختمانی بودند که بسیاری بر این باور بودند که این موفقیت بدست نخواهد آمد. چشم انداز معماری برای ورزشگاه، استخر و فضاهای عمومی، در نتیجه تلاش های یک تیم بزرگ بوده است، که هنوز هم چشمگیر است.
با الهام گرفتن از طبیعت و فرآیندهای پیدا شده در آن، او به دنبال راه هایی برای استفاده از حداقل مقدار مواد و انرژی به منظور محصور ساختن فضا بود. او ایده های پایداری را به کار میبرد و بهبود میداد که حتی قبل از ابداع این کلمه بوده است. اتو از پدیده های طبیعی از جمجمه پرندگان تا حباب های صابون و تار عنکبوت الهام میگرفت. او از نیاز به درک فرآیندهای بیولوژیکی، فنی و فیزیکی که موجب بوجود آمدن اشیاء هستند صحبت کرده است. پوسته شبکه ای، مانند آنچه که در Mannheim Multihalleدر سال 1974 دیده شد، نشان می دهد که چگونه یک راه حل ساختاری ساده، که به راحتی سرهم میشود، می تواند یک فضای انعطاف پذیر تر و قابل توجه تر ایجاد کند. پل های پیاده روی Mechtenberg با استفاده از میله های بلند و باریک و گره های اتصال و با دانش پیشرفته ،یک الگوی ملیله دوزی جذاب و محدوده فواصل تا 30 متر را ایجاد کرده است.
ساخت و سازهای اتو با طبیعت در یک هماهنگی و هارمونی قرار دارند و همیشه به دنبال انجام بیشترین با کمترین بوده است.
تقریبا همه آثار فرای اوتو با همکاری با دیگر حرفه ای ها طراحی شده است. او اغلب به شکل بخشی از یک تیم برای مقابله با چالش های پیچیده معماری و ساختاری اقدام میکرد. نتایج مبتکر انه،تلاش های جمعی برجسته از تیم چند رشته ای را تصدیق میکند.
"فرای آتو" در طول زندگی خود،علاوه بر خلق ساخت وسازهای تخیلی،تازه و بی سابقه، دانش نیز ایجاد کرده است. در رابطه با عمق تاثیر اتو هیئت داوران اینگونه بیان میکند که "این تاثیر فقط در کپی کردن اشکال نیست بلکه در مسیرهایی است که او به واسطه تحقیقات و اکتشافات خود بر روی همه باز کرده است،میباشد.
سهم او در زمینه معماری فقط در مهارت و استعداد او خلاصه نمیشود بلکه شامل سخاوت او در این زمینه نیز میباشد. جایزه پرتیزکر 2015 به خاطر ایده های رویایی، ذهن پویا و اعتقاد اتو به به اشتراک گذاری آزاد دانش و اختراعات، روحیه مشارکتی و دقت او در استفاده از منابع به اتو تعلق میگیرد."
و........