پاورپوینت زندگینامه و آثارمعماری اونیل فورد O’Neil Ford
بخشی از مطلب
اونیل فورد در سال 1905 میلادی در پینک هیل، تگزاس به دنیا آمد.وی معمار اواسط قرن 20 تگزاس و پیشرو معماری غرب در آمریکای جنوب غربی بود.او یکی از بهترین معماران ناشناخته تگزاس محسوب میشود که در طراحیهای خود مدرنیسم اروپا را با ویژگیهای اولیه معماری بومی تگزاس در هم آمیخت. فورد درسال1982 درگذشت و طرحها و نقشههای او توسط همسرش به آرشیو معماری اکساندر در دانشگاه تگزاس آستین اهدا شده است.
· نشان های اونیل فورد
عضو موسسه معماران آمریکا، منصوب شده شورای ملی هنر، تعیین شده به عنوان شخص برجسته تاریخی ملی
· دوران تحصیل
مدارس شرمن براپر تاثیر تفکرات مدیر مدرسه بر آموزش هنر تاکید میکردند که با پرورش خلاقیت توسط خانواده فورد تاثیر زیادی بر تشکیل شخصیت و تعیین جهت مسیر کار و زندگی اونیل داشت.
بعد از مرگ پدر اونیل در سال 1917، خانواده فورد به شهر دنتون نقل مکان کردند.فورد در طول دوران تحصیل کارهای متفاوتی را تجربه کرد از جمله دست فروشی و یا کارهای ساختمانی که کار کردن در ساختمانهای در حال ساخت، باعث آشنایی وی با مواد و مصالح مختلف ساختمانی میشد.
در همان دوران فورد با عموی خود سفری به آلمان داشت که در این سفر با یک معمار آلمانی آشنا شد که وی تاثیر زیادی بر روی فورد گذاشت.این سفر مهمی برای وی بود و این رویارویی را با سبک خانههای بومی مرکز تگزاس در کارهای معمارانه اش نسبت داد.
مری مارشال استاد هنر در CIA یک فرد تاثیرگذار در زندگی فورد در شهر دنتون بود زیرا که به وی اجازه دسترسی به کتابخانه CIA و همچنین دسترسی به امکانات بخش هنر را داد و در پی آن بود که فورد با مجلات معماری بخش هنر آشنا شد و زمان زیادی برای مطالعه این مجلات میگذاشت.
· دوران دانشگاه
اونیل فورد بعد از اتمام تحصیلات دبیرستان، در دانشگاه شمال تگزاس در فال مشغول به تحصیل در رشته ادبیات و فیزیک شد و از سویی دیگر نیز شغلهای فراوانی را برای به دست آوردن پول انجام میداد از جمله نجاری و یا انجام امور دانشگاه به عنوان خدمه و کار در یک همبرگرفروشی.
چون دانشگاه شمال تگزاس هیچ گونه کلاس معماری ارائه نمیکرد، فورد در مدرسه بینالمللی مکاتباتی ثبت نام کرد(ICS) که یک مدرسه مکاتباتی بود که رشته معماری را نیز ارائه میداد. در همین راستا و با توجه به مشکلاتی که داشت فورد بعد از مدتی دانشگاه شمال تگزاس را رها کرد.
به گفته خود فورد: "تمامی رشتهها بجز نجاری ،نقاشی، آهنگری،فلسفه شکسپیر را نادیده گرفت و کل وقت خود را به گذراندن در رشته مکاتباتی گذراند."
به گفته خواهرش،"علاقه فورد به معماری بسیار زیاد بود بطوری که تمام شب را به مطالعه و طراحی سپری میکرد و کاغذهایش همیشه پر بوده از طرحهای مصور با اسکیسهای کوچک."
· دالاس و دیوید ویلیامز
به گفته رولاند لبنی ، فورد دیوید ویلیامز را به هنگام ساخت کلیسای پرزبیتاری در دنتون در سال (6)1924 ملاقات کرد و به همکاری با او استخدام شد.
دیوید ویلیامز و فورد در شرکت Dallas architectural club بطور رسمی همکاری میکردند که به زودی بسیار مشهور شدند.به واسطه دیوید ویلیامز، فورد به جمع دوستان ویلیامز اضافه شد،افرادی چون: جری بایواتر و الکساندر هوگ (هنرمند) و تینکل (نویسنده).
مسلما دیوید ویلیامز مهمترین مربی و استاد فورد محسوب میشد و وی علاقه داشت که فورد وارد مسیر پرپیچ و خم معماری شود.
دیوید ویلیاز به مدت 3 سال در فرانسه به مطالعه و تحقیق درباره سبک بومی اروپایی پرداخت و پس از بازگشت به تگزاس و تاسیس یک شرکت معماری، به تمرین تجربیات معماری خود پرداخت و هنگامی که فورد به شرکت او رفت با همکاری همدیگر این تجربیات و مطالعات را در کانسپتهای زیادی و اصول بومی معماری گسترش دادند.آنها به مطالعه درباره خانهها و سبک بومی معماری تگزاس در خانهها پرداختند و سعی میکردند که یک سبک جدید بومی با توجه به اقلیم موجود، مختص تگزاس( سبک جنوب غربی آمریکا) را مشخص و بیان کنند.
به گفته فورد:
"ما بررسی کردیم، در خانههای اقلیمی ناحیه تگزاس،خانهها و آثاری مثبت را یافتیم.خانههایی که برای زندگی کردن و از بهترین مواد و مصالح موجود ساخته شدهاند، از جدیدترین مصالحی که بعدها قابل دسترسی شد.این خانهها با زیبایی هر بخش خود ثروتی محسوب میشوند که گذشتگان ما برای ما به ارث گذاشتهاند. پی برده صادقانه و از هرگونه غرض شخصی به دور است."
· نخستین سفارشات معمارانه
- در سال 1928 فورد برج گازبو را در دانشگاه شمالی تگزاس طراحی کرد.این ساختار اولین بار به شکل فوارهی آبی بود و با مشارکت لیین فورد که شاهکارهایش در چهارسوی طاقهای میلهای حکاکی شده و تیرآهنهای تزئین شده را به انجام رسانید.
- در سال 1928 فورد آرت دکو، تئاتر روبازی را در محوطه دانشگاه تگزاس شمالی طراحی کرد. این بنا صفحهی بسیاری از اجراهایی بود که هر شنبه شب در محوزه دانشگاه برگزار میشد. او در زمان افتتاح این بنا، به عنوان معمار بیدستمزد دانشگاه وی را میشناختند.
- در سال 1928 فورد، بزرگترین آرزوی دور و دراز خود را که یک برج 130 فوتی به یاد ماندنی بود برای دانشگاه طراحی کرد.این بنا برای منزل دادن به جمعی از دانش آموزان خارجی و به عنوان یک یادگار برای تمامی آن سربازانی بود که در جنگ جهانی اول کشته شده بودند.
این بنا باید از سنگ آهک مرغوب و سقفهایی با کاشیهای قرمز ساخته شده میشد و در وسط آن ساعتی نصب میشد و در ناقوس آن باید از یک نوع خاص از زنگوله موزیکال مخصوص برج استفاده میشد که متاسفانه، افزایش بودجهی لازم برای انجام پروژه زمانی بالا رفت که رکود عظیم اقتصادی آغاز شده بود.آنها ساخت مرکز دانشجویی را به طرح اضافه کردند و بدین گونه افزایش بودجه سالهای متمادی بی نتیجه ماند.
- دیگر کار مهم او در دنتون، خانه مری مارشال در سال 1929 بود.این ساختمان اوین ساختمان اقامتی(مسکونی) طراحی شده توسط فورد بود.مارشال استادیار هنر دانشگاه هنرهای صنعتی و سپس رئیس بخش هنر در دانشگاه بود که ابتدایی ترین تاثیر را بر روی فورد در سالهای تحصیلش داشت. بسیاری از نکات متمایز فورد را می توان در این نمونه اولیه کار وی دید.وجود آجرهای توپر و جزئیات پیچیدهای که نمایان بود نشانگر علاقهی او به طراحی و استفاده از مصالح پیچیده بود.
تزئینات با استفاده از صنایع چوبی انجام شده بود اما فقط به تنهایی این تزئینات نبودند،ستونهایی که در ایوان جلویی قرار داشتند،تنوعی را در برداشت که نشان میداد این یک اثری از یک هنرمند است و کاملا بیهمتاست.
در همان بازه زمانی از ساخت بنا، در سمت دیگر خیابان از همین طرح با کمی تغییرات در خانهی دیگری استفاده شده بود. که این ایجاد تغییر خانه مری جین ادوارد، اولین زن معمار در دنتون بود.
خانه مارشال به عنوان یک نشان برتر تاریخی شهر شناخته شده است.
· فورد و آرک سوونک
در سال 1932 بحران اقتصادی باعث کاهش کمیسیونهای معماری و کمرنگتر شدن همکاری فورد و ویلیامز شد،تا وقتی که ویلیامز برای در ادارهی فدرال امدادرسانی اضطراری مشغول به کار شد و فورد را برای همکاری دعوت کرد.فورد در پروژه های طراحی ساختمانهای گرجستان و پروژهی new deal master planned utopian برای جوامع روستایی فعالیت کرد.
با بازگشت فورد به دالاس، همکاری وی با آرک سوونک که به تازگی از دانشگاه تگزاس ای.ام فارغالتحصیل شده بود شروع شد.
- اولین ساختمانیکه فورد و سوونک با همکاری هم در دنتون ساختند خانه جک جانسون در سال 1938 بود.
این خانه در یک آگهی به املاک فرانک لوید رایت نسبت داده شده است، اگرچه تغییراتی چشمگیری را نسبت به محیط اطراف خود داشت اما این خانه فاکتورهایی را دارا بود که آن را مشابه دیگر خانههایی نشان میداد که او در آن زمان طراحی کرده بود.
-درسال 1939 خانه لیلیان پاریل را ساختند که در مجله پنسیل پوینت به چاپ رسیده شد. این خانه دارای دیوارپوشهای روغنی صنوبر کانادایی قابهای پنجره فولادی بود.همچنین شرکت تجهیزات روشنایی سفارشی را برای این خانه ساختند که لایه های طویل و متعددی از شیشههای مات بیضی شکلی که از میلههای فلزی سقف آویزان بود را نمایش میداد که این عناصر در هنگام بازسازی توسط پیمان کاران از بین رفتند.
- در همان سال آنها خانهی آنیه آلفورد ساختنداین ساختمان به طور برجستهای کف ایوان را که از طبقه دوم معلق بود به صورت خط اتصالی در سازههای بام حلبی نشان میداد.
فورد و سوونک این المانها را در ساختمانهای دیگر خود که در همان سال ساخته بودند را به کار بردند،برای مثال خانهی تی.اف.مارچیسون در سان آنتونیو
- خانه هرش: خانه دیگری که از توجه ملی برخوردار شد خانهای بود که فورد برای خواهر خود، آسلا طراحی کرده بود.اسکلت این ساختمان فلزی بود و ظاهرا در این بنا، فولاد با بتن به درستی بست داده نشده بود که فورد راه حلی ارائه داد که از تعدادی فنر از کار افتاده برای تقویت زیر دهانهها استفاده کرد. آن را Chicken Coop Gothic نامید.این خانه ساده و ابتدایی در نگاه نقادانه اس.بی.زیسمن، در مقالهای در سال 1940 به عنوان" اولین خانهی حقیقی تگزاس در نهضت عصر معاصر" نامیده شد.
اس.بی.زیسمن درباره فورد در این مقاله میگوید:
کار فورد ایدهای الهامبخش و منبع مطالعه دانشجویان معماری تگزاس هنر میباشد،او افتخار میکند به سابقه و سنت بومی نه به خاطر اینکه کارها قدیمی هستند بلکه آنها به ما میگویند که چگونه گذشتگان به نیازهای خود پاسخ دادهاند.
این خانه در سال 1965 توسط دانشگاه تگزاس شمالی تخریب شد.
- بزرگترین پروژهای که در سال 1939 انجام شد و بیشتر از هر کار دیگر فورد و سوونک را بر روی نقشه معماری مشهور گردانید، کلیسای لیتتل در منطقه وودز در محوطه دانشگاه هنرهای صنعتی(اکنون دانشگاه زنان تگزاس) بود که جوایز بسیاری را به دست آورد.
در رقابتی که از سوی اداره سرپرستی ملی جوانان برگزار شده بود و از این طریق فورد و سوونک وارد این طراحی شدند. تاکید بر استفاده از مصالح محلی و به کارگیری جوانان غیر ماهر از اداره سرپرستی ملی جوانان برای ساخت کلیسا برای طراحی کلیسا چالش برانگیز بود اما مراحل طراحی و پروژه ناب و خالص حاصل شد.این مجموعه باید ساده میبود و این سادگی باعث زیبایی آن شد.این ساختمان کوچک در حال ساخت از توجه خاص ملی در مقالات مجلات مهم معماری برخوردار شد و باعث ملی شدن چهره فورد و سوونک شد.
- برج Tower of The Americas
برج آمریکاس یک برج تفریحی و دیدبانی شهر سن آنتونیو در تگزاس است.این برج که ۲۲۹ متر بلندا دارد، درسال ۱۹۶۸ ساخته گردید.رستوران بالای برج ساعتی یک بار گردش میکند، و بازدیدکنندگان توانایی دیدن شهر در هوای آزاد از بالای برج را دارند.
· ساختمانهای ساخته شده در دنتون
- در سال 1963، فورد با همکاری آرک سوونک و رولاند لینی ، خانه سالمندان فیرهیون را در نورث بل طراحی کردند.ساخت این ساختمان باید از لحاظ اقتصادی به صرفه میبود و نگهداری از آن راحت و ساده و همچنین در یک محیط آرام و باصفایی قرار داشت.
طراحی اتاقها بصورت یکی در میان بود به گونهای که هیچ کس نمیتوانست به داخل اتاق دیگر نگاه کند هرچند در اتاق باز باشد.
در سال 1965 دنتون ساختمانهای مختلقی برای مدرسه سلوین طراحی کرد:خانه پریستون ، ساختمان علوم کرامر و سالن اجتماعات مودی داینینق.
· ساختمانهای شهری:
از سال 1963 تا 1968 فورد با همکاری رولاند لینی و سایرین مسئول طراحی 5 پروژهی شهری برای شهر دنتون بودند، که این 5 ساختمان عبارت اند از:
1.تالار اصلی شهری
واقع در اطراف منطقهای آرام،تالار اصلی شهر نمونهای از مضمونهای مشهور آثار فورد است.لین فورد درها را حکاکی کرد،چراغهای سرامیکی توسط بیا موود نصب شدند و توسط چوبهای سرخ صنوبر شبکهسازی کرد که توسط ستونهای بتنی حفاظت میشد و کف زمین که با کاشی فرش شده بودند در بسیاری از ساختماهای طراحی شدهی فورد به چشم میخورد.تالار اصلی شهر که در سال 1967 ساخته شد.به دلیل اینکه فدرال در پروژهی او سرمایه گذاری کرده بود طرحهای اصلی از یک الگوی کامل ذخیره سازی و مخزن بمب ناشی شده و در ادامه خوابگاههای زنان و مردان را در برداشت.
2.مرکز شهری دنتون
مرکز شهری دنتون در سال 1966 به عنوان یک مرکز چند منظوره ساخته شد.طراحی سیستم تودرتو کابلها و لولههایی که سقف را محافظت میکرد برگرفته از چرخ دوچرخه و میلههای درون چرخ بود.
استحکام سیستم کابلهای معلق قسمت عظیمی از فضای درونی را از پشتیبانی داخلی فارغ میساخت.
3.استخر شنا
استخر شنا توسط فورد، رولاند لینی و کارولین پترسون در سال 1965 طراحی شد.معروفترین استخر شنای شهری دانتون از موضوعات سبکی سالن اجتماعات شهر پیروی میکرد.
فورد علاقهای نداشت که استخر مانند سایر استخرها یک مستطیل ساده بتنی با حصار زنجیری در اطراف آن طراحی شود،به همین جهت او مانند آمفی تئاتر، سکوهایی در کنار استخر طراحی کرد تا شناکنندگان به هنگام استراحت از این سکوها استفاده کنند.
این ساختمان در سال 1993 توسط شهر تخریب شد و یک بنای دیگر با ارزش ساختمانی کمتر جایگزین شد.
4. کتابخانه عمومی امیلی فورد
هسته مرکزی این کتابخانه توسط ویات سی. هدریک طراحی شده و در سال 1949 کامل شده بود. اولین طرح اضافه شده اصلی به این ساختمان توسط فورد در سال 1969 طراحی شد.
برای سازگاری طرح پلان با کتابخانه، خیابان اوکلند به موقعیت کنونی اش تغییر مکان داده شد.برای هماهنگی این طرح،فورد پیشنهاداتی برای تغییراتی در رود موجود در آن مکان ارائه داد، اینکه مهاربندهایی کوچک جهت کنترل آب مانند رودخانه تگزاس مرکزی، ساخته شود که علاوه براینکه مکانی برای بازی کودکان باشد بلکه توسط پلههایی مسیری به سمت کتابخانه وجود داشته باشد که متاسفانه هیچگاه این طرح اجرا نشد
5.سالن انتظار فرودگاه
سالن انتظار فرودگاه شهری دنتون در سال 1967 توسط فورد و رولاند لینی طراحی شد.این پروژه، طرح چندان جالبی نبود و باید دوباره مجددا طراحی میشد زیرا هزینه زیادی را نیاز داشت.
· سایر خانههای طراحی شده توسط فورد
1. خانه تیرتیل کریک پارک
در سال ۱۹۳۹او نیل فورد و آرچ سوانک این خانه را طراحی کردند، متعهد به ساخت خانه های تگزاس به عنوان اصول معماری مدرن شدند همانطور که مدرنیست ها در اروپا درست کردند. این خانه مدرن تگزاس یک پیروزی بزرگ است که به صورت دست نخورده برای بیش از 60 سال نگهداری می شود. نوسازی های اخیر با تکیه بر فضاهای باز و دهنه های خالص ، گرما و زیبایی طبیعی از خانه است.
2. خانه هاگرتی/ هینلی
این خانه پیچیده در یک سایت دشوار و پر از درخت و سنگ ساخته شده است و برای خطوط ساده آن و نمایش بی سر و صدا و ساخت زیبای آن شناخته شده است.فورد در بهترین حالت،خانه را با مواد بومی تگزاس، کندهکاری طراحی کرد و تداوم و پایداری مواد محلی به خانهی او نفوذ کرد.دقت ساخت پیچیده و بهم پیوستهی فضاها و ساختمانها که یک ترکیب را ایجاد میکنند احساس ظرافت را القا میکند.
نتیجه گیری
دیدگاه فورد درباره مدرنیسم با ناحیه گرایی تگزاس آمیخته شده بود که این باعث الهام گرفتن دانشجویان معماری نسلهای بعد تگزاس شد.خانههایی که او در دههی 1930 طراحی کرده بود شبیه به خانههایی طراحی شده بود که 30 سال بعد طراحی شده اند....که آنها طراحی شدند اما توسط دیگر معماران که دیدگاه فورد را قبول داشتند و برایشان قابل احترام بود.دیوید ویلیامز راجع به فورد میگوید: حقیقیترین همکار من در معماری، همکاری با اونیل فورد میباشد.
فورد معتقد بود که فعالیتهای خلاقانه زندگیاش ناشی از جذبهی مادامالعمری بود که در آثار کاخ دادگستری ناحیهی دنتون وجود داشت.من فقط عادت داشتم که آنجا بایستم و متحیر میشدم که این بنا چگونه پا گرفته است؟ بار دیگر نیز به آنجا رفتم و اطراف کاخ را بررسی میکردم و هنوز ندانستم که یک اثر چگونه میتواند تا این اندازه آرامش بخش جلوه داده شود.
میراث فورد حقیقت میباشد.شهر دنتون تاثیری اساسی در طول زندگی فورد داشت که در مقابل فورد میراث معماری خود را در شهر دنتون به جای گذاشت که با گذشت زمان اهمیت آن آشکار خواهد شد.