خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت زندگینامه و آثار معماری جیمس والتر چاپمن تیلور James Walter Chapman Taylor

   تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  1


بخشی از مطلب
جیمس والتر چاپمن تیلور ، معمار، صنعت گر، طراح مبل و وسایل خانه، سازنده، ستاره شناس و عکاس نیوزیلندی است.
 
جیمس ، روز 24 ژانویه سال 1878 در لندن چشم بر جهان گشود. پدرش تئودور چاپمن تیلور نقشه بردار و فارغ التحصیل رشته کشاورزی بود. مادرش آدا توماس معلم ، زبان شناس و خبرنگار بود.
 
   تولد او زمانی بود که انگلستان دچار رکود اقتصادی بزرگی شده بود و اغلب مردم مهاجرت را به عنوان بهترین گزینه برای مواجه شدن با مشکلات اقتصادی آن روز مردم بریتانیا ، انتخاب می کردند . بنابراین خانواده جیمس نیز برای فرار از مشکلات اقتصادی و مالی تصمیم گرفتند که به نیوزیلند مهاجرت کنند . در سال 1879 پدر جیمس ( تئودور چاپمن تیلور ) از لندن به نیوزیلند رفت ودر آنجا 24 هکتار از زمین های بایر و تپه ها و جنگلها را خریداری کرد. یک سال بعد جیمس و مادرش آدا توماس نیز به پدرش تئودور پیوستند و به نیوزیلند رفتند .
 
   جیمس تحصیلات ابتدایی خود را در خانه و زیر دست مادرش آموخت و پس از آن برای ادامه تحصیل به Ngaere رفت. در سالهای نوجوانی به استراتفورد برگشت و تصمیم گرفت که به کشاورزی بپردازد . بعدها جیمس برای گذراندن دوره کارآموزی نزد یکی از خانه سازهای آنجا رفت.
 
   جیمس در 12 آوریل سال 1900 با دختری به نام ماری گیبسون ازدواج کرد.
 
    او دوره کارآموزی خود را به پایان رساند و طراحی و ساخت اولین بنای خود را آغاز کرد. خانه ای برای والدینش بر اساس سنت ها و ویژگی های منطقه ای استراسفورد. خانه ای یک طبقه که در ساخت این خانه از مصالح چوبی استفاده کرد به صورتی که خانه یک خانه کاملا جوبی بود. او به زودی خودش را به عنوان یک معمار و صنعتگر معرفی کرد و مشغول طراحی خانه باغ و مبلمان شد. کارهای اولیه ی جیمس پایه وراهنمایی برای کارهای آینده او شد.
 
   جیمس همواره در پی کارهای بیشتر بود. او آرزو داشت خانه های بیشتری را برای مردم استراسفورد بسازد. بنابراین او در سال 1903 در یکی از موسسه های بین المللی آموزش معماری  آمریکایی برای گذراندن دوره آموزشی طراحی و معماری ثبت نام کرد .
 
   او سال 1904 در ساخت ساختمان ایستگاه راه آهن تایهاپ شرکت کرد وبعد از اتمام این پروژه به ولینگتون سفر کرد . مردمی که در ولینگتون زندگی می کردند برای جیمس مشتریانی بودند که فرصت های زیادی را برای او به عنوان طراح مبلمان ، نجار ، ومعمار مهیا ساختند .
 
   جیمس در تمام طول روز در کارگاه  و اتاق کار خود کار میکرد تا هرچه سریعتر دوره آموزشی خود را به پایان برساند .
 
     جیمس در سال 1905 به ولینگتون رفت و در آنجا دفتری با نام چاپمن تیلور باز کرد.
 
   او در ساحل شهر خانه ای طراحی کرد. خانه ای که او طراحی کرد دارای وجه تمایزی با دیگر خانه هایی بود که آنجا ساخته شده بودند . او در ساخت و طراحی پشت بام این خانه از شیروانی هایی با شیب زیاد استفاده کرد. این خانه نزد مردم با نام " خانه کلیسا" نام گذاری شده است.
 
    طی سال هایی که جیمس والتر چاپمن تیلور در حال نقل مکان بود در 11 خانه که خودش ساخته و طراحی کرده بود زندگی کردند . این ها جزو اولین تجربه ها و دانش جیمس برای ساختن خانه ها و کارهای آینده  او بود  .
 
   علی رغم موفقیت جیمس در زندگی حرفه ای خود اما ظاهرا او ثروت زیادی برای زندگی خانوادگی نداشتند . همسرش ماری در اکتبر سال 1916 در گذشت . چند سال پس از درگذشت ماری ، جیمس بار دیگر با کلارا والتون ازدواج کرد.
 
   جیمس  همراه خانواده اش به هاولوک شمالی (Havelock North) نقل مکان کرد  ، قبل از بازگشت به ولینگتون آنها بار دیگر به اوکلاند نقل مکان کردند.
 
   او در سال 1937 از کلارا جدا شد و بعدها او بار دیگر با ماریون گوتوالتز ازدواج کرد.
 
    جیمس در سال 1909 برای دیدن کارهای دست اول که در سبک جنبش صنایع و حرف به وجود آمده بودند به انگلستان سفر کرد . این سفر تاثیر عمیقی بر سبک کاری و خصوصیات معماری وی نهاد . او در این سفر با چند تن از معماران سرشناس انگلستان که در سبک جنبش صنایع و حرف دارای کارهای ارزنده ای هستند از جمله چارلز ویسی(ch. Voysey) و ارنست جیمسون دیدار کرد . ارنست گیمسون به جیمس کمک کرد تا موسسه ای با رویکرد های جنبش صنایع و حرف  و با تاکید بر علاقه صنعتگران برای احیا کردن مهارت های سنتی در صنعت  را تاسیس کند.
 
   جنبش صنایع و حرف بازگشت به سادگی معتقد بود و آن را ترویج می داد. سبک معماری خانه های روستایی سنتی انگلیسی دارای ویژگی های خاص خود بود: تیرهای چوبی تراش داده شده ، سفید کاری دیوارها با گچ ، تیرهای بزرگ، فرم های کوچک پنجره ها و ساخت ابزارها و اثاثیه ی خانه ها با دست.
 
   او در ساخت خانه هایش از تیرهای چوبی استفاده می کرد . همچنین در این مدت تجربیاتی را در استفاده از آهن نبشی و دیگر مصالح از جمله گچ برای سطوح خارجی بنا بدست آورد، اما از دیگر مصالح از جمله بلوک های سیمانی، سنگ و بلوک های بتنی نیز استفاده می کرد. در خانه هایی که از سال 1912 به بعد می ساخت عمدتا از بتن استفاده می کرد .
 
   جیمس در ساخت خانه دارای ویژگی های مشخصی است که سبب تمییز کارهای او از دیگر معماران معاصر خودش می شود. بام های بلند و مرتفع با پوشش های سفالی، قاب های کوچک شیشه  پنجره ها و علاقه شدید به استفاده از الوارهای چوبی برای داخل ساختمان از ویژگی های برجسته ی کارهای او می باشد.
 
    او برای هر خانه ای که می ساخت مبلمان آن را نیز طراحی می کرد و کلیه اثاثیه خانه را متناسب با مقتضیات زندگی ساکنان آن خانه طراحی می کرد . او در طراحی پلان خانه هایی که می ساخت نهایت دقت را به کار می برد تا فضاهایی با بهترین مزایا و بالاترین کارکرد را طراحی نماید و به این صورت به کارکرد گرایی منطقی برسد. به عنوان مثال او موقعیت میز مطالعه ، قفسه کتاب ها ، فضای استودیو و پیانو را کاملا مشخص می کرد . شومینه هایی که طراحی می کرد دارای دودکشی بودند که در داخل دیوار تعبیه می شد و تا پشت بام ادامه می یافت. در طرفین شومینه دو صندلی قرار می داد .
 
   جیمس پوشش قطعات به کار گرفته در مبلمان و اثاثیه ی خانه را به صورتی کاملا هنرمندانه طراحی می کرد . تمام اعضای خانواده می توانند در اتاق نشیمن جای گیرند و بدین ترتیب آرامش را به خانواده می بخشد. او دیوارهای نزدیک به گوشه ها را تا نیمه بلند می کرد و این گونه، فضای دنجی را ایجاد می کرد که خودش آن را خلوتگاه می نامید.
 
   او پنجره ها را کوچک و گاهی گرد طراحی می کرد و کاربرد آن تنها برای ورود نور و روشنایی به فضای مورد نظر بود.
 
   او همیشه با مشتریانش  که برای آن ها خانه طراحی می کرد در ارتباط بود و به تمام محدودیت های کاری خود واقف بود.او برای نقش افراد خانه در ایجاد محیط تاکید می کرد ومی گفت : معمار خانه را می سازد اما آنان که در آن زندگی می کنند خانه را به وجود می آورند. 
 
   او به عنوان یک دنباله رو جنبش صنایع و حرف که بر کارکرد گرایی منطقی، مصالح مناسب و نقشه آزاد و غیر متقارن تاکید می کرد، این اصول را در بیشتر خانه هایی که ساخت مورد استفاده قرار می داد و به طور واضح قابل مشاهده است.  
 
   آنچه که جیمس والتر چاپمن تیلور در انگلستان دید وی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. معمارانی که طی اقامتش در انگلستان  با آنها دیدار کرده بود اورا به طراحی و ساخت خانه با سبک خانه های روستایی سنتی انگلیسی ، تشویق کردند . بنابراین جیمس با دیدی بازتر و عقایدی محکم و استوارتر بر مبنای اصول جنبش صنایع و حرف در انگلستان به نیوزیلند باز گشت .
 
   جیمس به وسیله خلاقیت خود بهترین راه حل های معماری را به مشتریان ارائه می داد. در طول 60 سال دوره کاری خود 84 خانه طراحی کرد و ساخت .
 
   جیمس در قسمت اعظم دوره کاری خود تحت تاثیر ایده های هنر انگلیسی و جنبش صنایع و حرف که بازگشت به سادگی را ترویج می کرد قرار داشت . او برای معماری، سبک خانه های روستایی سنتی انگلیسی را که تحت تاثیر این جنبش بود را انتخاب کرد.
 
    ویژگی های این سبک و به تبع آن ویژگی های معماری جیمس  از این قرار بودند: دیوارهای روکش کاری شده با گچ، استفاده از ویژگی های چوب، تیرهای بزرگ، سنگ های سردر ، پنجره های کوچک قاب شده و اتصالات دست ساخت بود.
 
   در همان سال های اول بازگشت او به ولینگتون او به صورتی انحصاری از چوب های بومی استرالیایی برای سطوح داخلی و ساخت مبلمان خانه ای استفاده می کرد به صورتی که به او لقب نجار دادند.
 
   او در تمام طول زندگی خود کارها و آثار معمارانی چون چارلز ویسی(Voysey Charles ) ، ام اچ بایلی اسکوت (M. H. Baillie Scott)، سر ادوین لوتوینز(Sir Edwin Lutyens) ، گیمسون (E. W. Gimson) و چند تن دیگر را تحسین می کرد. او در سال 1914 بار دیگر برای دیدن کارهای این معماران به انگلستان رفت.
 
      زمانی که جیمس از از انگلستان باز گشت ، او دیگر سبک کامل و خاصی در معماری داشت. طرح هایش از انسجام خاصی برخوردار شدند، بتن مسلح را به عنوان مصالح برتر در ساخت خانه ها و بناهایش برگزید.
 
   اولین ساختمان بتنی او پس از بازگشت از انگلستان موسوم به Whare-Ra دارای نشانه هایی از تکامل سبک معماری او و انسجام طرح هایش بود . او از طریق دیوارهای بتنی و بلوک های بتنی  تنوع در طرح هایش را تجربه کرد.
 
   جیمس چلپمن تیلور زندگی خود را وقف طراحی و ساخت خانه هایی برای مردم ساخت. سبک او ثبات و تداوم و تعهد و رسیدن به اصول ویلیام موریس پایه گذار جنبش صنایع و حرف بود . بنابر این جیمز نیز به نوعی دنباله رو ویلیام موریس بود.
 
    ثبات و انسجام شیوه و سبک او در خانه هایی که در طی سالهای 1915 و تا آخرین کارش در سال 1953 ساخت به روشنی مشهود است . او در ساختمان هایش به طور مکرر شیوه ی خانه های ییلاقی انگلیسی را تکرار میکرد.
 
   او به خاطر سبک و خط مشی خاص خودش در معماری همواره در رفت و آمد بود و همواره با مسائل جدیدی روبه رو می شد . بنابراین سطح دانش او نسبت به سایر معماران معاصر خود گسترده تر بود، اما او در عین حال علی رغم سبک کامل و شاخص خود در معماری اش همواره از معماران اولیه ی نیوزیلند برای کامل تر ساختن سبک خودش بهره می گرفت . وهمین موضوع او را قادر ساخت تا از سبک و شیوه ی معماری معاصر خود فراتر رود و به عنوان سبکی مشخص شناخته شود.
 
      جیمس نسبت به سایر معماران معاصر خود در نیوزیلند که صرفا طراحی می کردند به جنبش صنایع و حرف بیشتر متعهد بود. او معتقد بود که هر شیی باید در محل کار توسط صنعتگران ماهر به صورت دست ساخت ساخته شود . مصالحی که با آسانترین شیوه در دسترس قرار می گیرند مانند سنگ ، چوب درختان، و... باید مورد استفاده قرار بگیرند.
 
   استفاده از مصالح بومی موجود در محیط اطراف خانه باعث می شود تا خانه هر چه بیشتر با محیط اطراف خود ترکیب شود و با آن هماهنگ شود.
 
   او در مورد یکی از خانه هایش که طراحی کرده و ساخته است چنین اظهار نظر می کند: هنگامی که به این خانه نظر می افکنم، احساس می کنم که همیشه اینجا حضور داشته است . این خانه به صورتی کاملا طبیعی از زمین سربرافراشته و رشد کرده است و شاید همیشه نیز اینجا حضور داشته باشد. این آزمونی برای معماری است.
 
   او هر مصالحی را در کاربرد خاص خود به کار می برد. چفت ها و دستگیره های چوبی دستساز را به کار می بست . برای پوشش طبقات و در کف آشپزخانه و حمام از کاشی استفاده می کرد .
 
   جیمس طراحی خانه را به طور کامل انجام می داد. طراحی داخلی خانه را خودش انجام می داد ، مبلمان خانه را به صورت کامل طراحی می کرد. او به غیر از مبلمان خانه، کمدهای اداری و مبلمان اداری را نیز طراحی می کرد.
 
   او به طراحی لندسکیپ و محوطه خانه ها نیز اهمیت میداد . برای هر خانه ای که طراحی می کرد ، او محوطه ی خانه را نیز طراحی می کرد.
 
  
 
 
 
خانه به عنوان مرکز تعلیم و تربیت
 
   جیمس معتقد بود که خانه – محیطی که مردم در آن زندگی می کنند و کودک ها در آن رشد می کنند – دارای نقشی اساسی در شکل گیری رفتار جامعه است. اساسا" خانه در شکل گیری شخصیت و نگرش های مردم دارای نقشی اساسی است و شخصیت و نگرش ها در آن شکل می گیرد. او اعتقاد داشت که همچنان که خانه دارای جرم وحجم است ، دارای یک روح نیز می باشد.
 
   وقتی که ما شروع به طراحی یک خانه می کنیم باید در راستای تحقق بخشیدن به مسئولیت ها و تعهداتمان گام برداریم. همه ما می دانیم که یک انسان نتیجه حضور قید و بندهای موقیت قرارگیری او است که از قبل وجود داشته است و بتدریج قالب های  شخصیتی فرد را پی ریزی می کند. 
 
   انسان به طورمداوم تحت تاثیر محیط قرار دارد و این محیط است که او را انسانی شرور و یا انسانی خوب بار می آورد. اما از سوی دیگر بعلاوه ی جنبه مکانیکی و فیزیکی ،انسان دارای زیبایی معنوی نیز می باشد . بسیاری از ما در خانه به دنیا می آییم و آنجا است که ما بیشترین تاثیرات را می گیریم. ما از خانه به بیرون راه پیدا می کنیم و زندگی در بیرون از خانه را یاد می گیریم . کارها و فعالیت هایی که در خانه صورت می گیرد تاثیر مستقیمی بر شخصیت ما و آرزو هایمان دارد، زیبایی خانه بر زیبایی درون ما نیز تاثیر چشمگیری دارد.
 
      
 
 
 
ساخت ماشینی هنر  
 
   در حالی که سبک کاری جیمس در نیوزیلند از طرف مردم مورد استقبال قرار می گرفت ، افرادی بودند که سبک او را که برگرفته از خانه های روستایی انگلستان است مورد انتقاد قرار می دادند .
 
   او با نگاهی تحقیرآمیز نسبت به معماری مدرن می نویسد : ما امروزه معمارانی داریم که به وسیله ویژگی های محدود آهن کار میکنند و سازنده نیز با نازلترین قیمتها و هزینه ها و نتایج ناگزیر ماشینی شدن به تولید هنر می پردازند.
 
   خانه های دوره میانی مدرنیسم و خانه های چوبی نیوزیلند  که به وسیله ی پوسته ای از نمایی از نیم آجرها پوشانده می شدند مطابق سبک جیمس ساخته می شدند .
 
   او احساس می کرد که تولیدات صنعتی باعث به وجود آمدن نوعی معماری غارتگرانه شده است و مقاصد و اهداف آن فاقد هر گونه شخصیت و ارزشی هستند . او از اشیا و وسایلی که به صورت ماشینی ساخته می شوند متنفر بود و معتقد بود که این گونه تولیدات باعث از بین رفتن علایق و احساسات انسانی می شود.
 
 
 
عکاسی
 
   جیمس علاوه بر معماری عکاسی نیز می کرد. اما او در سال 1920 به بعد زمان بیشتری را برای حرفه عکاسی اختصاص داد. او در کار عکاسی ویژگی ها و مشخصه های رومانتیک و بیان خلاقه خود را به کار برد. موضوعاتی که او اغلب از آنها عکاسی می کرد ، شامل مناظر ، ساختمان ( اعم از ساختمان هایی که خود ساخته بود ) و پرترها بودند.
 
 
 
 
 
 
 
تعدادی از کارهای چاپمن تیلور
 
  
 
   خانه ای موسوم به Plas Mawr که در سبک جنبش صنایع و حرف در سال 1913 پس از بازگشت از انگلستان و دیدار با معماران جنبش صنایع و حرف  ساخته شد. این خانه مثال کاملی است از خانه های چاپمن تیلور که دارای ویژگی هایی از قبیل تیرهای تراش داده شده و طراحی مبلمان آن است که شخصیت خاصی به آن بخشیده است .
 
 
 
         خانه ی  Oswald Beere،یکی از وکلای شهر ولینگتون ، یکی ازاولین خانه هایی که ساخت (1908-1909) است که در سبک جنبش صنایع و حرف ساخته شد.
 
   هزینه ساخت این خانه 950 پوند بود که آن را به یکی از گران قیمت ترین خانه های ان جا بدل کرده بود.
 
  خانه ای بالاتر از جاده و رو به شمال غرب قرار گرفته است . خانه ی کوچکی که در سال 1912 ساخته شد. این خانه کوچک یکی از بهترین طرح های چاپمن تیلور است.
 
 
 
 
 Burnell Avenue  در ولینگتون  
 
این خانه در سال 1910 در شهر ولینگتون که خود جیمس هم آنجا ساکن بود ساخته شده است. خانه برای هری تومبس   Harry Tombs  یکی از مشهورترین خانواده های شهر ساخته شد.
 
 
 
قصر ولینکسون
 
   قصر ولینکسون بزرگترین اثر جیمس در نیوزیلند است و در بدست آوردن شهرت حرفه ای او تاثیر بسزایی داشته است.
 
   پیروان جنبش صنایع و حرف معتقدند که خانه هایی که خوب طراحی می شوند تاثیر بسزایی در زندگی مردم دارد. واقعیت این است که قصر ویلینکسون هنوز دارای جذابیت خاص خود است و هنوز یک شاهکار معماری به حساب می آید و ثابت می کند که جیمس والتر چاپمن تیلور معمار بزرگی بوده است.
 
 
 
Whare Ra
 
   این خانه اختلاف قابل توجهی را در سبک های معماری دیگر معماران معاصر جیمس با او را نشان می دهد. او خانه هایش را طبق اصول کامل جنبش صنایع و حرف طراحی می کرد، و او پیرو معماران و طراحانی مانند Charles Voysey، William Morris و M H Baillie Scott.،بود.اگر چه Whare Ra نمونه ای کامل از سبک جنبش صنایع و حرف می باشد ، همچنین متاثر از نظرات ویژه دکتر فلکین نیز می باشد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,زندگینامه ,آثار معماری ,جیمس والتر , چاپمن تیلور , James Walter , Chapman Taylor ,جیمس والتر چاپمن تیلور ,، معمار، صنعت گر، طراح مبل ,و وسایل خانه، سازنده، ستاره شناس و عکاس نیوزیلندی ,معمار مشهور,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار بندتا تالیابو معمار مشهور ایتالیایی
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار آماندا لویت معمار مشهور بریتانیایی
پاورپوینت تحلیل بررسی آی ام پی IM Pei Architecture و ساختمان و آثار معروف
پاورپوینت بررسی هفت معمار مشهور در تاریخ جهان
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار لئون باتیستا آلبرتی
پاورپوینت بررسی 5 درس از سخنرانی نورمن فاستر در باربیکان
بیوگرافی و آثار اوژن فلاندن نقاش و معمار فرانسوی ، پاورپوینت بررسی اوژن فلاندن
پاورپوینت بررسی 5 ایده لوکوربوزیه در معماری - Le Corbusier
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار معماری رنزو پيانو
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و معرفی و تحلیل آثار معماری لوكوربوزیه
ژان پرووه ، بررسی زندگینامه و آثار ژان پرووه (Jean Prouvé) ، پاورپوینت
کنگو کوما ، بررسی زندگینامه و فعالیت های کنگو کوما ، پاورپوینت
دانلود رایگان پاورپوینت بررسی آثار والترگروپيوس
پاورپوینت بررسی زندگینامه و تحلیل آثار ریچارد جوزف نوترا
پاورپوینت بررسی عقاید ایده ها و نظریات فیلیپ جانسون
پاورپوینت بررسی سبك معماري و کارهای لوكوربوزيه
پاورپوینت بررسی تاريخچه زندگي ، سبك ، تجزيه و تحليل آثار لوكوربوزيه ، پدر معماري و يكي از پيشگامان معماري مدرن
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار فرانک گهری
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار ماریو بوتا
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار سانتیاگو کالاتراوا

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد