خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت زندگینامه و آثارمعماری دان اریکسون Don Erickson

   تعدادبرگ: 25 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  0


طبق گفته های خود دان:"من معماری را دوست نداشتم.علاقه ای به این کار در من وجود نداشت.به نظرم ساختمان ها کسل کننده می آمدند و نمی دانستم که ساختمان ها هم می توانند یک روش زندگی باشند تا زمانی که یکی از دوستان پدرم که معمار بود به من کتابی تحت عنوان هنری راسل هیچکاک که در مورد طبیعت مواد به کار برده شده در کارهای فرانک لوید رایت طی سا لهای 1941-1884 در نیویورک بود،به من هدیه داد و من نظرم عوض شد.این کتاب مرا شیفته کارهای رایت کرده بود.من حتی نمی توانستم تصور کنم یک گودال خالی تا چه اندازه نیازمند چالش و تفکر است تا به یک ساختمان معمارانه تبدیل شود. "
 
خانواده سوئدی اریکسون در مورد آینده او نظر های متفاوتی داشتند.مادرش علاقه مند بود دان یک پیانیست شود ولی پدرش که در پیمان کار بود،اصرار داشت او یک طراح (designer) یا یک معمار شود.این عدم اطمینان دان در مورد حرفه آینده اش تا مدت ها ادامه یافت.
 
دان در طی دوران تحصیل خود در دانشگاه ایلینویس در نوی پیر(Navy pier)،برای دفاع از طرح خود در برابر ایراد استادش،پروفسورماریون گاتنییر(Marion Gutnayer) ، گفت:اما فرانک لوید رایت این کار را انجام می داد.!!
 
در مقابل این پاسخ،استادش اعلام کرد:پس بروید و برای او کار کنید.
 
در مقابل این توصیه استاد،دان اریکسون تصمیم گرفت تمامی طرح های خود را برداشته  برای درخواست کارآموزی پیش رایت برود.
 
دان اریکسون کارآموزی خود را برای رایت از سال 1948 شروع کرد و رایت را همیشه با عنوان«پدر دوم»خود می خواند و دودلی او را در راه انتخاب شغل آینده اش به عنوان یک پیانیست یا یک معمار با این جواب حل کرد:"جهان به اندازه کافی موسیقی دان دارد اما چیزی که نیاز دارد یک معمار خوب است."
 
اریکسون به شدت پیرو رایت بود و حتی بارها اعلام کرده بود که"بعد از مطالعه کارهای آقای رایت،باز هم به دنبال سایر بنا های طراحی شده توسط او بودم،چرا که می خواستم با او برابری کنم."
 
کارآموزی اریکسون نزد رایت در ایلیسین غربی در آریزونا(Arizona) به مدت سه سال ادامه داشت.او در این مدت همواره بین آریزونا و ویسکونسین(Wisconsin) جابجا می شد و حتی از رایت بازسازی ساختمان ها را نیز فراگرفت و از سال 1951 به طور مستقل شروع کرد.
 
شیفتگی او به کارهای رایت همچنان ادامه پیدا می کرد به طوری که طبق گفته همسرش"ما به جای ماه عسل،دو هفته را روی جاده های یخی ویسکونسین ، ایوا(Iowa) و ایلینویس، برای دیدن کارهای رایت سپری کردیم."
 
در سالهای دهه 70 اریکسون در دانشگاه ایلینویس تحصیل در رشته معماری داخلی را آغار کرد و هم زمان با آن ، دفتر معماری خود را با نام Erickson & Stevens  در خیابان Pearson که بعدها به ساختمان Leronde در Des plaines  انتقال یافت،افتتاح کرد.سپس در سال 1980 یک دفتر تازه در Wheeling ساخت و مانند یک مدیر ساخت و ساز،کارهایش را توسعه داد.ریچارد اریکسون رئیس نقشه کشی دفتر او می گفت:"ساختمان سازان از طرح های دان می ترسیدند.او یک تیم کاری از مهندسان،نجاران،بنایان،سنگ کاران و... داشت تا طرح های او را بسازند چراکه کارهایش غی عادی بودند."
 
در سال 1990 عضو انجمن معماران SARA شد و تا تشکیل انجمن معماری خود مشغول خدمت در این انجمن بود.
 
اریکسون در سال 1998 انجمن معماران دارای مجوز را بنیان نهاد و تلاش او بیشتر برای ترغیب معماران به ادامه تحصیل و یاد گیری هر آن چه در معماری به آن نیاز است، بود.
 
افراد کمی از ابتلا اریکسون به نوع خاصی از سرطان خون در سال 1993 اطلاع داشتند.این اتفاق نه تنها شوق و علاقه شدید او را به زندگی کم نکرد بلکه علاقه او به زندگی و تبدیل آن به طرح و معماری باعث شد که مدت ها قدرت مبارزه با این بیماری را داشته باشد.
 
بعد از مرگ دان اریکسون در سال 2006 طبق گفته خانواده اش به مدت دو سال از گوشه و کنار خانه اش در بارینگتون کاغذ دستمالی هایی با اسکیس های مدادی،دستمال سفره هایی که روی شان با خودکار دتایل هایی به صورت ساده  طراحی شده بودند،پیدا می شد که نشامگر اثر رایت و قدرت بینایی بالای او بود.
 
او به عنوان معماری جسور در طراحی خانه های خصوصی و ساختمان های عمومی اطراف شیکاگو معروف بود و اوج دوران کاری وی را در سالهای1960 تا 1970 می بینیم.
 
از معروف ترین کار های دان ارکسون می توان به Indian lake resort آپارتمان قفس پرنده،بانک ملی Wauconda،عمارت Decoralاشاره کرد.
 
تفکرات و منابع الهام
 
بزرگترین عشق اریکسون به گفته پسرش کارین ال اریکسون،معماری پیروی شده از احساسات بود.او مجذوب خلقت منحصر به فرد جهان بود.
 
پیروی از طبیعت و استفاده از الگو های هندسی آن را می توان در کار های او مشاهده کرد اما تأثیری که او از استادش،رایت،گرفت همیشه در کارهایش موجود بود و این اثر به حدی بود که منتقدین کارهای او را تقلید شده از رایت می دانستند.
 
در حالت کلی او در سبک شیکاگو و به شیوه ارگانیک کار می کرد.
 
تئوری های او برای ساخت یک بنا با آنالیز نیاز های مشتریانش شروع به شکل گرفتن می کرد.طبق گفته خود او:"مشکل ها را آنالیز کنید.در همان محل این کار را انجام دهید...زمانی که شمت مشکل را آنالیز کردید راهحل ظاهر خواهد شد.
 
او می گفت:"ایده های من در حالی که نشسته ام و به موسیقی کلاسیک گوش می کنم یا در حال رانندگی هستم و... به من الهام می شوند...شما باید به قدری روی ایده هایتان فکر کنید تا از آن راضی شوید.حال رضایتمندی را باید قابل مدیریت،دارای کارکرد و مناسب بودجه کنید.
 
اریکسون در یکی از سفر هایش  به جامائیکا شاهد سقف های شالی پوش خانه های روستایی آنجا بود.او از این خانه ها الهام گرفت و به همراه یکی از کارآموزانش،شروع به ساخت بنا هایی کرد که سقفی شبیه آن منطقه داشتند.نمونه ای از این سقف ها را می توان در خانه خود او هم دید.
 
در جریان یکی از سفرهایش به شرق نیز اسکیسی از صدف حلزون کشید.شیفتگی او به حلزون و عملکرد بدنه آن در آب از جوانی در او شکل گرفت تا کانسپت او برای طراحی یک خانه شود.
 
طرح خانه حلزونی در سال1948 ارائه شد و کا روی آن تا دهه های 50 همچنان ادامه یافت اما هیچ وقت ساخته نشد چرا که دان نتوانست هیچ مشتری برای این کار پیدا کند.
 
ایده حلزون در بسیاری از کارهای او وجود دارد:خانه قفس پرنده،خانه دایره ای.
 
مهمترین کارهای دان اریکسون
 
    خانه شماره 871 بارینگتون
 
    Indian Lake Resort
 
     خانه بارینگتون
 
    بانک ملیWauconda درایلینویس
 
    سردر مرکز معالجه سرطان امریکا
 
    آپارتمان قفس پرنده(Birdcase)
 
    هتل پناهگاه ساحلی نارگیل
 
   فروشگاهی در پاساژ Randhurst
 
   خانه Larson
 
   عمارت دکورال(ِDecoral)
 
   خانه مدور
 
ویژگی های بارز کارهای او
 
خطوط بی باک وایجاد زوایایی برای آفرینش زیبایی
 
حداقل دخالت در محیط طبیعی
 
ایجاد فضای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی
 
تلفیق فضای داخل با خارج
 
نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن  گوشه های اتاق
 
استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا
 
نمایش مصالح به همان گونه که هست چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر
 
استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا
 
 
معرفی کارهای او
 
خانه شماره 871 برینگتون
 
ویژگی ها:ساخت در سال 1952 ، 4خوابه، 3 حمام ،246 متر مربع
 
این خانه اولین طرح ساخته شده توسط او برای پدرش بود.این فرصت بسیار خوبی برای اریکسون بود تا آنچه را که در ذهن داشت را بسازد چرا که پدرش هیچ محدودیتی برای او نگذاشته بود.
 
این خانه نمونه درستی برای دادن مثال درست از کانسپت اریکسون برای معماری ارگانیک است.طرح بیشترین فضا و نور را در آن واحد تأمین می کرد گویا که در خارج از بنا قرار گرفته اید.
 
پنجره های لوزی شکل با ارتفاع 5/4 متر برای بزرگترین اتاق در نظر گرفته شده اند.سقف هایی با لبه های روی هم افتاده ازتخته های کلفت چوبی قرمز رنگ با زاویه ای مناسب و سه شومینه موجود در خانه در زاویه قرار داده شده اند.
 
طبق گفته اریکسون:"وقتی طرح را برای اولین بار به آقای رایت نشان دادم،ایشان گفتند:این طرح بسیار شبیه طرح های من هست."که البته این برای اریکسون مهم بود که طرح هایش شبیه کارهای رایت باشد چراکه از ابتدا نیز به دنبال همین بود.
 
این خانه مثالی خوبی نیز برای خانه های Romanzoبود که رایت همانند آن را در سالهای 1950 طراحی می کرد.
 
Indian Lake Resort
 
معروف ترین طرح اریکسون قطعا طراحی این هتل بود.اریکسون در مورد هتل می گفت:"5 سال قبل سازه کار شده بود.ان ها یک طراحی محض را به من تحویل داده بودند.مشکل اصلی برطرف کردن برآمدگی های هتل  با گوشه های سر راست ، راهروهای بی انتها و غیر قابل درک و اتاق های مهمان مانند قوطی کفش بود."
 
اریکسون با این ایده که اتاق باید شخصی سازی شود طرحی تازه را ارائه داد.
 
سازه های هتل هرمی بود که به طبقه همکف اجازه داشتن بازشو های سقفی می داد.نگهداری از نورگیر های سقف سخت و گران بود و اریکسون برای حل این مشکل از سازه هرمی استفاده کرد که بتواند برای نورگیری مورد استفاده قرار گیرند.کانسپتی شبیه لانه زنبور عسل همچنین در هتل سنگی رسورت در جامائیکا نیز به کار برده شده بود.
 
اریکسون می گفت:"من خواستم تا حس ماجراجویی را در مهمانان به وجود بیاورم تا مهمانان امکان آزمایش و امتحان کردن تمامی فضا ها را داشته باشند و از بودن در هتلی متفاوت لذت ببرند.
 
اتاق مهمانان دارای ارتفاع 3 متر از پلان شش ضلعی تا چکاد هرمی سقف بود در حالی که در حالت معمول باید 2 متر می بود.سقف های اتاق ها دارای نورگیر بودند و معمار سعی کرده است تا طوری طراحی کند که هر سوئیت مانند یک خانه روستایی باشد.
 
ترکیب تالار ورودی هتل منحصر به فرد است مانند یک زیگورات افقی وابسته به هرم های مصر که مشکل کریدور های بی انتها را که ورود و خروج هر مهمان و حریم آن را شکسته بود،حل می کرد.
 
خانه بارینگتون
 
این خانه را اریکسون در سال1966 برای خود و خانواده اش طراحی کرد و ساخت.مساحت سایت 642  مترمربع و 14 خوابه بود که با چوب سدر و آجر با الهام گرفتن از رایت و سبکی که او Usonian می خواند،ساخته شد. Usoninian لغتی بود که توسط رایت برای دورنما و منظره های طبیعی امریکا استفاده می شد و شامل پلان شهرها و ساختمان ها هم بود.به نظر رایت بهتر بود به جای کلمه American از کلمهUsonianاستفاده شود تا بیشتر شامل دنیای نوین در امریکا شود.
 
خانه هفت سقف جامائیکایی با نور گیر سقفی داشت و نمای با شکوه نوک درختان نیز از طریق این نورگیر ها قابل دیدن بود.فضای نشیمن با چوب هایی که رنگ گرمی داشتند و آجر های بدون روکش پوشانده شد.
 
خانواده اریکسون گاه بالغ بر 200 نفر مهمان داشتند که برای این مهمانی ها او یک تالار بسیار بزرگ در نظر گرفت که معماری داخلی آن توسط  Pat Erickson همسر دان اریکسون ،که یک معمار داخلی نیز بود،صورت گرفت.
 
این خانه در سال1967 توسط طوفانی به شدت تخریب شد و در سال های 1968 تا 1969 دوباره بنا کاملا تعمیر شد.
 
تعمیر و افزودن عناصر به خانه هرگز پایان نیافت چراکه این خانه یک لابراتوآر برای اریکسون بود تا ایده هایش را راحت تر بتوان آزمایش کند.آخرین تغییر قبل از مرگش  افزودن دیواره های دکوراتیو برای حمایت کردن از 3 ماسیو معلق آجری دودکش ها بود.
 
بانک ملیWaucondaدرایلینویس
 
مؤسس بانک خواهان گسترش این بانک بوداما مشکل وجود 20 درخت تناور بلوط در زمین بود که بانک خواهان حفظ آن ها بود اما این کار ممکن بود به قیمت  ور شکسته شدن بانک تمام شود.برای این کار 4 معمار توسط بانک تعیین شد که دان اریکسون برای این کار مناسب ترین گزینه بود.
 
او با یک درخت شناس مشورت کرد تا متناسب با خواسته بانک طراحی صورت گیرد که متوجه شد ریشه درختان بلوط بسیار قدرتمند و عمیق اند و تخریب هر ریشه باعث تخریب درخت وپی بنا می شد.به این خاطر او پی ها را با بتن پیش ساخته و به صورت استوانه ای و در کنار ریشه درختان در نظر گرفت.
 
طرح به خودی خود یک سری زاویه بود که با پنجره آراسته شد و قسمتی از بنا کاملا دور درختان ودر تماس باآن ها ساخته شد به طوری که برخی از کارمندان می توانستند با باز کردن پنجره ها به راحتی درختان را لمس کنند.
 
سردر مرکز معالجه سرطان امریکا
 
یکی از بزرگترین چالش های مهندسی دان اریکسون طراحی سردر مرکز معالجه سرطان در ایلینویس بود.رئیس این مرکز خواستار یک سردر باشکوه اما دعوت کننده و هم زمان متفاوت بود.او چند طرح دریافت کرد.
 
مسئولین این کار در مرکز انتظار داشتند که طرح ها مناسب برای ورودی یک بیمارستان باشند.
 
در نهایت طرح اریکسون برای ساخت تأیید شد.او همزمان با ساخت سردر لابی را نیز اصلاح کرد.
 
سازه سردر در سال2003 آماده بهره برداری بود.اریکسون سازه سردر را فولادی در نظر گرفت که در آن قاب های فولادی نگهدارنده شیشه ها بودند و از طرف دیگر پذیرش را پشت خود پنهان می کردند.بیماران می توانستند گرمای خورشید را از طریق معماری درست سردر حس کنند و یا دانه های برف را تماشا کنند یا روی نیمکت در داخل بنشینند و از منظره زیبایی را که توسط درختان و گیاهانی که خاصیت شفا بخشی دارند،لذت ببرند.
 
آپارتمان قفس پرنده(Birdcase)
 
Charles Matthiesخانه ای روی دریاچه مورفی در ایلینویس داشت که در سال 1958 توسط دان اریکسون طراحی شده بود و در روزنامه شیکاگو نیز مقاله ای تحت عونان "اثر بخشی رایت در خانه مجلل"معرفی شد.
 
همین مشتری بعدها آپارتمان قفس پرنده را درخواست کرد که بنا فقط به خاطر پله های حلزونی و از نما بیرون زده اش به این اسم معروف شد.
 
نمای خانه با عناصر فلزی سیاه رنگ و عمودی ترکیب شده بود که یادآور سیم های قفس پرندگان در مقابل سازه سنگی و کرمی بود.
 
هتل پناهگاه ساحلی نارگیل
 
دولت جامائیکا با ساخت ساختمان های بلند مخالف است.وقتی پیشنهاد ساخت این هتل در سال1977 به اریکسون داده شد او برای طرح آن حالت آپارتمان مانندی در نظر گرفت با سقف های جامائیکایی که یا رو به دریا بودند یا رو به استخر.
 
فروشگاهی در پاساژ Randhurst
 
جادوی طراحی این فروشگاه در ایلینویس باعث جذب مشتری های بیشتر شد.در این پروژه ماهی های قرمز در نور گیر های سقف شنا می کنند.
 
خانه Larson
 
سایت زمینی به مساحت 16 هزار متر مربع در ایلینویس بود.مالک زمین،آقای اریکسون،خواهان ساخت خانه ای توسط رایت بود اما به دلیل محدودیت های مالی تصمیم گرفت سراغ کارآموز او دان اریکسون برود.آقای لیسون نیاز ها،ایده ها و محدودیت های خود را برای اریکسون توضیح داد.پائیز سال 1954 پلان خانه ی سه طبقه ای طراحی شد. دیواره های آن توسط بلوک های بتنی و سقفیش با چوب درخت سدر پوشانده شد.در دسامبر سال 1957ساختمان ساخته شده بود.
 
عمارت دکورال(ِDecoral)
 
عمارتی که در آن اریکسون شیشه ها را به طور موازی با آجر سرخ رنگ به کار برد امروزه به رنگ خاکستری ملایمی رنگ شده است.در این بنا انعکاس آن در آب کانال حالتی مجسمه گون به ساختمان داده است.
 
جوایز
 
     برنده مدال طلا چهره ماندگار معماری ،انستیتو معماران دارای مجوز،2003
 
    برنده مدال مس لوئیس سالیوان،انستیتو معماران دارای مجوز،2002
 
  برنده جایزه بهترین طراحی ، انجمن معماران امریکایی برای هتلIndian lake resort
 
    برنده جایزه معمار ساختمان های برتر، تریبون شیکاگو،1968
 
    دریافت کننده تقدیرنامه،انجمن معماران امریکایی و انجمن تجارت و صنعت شیکاگو
 
    برنده جایزه آکولاد،AIA(انستیتو معماران امریکایی)،خانه شماره871 بارینگتون
 
    انتخاب خانه مدور به عنوان خانه ای برای یک زندگی بهتر،مجله House & Homeü
 
    دریافت جایزه Prime Minister از طرف دولت جامائیکا،هتل Coconut Cave ،1970
 
 
   جوایز  
 
 برنده مدال طلا چهره ماندگار معماری ،انستیتو معماران دارای مجوز،2003
 
 برنده مدال مس لوئیس سالیوان،انستیتو معماران دارای مجوز،2002
 
برنده جایزه بهترین طراحی ، انجمن معماران امریکایی برای هتلIndian lake resort
 
برنده جایزه معمار ساختمان های برتر، تریبون شیکاگو،1968
 
دریافت کننده تقدیرنامه،انجمن معماران امریکایی و انجمن تجارت و صنعت شیکاگو
 
 برنده جایزه آکولاد،AIA(American Institue of Architects)،خانه شماره871 بارینگتون
 
 انتخاب خانه مدور به عنوان خانه ای برای یک زندگی بهتر،مجله House & Home
 
 دریافت جایزه Prime Minister از طرف دولت جامائیکا،هتل Coconut Cave ،1970


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,زندگینامه ,آثارمعماری , دان اریکسون ,Don Erickson ,معمار مطرح ,معمار اروپایی ,معمار برجسته ,بیوگرافی معمار ,دان اریکسون ,معمار برجسته,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار دانیل لیبسکیند
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار لئون باتیستا آلبرتی
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار آدریان دی اسمیت Adrian Smith معمار برجسته آمریکایی
پاورپوینت بررسی 5 درس از سخنرانی نورمن فاستر در باربیکان
بیوگرافی و آثار اوژن فلاندن نقاش و معمار فرانسوی ، پاورپوینت بررسی اوژن فلاندن
پاورپوینت بررسی 5 ایده لوکوربوزیه در معماری - Le Corbusier
پاورپوینت بررسی بیوگرافی و تحلیل آثار سزار پلی معمار برجستهٔ آرژانتینی‌تبار آمریکایی
دانلود,پاورپوینت بررسی بیوگرافی زاها حدید ,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی زندگینامه و تفکرات رابرت ونچوری,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی سانتیاگو کالاتراوا (زندگی نامه و مشخصه معماری,pptx
دانلود,پاورپوینت معمار دانیال لیبسکند ,pptx
دانلود,پاورپوینت معرفی معمار فیلیپ جانسون ,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی معرفی معمار تادائو آندو ,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی حرکت، سبک و آثار سانتیاگو کالاتراوا,pptx
ژان پرووه ، بررسی زندگینامه و آثار ژان پرووه (Jean Prouvé) ، پاورپوینت
کنگو کوما ، بررسی زندگینامه و فعالیت های کنگو کوما ، پاورپوینت
دانلود,پاورپوینت معرفی زاها حدید و تحلیل آثارش,pptx
دانلود رایگان پاورپوینت بررسی آثار والترگروپيوس
پاورپوینت بررسی زندگینامه و تحلیل آثار ریچارد جوزف نوترا
پاورپوینت بررسی عقاید ایده ها و نظریات فیلیپ جانسون

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد