خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
معماری/ پروژه های رو.ستا
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری روستایی ایران

   تعدادبرگ:    قیمت: 11500 تومان   حجم فایل: 2640 kb  تعدادمشاهده  2


ادامه حيات مردم هر روستايي در گرو چرخش چرخ هاي اقتصادي روستا و توليد است . مكان يابي ، شكل كلي مسكن و بافت كلي روستا نيز رابطه تنگاتنگي با نوع معيشت و شكل توليد و منابع اقتصادي آن دارد . غالبا" روستائيان ايران از منابع اقتصادي زير بهره مي گيرند :
1- كشاورزي (غلات مثل : گندم ، جو ، برنج ، ارزن ، ذرت ، چاودار؛ حبوبات مثل : لوبيا ، نخود ، عدس ، ماش ، باقلا ، ...؛ محصولات جاليزي مثل : هندوانه ، خيار ،  خربزه ، گرمك...؛ سبزيجات مثل : سيب زميني ، پياز ، گوجه فرنگي ، انواع سبزي ها ، ...؛ محصولات علوفه اي مثل: يونجه ، شبدر ، اسپرس، ...؛ گياهان صنعتي مثل : پنبه ، چغندرقند ، نيشكر ، دانه هاي روغني ،...)
2- دامداري (پرورش دامهاي بزرگ مثل گاو ، گاوميش ، شتر ، پرورش دامهاي كوچك مثل ميش و بز؛ پرورش حشرات مثل : كرم ابريشم ، زنبور عسل ؛ پرورش پرندگان مثل مرغ، خروس ، بوقلمون ؛ غاز ، اردك ؛...)
3- باغداري (درختان ميوه ، درختان مركبات ، نخلستان ، تاكستان ، توتستان ، قلمستان ؛...)
4- شكار (دامگستري و شكار پرندگان دريائي ، دامگستري و شكار پرندگان صحرائي ، دامگستري و شكار پرندگان جنگلي ، شكار حيوانات وحشي گوشتي ، ماهيگيري ، صيد مرواريد ؛...)
5- صنايع دستي (انواع بافندگيها ، ريسندگيها ، سفالسازي،...)
6- مهاجرتهاي فصلي براي انجام كار مزدوري
7- دادو ستد و پيله وري
8- پاره اي مشاغل درون روستائي مثل حمامي ، سلماني ، شب پائي چوپاني .
بديهي است كه در روستاها نظام تقسيم كار تخصصي وجود ندارد و همه روستائيان بسته به موقعيتها و شرايط ، تركيبي از اين فعاليتها را انجام مي دهند . كالبد روستا ، خانه ها و كوچه ها و محوطه هاي آن با نوع فعاليت توليدي افراد سازگاري داشته باشد تا تسهيلات بهتري را در اختيار قرار دهد . شايد بتوان ادعا كرد كه مي توان عوامل اقتصادي روستا را ، در رابطه با فضاي كالبدي روستا ، در سه گروه مطرح كرد :
الف ) نوع فعاليت يا فعاليتهاي توليدي (نوع محصولات :فروش بلافاصله بعد از برداشت ، انبار كردن محصول و فضاهاي مربوط به آن )؛
ب) ابزار توليد (سنتي ، نيمه مكانيزه و مكانيزه كامل و فضاهاي مربوط به آن )؛
ج ) ميزان درآمد با قدرت سرمايه گذاري در بخش مسكن .
نوع فعاليت روستائيان تا حدود زيادي در ارتباط با شرايط محيطي است و ممكن است در نقاط مختلف با يكديگر فرق كند . رايج ترين شكل توليد ، اشتغال روستائيان به امور مربوط به كشاورزي و كاشت و داشت و برداشت دانه هائي مانند گندم و جو و همچنين نگهداري تعداد معدودي دام در كنار آن است . تعداد دام در اين حالت به گونه اي انتخاب مي شود كه بتوان از توليدات آن مانند لبنيات بهره گيري كرد و در عين حال فضاي زيادي از خانه را براي نگهداري و انبار كردن علوفه آن اشغال نكند . يك يا دو رأس گاو شيرده و كمتر از ده رأس گوسفند را معمولا" اكثر خانواده ها مي توانند تدارك و نگهداري كنند .
در خصوص فضاهاي مورد نياز صنايع دستي نيز وضع روشن است . بعضي از بافندگيها ، مثل حصيربافي ، يا سبدبافي ، در فصل تابستان يا در ايوان خانه انجام مي شود و يا در زير سايه درخت در ميان حياط در مورد قالي بافي نيز در يا اتاق و فضائي را براي هميشه به آن اختصاص مي دهند ؛ مثلا" در نوش آباد كاشان خانه اي را نمي بينيم كه در آن اتاق قالي بافي وجود نداشته باشد . اين امر را بيشتر در بعضي خانه ها روستاهائي را مي بينيم كه ناحيه آنها به قالي بافي شهرت دارد مثل روستاهاي حاشيه كوير و يا روستاهاي كرمان و غيره . در بعضي از روستاها نيز همان دار ايستادة قالي ، تابستانها به ايوان خانه ، كه يكي از فضاهاي چند منظورة خانه است ، منتقل مي شود .
در حقيقت پلان خانه ها تحت تأثير نوع معيشت قرار مي گيرد . انواع دامها ، ايجابات خاصي از نظر راحتي دارند . گاوميشها را نمي توان در فضاهاي كاملا"بسته نگهداري كرد و در عين حال نبايد در معرض باد شديد قرار گيرند و لذا سرپناه هاي خاص خودشان را دارند در حالي كه خاصيت گاو از نظر فضاي مورد نيازش تا حدودي متفاوت است . بطور كلي مي توان گفت كه در خانه هاي روستائي غالبا" فضاهاي بسته به توليد در مقايسه با فضاهاي اسكان و استراحت خانواده وسعت زيادتري پيدا مي كنند مگر اينكه خانواده ايي در روستائي صاحب آب و كشت نباشد و به اصطلاح خوش نشين باشد . در اين صورت نيز چون خوش نشين ، مطابق با عرف متداول روستاهاي ايران حق بهره برداري از مراتع مشترك ده را دارد ، لذا مي تواند چند رأس دام نگهداري كند و لذا اگر برا ي محصولات كشاورزي فضاهايي را در خانه خود پيش بيني نمي كند براي دامها و خوراك دام فضاهائي را در نظر مي گيرد
الف – نقش عوامل و عناصر مذهبي
تحت اين عنوان كلي به نقش و تأثير عواملي مي پردازيم كه بر خلاف ويژگي هاي جغرافيائي غالبا" از چشم پنهان هستند . منظور از فرهنگ در اينجا مجموعه اي از باورها ، اعتقادات ، ارزشها ، آداب و رسوم و سنن و مراسم گوناگون مذهبي و آئيني است . در كشور اسلامي ايران مهمترين وجه فرهنگي جوامع سنتي ، فرهنگ ديني و باورهاي اسلامي آنها است . در بخش هاي زير به تفصيل به چگونگي اين موضوع خواهيم پرداخت .

1- قبله ، جهت مقدس
جهت خانه ها در روستاها تابع عوامل متعددي است كه غالب آنها در بخش هاي پيش مورد اشاره قرار گرفت . در كنار آنها ، در مواردي جهت خانه رو به قبله قرار مي گيرد به ترتيبي كه نمازگزار در مواقع برگزاري نماز در راستاي محور ساختمان و مثلا"رو به حياط يا در امتداد محور اتاق قرار مي گيرد .

2- مكانهاي مذهبي .
هر روستائي ممكن است با تعدادي ساختمان و يا مكان مخصوص شناسائي شود . در بسياري از اين نوع مكانهاي مذهبي از جمله امامزاده ها ، مساجد ، حسينيه ها ، تكايا و گاه سقاخانه و امثال آن وجود دارد . همچنين پاره اي از مراسم مذهبي به صورت حركتهاي دسته جمعي تمام روستائيان در روستا جريان مي يابد ، مانند حركت دست هاي عزاداري و نخل گرداني ماه محرم و غيره كه خود همين امر نيز تأثيرات زيادي بر شكل معابر و ميدانگاه هاي روستا مي گذارد .
-امامزاده ها
از آثار تظاهرات شيعي در ايران ، يكي هم احترام به خانوادة مكرم رسول اكرم(ص) و فرزندان ايشان است . تعداد امامزاده ها در روستاهاي ايران نبايد خيلي كمتر از تعداد روستاها باشد . غالبا"روستاها بناي امامزاده اي دارند و از ميان اين همه بايد اذعان كرد كه فقط تعدادي از آنها داراي شجره نامة مشخص هستند و زنجيرة پيوستگي آنها به اجداد بزرگوارشان روشن است . شايد مشاهدات روزگار خودمان تا حدودي روشنگر اين وضعيت پيش آمده باشد . در بين شيعيان ، احترام به همة سادات يك اصل كلي است . همة مردم نوعي احترام خاص براي ايشان قائلند . هر چند اين دليلي بر سلامت نفس يا شخصيت بالاي افراد نمي شود . در پاره اي از مناطق ، اين احترام خيلي جدي تر است . به عنوان مثال ، در دشت آزادگان در ميان اعراب روستا نشين و شهرنشين جايگاه سيّد به گونه اي والاتر از سلسله مراتب شيوخيت طايفه اي خودشان است .
- مساجد
مساجد تقريبا" از ضروريات لاينفك همه روستاهاي ايران است . مساجد اكثرا"از لحاظ اندازه ، مخصوصا" ارتفاع ، شاخصترين بناي روستا است و از لحاظ مصالح نيز سعي مي شود كه از مقاومترين آنها براي ساخت و ساز استفاده كنند . مسجد علاوه بر اين كه بنايي براي اداي فريضه نماز و گردآوردن نمازگذاران است نوعي جنبه اجتماعي نيز براي روستا دارد . گاهي در روستاهاي بزرگ ، خصوصا" در روستاهائي كه جمعيت زيادي دارند و محله هاي مختلف آن قابل تفكيك و تشخيص هستند، هر يك از محله هاي آنها مي تواند مسجد خاص خودش را داشته باشد . گاهي نيز در كنار روستاها نمازخانه هاي كوچكي پيش بيني مي شود . اين نمازخانه ها علاوه بر مسجدي هستند كه در درون بافت روستا قرار دارند . اين نمازخانه ها به صورت يك اتاق ساده و احيانا" در كنار نهر آب ساخته مي شوند تا كشاورزاني كه احيانا" در بيرون ده مشغول كارند و نگران تنگي وقت و فوت نماز هستند، مكان مناسبي را براي خواندن نماز داشته باشند . مساجد پاره اي از روستاها داراي قدمت و تاريخ  كاملا" مشخص و شناخته شده اي هستند . به عنوان مثال محراب چوبي مسجد جامع ابيانه داراي تاريخ 477 هجري قمري و منارة مسجد جامع نوش آباد كاشان قدمتي تا حدود دورة سلجوقي سابقه دارد
- گورستانها
موضوعي مانند گورستان نيز مي تواند ابعاد معمارانه داشته باشد . شايد در ابتداي امر طرح چنين موضوعي عجيب و دور از ذهن باشد . مشاهدات گذشته نشان داده است كه ويژگي هاي گورستان ، خصوصا" مكان يابي آن ، غالبا"با نوعي فلسفه و تفكر انجام مي گرفته است و اين امر آن چنان قدرت داشته كه در شهرها دربارة گورستان بسيار جدي تر فكر شده است .
مشاهدات ما نشان مي دهد كه از نظر دوري و نزديكي گورستان به كالبد روستا ، براي مكان يابي آن غالبا" به گونه اي عمل مي شود كه گورستان در كنار روستا ولي خارج از آن و غالبا"در سر راه قرار گيرد تا هنگام ورود و خروج از روستا در معرض ديد باشد . بدين ترتيب شايد نوعي جنبة يادآوري و تذكر به وجود آيد . قرار گرفتن گورستان در كنار روستا و در مسير آن ، ضمن وارد نشدن آن در داخل بافت و در زندگي روزمره مردم ،  موجب مي شود كه هر از چند گاه ، به هنگام عبور ، يادي از مرگ و از گذشتگان بشود و جماعت متوجه سرنوشت آينده خود شوند .
زميني كه براي گورستان در نظر گرفته مي شود ، به خاطر حرمتي كه مردم روستا براي اهل قبور قائلند و اين حرمت فضاي گورستان را نيز در بر مي گيرد ، بايد داراي خصوصيات زير باشد :
-    اولا"بايد از هر نوع خطر و بلاي طبيعي منجمله سيل در امان باشد لذا نبايد سيل گير باشد و به همين خاطر است كه از همان ابتدا حتي المقدور ، زمينهاي مرتفع را براي گورستان انتخاب مي كنند .
-    ثانيا"بديهي است كه زمين آن بايد خاكي ، نرم و آمادگي كامل را براي كلنگ و امكان حفر و خاكبرداري و ايجاد گور را داشته باشد . بنابراين زمينهاي سنگي و سخت و صخره اي براي گورستان متناسب با گور ، بسيار كم است و روستائيان از اين بابت با مشكل روبرو هستند كه نمونة آن روستاي شمشك و گورستان قديمي آن است كه از اين نوع مي باشد .
-    ثالثا"زمين گورستان نبايد در محلي باشد كه در معرض آلودگي و بي حرمتي قرار گيرد . علاوه بر آن غالبا" زميني را كه مناسب كشت وكار است به گورستان تخصيص نمي دهند .
-    رابعا"حتي المقدور در معرض ديد و مسير مردم باشد
عرصه خصوصي و عمومي و مسئلة حريم و حجاب
تقسيم بندي محيط هائي كه انسان در آن زندگي مي كند به عرصه هاي مختلف تفكيك آنها از يكديگر به نوعي در همه جوامع ديده مي شود اگر چه نوع تقسيمات و ميزان تفكيك در جاهاي مختلف متفاوت است . ضرورت عرصه بندي فضاهاي زيستي داري ريشه اي روانشناختي است معذالك بايد اذعان كرد كه در بحث از عرصه ها ، مسئلة محرميت ، بطور خاص ، بيشتر ريشه ديني دارد با اين همه ، آنچه در عالم واقع ديده مي شود ، رفتارهاي مردم تركيبي از باورهاي ديني و سنن و عادات محلي است . پوشش زنها و دخترها از مردهاي نامحرم يك تكليف و اصل شرعي است . خانه ها پيش فضاي ورودي دارند و اين فضاها هشتي يا راهروئي است كه فضاي بيرون و درون را كاملا" جدا مي كند . ورود مرد غريبه مستلزم مكث و كسب اجازه از صاحب خانه و آمادگي افراد داخل خانه است . حتي در روي درهاي ورودي نيز به همان نوع كوبه هائي برخوريم كه تفكيك زنانه و مردانه دارند و صداهاي متفاوتي در مي آورند . در حالي كه درباره ديگر مناطق تفكيكي وجود ندارد .
امنيت و معماري
شايد مهمترين وجه سياسي در روستا مسئلة امنيت باشد . حداقل در سيماي سنتي روستاهاي ما ، اين موضوع حائز اهميت است . پراكندگي بيش از اندازة روستاها در دشتها و كوه ها آنها در برابر حملات احتمالي آسيب پذير كرده است و به همين خاطر از آنجا كه بايد كار حفاظت را به صورت خودكفا انجام دهند به ناچار پاره اي تمهيدات معماري و ساختماني نيز براي اين منظور مي انديشيده اند . يكي از روانشناسان ، به نام آبراهام مازلو ، دربارة نيازهاي انساني مطالعات گسترده اي انجام داده و نتيجة مطالعات او نشان مي دهد كه نياز به امنيت پس از نياز به آب و غذا بيشترين اولويت را دارد . در سرزمين ايران ، از گذشته دور ، دو گروه يكجا نشين و كوچ رو وجود داشته است . اساس معيشت يكجا نشين مولد خوراك مبتني بر بهره برداري از گياهان اهلي و كاشت و داشت و برداشت آنها بوده و لذا زمين گير بوده اند . اينها بخشي از نيازهاي دامي خود را نيز با پرورش چند رأس حيوان اهلي كوچك و بزرگ برطرف مي كرده اند و يا اساس معيشت كوچ نشينان مبتني بر بهره برداري از حيوانات اهلي و پرورش آنها و يافتن چراگاه براي آنها بوده و لذا متحرك بوده اند . اينها نيازهاي گياهي خود را يا از طريق گردآوري گياهان خودرو تأمين مي كرده اند و يا از دسترنج روستائيان و دهقانان بهره مند مي شده اند . اين بهر ه مندي يا از طريق همزيستي مسالمت آميز و داد وستد تأمين مي شده و يا از طريق غارت و چپاول دسترنج روستائيان و همين امر آنها را خشن ، پرخاشگر ، جنگجو و مهاجم مي كرده است شايد پاره اي از آداب و مراسم عشاير كه در آنها به نحوي از انحاء تمريناتي مستتر است كه روحية مبارزه را در آنها تقويت مي كند ، به علت اين امر باشد . من باب مثال ، مراسم رقص چوب كه در مراسم عروسي برگزار مي شود ، و من در ميان قشقائيها شاهد آن بودم ، اگر چه ظاهر امر نشان مي داد كه اين مراسم براي تفريح و تفنن برگزار مي شود ، ولي در عين حال خيلي هم جدي بوده و بازيگران يا نمايش دهندگان براي حمله به حريف و دفاع از خود ، بايد چابكي و قدرت بدني لازم را نيز داشته باشند .
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری روستایی ایران ,پاورپوینت بررسی ,قبله ، جهت مقدس ,مكانهاي مذهبي ,مساجد ,گورستانها ,امنيت و معماري , , , , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی روستای اخته چی قائم شهر
پاورپوینت بررسی روستا قادیکلا ساری بهمراه نقشه هاي اتوكد
پاورپوینت بررسی روستاي دركش بجنورد خراسان
پاورپوینت بررسی روستای فخر داوود مشهد
پاورپوینت بررسی روستاي مايان طرقبه مشهد
پاورپوینت بررسی روستای حطیطه بردسکن
پاورپوینت بررسی روستای دوین مشهد
پاورپوینت بررسی روستای برازق سبزوار
پاورپوینت بررسی روستا شير علي آباد
پاورپوینت بررسی روستاي استون آباد شهرستان بندر گز
پاورپوینت بررسی روستا قره تپه بندر ترکمن
پاورپوینت بررسی روستاي گوش مشهد
پاورپوینت بررسی روستاي آسياب سر شهرستان بهشهر
پاورپوینت بررسی طرح هادی روستای کلاته نو بردسکن
پاورپوینت بررسی دهستان بفروئيه ميبد یزد بهمراه فایل ورد و نقشه هاي اتوكد
پاورپوینت بررسی روستاي بسطاق شهرستان فردوس خراسان طرح هادي
پاورپوینت تحلیل و بررسی روستای کورانه قزوین
پاورپوینت بررسی روستای احمد آباد خزائی تربت حیدریه
پاورپوینت بررسی معماری روستاي ماژان شهرستان بيرجند
پاورپوینت بررسی طرح هادی روستای ایزی شهرستان سبزوار

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد