پاورپوینت بررسی و تحلیل 20 خانه و اقامتگاه مطرح و برجسته معماری جهان
طراحی معماری خانه ی ناودانی در بستری تقریبا چهارگوش و در مجاورت با یک درخت بزرگ و بر دامنه ی شیب دار یک تپه ساخته شده است. گرچه در تصاویر ترسیم شده طراحی معماری این مساله قابل درک است ولی طرح را باید در میان انبوه درختانی که ساختمان را احاطه کرده اند، تخته سنگ های بزرگ و بیرون زده از دل زمین و همچنین پوشش گیاهی سایت متصور شد.
در ابتدای طراحی معماری، شروع پله های خانه و بستر سنگی آن، رودخانه ای قرار گرفته است که به همراه درخت تنومند همجوار خانه، محیط طبیعی سایت پروژه را پیش از اعمال تغییر و ساخت متصور می شوند؛ تلاش معمار برای حفظ سایت و محیط اطراف پروژه و نیز تعامل میان پروژه و بستر طبیعی آن رویکردی است که معمار آگاهانه به همراه حفظ استقلال فضای خانه، در زمان طراحی معماری و اجرای اثر اتخاذ کرده است.
طراحی معماری سایت و بستر پروژه مکانی بی همتا را برای سکونت انسان فراهم آورده است. انتخاب طراحی معماری یک بستر سنگی و سطح مسطح در میان شیب طبیعی زمین، مکانی مناسب و مستحکم را برای ساخت و پایداری پروژه به وجود آورده است. خصوصیت سنگی و مسطح بودن بستر پروژه علاوه بر تامین حرکت مخاطب در پیرامون ساختمان، بدون نیاز به اعمال تغییرات مصنوع، بستری مناسب و طبیعی را برای قرارگیری مبلمان در طراحی معماری خانه مهیا کرده است. این سکوی سنگی علاوه بر متفاوت ساختن خود با محیط سبز پیرامون خانه، آن را مانند معبدی در دل طبیعت برای حضور انسان در فضایی تجربه نشده شکل داده است.
گام بعدی در فرآیند طراحی معماری پروژه را باید در سازماندهی پله ها و مسیرهای دسترسی جستجو کرد، با ایجاد یک محور حرکتی مستقیم، پله هایی که در سمت نمای اصلی پروژه قرار گرفته اند مخاطب را به فضای داخلی خانه، و در امتداد آن، به کمک چندین پله ی متوالی، خانه را به پایین سکوی سنگی و جریان آب رودخانه متصل می کنند تا بدین صورت حضور مخاطب در فضای پیرامون و نیز تداوم مسیرهای حرکتی در محیط طبیعی همجوار پروژه صورت پذیرد؛ علاوه بر آن این نحو چیدمان، امتداد حرکتی فضای مسکونی پروژه را همانند بخشی ساکن در میان یک مسیر حرکت رفت و برگشت در میان دو ردیف پله مجسم خواهد ساخت. طراحی معماری مسیر شیب دار بستر پروژه و جریان آب رودخانه نیز حرکت مخاطب را از جبهه ی اصلی پروژه به سمت پایین و بالعکس امکان پذیر کرده اند تا همواره در این محور حرکتی، شخص با منظر طبیعی و سبز پیرامون خانه در ارتباط باشد، در این میان سطح مسطح فضای مسکونی در طراحی معماری به عنوان نقطه ی مکث این محور تشکیل یافته عمل خواهد کرد.
فهرست مطالب
1- ﺧﺎﻧﻪ ی ﻧﺎوداﻧﯽ؛ (90-1985) ﺧﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای آﺧﺮ ﻫﻔﺘﻪ – ادا دﯾﻮﯾﺲ و ﺳﺮﺟﯿﻮ ﭘﻮﻧﺘﻪ؛ ﻣﮑﺰﯾﮏ
2- ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺌﻮﻧﺪورف(1987-1989) ﺟﺎن ﭘﺎوﺳﻮن و ﮐﻠﻮدﯾﺎﺳﯿﻠﻮﺳﺘﺮن؛ اﺳﭙﺎﻧﯿﺎ، ﺟﺰﯾﺮه ﻣﺎرﯾﻮﮐﺎ
4- ﺧﺎﻧﻪ ی دﯾﻮارﻫﺎی ﻣﻌﻠﻖ؛ (1993) خانه ای در منطقه ی خوابگاهی حومه ی شهر توکیو- کاترین فایندلای و ایساکو اُشیدا ژاپن، توکیو
8- اقامتگاه لوکابانون (1952) -لوکوربوزیه – سواحل جنوبی فرانسه؛ کَپ مارتین
9- ﺧﺎﻧﻪ اﺷﺮﻳﻚ (1959-1961) لویی کان؛ آمریکا، پنسیلوانیا، فیلادِلفیا
12- ﺧﺎﻧﻪ آبشار فرانک لوید رایت؛ آمریکا، پیتسبورگ
13- ویلا ساوا (1929) لوکوربوزیه ﺣﻮﻣﻪ ﺷﻬﺮ ﭘﺎرﯾﺲ، ﻓﺮاﻧﺴﻪ
16- ویلای ای.1027 (1926-1929) ایلین گری و جین بادووسکی فرانسه؛ کَپ مارتین
20- حمام آب گرم والز (1996) معمار: پیتر زومتور موقعیت: گراوبوندن ، سوئیس