مجموعه معابدي هستند كه در دل كوه كنده شده كه اين مجموعه داراي 33 زيارتگاه بوده كه اكنون 29 عدد از آنها سالم مانده است و بقيه به علت نفوذ بيگانگان بخصوص انگليسي ها در هند از بين رفته چرا كه كشف اين غارها بطور تصادفي بوده و بيگانگان با عجله آثار هنري داخل آنها را به تاراج برده اند و نقاشيهاي داخل غارها در اثر بي توجه اي از بين رفته است (معابد بودايي بطور كلي جهت زيارت مطلق نيست بلكه بيشتر براي رياضت كشي است )
آثار درون غارهاي آجانتا مربوط مي شود به قرن دوم ق-م تا قرن ششم ميلادي و بيشتر آثار مربوط به بودائيان است طرز كشيدن نقشها به اين شرح است: ابتداء ديوار غار را صاف مي كردند و بعد چند لايه مخلوطي از شن و پودر صدف و گرد آجر و يك نوع سريشم مخصوص با لعاب سبوس برنج كه چندين بار اين لايه ها روي ديوار كشيده شده بود و آخرين بار پوشش از موم و پودرسنگ خارا به ديوار اضافه مي كردند ورنگهاي بكار رفته در نقوش سفيد- سياه – آبي – قرمز و زرد است كه همه از مواد طبيعي گرفته مي شد و طرح هاي اوليه با ذغال مشخص مي شده و بعد از اتمام نقاشي رنگ ذغال را پاك مي كردند و طرز طراحي به طريق خطوط تند و كند بوده است (ظريف و ضخيم )اطراف بيني و چشمها را بسيار ظريف قلم گيري مي كردند و بطور كلي مجموعه نقاشي در مركز صحنه، خود بودا قرار داشت و جاي خالي ديده نمي شود.
فهرست مطالب
معرفی کشور هند
تمدن هند
بررسی شهر باستانی موهنجودارو
ظهور آیین بودا در هند و تاثیر آن بر معماری
معماری عصربودایی
استوپا
معابد غاری
معماری معابد هندو
ورود دین اسلام به هند و تاثیر آن بر معماری
معماری بعد از اسلام هند
مسجد پادشاهی
قلعه قرمز
تاج محل