خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: بررسي ،سبک شناسی معماری ایرانی،معماری اسلامی،پاورپوینت

   تعدادبرگ: 195 اسلاید   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 6958 kb  تعدادمشاهده  5


بررسي ،سبک شناسی معماری ایرانی،معماری اسلامی،پاورپوینت
 
بخشی از مطلب
آبساب :آجر تراش داده شده ای که با آجر دیگر در آب ساییده شده باشد
آجر پیش بر:آجری که قبل از پخت به صورت دلخواه شکل داده اند
آژند:ملات
آفتابگیر:  قسمت متمایل به جنوب غربی، یا جنوب شرقی ساختمان
آفتاب کور:  قسمت رو به غرب ساختمان.
آهیانه:  به معنی جمجمه، در گنبدهای دو پوسته، پوشش زیرین را گویند.
آمود:  آرایشی که پس از پایان کار ساختمان بر آن می افزایند، تزیین الحاقی، نماسازی سنگی، آجری، کاشیکاری و گچ بری.
آسمانه:  سقف
شش گره : اندازه از نوک انگشت تا ارنج در معماری به اندازه 40 سانتی متر
اِزاره:  قسمتی از پایین دیوار است که معمولا برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی است
ازج ـ ازغ:  در معماری پوشش منحنی را گویند.
اسلیمی:  نقش گردان یا انحنادار است.
استودان:  استخوان دان، جای نگهداری استخوان مردگان (در کیش زرتشتی ) مانند آرامگاه های نقش رستم فارس.
اسپر: دیوار جدا کننده دیواری که میان دو پایه باربر میسازند بخشی از نمای ساختمان که در پنجره نداشته باشد
اشکوب:  طبقه، سقف
افراز:  ارتفاع، بلندی
انبسان:  کنتراست
اندود دیمه:  اندودی است که از خمیر آهک و خاکستر چوب بدست می آید. برای آب بندی بدنه ی آبگیرها و بند دیوارها را به دیمه می اندایند و آنقدر ماله می کشند تا کاملا صیقلی و سخت شوند. 
انگدان:  بخشاب، تقسیم کننده آب جوی هایی سنگی که در پشت سدها برای تقسیم آب می سازند.
اوزیر ـ افزیر:  واداشتن، در معماری به معنی استخوان بندی بناست.
ایدری:  مصالحی که از محل برداشته می شود.
بادپیچ ـ بادپروا:  ترکهایی که جهت گرفتن باد در طاق ایجاد میگردد، به بادگیر هم اطلاق می گردد.
برسویا ـ برساو:  اطراف چیزی را ساییدن، ساده کردن، پرداخت کردن
بستو:  نوعی قوس بیضی شکل استکه در ساخت گنبد استفاده می شود و نسبت فاصله ی کانونی به دهانه ی آن ۴ به ۳ است.
بوم آورد:  از محل، حاصل خود محل، مصالح بوم آورد یعنی مصالحی که از خود محل باشد
بیز :به معنای تاب است در معماری نوعی چفد (قوس) بیضی شکل
پادیاو:  حیاط دوربسته ای که حوض یا جوی آب درمیان داشته باشد، گودال باغچه( به فرانسوی پاسیو گفته می شود)
پاراستی:  در معماری ایران چفت و طاق و گنبد را از جایی که شروع می شده قطع نمی کردند بلکه تکه ای را به صورت عمودی بالا برده سپس منحنی را شروع می کردند.
پاکار:  جایی که طاق شروع می شود.
پالار:  تیر حمال یا چیزی که فرسب روی آن قرار می افتد
پتکانه:  طاق بندی، طاقچه بندی، طاق های کوچکی که روی هم سوار می شوند
پتکین:  در خوزستان تونجه گویند. یعنی چیزی که به ترتیب از پایین به بالا پیش می آید
پدپیل:  پشت بند، دیوار یا نیم طاقی که در پشت دیوار برای نگهداری آن بسازند
پد جفت :تضاد تنوع کاری که برای برهم زدن قرینه و یکنواختی انجام دهند پا جفت
پده:  درخت بی بار مثل: شورانه، تبریزی و سپیدار
پرورز:  قاب، مرمر، تطیینات به صورت قاب بندی مربع و مستطیل در نمای ساختمان
پرورزبندی:  قاب بندی
پردالی:  منحنی قوس به صورت نیم دایره 
پشت بند:  دیوار یا نیم طاقی که در پشت دیوار یا ساختمان به منظور استوار داشتن آن بسازند
پکفته پت کوفته :خشت یا سنگی که بطور عمودی در محلهای خالی دیوار می چسبانند
پنام: عایق. دستمال و پارجه ای که موبدان در جلوی دهان خود می آویختند.
پناه:  در خانه یا ساختمان قسمت رو به آفتاب را گویند
پنجه پی:  بیرون زدگی پی از دیوار
پنج اوهفت:  پنج یعنی درگاه و او هفت یعنی پوشاندن
پوشش تخت:  پوشش هایی که با استفاده از تیرهای چوبی به صورت صاف زده می شود
پیمون:  اندازه و مقیاس، اندازه های مشخص و معینی که در طرح تکرار شود
پیزر:  گیاهی شبیه نی، نی قلم
پیلک:  ستونک باریک و کوچکی که سرسوک دو دیوار قرار گیرد کاخ بیشاپور
پیس پیسه:  موزايیک های رنگی جهت تزیین
تابش بند:  تیغه های نازکی که جهت جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب در جلوی اتاق ها قرار می گرفته است.
تُرکشی:  ریسمان کشی
 تونگان:  پیش کرده، مقرنس های سرستون، مثل سرستون های عالی قاپو و چهل ستون اصفهان
تویزه:  دندان های اصلی پوشش طاق ، لنگه، قالب، قوسی که با گچ و نی می سازند
تیغه:  دیوار جدا کننده باریک
تیر کش :رخنه ای در زیرکنگره بارو – سوراخی که در شکاف آن تیر می اندازند
چپیله:  پوشش سردرگاه
چغد:  چفت، قوس، طاق و قوس بالای درگاه
چغازنبیل:  چغا به معنای تپه، کوه، بلندی و چغازنبیل به معنی روی هم چیده شده است
چَفت:  قوس
چفت آویز: نوعی مقرنس که آویخته از سقف است
چکاد :ایوانها فاصله بین تیزه قوس تا رخبام
چلویا کرشک:  کنگلومرا، ترکیبی از ماسه و روس طبیعی که به صورت بتن درآمده است
چمانه:  نوعی قوس است که از تقاطع دو بیضی بدست می آید
چندن:  چوب سختیست که از هندوستان می آورند
چهارستون:  جرزی که در چهار گوشه ی آن پیلک داشته باشد
چهاربخش:  نوعی پوشش که از تقاطع دو طاق آهنگ بوجود می آید
خان خوره:  خان به معنای کاروانسرا و خوره به معنای محل
خفت افتادن:  پایین افتادن
خود:  پوشش روییدن گنبد
خوانچه:  سقف آویخته ای که برای دهانه های بزرگ از طاق می آویزند
خوانچه پوش:  قطعات مختلف کاربندی که بین دو تویزه را میپوشاند
خیاره:  شیارهای روی ستون
خیز:  نسبت افراز به دهانه ی قوس
خیشخان:  هواکش های روی پشت بام
دسکره:  کوشک و ساختمانی که در میان باغهای بیرون شهر و در روستاها و تفرجگاهها می ساختندش
دوال:  عنصری که بعد از کلاف بندی پای طاق ها برروی پنجره ها، جرزها و بالای طاقچه ها باگچ وبا شکلی ساده که برجسته تر از دیوار است می سازند.
  رخبام:  پیش آمدگی لبه ی بام
رگ چین:  چیدن ساده ی آجر و سنگ و خشت لایه لایه بر روی هم
رنگ بداقی:  رنگ نزدیک به بنفش که از دوره ی قاجاریه در کاشی سازی مرسوم بود
رودزن:  بند وسدی که برای ذخیره ی آب در پیش رودها بندند
رنگ بنفش مانند گل نگون ساررنگ نگون سار
روسوخته:  فلز روی سوخته
روشندان:  شبیه کلاه فرنگی است. عنصری با شکلهای مختلف است که جهت نورگیری به صورت عمودی بر روی طاق ها قرار می گیرد
روغن منداب:  روغنی که برای جلوگیری از خوردگی چوب به وسیله ی موریانه  استفاده می شده است.
ریگ بوم:  بوم به معنی زمین است، زمین های ریگی.
  زغره:  پیلکی که دور چفت نیز می چرخد
زمودگری:  نقش بندی
ژاژ:  نوعی خاری که در بعضی مناطق کویری به جای کاه در کاهگل استفاده می شود.
ساخت:  مصالح
 ساروج:  از ترکیب کلوخه گچ و آهک . گل رس و ماسه بدست می آید.
سازو:  طناب هایی از الیاف خرما
سبویی:  نوعی قوس است که از تقاطع دو بیضی به دست می آید
ستاوند:  چهل ستون هایی که در سه طرف دیوار ندارند مثل چهل ستون اصفهان.
ستون آوند:  مکان هایی که فقط یک طرف آن ستون دارد
ستون چهارپری:  ستونی متشکل از چهار پیلک به هم چسبیده
سفال مهری:  قطعات سفالی است که به صورت پیشبر از گل نپخته می برند و روی آن مهر زده سپس آن را می پزند و گاهی لعابدار هم هست
سفره خانه:  اتاق پذیرایی، مثل سفره خانه کاخ سروستان
سکنج:  سه یعنی بیرون آمده، کنج بیرون آمده، شکلی که از تقاطع دو طاق بوجود می آید
سنبوسه :در کاربندی قسمت مثلثی بالای شاپرکها است
سنگ پاک تراش:  سنگی که خیلی تراشیده شده باشد، ریزتراش و تقریبا صیقلی است
سنگ خارا:  گرانیت
سوسنی:پاباریک لوزی که دو ضلع پایین ان بلندتر از دوضلع بالا باشد
سیمگل:  ملاتی از ماسه و گل رس و اندکی گچ نیمکوب است
شاپرک:  یا سرمه دان،  در کاربندی عنصری است که دو ضلع پایین آن بلندتر و دو ضلع بالا کوتاه تر است
شاه تویزه:  تویزه بزرگ
شش بند:  ستاره تزیینی ( نوع معروف آن شش بند شیرازی ) در گره سازی معمول است
شفته:  ترکیبی است از گردآهک شکفته ی آبخوار شده و گل رس و ماسه که برای یکنواخت شدن زیر ساختمان در پی سازی بکار می رود.
شکنج:  چین وشکن طاق بند زیر گنبد
شکرسنگ:  یا سنگ مها، سنگی است میان سنگ شیشه و سنگ گچ و ریزه های آن به خرده های چینی شکسته می ماند
شنگه یا شنگرک:  به معنی علم است، در معماری چوبهای کوچکی است که به صورت عمودی در دیوار می گذارند تا خرپا را به آن ببندند. ستونکی که بر روی آهیانه گنبد گذاشته و خود گنبد نیز به آن میچسبد و ستونی وسط آن میله قرار میدهند
شنگرف:  ترکیبی از گوگرد و جیوه که طلا را به خود می گیرد. در محل هایی که نیاز به طلاکاری داشتند اول شنگرف می کردند تا ورقه طلا به آن بچسبد
صندوقه: حفره هایی که در داخل دیوار و یا با قرار دادن آجر بدست می آید.
طره:  قسمتی از لبه ی دیوار بالای پنجره پیش  می آید، باران گیر، آفتاب گیر
طنبی:  یعنی چادر،  در معماری اتاق بزرگ است که در وسط ساختمان قرار دارد و اطراف آن را دیگر فضاها می گیرند، به اتاق دراز نیز می گویند.
فرسپ:  شاه تیر
فُرش آهک:  نوعی دوغاب با ماسه نرم است که در بعضی مناطق کویری جهت بیرون کشیدن شوره آجر استفاده می شده است
فریز:  تمامی نقشهای باریک اصلی افقی
قطار ـ کتار:  مثل دوال است با این فرق که در زیر آن پایه ها و یا مقرنس کاری داشته باشیم
قواره:  آجر و چوبی که جهت تزیینات به صورت منحنی بریده شود
قوس تیزه دار:  قوسهایی که در نوک آن تیزی دارد. تیزه دار را جناغی نیز می گویند
قوس مازه دار:  قوس هایی که تیزه دار نیستند
قیرچارو:  ملاتی است که به جای ماسه سیمان امروزی به کار می گرفتند. به طور کلی ترکیبی است از:  شیرآهک + گل رس خالص+ گچ نیم پخته ی نیم کوب+ ماسه دست ساز از شکر سنگ.
کاز:  طاق، قوس
کاشی هفت رنگ:  کاشی سفید لعاب دار را نقاشی کرده آن را داخل کوره می گذاشتند و در کار تنظیم می کردند
کانه پوش:  طاق کوچکی که پشت طاق جهت شیب دار کردن آن می زنند وبه آن کوره پوش نیز می گویند.
کاه گل ارزه:  ارزه= ریگ روان، کاه گلی است که علاوه بر خاک رس مقداری زیگ روان و خاک کاه شسته دارد که در نماسازی به کار می رود
کبال:  طنابی از کنف یا سیس خرما که برای بستن تیر به ستون استفاده می شده است
کژاوه= کجاوه:  پوشش بین دو تویزه که از هر دو طرف از چفت ها تبعیت می کند
کلیل:  یک نوع قوس کم خیز ایرانی بدون تیزه
کلیل پارتی:  کلیلی است که در دوره اشکانی زیاد مورد استفاده بوده.
کل آفرنگ:  کلاه فرنگی، گنبد تاج مانند، طاق واژگونه روزن دار، ساختمان میان باغها
کلاوه:  خانه های روستایی در منطقه ی کردستان و آذربایجان غربی که به صورت برج بوده است
کمرپوش:  پوششی که در کمر فضایی زده می شود و آن را به دو طبقه تبدیل می کند
کومش :منطقه سمنان دامغان ،
کوردر:  درگاهی که بسته باشد، درگاه نما
کوچه:  دهانه
کوشک:  ساختمانی که در میان یک حیاط و یا باغ قرار گیرد
کیز:  جایی که پاکار طاق می نشیند
گاورس:  ماسه هایی که به اندازه داته ی ارزن است
گچ بری شیر شکری:  گچ بری با برجستگی های خیلی کم
گچ بری زبره:  گچ بری که اطراف آن خیلی ساییده نشده باشد. مثل: کتیبه ها، نمونه آن در سردر آستانه حضرت عبدالعظیم است.
گچ بری برجسته:  گچ بری که برجستگی کم دارد.
گچ بری برهشته:  گچ بری خیلی بیرون آمده
گچ بری پته:  گچ بری که بر روی کرباس آهاردار انجام می گرفته است
گچ تراش:  شبیه به معرق است؛ گچ را در قطعاتی که می خواستند ، می بریدند، و روی کار سوار می کردند.
گریو:  استوانه ی بلند زیر گنبد
گره ساز:  نقش هایی که به صورت شکسنه است و خطوط مستقیم دارد
گز:  واحد اندازه در ایران
گُله:  نقش برساو شده ای که به صورت تک یا تکرار شده باشد، موتیف
گل اخرا:  گل قرمز رنگ برای رنگ سازی
گل انداز:  نماسازی هایی که در آجرچینی است و در کل نقش گلی را نشان می دهد
گل آهک:  ترکیبی از خمیر آهک شسته و گل رس آسیاب شده
گل ریگ:  آژندی است از ترکیب خاک رس و ریگ روان که برای اندود زیر گچ به کار می برند.
گنبد تزکین:  گنبدی است که پوسته حمال آن به صورت ترک ترک ساخته می شود
گنبد خاگی:  خاگ به معنی تخم مرغ است. گنبدی است که از دوران بیزکند بوجود آید. مثل گنبد تاج الملک مسجد اصفهان
گنبد رک:  گنبدهای نوک تیز مخروطی و هرمی
گنبد کمبیزه:  گنبدی که قاعده اش به جای دایره بیضی باشد. مثل: مسجد حاج رجبعلی در تهران، امامزاده عبدالله و عبیدالله دماوند، امامزاده زید ورامین
گیر: جایی که تیر در دیوار می نشیند
لاپوش:  طاق ضربی
  لغاز:  برجستگی عمودی کنار دیوارها
لونه: ترکیبی از نخاله ی گچ و خاک و ماسه است که برای فرش کف استفاده می شود
لویی: مغزنی، گل نی
مردگرد:  غلامگردش، راهرویی که پیرامون بنا می گردد
مقصوره ـ گنبدخانه:  قسمت اصلی مسجد است که محراب در آن قرار دارد. در اصل فقط به محل محراب گفته می شود
معقلی:  گره سازی مختلط کاشی و آجر
میانسرا:  حیاط
نار:  گنبد پیازی و نیم کره
نال:  لوله و نای
نال درگاه:  چوب یا قوس پوشش سر درگاه
نخیر:  قسمت های تو رفته در پلان
نسار –نسر:قسمت پشت به آفتاب ساختمان
نقش برگ کنگری:  نقش الهام گرفته شده از برگ کنگر، نمونه آن در گنبدخانه مسجد جامع قزوین مشاهده می گردد
نگین:  در گره سازی آجری، قطعاتی از کاشی را به صورت نگین  و به صورت ساده استفاده می کردند که نمونه ای بسیار زیبا از آن در برج اخنجان دیده می شود
نوش:  درخت صنوبر
نهالین:  تشکی با چهار بالش که به جای مبل استفاده می شده است
نهاز:  قسمت های بیرون زده در پلان
نهور:  پرسپکتیو
واکوفته:  برای نما دادن آجر با دو تخته دو طرف آن را صاف کرده، استفاده می کرده اند
اپدته:گنبد خانه و عمارت اصلی
هره:  آجری که به صورت نره می گذارند
هرنو:  سوراخ سقف
هرزه بندی:  بند عمودی بین آجرها
هدش:  نشیمن
هشتی:  هشتی یعنی برجسته، بیرون آمده، تنها جایی از منطقه بسته خانه بیرون می آمده و ارتباط با خارج داشته است.
هشت وگیر:  نوعی گره سازی تزیینی برجسته و فرو رفته. هشت=برآمده  گیر= گود، فرورفته
هلو چین: تاب –سهمی-قوس شکل نیمه تخمه مرغی- نوع معمول چفد در شما ایران- تاق بار بر – نیم بیضی
هولی:  ساختمان هایی که از سقف نور می گیرند
هور:  طرح یا پروژه
یزدی بندی:  نوعی ترک بندی و کار بندی. آرایشی در زیر پوشش
یله:  برگرفته از طبیعت نباشد
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسي ،سبک شناسی معماری ایرانی،معماری اسلامی،پاورپوینت , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی كتيبه و نقوش هندسي در معماري بناهاي اسلامي اصفهان
پاورپوینت بررسی 27 اثر مطرح ایرانی از میراث جهانی یونسکو
پاورپوینت بررسی عناصر کلیدی معماری ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری اصیل ایرانی اسلامی
پاورپوینت بررسی معماری هخامنشی
پاورپوینت بررسی اجمالی تاریخ معماری در ایران
پاورپوینت بررسی کاشی های دوره قاجار ایران در چهار نمونه ساختمان در شیراز
پاورپوینت بررسی چاپ سنگی در دوره قاجار
پاورپوینت بررسی نقدی بر معماری باغ های ایرانی از نظر فلسفی
پاورپوینت بررسی تاريخ هنر ايران
پاورپوینت بررسی معماری و هنر و تاریخ ایوان مدائن خاقانی
پاورپوینت بررسی معماری و هنر و تاریخ ایوان مدائن خاقانی
پاورپوینت بررسی معماري دوره ايلخاني
پاورپوینت بررسی معماري ايران در دوره قبل و بعد ازاسلام
پاورپوینت بررسی درب و پنجره هاي سنتي در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئينات آجري در معماری ایران
پاورپوینت نگرشي بر معماری سنتی ايران
پاورپوینت بررسی اصول و بناهای بنیادین معماري ايرانی
پاورپوینت بررسی اصول حركت ، نور، صدا، رنگ ، فرم در معماري
پاورپوینت بررسی و تحلیل رابطه معماری و مجسمه سازی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد