خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: جزوه اشنایی با معماری اسلامی ایران تدوین : غلامحسین معماریان - با سوالات و پاسخ

   تعدادبرگ: 49 برگ ورد   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 754 kb  تعدادمشاهده  4


جزوه اشنایی با معماری اسلامی ایران تدوین : غلامحسین معماریان - با سوالات و پاسخ
 
بخش اول:بناهای تاریخی
بخش دوم:مسجد
بخش سوم:مدرسه
اصولا در گذشته در انتخاب محل ساخت هر شهری به نکاتی توجه می کردند از جمله واقع بودن بین شاهراه ها و مسیر ها ، اعتبار بازرگانی داشتن ، مرکزیت داشتن نسبت به کل منطقه ، سیل گیر نبودن ، سخت بودن زمین ، ضد زلزله بودن و ... 
الجایتو در زمان خودش بدون در نظر گرفتن نکات بالا سلطانیه را می سازد و هر چند مسیر شاهراهها را عوض می کند ولی بعد از چند وقت شهر متروکه شده و ویران می شود . محله شارستان یزد بر روی زمینی بنا شده که تا عمق 2 متری خاک رس و از آن به بعد زمینی به نام چلویاکدشک است 
این زمین خیلی سخت بوده و ساختمان را بروی آن بنا می کرده اند و از خاک رس بدست آمده برای ساخت مصالح استفاده می شود .
در گذشته با در نظر گرفتن آب و هوا ، طرز تابش خورشید و جهت وزش باد جهتی را برای شهر در نظر می گرفتند . معماران ایرانی برای این که از شکل شش ضلعی استفاده می کردند و در کل سه رون در نظر می گرفتن:
 1- رون راسته  2- رون اصفهانی . 3- رون کرمانی 
1-     رون راسته جهت – شمال غربی – جنوب شرقی دارد که شامل شهرهای تهران ، تبریز ، یزدو ... می شده است که جهت آن تقریبا مواجه قبله است .
2-    رون اصفهانی – جهت شمال غربی – جنوب شرقی دارد . و در اصفهان ، استخر و تخت جمشید و ... به کار گرفته شده است . 
3-    رون کرمانی – جهت غربی – شرقی دارد و شهرهای کرمان ، همدان آبادیهای آذربایجان غربی و ... با این رون ساخته شده است . قبل از اسلام تقریبا تمامی شهرها را به شکل کلات ساخته و در آن ها شدیدا مساله نظام طبقاتی رعایت می شده است که این طبقات اجتماعی به چهار طبقه تقسیم شده است که شامل ارتشداران ، موبدان ، استرپوشان و صنعتگران بوده است 
4-    کهندژ یا قهندژ به معنی دژ قدیمی ( دژ یعنی ساختمان ) قلعه مهم شهر بوده است . کهندژ معمولا در شهر و یا بیرون بیرون شهر و معمولا در کوی ارگ بوده است ( ارگ به معنی محله فرمانروایی ) . به محافظ ارگ ارگ بد می گفتند . هسته مرکزی شهر شارستان ، یا شهرستان بوده است .
5-    بیرونی شارستان را پروست و بعدها ربض می گفتند .
شهرها معمولا دو شکل خاص داشته اند :
1-    شهرهای شطرنجی یا پیجازی  که در آن کوچه ها خطوط عمود بر هم هستند و همدیگر را قطع می کنند . نمونه آن در تعداد زیادی از قلعه های روستایی دیده می شود .
2-    شهرهای تنسکته ای یا قار عنکبوتی که مثل دایره است که در مرکز ان بناهای اصلی مانند آتشکده ی ساختمان حکومتی و غیره قرار می گرفته اند شهرهایی پیچازی در نقشه های قدیسی بعضی شهر ها مثل محله شهرستان یزد که الان محله های یوزداران و فهادان است .شهر فیروز آباد فارس نمونه ای از شهر تنسته ای است . 
3-    ارسن شهر شامل محله ، بازار ، میدان ، کوچه ، خیابان و بناهای عمومی شامل مساجد ، مدارس و غیره می شد .
4-    محله ها : محله یا کوی ، یک شهرک کوچک در دل شهر بوده و برای خودش بازارچه ، مسجد ، مدرسه و دیگر چیزهای مورد نیاز را داشته است . 
5-    خیابان ، کوچه گذر : 
6-    کوچه یا کوی : رگ های شهر و راه های باریکی است که خانه ها را به هم وصل می کند . 
ساباط  : کوچه ای سر پوشیده است . 
ارسن بازار : بازار عناصر مختلفی مثل راسته ، رسته ، دالان ، سدا یا خان ، خانبار و تیم یا تیمچه داشته است .
میدان : 
میدان همان کلمه میان است و مغرب آن میدان است و به معنی دل شهر و فضای باز برای اجتماع مردم همراه با بازاری اطراف آن بوده است .
انواع میدان ها : 
1-    میدان بزرگ شهر که در دل شهر بوده و ابنیه مختلف مثل بازار ، حمام و مدرسه در کنار آن قرا رمی گرفتند .
2-    میدان هایی به نام کرد که میدان های کوچک پراکنده بوده و کالاهای مختلف از آن جا پخش می شده اند مثل میدان تره بار ، میدان کاهو فروشان و ...
فصل اول 1
بناهای تاریخی هر کشور حکم بخشی از شناسنامه فرهنگی آن است .
درون گرایی و کشش معماران ایرانی به سوی حیاط ها و پادیاوها و گودال باغچه ها و هشتی ها و کلاه فرنگی ها که شبستانها را گرداگرد خود گرفته و محیط های دلکش و خودمانی به وجود آورده از دیرباز جزء متعلق معماری ایران بوده است.
می دانیم که پوشش بنا در معماری همیشه مساله مهمی بوده .
در زیر زمین و اطاقهای پای بست چغاز نبیل می بینیم که انواع و اقسام قوسهای بیضی و تخم مرغی و جناغی و شاخ بندی به کار رفته است که همه منطق ریاضی قوی دارد .
معماری ایرانی ویژگی های خاصی دارد که بیان آن مختصر میسر نیست 
ولی لازم است در مورد پیمون ( مدول ) وکست افزون و گنجاندن آن در بنا ها توضیح مختصری داده شود .
آرایش اجزاء معماری در یک طرح ایرانی توسط تجزیه و ترکیب اندازه و معیارهای مشخصی انجام می گیرد که معمار به تناسب فضاهای مورد احتیاج را به وجود می آورد و با کاسته و افزودن  و جابه جا کردن اجزاء آن طرح منظور را تهیه می کند .
پیمون بیش از همه در پوشش درگاهها ، ایوانها ، طاقها و گنبد، بادخانه ها تاثیر دارد به طوری که از پیش معلوم است که مثلا طبره یا ضخامت گنبد با دهانه مشخص در هر نقطه چقدر است .
بخش دوم
هنر اسلامی به ویژه معماری آن بر پنج پایه مردم داری ، خود بسندگی ، پرهیز از بیهودگی ، بهره گیری از پیمون ( مدول ) و نیارش و درمان گرایی نهاده شده است .
دیوار مسجد مدینه از سنگ لاسه  و آسمانه آن تیر پوش بوده اما در فهرج که نه سنگی و نه چوبی در دسترس بوده ناگزیردیوار مسجدش از چیز وخشت خام پوش آن سخ ( طاق پوش ) می باشد و جز در لبه رخیام خشت پخته در آن به کار نرفته است . در معماری ایرانی هرگاه چند کوچه طاق پوش در کنار هم جای می گیرد دهانه کوچه میانی یا میان وار بیش از کوچه های دیگر است و از دهانه بروارها یا کوچه های دیگر کم کم کاسته می شود و کوچه کناری که طاق آن روی دیوار پرت می نشیند  کمترین دهانه را دارد ، تا از راش کار کم کم کاسته شود و دیوار ، پرت را نیندازد .
مساجد:
سر پوشیده های کشیده که بیشتر یک دهانه در میان و چند ایوانچه بخش زنان مسجد بیشتر در اشکوب و بالای کمر پوش یاورکه غرفه جای داشته . مسجد ملا عبدالخالق یزد ، مسجد سید محمد عفراشبستان چهلستون ، چون دهانه های کوچکی دارد و طاقها در کنار هم جای گرفته . مسجد های شبستانی مشخصات : میان سار و پیشگاه . سرگشاد بزرگی در میان دارد پیرامونن آن را شبستانهای چهل ستون دستاوند گرفته و بیشتر آنها هانه ی میانی رو به قبله و دهانه ی روبروی آن پهن تر و گشاد تر از دهانه دیگر است .
این مسجد شیعه تن نمازگذار را پذیرا می باشد و شیوه ی ساختمانی آن در آن زمان شگرف بوده است .
مسجد ابومسلم نیشابور 
از صده ی  سوم تا چهارم و آغاز صده ی  پنجم هجری مسجدهایی به همین شیوه بنا می شود ما به زیبایی و نغزی آن می افزاید و در روزگار آل کالویه که نغزی کاری به والا ترین جای خود می رسد . و یکی از هنرهای ما مانند پایگاه که نام آورترین آن جامع یزد است . خواجه نظام الملک چند چشمه از ستاوندهای شبستانی جامع اصفهان را بر می دارد و به جای آن گنبد خانه ای می سازد . مسجد جامع زاوه کهن ترین مسجد ی است که از آغاز به گونه ای چهار ایوانی بنا شده مسجد دو ایوانی مسجد زوزن و فریعود 12 ایوانی ساخته شده است این گونه مساجد تنها در استان خراسان دیده می شوند .مسجد جامع سمنان یک ایوان در پیش گنبد خانه دارد . که پیش از صده ی هفتم رو به روی شبستان کهن ساخته شده است مسجد جامع ورامین 14 ایوانی مسجد یک ایوانی مسجد جامع رجب علی و مسجد جامع تهران در نیایش گاه های کهن پادیاوها را در پیش گاه اما در زرفا می ساختند .
تانمای درگاه به خوبی آشکار باشد و پیش دید را بگیرد تا چندی پیش این پادیاوها یا گودال ها و باغچه ها هنوز دیده می شد . نماز گذار وقتی می خواسته پای در مسجد بگذارد باید پاک می بودهو مردم آنقدر پاک بودند که هیچ خانه ای را کنار مسجد نمی ساختند . یکی دیگر از اندامهای مسجد روغنگری و روغنکشی بود . که روغن چراغ ها را فراهم می کرد . چون بخشی از این کارگاه ها خراس بود . ناگزیر با مبدانچه و کوچه از مسجد جدا می شد . 
میان سرا درونی استخر بزرگ و پر آب و گهگاه جوی آب روان باغچه هایی با درختان و سایه ای برای نمازگذاران بوده پیش درگاه مسجد بخشی در جلوی مسجد که آب نما و ... می ساختند 
مسجد جامع ورامین 
در شهرهای سردسیر و روستاهای کوهستانی بیشتر مسجد ها با ستون ها و دیرک های چوبی با پوشش تخت است که زیباترین آنها مسجد پرذله ( میان دره ) ابیانه ، مسجد طرزجان ، ملا رستم و ... یادکرد . اگر نگاه کنیم می بینیم که در مساجد ****  تا بام ها خرپشته شیب دار کند بدین گونه که ستون میانی را بلند تر گرفته و اندک اندک هر چه به دیوار نزدیک می شوید از بلندای ستون کاسته می شد.
مدرسه 
بعد از مسجد مهمترین بنای عمومی مدرسه است . 
1 – مکتب خانه : مکان خاصی نداشته و معمولا در خانه – بالا خانه و مقدمات الفبا بوده است .
3-    مدرسه : در دو سطح مقدمات : شامل صرف و نحو و ... ادبیات فارسی علوم و ... بوده 
4-    داخل مدرسه حیاطی سر سبز با حجره ها و ایوان هایی در اطراف بوده است و جای سمینارها  در ایوان های مدارس بوده است . ایوانچه های جلو حجره ها محل پخت بوده .
حجره : یا اطلاق طلبه ها معمولا دارای یک ایوانچه و یک پستو بوده است . حجره ها معمولا برابر یک تا سه نفر بوده است . در بیرون مدرسه فقط چند مغازه و حجره برای فروش کاغذ و دوات و ... وجود داشته است .
مدرس : 
فضای درس مدرسه است و در اغلب مدارس یکی می باشد . و در بعضی از مدارس مثل مدرسه خان دارای پنج مدرس می باشد . در هر مدرسه نماز خانه – کتابخانه ، گنجه وجود داشته است . قدیمی ترین مدرسه فخریه سبزوار است . 
مدارس زیبای ایران : غبائیه و خرگرد خاف است .
خرگرد : بین خاف و جام است این کار توسط قوام الدین شیرازی و بعدا و پسرش عباث الدین ساخته شد و به اسم خود آن شخص یعنی غیاث الادین پیر احمد خافی نامگذاری شد . یکی دیگر از مدارس زیبا و کامل مدرسه ی خان شیراز است این مدرسه را امامقلی خان پسر الله وردیخان حاکم شیراز برای ملا صدرا دانشمند بزرگ شیعه می سازند . در این مسجد از اعداد خاص و مقدس استفاده شده مثل 92 تا حجره که اسم مبارک حضرت محمد ( ص ) است ) پنج مدرس و دوازده راهرو داشته است و مجموع کلی آن 114 می شود ( تعداد سوره های قرآن ) معمار این بنا استاد حسین شماع شیرازی است
سوالات تشریحی :
1-    اصولا در گذشته برای انتخاب و احداث و ساختن هر شهری باید چند نکاتی را رعایت می کرده اند ؟
الف- واقع بودن بین شاهراهها و مسیرها              ب- اعتبار بازرگانی داشتن          ج- مرکزیت داشتن به کل منطقه             د- سیل گیر نبودن         هـ - سخت بودن زمین     و- ضد زلزله بودن 
2-    چرا بقای سلطانیه بعد از مدت کوتاهی متروکه و ویران شد ؟
زیرا الجاتیو در زمان خودش بدون در نظر گرفتن و رعایت نکردن نکات مهم در انتخاب زمین مسیر شهرها را عوض می کند ولی باز هم پس از مدتی شهر متروکه شده و ویران می شود 
3-    محله شارستان یزد را برروی چه زمینی بنا کرده اند ؟
محله شارستان برروی زمینی بنا شده که در عمق 2 متری خاک رس و از آن به بعد زمینی به نام چلر یا کرشک است .
4-    در گذشته چگونه جهتی را برای شهر در نظر می گرفتند ؟
با در نظر گرفتن آب و هوا ، طرز تابش خورشید و جهت وزش باد . 
5-    انواع جهت یا رون را نام ببرید و یکی را توضیح دهید ؟
الف – رون راسته           ب- رون اصفهانی             ج – رون کرمانی 
ذون راسته : جهت شمال غربی – جنوب شرقی دارد – شامل شهرهای تهران ، تبریز ، یزد و ... می شده است که جهت آن تقریبا مواجه با قبله است .
6-    قبل از اسلام شهرها را به چه شکل می ساختند ؟
شهرها را به شکل کلات می ساختند و در آن ما شدیدا مساله نظام طبقاتی رعایت می شده است .
7-    نظام طبقاتی در کلات ها به چند طبقه تقسیم می شده اند ؟ نام ببرید ؟
4 طبقه شامل صوبران ، ارتشداران ، استرپوشان و صنعت گران بوده است 
8-    کهندژ به چه معناست ؟ و در کدام نقطه از شهر بنا می¬شده است .
کهندژ یا قهندژ به معنی دژ قدیمی و قلعه مهم شهر بوده است .کهندژ معمولا در شهر و بیرون  باروی شهر و معمولا در کوی ارگ بوده است .
9-    میدان به چه کعنا است ؟
میدان همان کلمه میان است که معرب آن میدان است و به معنی دل شهر و فضای باز برای اجتماع مردم همراه با بازار اطراف آن بوده است .
10-    انواع میدان ها را نام ببرید ؟
الف – میدان بزرگ شهر که در دل شهر بوده و ابنیه مختلف مثل بازار ، حمام و مدرسه در کنار آن قرار می گرفتند . ب- میدان هایی به نام کرد که میدان های کوچک پراکنده بوده و کالاهای مختلف از آن جا پخش می شده مثل میدان تره بار ، میدان کاهو فروشان و ...
11-    شهر ها معمولا در قدیم 2 شکل خاص داشته اند آن ها را نام ببرید ؟
الف – شهرهای شطرنجی یا پیچازی  ب- شهرهای تنسته ای یا تار عنکبوتی 
12-    مساجد را تعریف کنید ؟
13-     مساجد شبستانی یعنی چه ؟
14-    چند نمونه مسجد شبستانی نام ببرید ؟
15-    کهن ترین مسجد ایران چه نام دارد ؟
16-    چند نمونه مسجد دو ایوانی نام ببرید ؟
17-    چند نمونه مسجد تک ایوانی نام ببرید ؟
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
جزوه اشنایی , با معماری اسلامی ,ایران ,غلامحسین معماریان ,بناهای تاریخی ,مسجد ,مدرسه , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی كتيبه و نقوش هندسي در معماري بناهاي اسلامي اصفهان
پاورپوینت بررسی 27 اثر مطرح ایرانی از میراث جهانی یونسکو
پاورپوینت بررسی عناصر کلیدی معماری ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری اصیل ایرانی اسلامی
پاورپوینت بررسی معماری هخامنشی
پاورپوینت بررسی اجمالی تاریخ معماری در ایران
پاورپوینت بررسی کاشی های دوره قاجار ایران در چهار نمونه ساختمان در شیراز
پاورپوینت بررسی چاپ سنگی در دوره قاجار
پاورپوینت بررسی نقدی بر معماری باغ های ایرانی از نظر فلسفی
پاورپوینت بررسی تاريخ هنر ايران
پاورپوینت بررسی معماری و هنر و تاریخ ایوان مدائن خاقانی
پاورپوینت بررسی معماری و هنر و تاریخ ایوان مدائن خاقانی
پاورپوینت بررسی معماري دوره ايلخاني
پاورپوینت بررسی معماري ايران در دوره قبل و بعد ازاسلام
پاورپوینت بررسی درب و پنجره هاي سنتي در معماری ایران
پاورپوینت بررسی تزئينات آجري در معماری ایران
پاورپوینت نگرشي بر معماری سنتی ايران
پاورپوینت بررسی اصول و بناهای بنیادین معماري ايرانی
پاورپوینت بررسی اصول حركت ، نور، صدا، رنگ ، فرم در معماري
پاورپوینت بررسی و تحلیل رابطه معماری و مجسمه سازی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد