خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماري دوره قاجار

   تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 8000 تومان     تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی معماري دوره قاجار
در  دوره دوم  شيوه  اصفهانی ( قاجاريه ) با آغاز  روابط ايران با غرب ، با تأسف ايرانيان در برابر فرهنگ و تمدن غربی دچار خود باختگی شدند و چون در ايران هم کسانی به اين پديده دامن می زدند ، روند آن شتاب گرفت ، به گونه ای که همه چيزرا از غرب وخود را بی چيز می ديدند ، ايرانيان دانشمندان بزرگ گذشته چون بوعلی ، فارابی و... رااز ياد بردند .
در معماری نيز اين خودباختگی رخ داد ، برای نمونه ،  در تهـرنگ  ساختمان شمس العمارهٌ تهران، اتاق ها به گونه گذشته ساماندهی شده اند ، تنها راهروها به آن افزوده شده اما در نمـای ساختمان ، چـفدهای نيم دايره بکاررفتـه است . اين چـفد هرگز در معماری گذشته بکار نـمی رفته است و   معماران   کهن ما کـاربرد آن را نـادرست
 می دانسته اند .  اگـر از آنها دليل آن را می پرسيدند ، به زبان سـاده می گفتند چفد  « پردلی » چون يک پا  ( يعنی بايک مرکز زده می شود ، در حالی که چفدهای ايرانی ، با چند مرکز زده می شوند )  دارند ،  بدرد  نمی خورد و اين به دليل ناپايداری  در ايستايي آن بود ولی در زمان قاجاريان از چفدهای معماری غربی که همگی يا نيم دايره يادسته زنبيلی بودند الگو گرفتند .
نمونهٌ ديگر، حذف پنام ها درساختمان بود. در معماری کهن ايران نمونه های فراوانی يافت می شود که برای کاهش نوسان دمای درون ساختمان، برخی آسمانه ها و ديوارها را دو پوسته می ساختند که لايه ميانی همچون پنام  (عايق )  کار می کرد . مانند گنبدهای دو پوسته ، کاربندی های دو پوسته، کانه سازی روی بام  ، صندوقه چينی درديوارها و بام و نمونه های ديگر . ولی در اين زمان، اين روش هـا به کنار نهاده شد .نمونه ديگر، حذف تابش بندها در نمای ساختمان بود . معماران گذشته به اين منطق رسيده بودند که نمای يک اتاق نبايد در برابر تابش آفتاب صبح تابستان باشد . از اين رو نمای اتاق را چند دری می کردند ، ( يعنی چند درگاه درآن  درمی آوردند ، مانند سه دری و پنج دری و ميان درگاهها را يک تيغهٌ نازک می کشيدند که روی آنها سايه مي انداخت ، درزمان قاجاريان سه دری ها به دودری تبديل شد   و تابش بندها يا تيغه های نازک که عمود بر درگاهها بودند ، به گونه ای اريب ( کج ) ساخته می شدند ، به گونه ای که آفتاب يک راست به درگاهها و اتاق می تابيد  .  از
اين رو اتاقها در هنگام تابش مانند کوره گرم می شدند و نيز تناسب آنها از ميان رفت 
در خانه بسيار زيبای بروجرديها در کاشان نمونه اين دگرگونی زشت ديده می شود  در نمای آن با برداشتن  کلاف های چوبی ،  خورشيدی های بيضی شکل  زشتی  کار گذاشته شده . تا پيش از آن   در نـمای  ساختمان اساسأ شکل های بيضی يا خورشيدی گرد بکار نمی رفت . روزن ها ، يا جناغی و يا مستطيل بود که درون آن شيشه های رنگی کار می گذاشتند تا نور نور را پخش کند . 
در زمان قاجاريان خانه های زيبايي نيز ساخته شده اند و به اوج زيبايی هم دست   يافتند  .  با  اين   همه روند معماری و هنر اين سرزمين که تا زمان فتحعلی شاه و محمدشاه همچون زنجيری پيوسته بود ، براثر خودباختگی فرهنگی بويژه در زمان ناصرالدين شاه از هم گسست و به پسرفت دچار شد 
________________________________________
   سبک شناسی معماری ايران (محمدکريم پيرنيا)
جايگاه و مرتبه معماري قاجاريه در تاريخ معماري گذشته ايران مي تواند محل بحث و تأمل باشد . اگر آثار معماري را از زاويه فضايي ارزيابي كنيم و به خلاقيتهاي فضايي در معماري توجه كنيم ، معماري دوره قاجار ارزش بالايي پيدا مي كند و در جايگاه برتر و تكامل يافته تري نسبت به معماريهاي دوره هاي قبل از خود چون زنديه و صفويه قرار مي گيرد . چرا كه در معماري اين دوره خلاقيتهاي فضايي افزايش مي يابد ، تنوع فضاها بيشتر مي شود ، فضاهاي نويني خلق مي شوند ، فضاها به گشايش و سبكي بيشتري مي رسند و الگوهاي قديمي معماري ايران در جهت گسترش فضا تكامل مي يابند ، به طور خلاصه ، اگر تكامل معماري را گشايش، شفافيت و سبكي فضاها بدانيم ، معماري اين دوره به عنوان مرحله تكامل معماري قديم ايران مطرح مي شود .
اما وقتي معماري را از زواياي ديگري مانند ، اندازه ها ، تناسبات ، شكلها و تزيينات نگاه كنيم ، معماري دوره قاجار وضعيت نازلتري را نسبت به دوره هاي گذشته خود و به خصوص دوره صفوي نشان مي دهد . شكلها استواري و صلابت قبلي را ندارند و شكلهاي جديدي وارد معماري مي شوند كه سطحي و تفنني اند ، اندازه ها دقت لازم را ندارند ؤ تناسبات در مرتبه پايينتري نسبت به تناسبات موزون و انديشيده شده دوره هاي قبلي قرار مي گيرند ، تزيينات معماري گاه تا حد ابتذال سقوط مي كند و بي بندوباري ، غلو ناشيانه و هرج ومرج جايگزين تزيينات محدود و با وسواس دوره هاي درخشان سلجوقي و صفوي مي شوند .
كار اساسي در زمينه گشايش فضايي حياط ، دردوره قاجار صورت مي گيرد و راه حلهاي متعددي براي آن ارائه مي شود .
________________________________________
   سبک شناسی معماری ايران (محمدکريم پيرنيا)
به عنوان نمونه ، می توان از مسجد سيد اصفهان نام برد که با ايجاد چهار حياطک در طبقه بالا در اضلاع شرقی و غربی ، گشايش و سيلان فضايي حياط به صورت جدی افزايش می يابد . در مدرسه سپهسالار يک گام در اين جهت برداشته می شود ، بدين ترتيب که علاوه بر ايجاد چهار حياطک در اضلاع شرقی و غربی مسجد ، اين حياطکها در اضلاع شمالی وجنوبی مسجد نيز پديدار می شوند  ،  سبکی فضای حياط باز هم بيشتر می شود  و ايوانها  ومجموعه شبستان مسجد در حياط حضور آزادانه تر پيدا می کنند . گنبدخانه به فضاهای گنبدخانه در مساجد  اوليه معماری بعداز اسلام ايران مثلاً، در مسجد جامع اصفهان ، ازفضاهای اطراف و     من جمله ايوان     مقابل آن با ديواره های ضخيم جدا می شوند ، ليکن کاملاً مشهود است که نيت معماران در طول زمان بر اين بوده که  حائل  ميان فضای  گنبدخانه و فضای  اطراف از ميان برداشته شود . برای مثال، در مسجد امام اصفهان که مربوط به دوره    صفوی است ارتباط فضای گنبدخانه با فضای ايوان و همچنين شبستانهای مجاور آن بهتر می شود و به خصوص با ايجاد دو گشادگی بزرگ در بالای بدنه های شرقی و غربی   گنبدخانه ، ارتباط    با فضای بيرون هم حاصل می شود . بهتر از آن را می توان در گنبدخانه مسجد   گوهرشاد ديد  که تمامی ديوارها در حد  فاصل  گنبدخانه و ايوان از ميان برداشته می شود ، گشايش فضايي عالي تری به دست می آيد و ارتباط مسقيم فضای گنبدخانه با حياط برقرار می شود . به جرأت می توان گفت مدرسه سپهسالار از اين نظربهترين است ، چرا که با انتخاب يک پلان صليبی علاوه بر آنکه مانند مسجد گوهرشاد فضای ايوان و فضای حياط در ارتباط مستقيم قرار می دهد ، ارتباط آن را با فضاهای جانبی  هم  بدون هيچ مانعی  تأمين می کند . در اينجا فضا به حداکثر گشادگی   و سيلان  خود  در الگوی  گنبدخانه ها می رسد و گنبد کيفيت معلق و بی وزنی را به دست می آورد .
با توجه به آنچه گفتيم معماری قاجار از نظر خلاقيت و نوآوری فضايي و تکامل الگوهای قديمی معماری ايران شاخص است و به حق مرحله تکامل معماری قديم محسوب می شود ، اما به علل متعدد از جمله پايين آوردن مهارت وسليقه معماران
 و کارفرمايان ،بی کيفيت شدن و سرعت نامعقول عمليات ساختمانی ، رسوخ ناهنجار
فرمها ، تناسبات و تزئينات معماری کشورهای ديگر و به خصوص معماری عثمانی و روسيه تزاری ، تزئينات آن کيفيت نازلتری نسبت به دوره های قبلی دارد.
معماری قاجار به حق اصول ، مبانی و الگوهای قديم معماران ايران را القاء بخشيد و با جسارتی تحسين انگيز نو آوريـهايی از نظر فضا به وجود آورد  ،  ليـکن به نظر می رسد قوت لازم خلق يک معماری نوين را نداشت . شايد اين واقعيت که ما معماری مدرن در حد شايستگی تاريخ معماری خود نداريم ، از اين امر ناشی شده باشد
و....
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ,معماري دوره قاجار ,سبک شناسی ,معماری ايران ,جايگاه و مرتبه , معماري قاجاريه ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی 27 اثر مطرح ایرانی از میراث جهانی یونسکو
پاورپوینت بررسی معماري ايران در دوره قبل و بعد ازاسلام
پاورپوینت بررسی تاریخ اجمالی معماری ایران
پاورپوینت بررسی نقش نور و رنگ در معماری بناهای ایرانی
پاورپوینت بررسی شهر تاریخی شوش
پاورپوینت بررسی نقش معماری بومی در معماری معاصر شهر یزد و بررسی نمونه های موردی
پاورپوینت بررسی تزیینات معماری مساجد دوره صفویه
پاورپوینت بررسی تحلیلی سبک و ساختار معماری هخامنشی
پاورپوینت بررسی رابطه معماری و مجسمه سازی
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه اصفهانی در معماری ایران
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه آذری در معماری ایران
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه خراسانی در معماری ایران
پاورپوینت بررسی معماری ایران بعد از اسلام
پاورپوینت بررسی کلیات و ويژگيهاي معماري پارتي
پاورپوینت بررسی تاريخچه معماري تخت جمشيد
پاورپوینت بررسی نقش ستون در معماري هخامنشي
پاورپوینت بررسی معماری و ساختار بادگیر
پاورپوینت بررسی هنر و معمارى تخت جمشيد
پاورپوینت بررسی معماری ، فرهنگ وتمدن ساسانیان
پاورپوینت بررسی شباهت ها و تفاوت های آثار معماری ایرانی قبل و بعد از اسلام

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد