خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی کلیات و ويژگيهاي معماري پارتي

   تعدادبرگ: 30 اسلاید   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  20


پاورپوینت بررسی کلیات و ويژگيهاي معماري پارتي
 
بخشی از مطلب
قوم پارت (پارتوآ) از شعبه‌هاي نژاد آريايي ايراني بودند كه در قسمت شمال خراسان و ماوراءالنهر و خراسان بزرگ شامل افغانستان كنوني حكومت مي‌كردند و سرزمين آنها را در كتيبه‌اي در بيستون "پرتو" نام نهاده بودند. اين مكان در دوران هخامنشي از استانهاي  هخامنشي محسوب مي‌گرديد و رهبر آن "آرساكس" يا " اَرشك" بود كه بعدها نياي شاهان اشكاني شد. پس از حمله اسکندر مقدونی به ایران ، پارتها حکومت ساقط شده هخامنشی را از ایشان بازپس گرفتند و در مدت ۵ قرن یک امپراتوری عظیم بنا نمودند اين اقوام نه تنها از معماري ملي ايراني پيروي كردند بلكه دو عنصر نوظهور یعنی ايوان تاقدار و زدن گنبد روي بناهاي چهار ضلعي (مربع شكل) از طريق فيل پوشها را ابداع نمودند. 
ايوان: اتاقي راست گوشه با تاق شبكه‌اي كه در قسمت پشت بسته بوده و در جلو - رو به بيرون يا حياط - كاملا باز است. 
بناهاي پارتي از خشت خام و بسيار ساده بود و معمولاً آجر براي كاخ و ساختمانهاي مهم و پرستشگاهها به كار برده مي‌شد. البته وسعت پادشاهي پارت ، گوناگوني سنتهاي معماري مردمی و مصالح بوم آورد به همراه عوامل مخرب طبيعی از ديگر دلايل عدم ماندگاری بناهاي آن دوره تا به امروز مي‌باشد. 
 
ويژگيهاي معماري پارتي: (شيوه پارتي) 
۱-  بهره از مصالح بوم‌آورد همچون خشت خام و پخته و سنگ لاشه .
۲- وجود تاق و گنبد .
۳- شكوه و ارتفاع زياد  بناها .
۴ - تنوع در طرحها .
۵ - بهره از ملات ساروج كه باعث ايجاد فضاي معماري وسيع شد. 
۶ - پايه ريزي شهرهايي با نقشه دايره‌اي مانند مرو، تيسفون و الحضر براي دفاع راحت‌تر و همچنین بارو كشيدن آسان تر به دور شهر كه اين شيوه تا زمان ساساني و اسلام دوام يافت. 
هنر پارتي از حدود ۲۵۰ ق‌م پا به عرصه معماري نهاد و مهمترين ساختمانهای آن ارگ و پرستشگاهها بودند. 
آثار معماري شهر نسا: 
دژ نسا توسط مهرداد اول در نزديكي شهر عشق‌آباد قديمي‌ترين محل سكونت پارتها روی تپه ای طبيعي بنا گرديد. ديوارهاي آن ۲۰تا۲۵ متر ارتفاع و ۵ متر ضخامت داشت و از گل با نماي آجرساخته شده است. ورود به داخل ارگ از طريق پاگردهايي در ديوارهاي ارگ صورت مي‌گرفت  .بناهاي ارگ شامل : تعدادي معبد، كاخ موسوم به خانه مربع داراي مساحت ۲۲۰ متر مربع و  چهار ستون چهارپر بزرگ (شبدري) كه اتاق را به سه راهرو تقسيم مي‌كرد ، تيرهاي چوبي بار سقف را به دوش مي كشيد و در قسمت مركزي  سقف گنبدي وجود داشت  ديوارهاي قرمز و سفيد به طور افقي و عمودي با رديفهايي نيم ستون كه روي هر ديوار شش تا از آنها وجود دارد و سرستونهاي كورنتي (برگ كنگري) تحت تأثیر هنر هلني تزئین شده اند. 
 
 
 
ايوانها در دوره اشكاني: دو مرحله تكامل ايوان وجود داشته است: 
۱ - ساخت تالار سه ديواری با سقفي متشكل از تيرهاي چوبي متكي بر ستون يا ديوار تالار مانند :کاخ نسا .
۲ - ايجاد سقف روي تالار با طاقهاي آهنگ در نخستین دوران پس از میلاد. 
قومس (شهر صد دروازه یا هیكاتوم پليس):
واقع در دامغان امروزي که آن را شهر گمشده سلوكي - پارتي صد دروازه مي‌نامند. در ربع آخر   قرن ۳ (ق.‌م) احتمالاً به عنوان مقبره ساخته شد. البته شهر دامغان در آن روزگار پايتخت كوهستاني پارتیان  بود و در سال ۱۰۰( ق. م) پارتها اين شهر را ترك كردند و تيسفون را به عنوان پايتخت برگزیدند در اين شهر سه نوع تاق وجود دارد ۱- تاق آهنگ ساده ۲- تاق سه گوش پا مثلثي    ۳- تاق پلكاني در زير يا روي راه پله كه در همة اين تاقها از آجر قالب زده و انحنا دار استفاده می شده است. 
كاخ هترا: 
قرن ۲ میلادی در موصل عراق امروزی بنا شد اين کاخ در نما داراي دو ايوان بزرگ سنگی با تاق آهنگ است در اطراف اين دو ايوان، اتاقهاي كوچكتر دو طبقه (اشكوبه) و يك اتاق مربعي پشت ايوان جنوبي قرار دارد. كه اين اتاق چهار گوش تاق‌دار و گنبد دار به عنوان الگوی اصلی ساخت بناهای گنبد دار در دوره ساساني و اسلامي شد و جنبه‌اي حياتي در معماري ايران يافت. اين اتاق گنبد دار هترا يادآور آتشكده‌هاي هخامنشي است كه فضاي داخلي با صورتكها ، نيم ستونهاي گرد و طاق نما تزئين يافته است . 
كاخ آشور:
در سده يكم میلادی بنا گرديد و اواخر سده سوم بخشهايي به آن افزوده گرديد. اين بنا با داشتن چهار ايوان كه به حياط مركزي و چهار گوش ختم مي‌شود شالوده طرح مدارس، مساجد و كاروانسرهای دورة اسلامي گرديد. حضور حياطهاي ديگري چون حياط دور ستون دار (رواق‌دار) با تزئينات گچ و رنگ و نيم ستونهاي برآمده از ديوار و بهره از رنگ سرخ و سبز و قهوه‌اي و آبي بسيار ماهرانه است نماي اين كاخ با كاخ ساساني در تيسفون برابري داشته و مدخل ايوان مركزي با رديفهاي ستونهاي ديواري و تاقچه‌هاي قابدار پوشيده شده است. 
كوه خواجه: 
كاخ شاهي كوه خواجه در ميان جزيره‌اي در درياچه هامون سيستان با تالارهايي به شكل ايوان و اتاقهايي از خشت خام اطراف حياط مركزي چهارگوش واقع مي‌باشد. مدخل كاخ از جنوب است كه با عبور از آن و رسيدن به حياط اصلي در سمت چپ و راست ، ايوانهای  ستون دار با تاق آهنگ  وجود دارد. در قسمت شمال و بالاي تپه آتشگاه كه مهمترين قسمت ساختمان مي‌باشد قرار دارد. حضور معماري درونگرا به علت آب و هواي گرم سيستان يعني حياط مركزي مشهود است. ايوانها  نيم گنبد و كانه پوش است كه در آن تاق و تويزه ديده مي‌شود. 
رباط سفيد: 
از كهن‌ترين آتشكده‌هاي گنبددار با گنبدي روي چهار فیلپوش در ۴۶ كيلومتر جنوب مشهد واقع است. نكته قابل توجه آن فيلپوشها (گوشه‌سازي) است كه گنبد را ايجاد نموده‌اند. 
معبد آناهيتا – كنگاور: 
معبدی در شهر كنگاور نزديك كرمانشاه است که روي مصبطه‌اي عظيم كه با چهار ديوار سنگي قطور              ( ۱۸ متر) با ارتفاع متغير برحسب عارضه طبيعي و صخره‌اي پي‌افكني شده است. در آن از سنگهاي غيرهندسي عظيم و ملات گچ بهره برده‌اند. اما سنگهاي نما توسط حجاران تراشيده و پس از گونیا کردن توسط بست های آهنی و سرب مذاب به هم متصل شده اند. راه ورود به بالاي صفه پلكاني دو طرفهدر ضلع جنوبي و یک پلكان باريك اختصاصي در ضلع شمال شرقي وجود دارد. در بالاي اين صفه آتشگاه و در حاشيه صفه ستونهاي قطور و عظيمي وجود داشته‌اند. 
از ديگر آثار پارتي كاخ پارتي در سلوكيه در كنار دجله، معبد خورهه محلات در استان مركزي، پرستشگاههاي اروك و تاكسیلا در پاكستان است. 
تزئينات معماري پارتيان: 
بهره زياد از نقاشي ديواري با رنگهاي مختلف ، گچبريهايي با طرحهاي هندسي و گياهي در داخل بنا ،سنگ‌كاري ، طاق نما ، نيم ستون، در‌ماسكها و صورتكها در داخل و خارج وجود دارد.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماري پارتي ,پاورپوینت بررسی ,تزئينات معماري پارتيان ,معبد آناهيتا – كنگاور: ,رباط سفيد: ,كوه خواجه: ,كاخ آشور: ,كاخ هترا: ,قومس (شهر صد دروازه یا هیكاتوم پليس): ,آثار معماري شهر نسا: ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی 27 اثر مطرح ایرانی از میراث جهانی یونسکو
پاورپوینت بررسی معماري ايران در دوره قبل و بعد ازاسلام
پاورپوینت بررسی تاریخ اجمالی معماری ایران
پاورپوینت بررسی نقش نور و رنگ در معماری بناهای ایرانی
پاورپوینت بررسی شهر تاریخی شوش
پاورپوینت بررسی نقش معماری بومی در معماری معاصر شهر یزد و بررسی نمونه های موردی
پاورپوینت بررسی تزیینات معماری مساجد دوره صفویه
پاورپوینت بررسی تحلیلی سبک و ساختار معماری هخامنشی
پاورپوینت بررسی رابطه معماری و مجسمه سازی
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه اصفهانی در معماری ایران
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه آذری در معماری ایران
پاورپوینت بررسی سبک و شیوه خراسانی در معماری ایران
پاورپوینت بررسی معماری ایران بعد از اسلام
پاورپوینت بررسی تاريخچه معماري تخت جمشيد
پاورپوینت بررسی نقش ستون در معماري هخامنشي
پاورپوینت بررسی معماری و ساختار بادگیر
پاورپوینت بررسی هنر و معمارى تخت جمشيد
پاورپوینت بررسی معماری ، فرهنگ وتمدن ساسانیان
پاورپوینت بررسی شباهت ها و تفاوت های آثار معماری ایرانی قبل و بعد از اسلام
پاورپوینت بررسی هنر ارسی سازی در معماري

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد