خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی معماری دزفول

   تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی معماری دزفول

بخشی از مطلب

استان خوزستان با مساحتی برابر64664 کیلومتر مربع بین 30 درجه 5 دقیقه تا 32 دقیقه عرض شمالی و 47 درجه 40 دقیقه تا 49 درجه 50 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. این استان از جانب شمال به استان لرستان از غرب به کشور عراق و ایلام از جنوب به خلیج فارس و از جانب شرق به استان های چهار محال بختیاری و بویراحمد و کهگیلویه محدود است. این جلگه سرزمین صاف و بی عارضه و مستطیل شکل است با عرض 110 کیلومتر در شمال که فاصله این ناحیه از جلگه تا دریا 200 کیلومتر بوده و از سطح دریا 180 متر ارتفاع دارد. به این ترتیب شیب عمومی جلگه عمومی خوزستان 60 سانتی متر در کیلومتر بیشتر نیست.
 
رود دز
کلیات:
سرچشمة آن از لرستان و شامل آب های معدنی بسیار می باشد. این رود از مهمترین شعبات کارون بوده که مرکب از دو شاخه متمایز و مشخص و دور از یکدیگر است. یکی در شمال واقع شده و تمام آبهای بروجرد و علی آباد را جمع می کند و دیگری از جاپلق و گلپایگان شروع شده از دامنه قلیان کوه گذشته و در وسط بختیاری به شعبه بروجرد متصل می گردد. محل اتصال این دو شعبه، بحرین نامیده می شود. آبریز جنوبی پس از عبور از چین خوردگی های اشتران کوه در تنگه باریک و عمیق رسوبی جاری و قلیان کوه را قطع کرده و تشکیل آبشار مرتفع را می دهد. دز دربند قیر به کارون متصل می شود.
 
توپوگرافی سیستم دز:
حوزه های آبریز رودخانه دز در محدوده چین خوردگی های زاگرس میانی قرار دارد. رودخانه ابتدا از جهت عمومی شمال غربی و سـپس در جـهت جنـوبی از بین طاق دیسهای زاگرس میانی و در امتداد ناودیس های آن که گاهی حالت تقریباً موازی پیدا کرده اند به سمت جلگه خوزستان جریان می یابد. ارتفاعات عمده در حوزه رودخانه دز، کوه گرین در غرب بروجرد به اتفاع 3645 متر و اشتران کوه در جنوب ازنا به ارتفاع 4050 متر می باشند در مناطق شمالی حوزه رودخانه دز، دشتهای الیگودرز، ازنا با ارتفاع 1850 متر و بروجرد و دورود با ارتفاع حدود 1500 متر قرار دارند. 
در موزه رودخانه دز حدود 61 درصد حوزه آبریز بالاتر از ارتفاع 1500 متر از سطح دریا و حدود 11 درصد در ارتفاع بیش از 2500 متر قرار دارند. 
در رودخانه دز در امتداد شاخه اصلی رودخانه در دشت بروجرد شیب متوسط 6 در هزار و در دشت الیگودرز، ازنا به رقم 20 در هزار می رسد، در امتداد شاخه اصلی رودخانه دز که بین دورود و دزفول قرار دارد، 7 در هزار و در امتداد رودخانه بختیاری 8 در هزار برآورد شده است. رودخانه دز منتهی می شود که سد دز در داخل آن قرار گرفته است. 
این رودخانه از دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری تشکیل و پس از خروج از منطقه کوهستانی شمال اندیمشک و دزفول، وارد جلگه خوزستان می شود. این رودخانه پس از عبور از شهرستان دزفول به سمت جنوب جریان یافته و در 40 کیلومتری شمال شهرستان اهواز در محلی به نام بندقیر به رودخانه کارون متصل و متفقاً به سمت اهواز و خرمشهر جریان می یابند. 
الف- رود سزار: این رودخانه که در شمالی ترین قسمت حفره دز جریان دارد از سه شاخه ماربره، تیره و سبزه تشکیل یافته است. 
رودخانه ماربره از به هم پیوستن آبراهه های متعدد و از جمله رودخانه ازنا در منطقه الیگودرز تشکیل شده و در جهت غرب به طرف شهر دورود جریان می یابد. 
این رودخانه حوزه آبریز مرتفع ولی با شیب متوسطی را تخلیه می نماید. رودخانه تیره نیز که از شاخه های فرعی گله رود، سیلاخور، آبرود و بیاتون تشکیل می شود از دامنه های مشرف به شرق زاگرس در جنوب منطقه بروجرد سرچشمه گرفته و در جهت شرق به طرف دورود جریان می یابد و در این محل دو رودخانه به هم می پیوندند. از این نقطه به بعد جهت جریان آب عموماً از شمال به جنوب و جنوب غربی است. در 20 کیلومتری جنوب دورود، رود سره که از دامنه های جنوبی و غربی اشتران کوه سرچشمه می گیرد به آنها متصل و مجموع آنها رود سزار نامیده می شود. در حدود 25 کیلومتری جنوب غربی این محل رود واسک و به فاصله کمی، رود زار از ساحل چپ به رود سزار پیوسته و باز در جهت جنوب غربی جریان می یابد. رودخانه کوچک سرخاب نیز که از 
ارتفاعات جنوب خرم آباد سرچشمه می گیرد از ساحل راست به رودخانه سزار متصل می شود. با وجود کوچکی حوزه آبریز، بیشترین بار مواد رسوبی به این رودخانه و نهایتاً به رودخانه دز منتقل می شود. رودخانه سزار با دریافت جریان شاخه سرخ آب به سمت جنوب شرقی پیچیده و به رودخانه بختیاری ملحق می شود. 
ب- رود بختیاری: دومیت شاخه اصلی رودخانه دز می باشد که در 40 کیلومتری جنوب اتصال سرخاب به رود سزار می پیوندد. 
رود بختیاری از ارتفاعات و دامنه های جنوب شرقی اشتران کوه سرچشمه گرفته و در ابتدا به نام رود دره دایی در جهت عمومی شمال غرب به جنوب شرق جریان یافته و پس از اتصال با رودخانه گلستان که از فلات مرتفع جنوب الیگودرز سرچشمه می گیرد به جهت جنوب متمایل شده و با رود وهرگان که از جنوب شرق به شمال غرب جریان دارد یکی  می شود. با دریافت آب شاخه های کوچک ترف رودخانه به سمت تغییر جهت داده و در این بخش به نام زالکی نامیده می شود. سپس با شاخه نسبتاً بزرگی که از شمال به آن می پیوندد، جمع شده و به رود سزار متصل می ریزد.
رودخانه دز پس از عبور از تنگ پنج و تنگ هفت و تله زنگ و پشت سرگذاشتن دریاچه سد دز، از تنگه باریک و عمیق کنگلومرای سازند بختیاری عبور کرده و در قلعه مختار واقع در شمال شهرستان دزفول وارد جلگه خوزستان می شود. رودخانه دز پس از عبور از شهر دزفول و طی مسافت پر پیچ و خمی به طول تقریـبی 186 کیلومتر (دزفول-بندقیر) در بند قیر با رودخانه های شطیط یا دجیل و گرگر یکی شده و کارون را تشکیل می دهد که به سمت اهواز روان می شود. 
پ- آبراهه های فرعی وارده به رودخانه دز در جلگه خوزستان: در فاصله دزفول تا بند قیر آبراهه های فصلی (حوزه میانی طبق شکل 2-3) و زهکش های عمده ای که به رودخانه دز تخلیه می شوند عبارتند از:
 1- بالارود
بالارود از کوهپایه های کم ارتفاع شمال غرب دزفول و شمال اندیمشک سرچشمه می گیرد و در جنوب دزفول پس از تلاقی با کانال اصلی غربی شبکه آبیاری دز و عبور از رود سیفون بالارود به رودخانه دز تخلیه می شود. 
رسوبات بالارود بسیار سنگین و دانه درشت است، بطوری که یکی از منابع غنی تأمین مصالح سنگی و شن و ماسه خوزستان شناخته شده. درشتی دانه های مصالح سنگی از 15 سانتیمتر در جنوب اندیمشـک متـجاوز اسـت و به همیـن جهت بـرای بهره برداری از منابع مذکور ایستگاههای تهیه شن و ماسه، از دستگاههای سنگ شکن استفاده می کنند. علاوه بر استفاده از منابع بالارود برای مقاصد تهیه مصالح شن و ماسه، راه آهن ناحیه جنوب نیز یک ایستگاه تهیه بالاست دایر نموده است. 
2- کوپیته
مبسیل کوپیته از کوهپایه های کم ارتفاع شمال شرق دزفول سرچشمه می گیرد و در شمال سد تنظیمی و ابتدای جلگه خوزستان وارد رودخانه دز می شود. رسوبات معلق و ریزدانه کوپیته در پشت سد تنظیمی ته نشین می شود و سازه تخلیه رسوبات سد مذکور که منحصر به دهانه میانی سد است برای تمامی رسوبات کفایت نمی کند.
3- سورباریک
آبراهه کوچکی بوده که عوارض بالادست کانال اصلی دیمچه غربی را زهکشی می کرده، ولی پس از ایجاد کشت و صنعت نیشکر کارون و توسعه اراضی نیشکر، زهکش های اراضی دیمچه بالا و دیمچه پایین به زهکش موسوم به k که از زهکش های اصلی کشت و صنعت کارون است متصل و زهکش مذکور از طریق سور باریک، زه آب کشت و صنعت را به رودخانه دز در بالادست طاق دیس سردارآباد تخلیه می کند. 
با این ترتیب ملاحظه می شود، بخشی از آب کشت و صنعت نیشکر کارون که توسط کانال گتوند از رودخانه کارون برداشت می شود، از طریق شبکه زهکشی کشت و صنعت نیشکر کارون وارد رودخانه دز می شود.
4- عجیروب
رودخانه عجیروب قبلاً جریانهای سطحی کوهپایه های شرق دزفول و چشمه های مجاور را جمع آوری می کرده است. قبل از احداث سد دز و شبکه آبیاری دز، برای استفاده از آب عجیروب، سدی به نام سد عجیروب بر روی آن بنا گردید. بعدها با خاتمه ساختمان شبکه آبیاری دز و بهره برداری از آن به علت تخلیه جریان زهکش های طرح به داخل رودخانه عجیروب آب آن افزایش یافته است. 
رودخانه عجیروب در شمال ایستگاه پمپاژ هفت تپه از طریق آبراهه لوره به رودخانه دز تخلیه می شود. 
5- شور
رودخانه شور دنباله گلال کهنک است که از کوهپایه های شرق دیم سبیلی سرچشمه گرفته و پس از عبور از تلاقی جاده شوشتر- دزفول در امتداد غرب کشت و صنعت کارون و شرق شبکه آبیاری دز به سمت جنوب جریان یافته و پس از الحاق با آبراهه لوره به رودخانه دز تخلیه می شود.
مصالح بستر رودخانه شور از بالادست با درشت دانه و قلوه سنگ شروع و بتدریج به سمت جنوب ریزدانه می شود. در مسیر رودخانه مذکور و قبل از تخلیه به دز چندین ایستگاه تهیه شن و ماسه احداث شده است. 
6- زهکش ها
بخشی از زهکش های شبکه آبیاری دز، طرح کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، تمامی زه آب های طرح کشت و صنعت نیشکر میان آب و کلیه زه آب طرح کشت و صنعت نیشکر دانیال و پس آب صنعتی کارخانه های کاغذ پارس، قند دزفول، نیشکر هفت تپه و در آینده کارخانه نیشکر میان آب و اراضی حاشیه دز به رودخانه دز تخلیه می شود. 
7- شاوور
این رود از بین رودخانه های دز و کرخه سرچشمه گرفته و به سمت جنوب جریان می یابد. رود شاوور عموماً حالت زهکشی آب زیرزمینی را داراست که از رودخانه کرخه تغذیه می شود. مازاد انهار آبیاری منشعب از دز نیز به آن می پیوندد. طول این رود حدود 90 کیلومتر بوده و شیب بستر آن کم و کناره های آن حالت باتلاقی دارد. از آب رود شاوور به کیلومتر بوده و شیب بستر آن کم و کناره های آن در موقع پرآبی از طریق باتلاق هور مزرعه به رودخانه دز سرریز می کند.
 
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
استان خوزستان ,پاورپوینت , بررسی شرایط اقلیمی , معماری دزفول ,توپوگرافی سیستم دز,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی پیشینه و آثارباستانی شهرستان کاشان
پاورپوینت بررسي خصوصيات اقلیمی، معماری شهر شاهرود
پاورپوینت بررسی اقلیمی شهر آبادان
پاورپوینت تحلیل و بررسی شهر نوشهر ( معماری ، اقلیم،آثار تاریخی و … )
پاورپوینت تحلیل و بررسی شهر شیراز ( معماری ، اقلیم،آثار تاریخی و … )
پاورپوینت بررسی معماری سنتی بندر لافت در جزیره قشم
شهر شوشتر،مطالعات تاريخي, اقليمي و جغرافيا يي ،پاورپوینت
دانلود بررسی ، معماری ایلام قدیم ، پاورپوینت
شهر شیراز ،مطالعات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ،پاورپوینت
شهر خرم‌آباد،مطالعات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ،پاورپوینت
شهر اراک ،مطالعات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ،پاورپوینت
دانلود پاورپوینت ,شهر اصفهان و بناهای شاخص

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد