دانلود پروژه مرمت ،پل میر بهاءالدین زنجان ، پاورپوینت
بخشی از مطلب
استان زنجان با وسعت ۲۲۱۶۴ کیلومتر مربع در منطقه شمالغرب کشور بین
َ۳۳ و ْ۳۵ تا َ۱۵ و ْ۳۷ عرض شمالی از خط استوا و َ۱۰ و ْ۴۷ تا َ۲۶ و ْ۴۹ طولشرقی
از نصفالنهار گرینویچ قراردارد. میانگین ارتفاع آن بیش از ۱۵۰۰ متر
از سطح دریاست. پستترین نقطه داخل استان با ارتفاع ۳۰۰ متر در
منطقه طارم و بلندترین قله آن با ارتفاع ۲۹۰۰ متر در کوههای تخت
سلیمان از ارتفاعات شهرستان ماهنشان قرار دارد. استان زنجان از شمال
به استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، از شرق به استانهای
قزوین و گیلان، از جنوب به استانهای همدان و قزوین و از غرب به
استانهای آذربایجان غربی و کردستان محدود میباشد.
استان زنجان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۷شهرستان، ۱۶بخش، ۴۶
دهستان و ۱۸شهر میباشد.
موقعیت: ابتدای جاده زنجان به بیجار –کنار خیابان کمربندی جنوبی شهر بر روی
رودخانه زنجان رود که از آثار دوره در زمان قاجاریه است .
این بنا که به پل کهنه یا پل اژدهاتو معروف می باشد که در مسیر ارتباط
زنجان کردستان قرار دارد و امروزه با ساختن پل جدید دیگر مورد استفاده قرار
نمیگیرد .
این پل تاریخی که با نامهای پل کهنه و پل اژدهاتو نیز شهرت دارد، در محور جنوبی حومه شهر زنجان در مسیر استانهای زنجان به کردستان ساخته شده است.
پل میر بهاء الدین از نظر قدمت متعلق به اواسط دوره قاجار و زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار است.
این پل توسط یکی از متمکنین به نام حاج میرزا بهاء الدین زنجانی که از تجار بنام ناحیه خمسه بوده، در سال 1312 هجری قمری ساخته شده است.
پل تاریخی میر بهاءالدین تماماً آجری می باشد که در نمای داخلی بزرگترین طاق آن به خط معقلی بسیار زیبا تاریخ ساخت آن همراه با ذکر مقدس یا علی بصورت قرینه نقش شده است.
دهانههای طاقهای پل عریض ، و به سبک جناقی یا ضربی بسیار زیبا و شکیل اعمال شده است . همچنین به منظور مهار بار اضافی طاقها چهار چشمه طاق بصورت دو اشکوبه با قوسهای جناقی و هلالی به موازات هم و در اطراف بزرگترین طاق ساخته شده است.
پل تاریخی میر بهاءالدین با بیش از 100 سال قدمت حدود 100 متر طول دارد و عرض آن با احتساب جان پناهها به 70/6 متر می رسد.
ارتفاع پل در بلندترین نقطه آن از سطح رودخانه حدود 11 متر است. پل دارای سه دهانه با طاق جناغی است. دهانه میانی از دو دهانه دیگر بزرگتر است. این پل، عمود بر رودخانه ساخته شده و برای قرارگرفتن در راستای جاده، انحنایی به دو انتهای آن داده اند.
یایه های پل روی سطح سنگفرش شده قرار دارد و از قطعات سنگ تراشیده و ملات آهکی ساخته شده و تا ارتفاع 40/1 متری سطح آب بالا آمده است.
در این ارتفاع، پاکار طاق و بدنه اصلی پل با آجرهایی به ابعاد 5 در24 در24 سانتی متر شروع می شود. عرض پایه ها در پایین ترین قسمت آن حدود 80/6 متر است.
روی هر کدام از پایه ها، دو غرفه بر روی یکدیگر ساخته شده است. غرفه زیرین که کوتاهتر و دارای طاق گهواره ای است 4 متر عرض و 3/2 متر ارتفاع دارد. غرفه فوقانی با طاق جناغی پنج و هفت 60/4 متر ارتفاع و 4 متر عرض دارد.
این غرفه ها که روی پایه های دیگر نیز تکرار شده، علاوه بر عبور دادن آبهای طغیانی، وزن و فشار وارد بر پایه ها را هم کم می کند. علاوه بر این تمهید ، برای کاهش وزن پل فضاهای جانبی سه دهانه بزرگ پل را به صورت توخالی درآورده اند تا طاق ها توان بیشتری برای تحمل فشار داشته باشد.
غرفه های پایه جنوبی توسط راه پله مارپیچ شکلی به هم ارتباط دارد. در بالادست و پایین دست پایه های پل، آب برهایی از سنگ برای تسهیل جریان آب ایجاد شده است. آب برهای بالا دست پل، چند ضلعی و آب برهای پایین دست نیم دایره شکل داده شده اند.
دهانه میانی و بزرگتر پل 14 متر عرض و 5/8 متر ارتفاع - از تیزه طاق تا سطح آب - دارد. دهانههای کناری نیز دارای 15/12 متر عرض و حدود 7 متر ارتفاع هستند. این پل قدیمی امروزه با ساختن پل جدید دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.
پل میر بهاء الدین در سال 1336 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1484 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید
و....
فهرست مطالب
– فصل اول: مطالعه وشناخت تاریخ و جغرافیای
زنجان ۱
۱-استان زنجان
۲
۱-۱ موقعیت جغرافیایی و تقسیمات استانی
۲
۲-۱ تاریخچه شهر زنجان
۲
۳-۱ وجه تسمیه زنجان
۲
۴-۱ شناخت ویژگیهای جمعیتی
۳
۵-۱ فرهنگ و آداب و رسوم و زبان و گویش مردم
۳
۲- معرفی برخی آثار تاریخی و اماکن گردشگری
۴
۱-۲ بقعه امامزاده سید ابراهیم
۴ ۲-۲ مسجد جامع (سید) پروژه مرمت <http://archstoreir> پل میر بهاءالدین
زنجان ۴
۳-۲ عمارت ذوالفقاری
۴
۴-۲ رختشویخانه
۴
۵-۲ مجموعه تاریخی بازار زنجان
۴
۳- اقلیم
۵
۱-۳ آب و هوا
۵
۲-۳ نزولات جوی
۵
۳-۳ ویژگیهای اقلیم سرد
۶
۴-۳ ویژگیهای اقلیمی منطقه (تأثیر شرایط اقلیمی بر ویژگیهای ساختمانهای شهر
زنجان) ۶
۵-۳ رطوبت نسبی
۶
۴- بادها
۷
۴-۱ بادهای غالب
۷
– فصل دوم: مطالعه وشناخت تاریخچه،موقعیت شهری پل تاریخی میر بها
الدین ۸
۵- موقعیت و تاریخچه ای از پل میر بهاالدین –
زنجان
۹
۱-۵٫ موقعیت پل در منطقه
۱۰
۲-۵ مشخصات پل
۱۱
۳-۵ عملکرد پل
۱۵
۴-۵ مصالح مورد استفاده در پل
۱۷
– فصل سوم: آسیب شناسی و طرح مرمت پل تاریخی میر بها
الدین ۱۸
۶- شناخت آسیبهای پل
۱۹
۱-۶آسیب های وارده بر پل
۲۰
۲-۶ نشست پل
۲۱
۴-۶دخالتهای انسانی
۲۳
۵-۶ دخالتهای مرمتی غیر اصولی
۲۶
۶-۶ فرسودگی سنگ
۲۷
۷-۶ عوامل شوره
۲۸
۷- عوامل طبیعی
۲۹
۱-۷ رشد گیاهان
۲۹
۲-۷ نفوذ حشرات
۳۱
۳-۷آب شویی
۳۲
۸- عوامل شیمیایی
۳۳
۱-۸ هوا زدگی
۳۴
۹-نتیجه گیری
۴۲
۱۰- منابع و مأخذ