طرح مرمت دانشگاه کردستان
تاثیر جهان بینی در زیبایی شناسی اثر معماری همیشه و همه جا هنری وابسته به زندگی بوده و در ایران بیش از هر جای دیگر. چنانچه آرایش معماری همواره به دست زندگی و در هر زمان روش زندگی بوده که برنامه کار معماری را پی ریخته است.
انسان، خانه خود را به اندازه خود و در خور نیاز خویش می سازد. معمار ایرانی افراز درگاه را به اندازهٔ بالای مردم می گرفته و روزن و روشندان را چنان طراحی می کرده که فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرای اورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یک بسته است و در برابرش تالار و سمره خانه اش ، با شکوه و پهناور است. اگر اتاق خواب کوچک است، به این دلیل است که شایسته نیست بیگانه ای وارد آن شود. در عوض تالار باید شایسته پذیرایی مهمان گرا می باشد و این تاثیر مهمان نوازی در معماری ایرانی می باشد. در پذیرایی باترین تزئینات و عناصر زیبا را استفاده می نماییم. جایگاه مهمان، بهترین نقطه پذیرایی می باشد. و بیشتر عوامل فرهنگی و جهان بینی مردم، مسبب درون گرایی در بناهای ایرانی می شود. در معماری اسلامی از بیمون که همانند مدولی در معماری غربی است، استفاده شده است. و بیشتر متناسبات انسانی مبنای این مدول ها بوده است و مردم واری در بناهای ایرانی کاملاً مشهود است که نتیجه تاکید اسلام بر پرهیزگاری بوده است. باه نظار می رسل، این بنا که از عهد قاجار به جا مانده است نیز همانند اکثر بناهای زمان قاجار، تحت تاثیر معماری غربی و برونگرایی که در معماری غربی رایج است، آرار گرفتا، است. دیدهای وسیع از طبقات بالای خانه احمد زاده، بر سطح شهر گواه بر این نظر است.