مقدمه:
ما امروزه تنها با آثار کثیر هنری خاموش سروکار داریم که آگاهی امروزی ما برای درک زبانشان قاصر است. نمادهای بکاررفته در هر فرهنگی به رغم تغییر و تحولات اعتقادی میتوانند مکرر به کار گرفته شوند. معماری هم یکی از این جنبههاست. «معماری مقدس در بسیاری از نمونههایش اسطورهی ساخته شده است. اسطوره وسیلهای رمزین قوی و خاصی است؛ زیرا میتواند رمزها را به روایت بدل کند. به همین گونه، معماری مقدس نیز غالباَ روایتی از تصاویر و فضاهای رمزین است، خصوصاَ برخی از مجموعههای معماری سیر معنوی را به رمز بیان میکنند. در جهان هیچ چیز تمام معانیش محدود به شکل ظاهری آن نمی شود بلکه هر نمودی متضمن بودی است و برای هر ظاهری باطنی وجود دارد.
هنر مقدس هنری ست که اشاره دارد به صورتهایی مثالی از عالم بالا که مربوط به معرفت وجود و هستی شناسی است.
نماد گرایی یک ابزار دانش کهن و قدیمی و اصولی ترین بیان مفاهیم است.
اندیشه را بر می انگیزد و انسان را به گستره تفکر بدون گفتار رهنمون مینماید
انواع نماد ها:
نماد تصویری رساننده معانی سری و رمزی می باشد
نماد علامتی است قابل تحلیل معنایی وقابل درک معنوی ودارای محتوایی
درفرهنگ فارسی نماد به معنای نماینده ویانمود آمدن
نماد درمعنای ساده جانشین رمز آلود یک مفهوم وتصویر است که بصورت ناخواآگاه درک میشود
ژان شوالیه میگوید
نماد بسی بیش از یک علامت ساده است نماد در ورای معنی جای دارد وتفسیری مختص بخود دارد نماد سرشار از تاثیر گذاری وپویاییست است
که فراتر ازتاثیرات آنی آن قرار دارد
بررسی نمادگرایی رنگ درادیان ومعماری
رنگها در گذشته بیانگر نیروهای خیر و شر بودند، گاه تداعیکننده ابلیس و پلیدی و ناپاکی و گاه نشانه تقدس و پاکی و خیر بودند. همچنین رنگها در ترکیب با فرمهای مختلف برای نگهداری بشر از نیروهای شر مورد استفاده قرار میگرفتند.
این فایل دارای ۶۹ اسلاید پاورپوینت میباشد.