بررسی استانداردها و ضوابط معماری خانه موسیقی
فهرست مطالب
بررسی قسمت های اصلی مجموعه: 2
بخش نمایش و اجرا: 2
سالن با سقف بلند در بالای صحنه: 3
سالن با سقف کوتاه در بالای صحنه: 4
الف – اجزاء صحنه [22] 5
محل استقرار ارکستر موسیقی: 5
شکل: چاله ارکستر 6
آپرون: (قسمت جلوی طاقی در صحنه): 6
شبکه: 6
توفال ها: 6
پرده پشت صحنه: 7
پوسته و سایبان ارکستر: 7
درها: 8
ارتفاع دهنده ها: 8
فضای جابجایی دکور به صورت افقی: 8
فضای جابجایی عمودی دکور: 9
ب - طرح نور برای صحنه [23] 9
در رابطه با موارد فوق به چند سؤال پاسخ می دهیم: 9
اتاق های کنترل نور و صدا: 11
فضای نشستن تالارهای موسیقی 11
الف – اشکال پلان: (Floor Shaper) [22] 11
فرم مستطیلی: 11
فرم بادبرنی: 12
فرم مدور (Curvilinear): 12
پلان ها ی شش ضلعی: 13
فرم پلان نامنظم: 14
فرم مناسب برای سالن و صحنه: 14
ب – بررسی زوایای دید: [24، 21، 20] 15
خطوط دید: 15
شکل مخروط بینایی 15
شکل: زاویه عمودی دید 17
تعیین عمق سالن: 17
ج – مبلمان سالن: [20، 21، 24] 18
سرانه سطح نشستن برای هر نفر: 19
طرح صندلی ها: 19
ابعاد صندلی ها: 20
شکل: انواع صندلی ها و ابعاد آنها 21
شیب پشت صندلی ها: 22
تعداد صندلی ها در هر ردیف: 22
جدول: فاصله و تعداد صندلی ها در هر ردیف تالار 23
صندلی های کنتیناننال: 24
د – بالکن ها: 24
ورودی و خروجی های سالن نمایش [21، 20] 24
راهروها و عناصر ارتباطی [20 و 21] 25
پله [21، 20] 26
پیش ورودی و هال ورودی: 26
بلیط فروشی: 27
سرسرا (لابی): 27
رستوران: 28
اتاق های تمرین عملی: 28
ملاحظات تأسیساتی: 29
اتاق های کر: 29
اتاق تمرین انفرادی: 30
کلاس های تدریس نظری: 30
بخش اداری: [25] 31
نتیجه گیری: 31
الف) صحنه 31
ب) سطوح تماشاچیان 31
ج) خدماتی: 32
د) آموزشی: 32
تعریف آکوستیک در معماری: [27، 28] 33
شکل: انواع بازتاب آکوستیک هندسی 33
نوفه: 33
واخنش (Reverberation Time): 34
تباهی آکوستیکی (آبسورپسیون): 34
- آبسوربنت ها: 36
- انواع آبسوربنت: 37
نصب آبسوربنت ها: 38
طرح آکوستیکی تالار 39
زمان واخنش مناسب در تالارهای موسیقی: 40
تعداد تماشاگران، مبلمان و جنس آنها: 41
حجم سالن موسیقی: 43
فرم مناسب برای تالار موسیقی: 45
فرم سقف و دیوارها: 46
پژواک: 47
کانونی کردن: 48
شکل: قانون بازتاب هندسی 48
امواج ایستا: 49
پخشایی (Diffusitee): 49
شکل: پخش صوت توسط بازتاب دهنده های افقی، مایل و محدب 50
نتیجه گیری: 51
منابع و مؤاخذ: 52