خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مبانی تعاملات اجتماعی در طراحی فضاهای فرهنگی

   تعدادبرگ: 75 اسلاید   قیمت: 18000 تومان   حجم فایل: 442 kb  تعدادمشاهده  5


پاورپوینت بررسی مبانی تعاملات اجتماعی در طراحی فضاهای فرهنگی
 

مقدمه
مفهوم تعامل  
تعامل يا بر هم ‌کنشى    
واژه شناسی تعامل   
تعامل اجتماعی   
تعامل متقابل اجتماعی (تعامل اجتماعی)   
تعریف تعامل اجتماعی   
اجتماع پذیری و حیات جمعی   
محتوای تصویر ذهنی   
صاحبنظران با رویکرد تقویت تعاملات اجتماعی   
ویژگی های محیط ساخته شده و قابلیت تعامل اجتماعی   
کاربرد طراحی برای تعامل اجتماعی   
نقش کالبد فضا در روابط اجتماعی   
فضاهای اجتماع گریز و اجتماع پذیر   
فضاهای مردگرا   
فعالیت های فضاهای جمعی   
تعریف مجموعه فرهنگی:   
فضاهای تعاملی   
فضاهای تعاملی   
 نحوه ارتباطات یک مجموعه فرهنگی و تعاملات اجتماعی   
اهمیت مجموعه های فرهنگی   
نتیجه گیری   
منبع

بخشی از مطلب
انسانها همواره با ایجاد فضاهایی در شهر، نیاز ذاتی خود به برقراری روابط اجتماعی را برآورده کرده اند ، ساختارهایی که از نظر اجتماعی فعال بوده و امکان ارتباط چهره به چهره انسانی در درون جامعه شهری و در کالبدی سازمان یافته را فراهم آورده ا ند. حضور مثبت افراد در اجتماع سطح تعاملات مثبت اجتماعی را بالا برده و سبب ارتقاء کیفیت زندگی از طریق تقویت حس تعاون و شهروندی می گردد. حضور اختیاری شهروندان در فضا فرصت تعاملات اجتماعی را افزایش می دهد و حضور اختیاری شهروندان در فضا ارتباط را ارتقاء می دهد.(شاهینی، 1392)
 تعامل يا بر هم ‌کنشى  
رابطه متقابل بين اعمالى که بر اثر رابطه‌هاى خاصّ ميان عمل‌کنندگان حاصل مى‌شود (مثلاً براساس تقابل يا تکميل کردن   انديشه اساسى در تعامل مبتنى است بر اينکه عمل انسان فقط بر حسب برنامه‌ها و نيات خود وى انجام نمى‌گيرد، بلکه بايد برنامه‌ها، نيات و واکنش‌هاى (احتمالي) افراد و گروه‌هاى ديگر نيز مد نظر قرار گيرد. مفهوم تعامل نقطه آغازى است براى نظريه‌هاى اصطلاحاً تعاملى که در آنها فرايند مبادله بر حسب الگوى بده ـ بستان و در معناى مهارت اجتماعى يا به منزله وساطت تفسيرى و مفهومى  فهميده مى‌شود.(ویستا، 1394)
بَرهَم‌کُنِش، اندرکنش یا تعامل، عملی است که بین دو یا چند موجودیت، شیء، پدیده، یا فرایند – که اثر متقابل برهم دارند – رخ می‌دهد. هنگامی که دو یا چند چیز، به کنش و واکنش (فعل و انفعال) با هم می‌پردازند، گویند که آنها با یکدیگر برهمکنش (یا تعامل) دارند. برهم‌کنش در اجسام می‌تواند حالت آنها را تغییر داده یا بر نحوهٔ انجام تحول اجسام تأثیر بگذارد. همچنین در پدیده‌ها برهم‌کنش موجب به‌وجود آمدن پارامترهای اضافی می‌شود که باید در محاسبات منظور شوند. (ویستا، 1394)
 واژه شناسی تعامل 
ترجمه و معنی تعامل در فرهنگ لغت عربی-فارسی المعانی، معامله كرد با ، برخورد كرد با، تعامل (عمل)  می باشد. (ویستا، 1394)
رفتار هدفمند، قصدآميز و مفهوم‌دار انسان‌ها (که خود نوعى از رفتار است). عمل افرازمندانه براى اداى يک وظيفه شکل مى‌گيرد و عمل ارتباطى (اجتماعي) در تبادل افراد ديگر انجام مى‌گيرد و در جريان تحقق خود در برابر واکنش‌هاى احتمالى ديگران، جهت‌گيرى مى‌کند. مفهوم عمل اجتماعى به منزله نقطه آغازى براى نظريه‌هاى جامعه‌شناختى عمل انسانى است. يکى از مسائل ويژه در اين رهگذر پيوند سطح عمل با ساختارهاى بيرونى جامعه است (مثلاً در سطح سيستم‌ها). از اين لحاظ، بين مفهوم رفتار اجتماعى و عمل اجتماعى حد و مرز مشخصى وجود ندارد. به‌علاوه، گاهى سنت‌هاى گوناگونى در امر تحقيق درباره عمل وجود دارند که به‌ويژه به کارهاى وبر و شوتز  مربوط مى‌شوند(ویستا، 1394) 
تعامل اجتماعی
تعامل اجتماعی واحد اساسی و سلول بنیادین درمطالعات اجتماعی به حساب می‌آید. امتیاز انسان بر سایر موجودات در آن است که نحوه و ماهیت رفتارهای او نسبت سایر موجودات متفاوت به نظرمی آید. به عبارت دیگرانسانها به گونه‌ای عمل می‌کنند که موجودات دیگر توانایی انجام آن را دارا نمی باشند. رفتار انسانها همواره با تفکر، اندیشه و تدبر همراه می‌باشد از این رو می توان گفت: عمل به معنای رفتارمعنی دار و آگاهانه‌است. اماازسوی دیگر تلاش انسان برای ایجاد و برقراری ارتباط و رابطه با سایر اعضای جامعه به میل طبیعی او به اجتماعی زندگی کردن مربوط می‌شوند. به عبارت دیگر این تمایل انسانها را بسوی ایجاد روابط با دیگران سوق داده و موجبات تداوم حیات اجتماعی جوامع رافراهم می‌سازد. به سخن دیگر کنش به عنوان ابتدایی‌ترین عنصر مشترک زندگی اجتماعی بشری دربرگیرنده یک مجموعه رفتارهای است که انسانها برای رسیدن به اهداف معین نسبت به یکدیگر انجام می‌دهند. ازاین به عمل جهت گیری شده به سوی شخص دیگراصطلاحاً تعامل اجتماعی گفته می‌شود. (Marcus & Sarkissian,1986)
افراد بر اساس منافع خود، ارتباطات اجتماعي را شكل داده و بر اساس توقعات، هنجارها و نقش هاي معين خود، به آن مي –پردازند. بنابراين نحوه حضور فرد در مكان به همراه سايرين، عاملي قوي در تصميم فرد براي ماندن در آن است. در اين راستا حتي ممكن است افراد در جستجوي مكان هايي كه در آن، افرادي با خصوصيات مشابه آن ها به لحاظ طبقه، قوم، مذهب، گروه اقتصادي، الگوي زندگي، تحصيلات، درآمد، نحوه تربيت كودكان و نژاد مشابه حضور دارند، بشناسند .اما با آنكه همگن بودن افراد، مشوق ملاقات و افزايش تعامل با مكان هاي فيزيك و اجتماعي و درنتيجه ارتقاي دلبستگي به آن مكان است درعين حال مكان هاي اجتماعي غير همگن نيز فرصتي است تا افراد باهم بودن و تعاملات اجتماعي غني و آزاد را تجربه كنند(Marcus & Sarkissian,1986)
ملاقات گاه به گاه و غيررسمي را زمينه توسعه دوستي ها و روابط روزمره مردم دانسته است . تعامل اجتماعي، نگرش افراد را با پيشينه ذهني و ويژگي ه اي متفاوت به يكديگر نزديك مي كند(لنگ، 1383)
نياز انسان مبتني بر تماس مستقيم با محيط بيانگر تجربه مستقيم فضا، مردم و فعاليتهاي اجتماعي چون تعامل با آشنايان، گردهمايي، قدم زدن، بازي، تفريح و در كنار آن ورزش، فعاليت هاي جسمي، امكان رقابت و ... ميباشد كه در ايجاد تصوير ذهني مطلوب افراد از فضا ، پويايي و هيجان، كسب تجارب جديد و آموزش محيطي، نقش مستقيم دارد(Whyte,1980)
تعامل اجتماعی وجود رابطه بین دو نفر یا بیشتر را که در نهایت منجر به بروز واکنشی شناخته شده میان طرفین می شود. تعامل اجتماعی موضوعی است که گاه به صورت فیزیکی حتی به صورت یک نگاه و ایجاد مکالمه و ارتباط میان افراد می باشد که خود مستلزم تعریف رویداد ها و فعالیت های متناسب و در نهایت نقش پذیر بودن مردم در فضا و عضویت فعال آنها در گروه ها و شبکه های اجتماعی می باشد(دانشپور،1386)
تمامی افراد به یک سطح از تعامل اجتماعی تمایل ندارند تعریف سطح مطلوب تعامل به دو صورت ذهنی و عینی به دست می آید، به طور ذهنی از گفته های مردم و به طور عینی از موضع گیری هنجاری نسبت به زندگی خوب به دست می آید. هر دو حالت از تعریفی دارای ارزش بالا بر خوردارند و دارای جهت گیری اجتماعی و سیاسی هستند(لنگ، 1381)
مشاهدات نشان می دهد تعامل اجتماعی در سطوح پایین تری مابین نسل های مختلف با هم حضور داشته باشند به عبارت دیگر طریقه دستیابی به روابط اجتماعی منسجم و پایدار و ارتقای تعامل و حضور در فضاهای عمومی نیازند این است که ما دانش خود را درباره چگونگی الگوهای مختلف اجتماعی شدن توسعه دهیم و این خود حوزه گسترده ای از مطالعات را در زمینه های مختلفی چون بررسی تعاملات بین نژادی بین سنی بین جنسی و بین طبقاتی را می طلبد این شناخت از یک سو نیازمند تحلیل محتوایی مطالعه کمی کیفی متناسب با زمان و مکان تک تک روابط اشاره شده و از دیگر سو نیازمند تحلیل فضایی عناصر تشکیل دهنده بستر شکل گیری این نوع روابط است(کاشانی جو،1389)
 تعامل متقابل اجتماعی (تعامل اجتماعی)
هرگاه عملی از شخصی سرزند که با پاسخ از سوی فرد دیگر همراه باشد اصطلاحاً به این عمل متقابل دوسویه تعامل اجتماعی یا کنش متقابل اجتماعی گفته می‌شود. دراین صورت میان این دو شخص یک رابطه اجتماعی برقرار می گردد. همچنین لازم به ذکر است که در زمینه ایجاد و شکل گیری تعامل اجتماعی حضور و وجوداشخاص دیگر ضروری و مهم می‌باشد به طوری که شخص در رابطه با دیگران باید حضورآنهارا مد نظ رقراردهد. مثلااگر دو کودک در کنار یکدیگر به فعالیتی کاملا مستقل بپردازند در این وضعیت بین این دو شخص هیچگونه رابطه اجتماعی برقرار نگردیده‌است. ازطرف دیگرلازم به ذکراست که درهنگام پاسخ به کنش اجتماعی لازم است که مخاطب معنای کنش فرد را به نحو مطلوب فهمیده باشد. به عبارت دیگر فرد با رفتار خود نشان می‌دهد که انتظارات فرد اول را متوجه شده‌است. برآیند کنش متقابل اجتماعی منجربه شکل گیری مفهوم دیگری به نام گروه اجتماعی می‌شود. (اسدی، 1392)
تعاملات اجتماعی، مبنای ارتباطات بشری هستند، اما همیشه صدق و کلام صادقانه مبنای این تعاملات نیست و ‏بسیاری از این تعاملات، حاوی کذب و دروغ نیز هستند. در واقع دروغ‌گویی، پدیده‌ای پیچیده است که نقش در خور ‏توجهی در تعاملات اجتماعی بازی می‌کند. و.....

 

 


کلمات کلیدی مرتبط:
مبانی تعاملات اجتماعی ,طرح های معماری ,مفهوم تعامل ,پاورپوینت ,تعامل يا بر هم ‌کنشى ,واژه شناسی تعامل ,تعامل اجتماعی ,تعامل متقابل اجتماعی (تعامل اجتماعی) ,تعریف تعامل اجتماعی ,اجتماع پذیری و حیات جمعی ,محتوای تصویر ذهنی ,صاحبنظران با رویکرد تقویت تعاملات اجتماعی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل مقیاس ، تناسب (Scale) در معماری بهمراه نمونه های موردی
پکیج مجموعه 7 پاورپوینت با موضوع نور در معماری
پاورپوینت بررسی ترکیب و تداخل در معماری
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی مرکز کودکان بی سرپرست
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی مرکز کودکان بی سرپرست
پاورپوینت بررسی و مقایسه کالبدی موسیقی و معماری
پاورپوینت بررسی مفهوم کانسپت در معماری
دانلود بررسی ایده تا فرم به صورت تبدیل ایده به فرم ,پاورپوینت
پاورپوینت بررسی مبانی نظری آموزش در معماري
پاورپوینت بررسی استانداردهای طراحی دسترسی در معماری
پاورپوینت بررسی نظم و بی نظمی در معماری
پاورپوینت بررسی ایده و کانسپت در طراحي معماري
پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری
پاورپوینت بررسی معماری ارگانیک و ارتباط معماری با ارگانیسم های طبیعی
پاورپوینت بررسی ترکیب در معماری
پاورپوینت بررسی تضاد در معماری
دانلود نمونه هايي از فراكتال طبيعي و بكارگيري آنها در معماري
پاورپوینت بررسی مبانی و روند طراحی در معماری
پاورپوینت بررسی خلاصه مبانی برنامه ریزی معماری
پاورپوینت بررسی معماری آرامش

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد