خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی كاربرد رنگ در معماری شهر

   تعدادبرگ: 38 اسلاید   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی كاربرد رنگ در معماری شهر
 
بخشی از مطلب
 امروزه همه به دنبال تشخص و تفاخر بيشتر هستند.استفاده فراوان از رنگهاي تند و متفاوت در پروفيل درو پنجره تا شيشه هاي رفلكس با رنگهاي  تند و خيره كننده براي تك تك ما ملوس  و اشنايند .اين رنگها بر سردر گمي فرد در فضا مي افزايند چرا كه هر رنگ داراي پيام و داراي بار معنايي خاصي است .زماني كه بدون توجه به معاني نهفته در رنگها از انها  استفاده شود محيط به مكاني ناراحت كننده و نا خوشايند براي فرد بدل مي گردد. رنگ يكي از جنبه هاي مهم زندگي شهري است.رنگ از جمله خصوصياتي است  كه در كنار شكل ابعاد جنسيتو بافت هر شيء حجم يا فاي ان را به ما مي شناساند.در بيشتر موارد نخستين چيزي كه بيننده  د مورد  يك شكل شناسايي مي كند  رنگ ان است.
تصور دنيايي بدون رنگ  براي هيچ يك از ما ممكن نيست.در محيط شهري  رنگ را در همه جا  مي توان  ديد: در بدنه و نماي  ساختمان ها  پوششش بام  كف سازي ها مبلمان شهري  فضاي سبز  خودرو ها و حتي اسمان شهر و نيز رنگ اميزي لباس افرا د كه  همگي نقش مهي  در تعيين  چهره رنگي شهر دارند. براي مثال در جامعه ما رنگ هاي تيره و كدر رنگ هاي غالب هستند كه مسلما شهرهاي ما را متفاوت از شهر هايي مي كند كه مردم ان تمايل به رنگ اميزي هاي تند و شاد دارند رنگ ها نه فقط از نظر زيبايي بخشيدن به دنياي اطراف ما اهميت دارند بلكه تاثيرات عاطفي- رواني  قوي نيز بر اشخاص مي گذارند. رنگ ها تعابير رواني مختلفي دارند و همان طور كه در قبل نيز بحث شد  مي توان خصوصيات افراد جامعه را از روي رنگ هايي كه  استفاده مي كنند و دوست دارند شاسايي كرد. از اين جهت رنگ ابزار مهمي در جهت هدايت                      والقاي حالات رواني خاص به افراد و جوامع است. فضا هاي تيره و ناهمگون  افراد را دچار 
افسردگي و فشار هاي  رواني ناخواسته مي كند در خالي كه خود افراد نيز از دلايل 
واقعي ان با خبر نيستند.
از رنگ مي توان در طراحي فضا بهره فراوان برد.رنگ به كاهش خستگي و بر انگيختن چشم 
كمكمي كند.رنگ ها  زمينه متنوعي از تضاد ها (كنتراستها)را در ساعات مختلف روز پديد اورده و در هر ساعت سايه روشن هاي جديدي به وجود مي اورند و فضا را متنوع  و 
سرزنده مي كنند.ضمن اين كه با استفاده از رنگ مي توان  به فضا يكپارچگي  و وحدت 
بخشيد  يا ان را متمايز  و قابل شناسايي نمود.جالب اين كه اين استفاده معمولا هزينه 
خاصي را به سازنده و استفاده كننده تحميل نمي كند.رنگ ها معاني نمادين دارند و حتي
در تصورات ذهني ما نيز  هر بنا با  رنگ هاي خاصي تداعي مي شود.مثلا رنگ ها ي 
فيروزه اي و ابي  ياد اور بنا هاي  مذهبي و مساجد هستندو يا با ديدن  رنگ هاي تند و شاد به ياد فضا هاي كودكانه مي افتي.رنگ هاي مختلف مي توانند ياد اور  زمان ها معاني و وقايع خاص باشند. براي مثال رنگ هاي سبز تيرهو سياه  براي مراسم عاشورا و رنگ هاي زرد  سرخ و نارنجي  ياد اور فصل پاييز و اغاز  مداس است كه هر يك چهره متفاوتي  به فضاي شهري مي دهند.در بناها و فضاهاي قديم  رنگهاي طبيعي مصالح محلي كه بناها به وسيله انها ساخته مي شد به شهر چهرهاي هماهنگ و همگون ميداد و با روحيه اقليم و فرهنگ مردم نيز بيشتر مطابقت ميكرد .به اين ترتيب رنگ هر شهر تثبيت شده بود و جنبه اي از هويت ان م حسوب ميشد .بنا بر اين با وجود تفاوت در مقياس و عملكردها نوعي وحدت كلي بر سراسر شهر  حاكم بود.هر شهر هويت رنگي خاص  داشت.در اين شهر ها بناهاي شاخص شهري به ويژه بناهاي مذهبي با تزئينات كاشي فيروزهاي در زمينه خاكي خود مي درخشيدند و خود را متمايز مي كردند. 
 شهر هاي كويري با اسمان ابي درختان سبز و بناهاي خاكي و گنبد هاي فيروزهاي رنگ تصويري چشم نواز  در ذهن و خاطر هر بيننده اي حك مي نمودند. تجربه حركت در چنين فضا هاي شهري به دليل وحدت ان ارامش بخش و بدليل تنوع رنگي به جا و حساب شده سرزنده و متنوع بود   بر عكس در شهر هاي امروز ما استفاده از رنگ به معضلي بدون پاسخ تبديل شده كه سازندگان معماران و طراحان و مردم عادي را به استفاده بي فكر و كور كورانه از رنگ كشانده است.شهر هاي ما يك بوم رنگي بي هويت و مغشوش هستند كه تنها موجب افسردگي  روانپريشي  و  عصبيت  افراد جامعه مي شوند.در جامعه ما حساسيت افراد  نسبت به فضا  از ميان رفته  و افراد فاقد نگرش منسجم در مورد چگونگي فضا ها هستند.در نتيجه با فضا ها به صورت انفعالي برخورد شده و اجازه داده ميشود كه سرعت زندگي روز مره و وقايع ما را به دنبال خود بكشد.ما با مسشائل مهم فضاهايمان از جمله رنگ به صورت مقطعي و موردي برخورد مي كنيم  و شهر هاي ما هيچگونه اصول و مباني مدوني براي محيط هاي شهري وجود ندارد تا بسته به محيط اقليم و فرهنگ ما  و بر اساس اصول طراحي رنگ بتوان مديران و طراحان و حتي مردم را در انتخاب  رنگ هاي مناسب  براي محيط زندگيشان  هدايت كرد .
شهر هاي امروز ما نياز مند نگرشي جامع نسبت به مسئله رنگ هستند. تا در كنار ساير مسائل شهري  رنگ نيز طراحي شده و سازمادهي يابد در نتيجه در فضاهاي شهري با نوعي اغتشاش رنگي مواجهيم . رنگهايي كه نه مكمل همديگرند و نه از قانون رنگي مناسبي پيروي مي كنند. رنگ وسيله اي براي خود نمايي شده است. توجه به جنبه هاي عملكردي  و فيزيكي رنگ بدون توجه به ابعاد و تاثيرات رواني ان باعث ازار دهنده بودن رنگهاي بكار رفته در محيط مي شود.
مديران از افراد غير متخصص در طراحي و تجهيز فضاهاي شهري استفاده مي كنند.و سپس با  وجود صرف هزينه و انرژي زياد با تعجب به نتايج تاسف بار به وجود امده مي نگرند.
در معماري تك بناها نيز افراد غير متخصص و گاه متخصص تنها براي خود نمايي جلوه فروشي 
و متمايز كردن بنا از ساير بناهاي مجاور از رنگهايي نا همگون و نا متجانس با زمينه عملكرد و شخصيت بنا و محيط اطراف استفاده مي كنند كه با گذشت زمان نا درستي اين انتخابها اشكار مي شود .انجه بايد در مديريت رنگ يك شهر در نظر داشت اين است كه سيماي رنگي يك شهر را تنها بنا ها كف و ديگر عناصر شهري ثابت تشكيل نمي دهند . بلكه رنگ انواع تبليغات و تابلوهاي شهري راهنمايي و رانندگي  رنگ پوشش افراد رنگ خود روها  تغيير فصول بسته به موقعيت جغرافيايي هر شهر در چهره رنگي ان تاثير به سزايي داردو عناصر متغيير محسوب مي شوند. در اين مورد انتخاب هدفمند رنگ وسائط حمل و نقل  عمومي از جمله اتوبوس تاكسي و .... يا دخالت در رنگ اميزي تابلو ها  اعم از تابلو مغازه ها  و ساير  علا ئم شهري  مي تواند  چهره رنگي شهر را  به كلي دگر گون كند . در بعضي نقاط مهجور  حضور خرده فروشان دوره گرد  از جمله گل فروش ها  مي تواند  در رنگ اميزي فضا  و سرزندگي  ان تاثير گذار باشد از اين رو همواره در تعيين سيماي رنگي شهر  بايد ميان تصميم گيري  ارگان هاي مسئول در مورد رنگ  عناصر مربوطه  هماهنگي به عمل ايد تا  رنگ هاي منتخب ان ها و يا  مجوز هاي صادره نه تنها چهره رنگي شهر را مخدوش نكنند بلكه هماهنگ و در جهت اهداف طرح جامع رنگي شهر باشند.
براي اين كه بتوانيم توسط رنگ در شهر تاثير  بگذاريم  به سياست هاي راهبردي  براي تعيين برنامه رنگي شهر نياز داريم .طراح شهري بايد عناصر شهر  نواحي مسير ها  گره ها و لبه ها را شناسايي كند  و بر مبناي  بررسي  دقيق رنگ هاي محلي در محيط طرح جامع رنگي شهر را تهيه نمايد.
به طور كلي براي تهيه سيماي رنگي شهر بايد موارد زير را مد نظر قرار داد:
1-نقشه رنگي منطقه يا شهر تهيه شود.
2-طرح جامع رنگي براي يك شهر بايد جامع و قابل اجرا باشد و از قوانين هماهنگي رنگ ها تبعيت كند.
3-در انتخاب رنگ ها  بايد هويت شهر و سلايق و فرهنگ  مردم  مورد توجه  قرار گيرد.
4- طرح جامع رنگ  نه تنها تكليف  مناطق و فضا هاي شهري را از لحاظ هماهنگي  مشخص مي نمايد بلكه در انتخاب رنگ تجهيزات  و عناصر ثابت  و متحرك در فضاي شهري نيز بين  سازمان ها و نهاد هاي  مختلف  شهر هماهنگي ايجاد مي كند. بايد توجه داشت كه در طرح رنگي شهر بايد چهار سطح  مورد مطالعه قرار گيرند:
1-شهر يا منطقه
2-خيابان يا ميدان
3-بنا هاي منفرد
4-جزئيات(پنجرهها تزئينات مبلمان شهري )
 رنگ ها مي توانند  به فضا عمق دهند و حتي فضا را خلق كنند. رنگ ها مي توانند بنا را قابل فهم و خوانا نمايند و حتي عملكرد  ان ها را نشان دهند. در زمان ارائه طرح رنگي براي بنا بايد رابطهء بنا با محيط اطرافش  بررسي شود و عمل كرد بنا  در شهر و هم چني در محيط شهري كه در ان قرار  گرفته مشخص مي گردد. براي مثال ايا خيابان نياز به رنگ اميزي و تزئينات رنگي بنا دارد؟ رنگ ها مي توانند براي ايجاد حس وحدت  هويت تداوم و نظم به طراح كمك كنند.از رنگ مي توان براي مشخص نمودن  بنا هاي مهم و نشانه هاي شهري استفاده كرد.مي توان مسير ها  ميادين  و ميعاد گاه هاي معروف و خيابان هاي مهم  را با كد هاي رنگي خوانا كرد. از سوي ديگر به كمك رنگ مي توان يك الگوي  وحدت بخسش  براي كل شهر تعيين و نعريف نمود.
ان چه مهم است اين است كه توجه كنيم استفاده از رنگ در شهر  با كاربرد رنگ در نقاشي متفاوت است.كيفيت رنگ از شهر به شهر  از فصل به فصل و از صبح تا عصر متفاوت است.بنابراين قوانين هماهنگي رنگي  درباره شهر از ديدگاه هاي متفاوتي بررسي شده و مورد استفاده قرار مي گيرند.
طراح شهري بايد از تاثيرات  رنگمايه ها اگاه باشد  و ازط طريق به كار گيري عوامل اقليمي مصالح بنا ها و مانند ان بتواند اين رنگمايه ها را تقويت يا تضعيف كند. اين به معناي
عدم استفاده از  انواع ديگر هماهنگي هاي  رنگي از جمله  رنگ هاي متضاد رنگ هاي سه گانه  رنگ هاي مكمل و...نيست.در بسياري از شهر ها از اين هماهنگي ها استفاده شده وفضا هاي جالب و دلپذيري  به وجود امده است .اما به طور كلي شهر ها از دو نوع هماهنگي  رنگ هاي متعادل و هماهنگي با رنگ مايه غالب ساخته شده اند  كه  جلوه هاي رنگي ناشي از وضعيت جوي و اقليمي و همچنين تغيير شرايط نوري در ساعات مختلف روز و تغيرات فصلي بر ان تاثير مي گذارد .
به ندرت مي توان در شهر رنگ هاي خالص را  مشاهده كرد:چرا كه مصالح طبيعي  معمولا رنگ هاي تعديل شده اي دارند .طراح شهري معمولا براي انتخاب زمينه رنگي به خود محيط مراجعه مي كند.
در دنياي پيچيده رنگ ها  وظيفه طراح شهري  پاسخ به نياز انسان جهت سادگي و قابل ادراك كردن شهر براي وي است.طراحان بزرگ معمولا خود را به چند رنگ قابل تشخيص براي انسان ها و غالب در محيط محدود كرده اند و انها را مبناي تركيب بندي خود قرار داده اند .بنا هاي اكثر شهر هايي كه مورد توجه جهانگردان قرار مي گيرند مانند ونيز  پيزا  يا شهر هاي  كويري و ابيانه در كشور خودمان همگي از مصالح بومي و محلي ساخته شده اند  كه شامل رنگ نما يه هاي   رنگ هاي  متجانس هستند و از لكه رنگ هاي خالص يا  متفاوت براي مشخص نمودن نقاط خاص در سطوح محدود استفاده مي شود  مانند مساجد ابي رنگ در زمينه نخودي شهر ها.
اين در حالي است در هر شهر  بسته به اقليم  مصالح بومي فناوري و منابع تا مين مصالح و سليقه و فرهنگ افراد رنگ نماها در و پنجرهها مبلمان شهري كف سازي سقف و بام بناها  و اصولا تمامي عناصر شهري به رنگهاي خاصي محدود مي شود كه به نوعي شناسنامه رنگي ان شهر به شمار ميايند.از كنار هم گذاشتن اين نمونه هاي رنگي مي توانم پالت رنگي شهر را تهيه كرد.رنگهاي پالت رنگي شهر مطلوب در دامنه اي مشخص و هماهنگ قرار داند و اكثر داراي تناسبات رنگي با يكديگر هستند.زماني كه اين پالت رنگي تعداد نا محدود  و نا مشخصي رنگ را كه بي هدف  و از جاهاي مختلف در كنار هم جمع شده اند در بر گيرد مانند شهر هاي ما و به ويژه در بخشهايي كه به تازگي ساخته شده اند  به سرعت مي توان اين اغتشاش  و بي نظمي  را تشخيص داد و براي اصلاح و بهبود و هدايت نظام رنگي شهر اقدام كرد .رنگ يكي از عناصري است كه در كنار نور بافت و فرم و شكل بر ادراك بصري افراد تاثير مي گذارد اما در عين حال شايد بيش از هر مقوله ديگري  در طراحي با ان به صورت تصادفي بر خورد رنگ ها داراي وزن ادراكي اند:رنگ هاي روشن سبك ترند و رنگ هاي تيره سنگين تر.رنگ سياه در اين مورد استثناست و خالي بودن را القا مي كند.رنگ هاي متفاوت القا ء كننده مسافت و فاصله نيز هستند. رنگ هاي گرم نزديك تر حس مي شوند و فضا را تنگ تر مي كنند در حالي كه رنگ هاي سرد  دور ترند و فضا را وسيع تر نشان مي دهند.در  ضمن بايد توجه داشت  كه چگونگي قرار گيري رنگ ها در كنار هم  و نقش هاي زمينه نيز بر اين ابعاد تاثير مي گذارند.ادراك رنگي در مجموع  به سه عامل بستگي دارد:
1-شرايط محيطي كه رنگ در ان ديده مي شود.
2-خصوصيات سطح جسم منعكس كننده مانند بافت و توانايي ان  براي جذب يا انعكاس نور .
3-توانايي فرد براي ادراك رنگ ها.
روان شناسان مطالعات زيادي  بر روي تاثير رنگ  ونور بر ادراك ما از فضا و زمان انجام داده اند.همگان از تاثير رنگ بر حس وزن (سبكي و سنگيني) دما (گرمي و سردي) فاصله (دوري و نزديكي) و ابعاد (‌بزرگي و كوچكي) اگاه اند حتي مقياس زمان نيز در فضا هاي داراي رنگ هاي مختلف  متفاوت است.براي مثال شنوندگان سخنراني در يك سالن ابي رنگ ان را طولاني و كسل كننده مي يابند در حالي كه همان سخنراني در يك سالن سرخ رنگ  هيجان انگيز و كوتاه تر  ارزيابي مي گردد.
مجموعه اين عوامل باعث مي شود  تا صرف نظر از ساير عوامل محيطي و خصوصيات فضايي  دو فضاي يكسان با تركيبات  رنگي مختلف تاثيرات كاملا متفاوتي را بر ادراك انسان بگذارند.
مطالعه اي كه در موئسسه هنر هاي معاصر در لندن انجام شد  نشان داد كه خاصيت محرك  بودن رنگ زرد  چنان زياد است  كه مي تواند منجر به  ويران گري (ونداليسم) به خصوص در كودكان شود.در يك نمايشگاه اسباب بازي در اتاق هايي با  رنگ هاي مختلف  وسايل موجود در اتاق زرد شكسته و خراب شده بودند
 
 
رنگ ها داراي وزن ادراكي اند:رنگ هاي روشن سبك ترند و رنگ هاي تيره سنگين تر.رنگ سياه در اين مورد استثناست و خالي بودن را القا مي كند.رنگ هاي متفاوت القا ء كننده مسافت و فاصله نيز هستند. رنگ هاي گرم نزديك تر حس مي شوند و فضا را تنگ تر مي كنند در حالي كه رنگ هاي سرد  دور ترند و فضا را وسيع تر نشان مي دهند.در  ضمن بايد توجه داشت  كه چگونگي قرار گيري رنگ ها در كنار هم  و نقش هاي زمينه نيز بر اين ابعاد تاثير مي گذارند.ادراك رنگي در مجموع  به سه عامل بستگي دارد:
1-شرايط محيطي كه رنگ در ان ديده مي شود.
2-خصوصيات سطح جسم منعكس كننده مانند بافت و توانايي ان  براي جذب يا انعكاس نور .
3-توانايي فرد براي ادراك رنگ ها.
روان شناسان مطالعات زيادي  بر روي تاثير رنگ  ونور بر ادراك ما از فضا و زمان انجام داده اند.همگان از تاثير رنگ بر حس وزن (سبكي و سنگيني) دما (گرمي و سردي) فاصله (دوري و نزديكي) و ابعاد (‌بزرگي و كوچكي) اگاه اند حتي مقياس زمان نيز در فضا هاي داراي رنگ هاي مختلف  متفاوت است.براي مثال شنوندگان سخنراني در يك سالن ابي رنگ ان را طولاني و كسل كننده مي يابند در حالي كه همان سخنراني در يك سالن سرخ رنگ  هيجان انگيز و كوتاه تر  ارزيابي مي گردد.
مجموعه اين عوامل باعث مي شود  تا صرف نظر از ساير عوامل محيطي و خصوصيات فضايي  دو فضاي يكسان با تركيبات  رنگي مختلف تاثيرات كاملا متفاوتي را بر ادراك انسان بگذارند.
مطالعه اي كه در موئسسه هنر هاي معاصر در لندن انجام شد  نشان داد كه خاصيت محرك  بودن رنگ زرد  چنان زياد است  كه مي تواند منجر به  ويران گري (ونداليسم) به خصوص در كودكان شود.در يك نمايشگاه اسباب بازي در اتاق هايي با  رنگ هاي مختلف  وسايل موجود در اتاق زرد شكسته و خراب شده بودند
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
كاربرد رنگ در معماری شهر ,پاورپوینت بررسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سازماندهی مرکزی در معماری ، کانسپت شعاعی در معماری
پاورپوینت بررسی فضا ، زمان معماری
پاورپوینت بررسی نقش و کاربرد رنگ در فضاي معماري
پاورپوینت بررسی تجزیه و تحلیل کانسپت در معماری
پاورپوینت بررسی تناسبات در معماری مسکونی ایران
پاورپوینت بررسی ماهیت آفرینش در معماری
پاورپوینت بررسی مدارس معماری صاحب سبک جهان و اصول فکری معماری آنها
پاورپوینت بررسی سازماندهی فضا در معماری
هندسه و شبكه در معماري ، پاورپوینت بررسی هندسه و شبكه در معماري
پاورپوینت بررسی مبانی نظری حس مکان معماری، و هویت مکان در معماری
پاورپوینت بررسی 13 اصل اساسی انتخاب رنگ
پاورپوینت بررسی اصول کلی معماری و دکوراسیون داخلی
پاورپوینت بررسی مفهوم معمار و معماری
پاورپوینت بررسی انواع رنگ و تاثیرات آن در دکوراسیون
پاورپوینت بررسی تاثیر فرهنگ در معماری
پاورپوینت بررسی مبانی تقسیم فضا در دکوراسیون داخلی
پاورپوینت بررسی نماد پردازی عدد و شکل در معماری
پاورپوینت بررسی مبانی هندسه و تناسبات در معماری
پاورپوینت بررسی بیان مفاهیم معماری در قالب زبان تصویر
پاورپوینت بررسی مبانی نظری پژوهش در معماری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد