خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
Enter Title
 
شما باید در حالت ویرایش باشید تا بتوانید متن را ویرایش کنید.

فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت مفهوم سنتی نما و سه متغیر اصلی آن

   تعدادبرگ: 50 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 6112 kb  تعدادمشاهده  2


در نما مسائل بسیار مهمی از نظر فضای معماری تحقق می‌یابند: رابطة فیزیکی و بصری بیرون و درون و رابطة جنبة ایستا و متحرک ساختمان. یعنی فرم و کاربری. حجم اگر چه سه بعدی است، دارای فرمی خارجی است که توسط سطوح بیان می‌شود. نما در توصیفی کلی از همین سطوح تشکیل شده است.
 
فارغ از مباحث نظری، در عمل نمای ساختمان از مقولة نمای ترسیمی در فرایند طراحی ساختمان جدا  نیست.  حجم  ساختمان در   عمل بیشتر  از طریق  پلان و نما، که مقوله‌ای سطحی هستند . نمایش داده می‌شود. تأثیر فرایند بر محصول، که در هر زمینه‌ای از تولیدات بشر اتفاق  می‌افتد، یکی از  مواردی است که باعث عدم کارایی نمای سنتی در معماری امروز شده است. معماریهای نو به صورت  کاملاً سه ‌بعدی طراحی و ارائه می‌شوند و این مقوله باعث شده است که نما به عنوان عنصری سطحی تحت‌الشعاع قرار گیرد. اگر چه در میان معماران پیشرو امروز عده‌ای همچنان به نقش لفاف   بیرونی ساختمان، به عنوان یک عنصر مهم معماری. اعتقاد دارند و در این زمینه تجربیات جالبی را نیز انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد مفهوم سنتی نما در حال دگرگونی است و مفهوم پوسته، که ابعادی وسیع‌تر دارد، به تدریج جایگزین آن می‌شود.
 
از مباحث جدید و پیشرفتة مربوط به نما که بگذریم در فعالیت روزمرة معماری و ساخت‌وساز شهری  نما مقوله‌ای متناقض است. می‌دانیم ساختمان ذاتاً سه بعدی است و در طراحی کامپیوتری یا ماکت نیز به صورت حجم در تمامی ابعاد آن دیده می‌شود، اما در تماس واقعی و از نزدیک با ساختمان هر بار فقط یک یا دو نما به صورت کامل دیده می‌شوند. ساختمانهای متداول امروزی یک نمای مهم و مشخص  به سوی خیابان دارند، ولی بقیة نماها عموماً کمتر کار شده‌اند. نخستین شناخت و برخورد افراد با بنا از  طریق نمای اصلی صورت  می‌گیرد
 
در تمامی دوره‌های تاریخ ابزار ترسیم و روش طراحی تأثیرات مهمی را بر ساختار فضایی معماری به جا گذاشته‌اند و ابزار و ایده همواره از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر بوده‌اند. در معماری رایج جهان، طراحی براساس پلان و نما ـ در حالی که اولی ماهیتاً کاربردی ـ فنی و دومی صرفاً زیباشناسی است ـ فضاهایی از تولید کرده است که ترکیب‌بندی ازنوع دیاگرامی ـ کاربردی دارند. نما عنصری جداگانه است که در فرایند طراحی در جدال با پلان قرار می‌گیرد
 
طراحی نما در بسیاری از معماریهای تاریخی به گونه‌ای جدی مطرح بوده است و از این جهت نگاه کردن به معماری از این زوایه مشکل‌ساز نبوده است. در دورة نئوکلاسیک و حتی بعضاً باروک، معمار می‌توانست قبل از اندیشیدن به فضای معماری، نمای آن را ترسیم و به کارفرما ارائه کند. برای کارفرمایی که اثری را به   معمار سفارش می‌داد، نکتة مهم نمای ساختمان بود. آرایش نما، به دلیل دو بعدی بودن، تقارن  ریتم و بهره‌گیری از الگوهای آشنا، به صورت همیشگی در ذهن بیننده حک می‌شد.
 
بررسی تناسبات و روابط هندسی در معماری تاریخی ایرانی نشان‌دهندة این واقعیت است که معماران ایرانی نمای ابنیة مهم را مورد توجه قرار داده و به دقت طراحی کرده‌اند.
 
در هر حال نما، به مفهوم سنتی آن. خصوصیاتی دارد که امروزه به شدت مورد حمله قرار گرفته است. این خصوصیات به شرح زیر هستند:
 
ـ تشکیل شدن از اجزاء معنی‌دار
 
ـ جزئی از نمای شهری بودن
 
ـ مورد تأکید قرار دادن یک جهت مشخص 
 
سیر تحول تاریخی مفهوم سنتی نما
 
در طول تاریخ سه متغیر مهم وجود دارند که سیر تحولی نما به آنها وابسته است. اولی ترکیب‌بندی و اجزاء شبکة نما، که عنصری مستقل است، دوم رابطة نمای ساختمان با نما و بافت شهری اطراف و آخرین متغیر نحوة قرارگیری نما در رابه با سازماندهی فضایی کل ساختمان. در دورة جدید هر سه عامل فوق به طور اساسی بازنگری شده‌اند. در زیر سیر این تحول به اجمال توضیح داده می‌شود. 
 
در دنیای باستان: مصر ـ یونان ـ ایران
 
در معابد مصری مراسم خاص مذهبی ایجاب می‌کرده است مسیر ویژه و برجسته‌ای به وجود آید که از ورودی تا عمق پنهان‌ترین بخش بنا امتداد یابد. نما به عنوان آغاز این مراسم مهم مذهبی، به صورت پردة عظیم آرایش یافته‌ای، عمود بر محور ساماندهی فضا، در مقابل فضای شهری قرار می‌گرفت.
 
در ایران عهد هخامنشی و ساسانی به نماسازی بسیار توجه می‌شد. چنان که گولینی در رابطه با مفهوم فضا در معماری هخامنشی اشاره کرده است. معماران ایرانی نه فقط به طراحی نما توجه داشته‌اند بلکه مسیر ویژه‌ای را طراحی کرده‌اند که بیننده از طریق حرکت در آن، طبق نظمی از پیش تعیین شده، نما را درک کند. 
 
در قرون وسطی
 
در قرون وسطی و خصوصاً با پیدایش شهرهای بزرگ در قرون دوازدهم تا چهاردهم، که با رشد زندگی شهری همراه بود. فضای شهری، از جمله خیابان و میدان، اهمیت بسیار یافت. فضای عمومی شهر نقش حیاط، به عنوان فضای باز مکمل ساختمان. را به خود اختصاص داد. جهت ساختمانها از نظر سازماندهی فضایی به بیرون متوجه شد و نمای اصلی نیز در بیرون قرار گرفت.
 
خیابانها در قرون وسطی ردیف به هم فشردة نمای ساختمانهای مسکونی چند طبقه بودند. طبقة همکف عموماً به کارگاه، انبار یا اسطبل اختصاص یافته و بخش مسکونی در بالا قرار می‌گرفت. 
 
در ایران ، دورة‌ اسلامی
 
بخش عمده‌ای از ساختمانها و مجموعه‌های این دوره به لحاظ نمای درونی قابل بررسی هستند. در اکثر ابنیه حیاط مرکزی کانون ساماندهی فضاست و جهت ساختمان به سوی این کانونها تعریف شده است. نمای ساختمان به عنوان جزئی از نمای شهری در ایران پس از قاجار به ندرت معنی داشته است.
 
نما مانند پوسته‌ای تزئینی، که عناصر ساختمانی و سازه را در برمی‌گیرد. مفهومی است که در مساجد ایرانی تا دورة صفوی به طور روزافزون تقویت شده است. 
 
از رنسانس تا نئوکلاسیسم
 
در فرهنگ غربی نما موضوع مستقل طراحی  تئوری معماری از دوره رنسانس به بعد است. لئون باتیست آلبرتی معتقد است آنچه ورای فرم و ظاهر ساختمان وجود دارد اهمیت ندارد. معمار باید به جلوة خارجی بنا توجه کند. او احیاکنندة سنت رومن است. این معماری در دورة خود از جلوة ظاهری و تزئینی بخشیدن به معماری سازه‌ای یونانی، که تا مغزش سنگ یک پارچه است، به وجود آمده است و ورای ظاهر تیر و ستونی، سرستونها، کتیبه‌ها و پیشانیهای سنگی ملهم از الگوهای یونانی، ساختاری طاقی و آجری را مخفی می‌کند. 
 
مدرنیسم
 
اصطلاح مدرنیسم در اینجا برای این به کار رفته است که تفاوت ماهوی را با جنبش مدرن نشان دهد.
 
در هر حال اساتید معماری مدرن، لوکوربوزیه، رایت و گروپیوس بحث حجم و سیمای چهاربعدی ساختمان، یعنی آنچه را در طول تجربة عینی از فضا در ذهن می‌ماند، جایگزین جنبة دو بعدی و تصویری ـ نمادین آن کردند. میس و ندررهه در ابنیة متعلق به دانشگاه ایلینویز و در آسمان خراشهای سی‌گرام و لیک شور به طور غیرمستقیم به نما و ارزش زیبایی‌شناسی آن ارج نهاده است.
 
معماری ایدئولوژیک بین دو جنگ جهانی در ایتالیا، آلمان و شوروی نماسازی را با هدف نمایشی و       صحنه‌آرایی فضاهای مهم شهری ـ محل تجمع، رژه و انجام مراسم تأییدکننده حکومت ـ   رواج   داد     .
 
آسمان خراشهای نیویوریک، شیکاگو و دیگر شهرهای بزرگ آمریکا در دهه‌های پنجاه تا هفتاد   میلادی به تبعیت از سنت مکتب شیکاگو و به خاطر الزامات فنی جدا کردن مقولة پوشش بیرونی از      اسکلت درونی و نظام طبقات، به عنصر  نما  به  عنوان  موضوع   مستقل   طراحی    پرداختند. 
 
نمای پرده‌ای، که در معماری قرون وسطایی انگلیس به دیوار بیرونی استحکامات نظامی و قلعه‌ای اطلاق می‌شد. 
 
پست مدرنیسم
 
بحث معماری پست مدرنیسم در اواخر دهة هشتاد در مورد امروزی بودن دیروز، جدا از مباحث روشنفکرانه و فلسفی که شاید تنها در اواخر دهة هشتاد و در دهة نود تبلور وقاعی یافت، به صورت نوعی مد تاریخ‌گرایانه و تزئین‌گرایی سبکی درآمد که هدفش سرکوب کردن معماری جعبه‌ای، بدون رنگ و سادة‌ دورة قبلی بود. که به دلیل توسعة شهرها به صورت غیرقابل تحملی یکنواخت شده بود. معماری اغلب مبتذل پست مدرنیست دهة هشتاد تداعی کنندة مدلباس در دهة هفتاد و موسیقی تجاری در دهة نود است. 
 
گرایش جدید
 
پس از رواج نمای پرده‌ای بحث جایگزین کردن مفهوم نما با مفهوم جدید پوسته مطرح شد. تکنولوژیهای جدید و دیوارهای تهویه شدة دو جداره (که بین آنها هوا جاری است) نیز این مقوله را تقویت کردند. معماران های‌تک، که در میان آنها را جرز و پیانو پیروان و شاگردان پرووه بودند، ابداع زیبایی‌شناسی و فناوری در زمینة پوسته را به همراه ابداع سیستمهای سازه‌ای جدید برای خلق فضاهای تجربه نشده در دستور کار خود قرار دادند.
 
از آنچه گفته شد در می‌یابیم که مسیر تاریخی معمای به جایی رسیده که نما به مفهوم سنتی کارایی خود را از دست داده است. این مقوله، نظیر هر سنت دیگر، برای بقا به تحول و دگرگونی نیاز دارد، دگرگونی که به بازنگری تعدادی از مبانی پایه‌ای نما مربوط است. از طرف دیگر خلاقیت و پیشبرد بحث معماری زمینه‌ای وسیع را در پیشرو دارد که ظاهراً تا مدتها جای کار و تحقیق دارد


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,مفهوم سنتی نما ,و سه متغیر اصلی آن ,نمای کلاسیک ,نمای مدرن ,نمای سنتی ایرانی ,نمای مصری ,نمای یونانی ,نمای ایرانی ,نمای پست مدرن,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی خانه ابریشمی
پاورپوینت نقد تحلیل و بررسی واحد مسکونی ایرانی -پروژه نقد بنا
دانلود , نقد بنا دکتر آیت اللهی - پاورپوینت
دانلود بررسی خانه اپرای سیدنی,پاورپوینت
پاورپوینت مقایسه و تحلیل ویلا های E.1027 ، villa savoy

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد